Gratis artikelen

Laat jouw bedrijf dit najaar groeien door authentieke personal branding en doorbraakmarketing

130814

 

 

 

 

De zomervakantie is zo’n mooi moment waarop je even afstand kunt nemen van de dagelijkse gang van zaken en terug kunt blikken. Veel mensen gebruiken de zomervakantie als moment van zelfreflectie. Op die berg in Toscane kun je opeens de zaken wat meer van een afstand bekijken.

En je beseft dat je een aantal dingen anders, liefst beter, aan wilt gaan pakken. Je beseft dat je toe bent andere opdrachten of klanten, dat je het anders wilt gaan aanpakken met je bedrijf, of er zijn andere dingen waar je verandering wilt aanbrengen.

 

  •  Was je tevreden over hoe het jaar tot nu toe is verlopen?
  •  Heb je voldoende leuke opdrachten op een mooi uitdagend niveau?
  •  Werk je voor klanten waar je graag voor wilt werken?
  •  Zie je de nabije toekomst vol vertrouwen tegemoet?

 

Ik hoop voor jou dat je deze vragen met een volmondig ‘ja’ kunt beantwoorden.

Misschien liggen de zaken echter voor jou momenteel niet helemaal zoals je het had gewenst. Opdrachten lijken uit te blijven. Je vraagt je wellicht ook af of je nog op het goede spoor zit.

Als je de kansen wilt verhogen op het verkrijgen van mooie opdrachten bij leuke klanten, is het tijd meer aandacht te besteden aan het versterken van jouw personal branding.

 

Vijf stappen waarmee jij klanten en opdrachten naar je toe trekt

 

1) Onderneem vanuit je “Why

Het is essentieel om je ondernemerschap in te vullen vanuit authentieke keuzes die passen bij jou als persoon. Het heeft geen zin om dingen te doen die niet bij jou passen, want dat houd je niet vol. Neem daarom eens de tijd om terug te kijken naar het afgelopen jaar als ondernemer. Wat heeft je veel positieve energie gegeven en wat heeft veel energie gekost? In welke type opdrachten kun jij excelleren? Werk je vanuit je passie, dan voelt het niet als werk.

2) Versterk je persoonlijke merk

Waar ben je nu echt goed in en waar zitten jouw klanten eigenlijk echt op te wachten? De essentie is dat je duidelijk kunt maken voor je doelgroep waar je voor staat, wat je doet en welke unieke waarde je toevoegt aan de situatie van de ander. Dat begint met een stukje soulsearching om te ontdekken waar je passie ligt en wat jouw onderscheidende kwaliteiten zijn. Wanneer je helder in beeld hebt wat jouw kwaliteiten zijn, vertaal je dit in een wervend verhaal en een duidelijke positionering. En als je dat verhaal in woord en beeld èn tussen de oren hebt, dàn ben je klaar voor de eerste stap… Het selecteren van de juiste klanten die bij jou passen! En zal ik je eens wat zeggen; die klanten ga je dan naar je toe trekken met meer gemak dan je voor mogelijk zou houden!

3) Leer de juiste marketingtools en vaardigheden

Als jij je merkt scherp hebt, breng je vervolgens jouw persoonlijke markt in kaart en ga je die markt gestructureerd benaderen. Waar moet je beginnen als het gaat om effectieve marketing? Wat zou dit je kunnen opleveren? Allemaal vragen die wellicht bij jou spelen als je aan de slag wilt bij het realiseren van een sterke profilering. Social media zijn een geweldig middel om jezelf zichtbaar te maken. Alleen al de mogelijkheden die LinkedIn kan bieden op het vlak van profilering, sales en netwerken worden door veel professionals veel te weinig benut. Doodzonde want je laat er veel kansen mee liggen. Als je social media effectief inzet doet, word je bekend onder jouw doelgroep. Dan gaan mensen jou bellen met leuke opdrachten en hoef jij niet meer achter nieuwe klanten aan te jagen. Een van de belangrijkste geheimen van effectief gebruik van social media zit in het inzetten van contentmarketing. Dat wil zeggen dat je jouw kennis deelt met jouw klant waardoor hij jouw expertise gaat waarderen.

4) Doorbraakmarketing

De mastermarketeer Jay Abrahams is gespecialiseerd in doorbraakmarketing. Hij hielp vele grote bedrijven en maar ook bekende mensen als Stephen Covey. Doorbraakdenken schept de juiste omstandigheden voor succes in plaats van erop te wachten. Jay zegt terecht dat de basis van doorbraakmarketing ligt in je eigen mindset. Mensen die beter presteren, kijken anders tegen dingen aan. De meeste doorbraken zijn het gevolg van de kunst om anders naar zaken te kijken; onbevooroordeeld, onderzoekend, fris. Dan kan zomaar opeens het kwartje vallen…

Bijgaand een paar tips van Jay voor die frisse mindset die ik vanuit mijn eigen praktijk/ervaring volledig kan onderschrijven:

  •  Kijk altijd naar het potentieel in iedere situatie; denk in kansen.
  •  Maak jezelf uniek in de ogen van je klanten.
  •  Denk in termen van leverage (hefboomwerking).
  •  Netwerken en nog eens netwerken; het aantal kansen stijgt meetkundig met het aantal contacten.
  •  Lees (vak) tijdschriften, boeken, internetartikelen en andere bronnen.
  •  Vorm een ‘denktank’ met een aantal inspirerende mensen uit je omgeving.
  •  Bestudeer succes in al zijn vormen en kijk wat jij ervan kunt leren.
  •  Praat met interessante mensen.
  •  Ga strategische allianties aan.
  •  Durf anders te zijn.
  •  Blijf leren.
  •  Geef meer gratis, bijvoorbeeld informatie (knoop op die manier relaties aan).
  •  Wees bereid om mensen te helpen.

 

5) Kom in actie

Marcel van Driel schreef een leuk boek met als titel ‘Waanzinnige plannen’. In zijn boek geeft hij aan dat het gros van de mensen allerlei prachtige dromen hebben maar ze nooit waarmaken. Ze blijven dromen, want dromen is veilig. De meest genoemde redenen waarom dromen vaak dromen blijven zijn:

  • Je denkt dat je het niet kunt.
  • Je denkt dat je er geen tijd voor hebt.
  • Je denkt dat het (te) veel geld gaat kosten.
  • Je bent bang voor de reacties van anderen.
  • Je bent bang dat je zult slagen en dat je veilige wereld zal veranderen.

 

Welk leven kies jij?

Je hebt feitelijk maar twee opties. Ervoor gaan en de verantwoordelijkheid nemen om de zaken te veranderen waar je niet tevreden over bent. Of later terugkijken op je leven en spijt hebben van de keuzes die je niet gemaakt hebt. Kom in actie en maak je ondernemersdromen dit jaar waar.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Tien valkuilen in sollicitatiegesprekken en hoe je die kunt vermijden

Afbeelding 22

 

In de ruim twintig jaar dat ik als loopbaancoach en headhunter werkzaam was, heb ik honderden sollicitanten gesproken en begeleid. Ook heb ik vele gesprekken met kandidaten gevoerd samen met opdrachtgevers. In de loop der jaren heb ik diverse valkuilen voorbij zien komen waar veel sollicitanten zich nauwelijks van bewust lijken te zijn. Onderstaand vind je de tien meest voorkomende valkuilen:

 

Valkuilen in een gesprek waardoor een ander met de opdracht naar huis gaat

  1. Breedsprakigheid, omdat je zoveel wilt vertellen haakt jouw gesprekspartner af. Je geeft teveel informatie. Beperk je tot de voor de opdracht relevante zaken.
  2. Het geven van te korte, weinig verhelderende antwoorden. Het is prima om to the point te zijn. Check echter nog wel even of er nog behoefte is aan verdere toelichting op je antwoord.
  3. Slecht luisteren en antwoorden geven die niet echt op de gestelde vragen aansluiten. Het kan voorkomen dat de vraag niet helemaal duidelijk voor je is. Ga dan niet gokken met je antwoord. Vraag dan liever een nadere toelichting, zodat het je helder is wat men precies van jou wil weten.
  4. Een onduidelijke motivatie geven waarom de betreffende functie jou aanspreekt en waarom je bij deze organisatie wilt werken. (Het is echt niet wervend als je met name aangeeft dat je een nieuwe baan/opdracht zoekt). Laat ook blijken waarom de organisatie jou aanspreekt en richt je niet alleen op de functie.
  5. Een vaag of te uitgebreid verhaal houden als het gaat om het toelichten van je CV. Dit kun je voorkomen door je goed voor te bereiden en voorbeelden uit te lichten die aansluiten op het gevraagde.
  6. Onduidelijk zijn over de bereikte resultaten. Veel sollicitanten geven alleen aan wat hun taak/rol was en zijn niet duidelijk over wat men heeft bereikt.
  7. Onduidelijkheid over de rol die jij zelf hebt gespeeld bij het behalen van deze resultaten. Vermijd praten in de “wij-vorm”, geef duidelijk aan wat jouw rol was en jouw aanpak in het “wij-resultaat”.
  8. Met allerlei voorbeelden komen waarom het ergens fout ging (en dan vaak de “ schuld” bij de situatie of bij de omgeving neerleggen). Probeer uit iedere situatie de positieve elementen uit te lichten en aan te geven wat je wel hebt bereikt. Of wat je ervan hebt geleerd.
  9. Geen vragen stellen en ook geen vragen voorbereid hebben. Raak in gesprek, maak contact. Stel vragen waaruit jouw interesse in de organisatie en de mensen blijkt.
  10. Niet passend gekleed zijn. Het is vrijwel altijd beter om “overdressed” te zijn. Kies bij voorkeur voor een zakelijke outfit, zorg voor een verzorgde indruk.

 

Een sterke personal branding en goede verkoopvaardigheden zijn cruciaal in deze tijd

Nu de markt krap is en de concurrentie groot, is het meer dan ooit van belang dat je als interim manager goed over de bühne kunt brengen wat jouw toegevoegde waarde is.

Niets is echter zo lastig als ‘ jezelf verkopen’. Veel zelfstandige professionals hebben geen idee waarin zij zich onderscheiden omdat ze juist die dingen waarin ze goed zijn eigenlijk maar heel gewoon vinden. Om echter in beeld te zijn voor interessante opdrachten en klanten, moet je in staat zijn om jezelf te laten zien en duidelijk kunnen aangeven wat jouw toegevoegde waarde is. En daarin mogen we gerust wat meer zelfbewust zijn.

 

Om succesvol te zijn, moet je in staat zijn jezelf goed te profileren.

Je bent een personal brand als je in staat bent om je te onderscheiden van de massa. Mensen moeten je kunnen plaatsen en ervaren wat jou anders en bijzonder maakt.

Naast de inventarisatie van je talenten en ambities, is het belangrijk om ook te kijken naar waar bij jou de passie zit. Klanten voelen zich aangetrokken tot bedrijven die goed kunnen communiceren waar ze in geloven. Als jij als ondernemer werkt vanuit je passie, inspireer jij jouw omgeving. Mensen met passie, sterke waarden en duidelijke doelen spreken iedereen aan. Zo iemand zul je sneller aanbevelen of doorverwijzen.

Daarnaast kun je in kaart brengen of je een combinatie aan ervaring en expertise in huis hebt die jou een interessante partner maken om mee samen te werken. Kijk eens scherp naar de zaken die jij in je bagage hebt, die een unieke combinatie kunnen vormen die jou onderscheiden van anderen in de markt.

Je hebt bijvoorbeeld ruim tien jaar als HRM-manager gewerkt. En daarnaast heb je in die jaren wellicht bijzondere projecten gedaan die je een bepaalde expertise hebben gebracht, bijvoorbeeld de begeleiding van een fusie en/of de harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden na de samenvoeging van twee of meer organisaties.

 

Expertise kun je ook inzetten door je op een bepaald item te specialiseren.

Bijvoorbeeld de inkoper die zich heeft gespecialiseerd in het begeleiden van grote en complexe aanbestedingsprojecten omdat hij daar veel expertise in heeft opgebouwd.

 

Zelfbewust en onderscheidend

Wanneer je goed in beeld hebt waar jouw toegevoegde waarde ligt, kun je je zelfbewust presenteren in gesprekken. Durf jezelf te zijn en durf trots te zijn op wie je bent en wat aan kwaliteiten in huis hebt.

Onderstaand de feedback van een kandidaat die actief aan de slag ging met zijn personal branding

“Ik voerde een heel ontspannen, open, leuk en gelijkwaardig gesprek. Na meer dan een uur te hebben gepraat zei ik dat het echt een hele leuke en mooie opdracht vond en dat ik graag mee wilde doen. Waarop hij zei: ik denk dat je heel goed past in het team dat ik voor ogen heb, ik ga je een contractvoorstel doen. Diezelfde avond het voorstel toegestuurd gekregen.

Toen ik naar huis reed was ik verbaasd dat zo’n gesprek zo makkelijk kon zijn. Moest denken aan de lessen over het jezelf kennen en jezelf neerzetten, dacht aan de oefeningen die we hebben gedaan en de gesprekken die we hebben gevoerd en ik zat ook gewoon blij te zijn. Ik heb niet alleen heel veel geleerd en nieuwe inzichten gekregen, maar ik vond het ook nog hartstikke leuk om te doen!”

 

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Wat jij over Personal Branding kunt leren van succesvolle zakenvrouw Annemarie van Gaal

annemarie

In een markt die overloopt van concurrentie voor bijna iedere trainer, consultant, coach of interim manager, heb je een sterk persoonlijk merk nodig om jezelf te onderscheiden en je klant te overtuigen van jouw toegevoegde waarde.

Annemarie van Gaal is een mooi voorbeeld van een bijzonder sterk merk. In het onderstaande artikel zal ik de vijf succesfactoren behandelen die Annemarie van Gaal hebben gemaakt tot een van de meest succesvolle zakenvrouwen. Het zijn zaken waarin jij als persoonlijk merk ook succesvol in kunt zijn, alleen wellicht op een iets andere schaal.

Succesfactor 1: Een goed verhaal

Mensen die als een sterk merk worden ervaren, hebben een verhaal dat mensen aanspreekt. Annemarie van Gaal heeft een zeer aansprekend verhaal, zij schopte het van alleenstaande moeder tot een succesvolle zakenvrouw. En nu gebruikt ze deze ervaring ook om mensen te helpen die het financieel en zakelijk moeilijk hebben. Waarmee de cirkel weer rond is.

Annemarie ging in 1990 samen met Derk Sauer naar Rusland en samen richtten zij een uitgeverij op. Een bedrijf dat ondanks de bijzondere en moeilijke omstandigheden in 5 jaar tijd uitgroeide tot marktleider in Rusland met ruim 700 medewerkers. Hier heeft zij bewezen om ondanks de cultuurverschillen, corruptie, extreme bureaucratie en economische tegenslagen enorm succesvol te zijn. In 2000 kwam zij terug naar Nederland en sindsdien is zij actief als investeerder, belegger in vastgoed en eigenaar van een tijdschriftenuitgeverij.

Haar leven leest als een (zaken)roman. Maar ook in jouw loopbaan (en leven) zijn elementen te vinden die met elkaar een aansprekend verhaal vormen. Iedereen heeft een verhaal. Het verbaast mij iedere keer weer hoe leuk en bijzonder de mensen zijn met wie ik als personal branding coach mag werken. En hoe vaak komt het daarbij niet voor dat ze dat zelf nauwelijks echt beseffen!

Jouw passie, waarom je de dingen doet die je doet en hebt gedaan, het zijn allemaal zaken die mensen aanspreken en die jou maken tot wie je bent als ondernemer. Ook jouw verhaal is de moeite waard.

 

Succesfactor 2: Actief en zichtbaar zijn

Annemarie is bepaald geen persoon die ervan geniet om op haar lauweren te rusten. Zij is auteur van drie goedverkopende boeken over ondernemen. Daarnaast werkte zij mee aan financiële programma’s als Dragons Den, Ten Einde Raad en Een dubbeltje op zijn kant( waarin ze mensen en bedrijven adviseert die in de schulden zitten).

In het boek ‘Succes’ heeft ze financiële adviezen voor particulieren op papier gezet, waarbij ze met name aandacht heeft voor het ontplooien van eigen initiatief en uitgaven waarop bezuinigd kan worden. Dit illustreert ze met ervaringen en anekdotes uit zowel haar eigen leven als uit de levens van mensen die ze geadviseerd heeft.

Zij blijft actief en zichtbaar. Uiteraard kan niet iedereen in TV programma’s meedoen. Maar door het schrijven van blogs kun jezelf zichtbaar maken voor jouw markt. Jij kunt je klant meenemen in jouw expertise en ook in je manier van denken. Daarnaast krijgt hij tussen de regels door vaak ook veel mee over jou als persoon. Het effect van bloggen dat je een goede naamsbekendheid krijgt. Daarnaast wordt je goed gevonden in Google en mede daardoor weten mensen je ook te vinden voor het geven van workshops of presentaties. En zo wordt je merk weer verder versterkt.

 

Succesfactor 3: Goede presentatie

Toen is Annemarie’s googelde vond ik zeer lovende referenties over haar presentaties.

“Zij gaf een adembenemende presentatie over haar succes in Rusland. Over de groei van het bedrijf die gerealiseerd werd uit een andere manier van denken, door niet te blijven hangen in bestaande ervaringen van medewerkers en het doorbreken van tradities. Verder werd door haar een vergelijking gemaakt met de Russische crisis in 1998 en de economische problemen waar veel ondernemers thans mee van doen hebben. De ondernemers waren na afloop van de avond diep onder de indruk van de presentatie en gingen naar huis met praktische tips.”

Jij hebt wellicht niet direct de mogelijkheid om veel presentaties voor groepen te houden. Maar iedere keer als jij jezelf voor een opdracht presenteert, kun je met jouw presentatie het verschil maken. Jouw presentatie in een gesprek kan maken dat je met de opdracht naar huis gaat, of niet.

Afgelopen week heb ik in nog met een groep interim managers in een workshop geoefend hoe je een goede presentatie geeft van jezelf. Het was mooi om te zien hoeveel sterker hun verhaal al is geworden sinds zij een aantal weken geleden met hun merk aan de slag zijn gegaan. Als jij je merk goed in kaart weet te brengen, wordt ook je jouw presentatie in een persoonlijk gesprek veel sterker.

 

Succesfactor 4: Goede referenties in de markt

Het bovenstaande stukje dat ik op internet vond over Annemarie is een mooi voorbeeld van een referentie die maakt dat je Annemarie graag als spreker in wilt huren.

Ook jij kunt op eenvoudige wijze zorgen dat mensen goede referenties onder ogen krijgen als ze op jouw naam zoeken op internet. Om te beginnen zijn de aanbevelingen op LinkedIn een hele mooie manier om anderen iets te laten zeggen over jouw aanpak, expertise en over jouw als persoon.

Daarnaast is het belangrijk om na de afronding van opdrachten om referenties te vragen. Een tevreden klant zal het vaak geen enkel probleem vinden om iets op te schrijven over de ervaringen met jouw diensten en persoon. Die referenties kun je op je website vermelden. Potentiële klanten vinden het erg prettig om hier iets over de ervaringen van anderen te kunnen lezen.

 

Succesfactor 5: De juiste mindset

Annemarie Van Gaal is vaak met verschillende dingen tegelijk bezig, omdat dit haar energie geeft. Doordat ze heel efficiënt werk, is ze ook in staat om al deze dingen succesvol uit te oefenen. Ook staat ze bekend om haar snelle manier van beslissen. Van Gaal denkt hierbij in mogelijkheden en niet in moeilijkheden. Hierdoor is zij in staat om kansen te zien én te pakken, zoals in Moskou.

Leer van succesvolle ondernemers hoe je het beste uit jezelf haalt, belemmeringen en tegenslag overwint, en een succes maakt van je bedrijf. Durf uit je comfortzone te stappen en nieuwe dingen uit te proberen. Blijf groeien in je vakmanschap en ondernemerschap en zorg ervoor dat je kennis actueel blijft. Dan blijf je waardevol voor jouw klanten en blijft jouw bedrijf floreren.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Welke dromen heb jij voor je bedrijf en voor je klanten?

dromenbedrijf

 

 

Is het voor jou ook tijd om aan je groei als ondernemer en als mens te werken? Ben jij ook ooit zelfstandig geworden omdat je meer vrijheid zocht en ruimte om je te ontplooien? Veel mensen worden zelfstandig om hun ideale levensstijl te realiseren. Ze willen graag hun talenten tot ontwikkeling brengen, het werk doen dat ze het allerliefste doen, vrijheid verwerven en een goed inkomen verdienen. Dat kan jij ook realiseren. Maar het komt niet vanzelf.

 

Leef jij je dromen of is jouw ondernemerschap een weerbarstig verhaal?

Misschien ben je nu al een tijdje zoekende omdat het niet zo goed loopt als je had gehoopt. Het is dan een schamele troost te weten dat je niet de enige bent. Ik krijg regelmatig mensen die om deze reden een personal branding traject bij mij starten. Omdat ze zichzelf als ondernemer nu echt eens goed op de kaart willen zetten na maandenlang tobben.

En ik kan daar zelf ook uit eigen ervaring over meepraten hoor. Ik heb zelf ook meegemaakt dat ik als zelfstandige was gestart maar vervolgens min of meer vastliep. In 2007 heb ik mijn baan opgezegd nadat ik in contact was gekomen met een franchiseclub die grote plannen had op het vlak van coaching, training en organisatieadvies. Het hele verhaal kostte mij vervolgens veel geld en tijd en er kwam bijzonder weinig voor terug.

Mijn ‘fout’ was dat ik instapte in een concept dat door anderen was bedacht en waarin ik niet optimaal tot mijn recht kwam. Ik had onvoldoende nagedacht over mijn eigen verhaal en mijn eigen ‘ding’. Ik had geen eigen bedrijfsconcept en moest mij daarom aanpassen aan andermans keurslijf. Gelukkig is dat later helemaal goed gekomen en nu help ik mensen met het ontwikkelen van hun eigen brand en het opbouwen van een succesvol bedrijf.

 

Jij bent het gezicht van je bedrijf

Jij bent als persoon bepalend voor jouw profilering en tevens voor het succes van je bedrijf. Daarom is het belangrijk om stil te staan bij de zaken waar jij je echt in onderscheidt. En ook is het goed om je te verdiepen in de zaken waar je energie van krijgt, waar je echt blij van wordt. Want je wilt je bedrijf toch het liefste opbouwen rondom datgene waar jij graag mee bezig bent. Waar jij echt goed in bent. Begin eens met goed te kijken wat je in huis hebt en bedenk vervolgens wie je daarmee van dienst kunt zijn. Kijk eens bij jezelf welke klant jij zou uitkiezen, als je de klanten voor het uitkiezen zou hebben. Van welke opdrachten krijg jij het meeste energie? Waar heb je een duidelijke toegevoegde waarde te bieden?

 

Marketingrumoer is prima, maar verzand niet in trucjes

Als je goed in beeld hebt wat je te bieden hebt aan jouw klanten, kun je daaromheen je marketingboodschap opbouwen. Bij veel marketinggoeroes die nu op internet actief zijn, leer je die marketingmethodes. En die methodes zijn prima hoor, ik pas ze zelf ook toe. Ik heb zelf een marketingachtergrond en ik weet dat goede marketing echt werkt. Pas echter op dat je niet verzandt in trucjes zonder inhoud. Laat jouw eigen authentieke verhaal de basis zijn van jouw communicatie en uitstraling in de markt.

 

Vertel een verhaal

Persoonlijke verhalen werken beter dan een stortvloed aan informatie, loze kreten en saaie verkooppraatjes. Mensen willen niet nog meer informatie. Ze zitten tot over hun oren in informatie. Ze willen vertrouwen, vertrouwen in jou, in jouw doelen, in jouw succes, in het verhaal dat je vertelt.

Een voorbeeld ’ Mijn vader had een Cadillac en heeft er 450.000 kilometer mee gereden’ heeft meer effect dan ‘ Deze Caddy gaat heel lang mee’. Door het schrijven van blogartikelen kun jij je kennis delen in de vorm van artikelen en verhalen, waarmee je jezelf op een effectieve manier als ondernemer op de kaart zet.

 

Verkoop je dromen

Mensen die kunnen ‘betoveren’ verkopen geen producten diensten of bedrijven. Klanten lopen niet warm voor een tweejarig contract voor een telefoon, voor een workshop of voor een advies op maat. Mensen of bedrijven die ‘betoveren’ verkopen dromen over een betere toekomst. Over een afdeling die als winning team opereert, jouw eigen bedrijf dat loopt als een trein, die nieuwe baan waar je altijd al van droomde of een schoner milieu. Houd dus altijd voor ogen wat jouw klant wil bereiken en wat jouw dienst hem oplevert. Waarbij jouw dienst hem liefst een stapje verder brengt op weg naar zijn droom.

Wanneer je jouw authentieke merk met een aansprekend verhaal voor een duidelijke doelgroep kunt presenteren, word je zo goed als onweerstaanbaar voor jouw klanten. Wil je dat leren? Ik help je er graag mee.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

De angstige kant van ondernemen, ken jij hem ook?

sometimes

 

Bijna iedere zzp’er kent wel die momenten waarop je zwaar twijfelt aan jezelf. Allerlei vragen malen maar door je hoofd en maken je onzeker ‘Maak ik wel de juiste keuzes?’ ‘ Krijg ik nog wel voldoende klanten?’ Of je denkt ‘Wat heb ik nu eigenlijk echt te bieden?’ Social media zijn niet bevorderlijk in die periodes waarin je rondloopt met allerlei twijfels, want je leest over het algemeen alleen maar de succesverhalen van andere ondernemers. Zelden worden de twijfels en de mislukkingen op het internet gedeeld. Laat je daarom vooral niet Intimideren door al die succesverhalen. Want bijna iedere ondernemer kent daarnaast ook zaken waar hij of zij minder succesvol in was. En dat hoort er af en toe gewoon bij.

 

Zit je jezelf wel eens in de weg?

Juist op die momenten dat je kiest voor groei als ondernemer, vraagt dat van je om uit je comfortzone te stappen. Je gaat nieuwe dingen uitproberen, nieuwe concepten ontwikkelen, nieuwe stappen maken. Soms is dat behoorlijk eng. En dan zien veel mensen kuddes vol beren op de weg.

Een leuke talentvolle klant mailde mij onlangs: “Het zijn belemmerende gedachten dat weet ik, en ik weet ook dat ik er zelf veel invloed op heb, maar toch….pff vermoeiend…Het is een continu gevecht tussen de ratio en de belemmerende gedachten, die behoorlijk hardnekkig kunnen zijn. “

Een andere klant mailde: ‘Ik ben echt aan het knokken met mijzelf. Omdat ik denk dat er niemand op me zit te wachten. Wie zit er nu op mijn mening te wachten? En die blog ideeën, ja ach, wie wil die nu lezen en aan wie moet ik ze sturen? ‘ Terwijl ze zoveel kennis in huis heeft en humor, en visie. En een brede aansprekende ervaring. Het is gewoon een toppertje maar zelf heeft ze daar soms onvoldoende besef van.

 

Onzekerheid hoort bij ondernemen

Zelf heb ik ook wel van die momenten hoor. Toen ik mijn eerste personal branding event organiseerde, voelde ik mij af en toe toch twijfelachtig over mijn toegevoegde waarde. In die weken waren er allerlei events in de markt van mensen die heel actief waren op social media. Dan denk je toch wel eens: ‘Waarom zou iemand naar mij komen terwijl er deze maand nog zoveel andere events zijn, die ook heel interessant zijn?” Gelukkig was na 1 mail de groep goedgevuld en werd het een leuke leerzame dag.

Begin dit jaar heb ik samen met een compagnon die ik nog nauwelijks kende een nieuw label in de markt gezet. Dan is het altijd maar even afwachten of het aanslaat in de markt en ook of de samenwerking goed uit zal pakken…

En vaak gaat het goed, maar soms heb je spijt van bepaalde stappen. Ooit heel veel geld betaald voor een ondernemersopleiding waar ik achteraf weinig nieuws leerde. Eigenlijk leerde ik er vooral wat ik niet wilde doen/zijn. Ook leerzaam op een bepaalde manier, maar toch een dure les.

 

Fouten vermijden of toch maar de comfortzone oprekken?

Fouten maken vinden we eng. Niet voor niets worden blogartikelen die over fouten of valkuilen gaan, grif gelezen. Want fouten of valkuilen vermijden we liever. We blijven het liefst in onze veilige comfortzone zitten, terwijl we best wel weten dat dit niet productief is. Zoals een goede bekende van mij ooit zei: ‘ Alles in de comfortzone is suboptimaal.’

Zeker als je met nieuwe diensten of met een nieuwe aanpak begint, kan dit soms even wat aanlooptijd nodig hebben voordat het aanslaat. Veel mensen worden daar zenuwachtig van en grijpen dan liever maar weer terug op de oude vertrouwde concepten. Ze gaan weer opnieuw aan de slag met de aanpak waar ze al jarenlang bekend mee zijn. Ze maken er een probleem van dat het nog niet direct perfect loopt, dat ze zich wat onzeker voelen.

Bedenk dan dat je niet voor niets voor een nieuwe aanpak of richting hebt gekozen. Je was waarschijnlijk niet echt tevreden over hoe de zaken verliepen en je wilde andere resultaten, een betere work-life balans, leukere opdrachten en klanten of er waren andere zaken die je wilde veranderen. Geef dan niet op bij de eerste tegenslag of teleurstelling.

Wist je dat voor iedere verkochte auto er negentien bezoekers in een showroom zijn geweest die de deur uit wandelen zonder tot koop over te gaan? Walt Disney heeft honderden banken bezocht voordat iemand hem zijn eerste honderd dollar leende waarmee hij in Amerika zijn succesvolle pretpark opzette. De auteur van de succesvolle Harry Potter boeken, J. K. Rowling, heeft van ontelbare uitgeverijen haar manuscript met en afwijzing retour gekregen, totdat ze onstuitbaar doorbrak en miljonair werd.

 

Is dit wel voor mij weggelegd?

Henry Ford heeft een hele mooie uitspraak gedaan over het menselijk potentieel.
Hij zei: ” Als je denkt dat je het kunt, of je denkt dat je het niet kunt, je hebt altijd gelijk.”

Als jij werkelijk gelooft dat je in staat bent om je doel te bereiken, dan gaat het je ook lukken. Succes is echt een keuze. Je zult moeten kiezen om ervoor te gaan terwijl je nog geen zekerheid hebt over het eindresultaat. En dat is soms wat angstig. Maar echt, je kunt veel en veel meer dan je denkt…

Als je iets echt heel graag wilt, kun je ongelooflijke dingen tot stand brengen. In het boek ‘Het maakbare brein’ van Margriet Sitskoorn, neuropsycholoog en hersenswetenschapper, staat hiervan een leuk voorbeeld. Margriet beschrijft het verhaal van een man die in zijn jeugd bijzonder weinig aanleg voor het werken met cijfers vertoonde. Toch wist hij zich op latere leeftijd door dagelijks urenlang intensief te oefenen, te ontwikkelen tot een werkelijk geniale hoofdrekenaar!

 

Wat is jouw wake-up call?

De eerste reden dat veel zzp-ers nooit echt succesvol worden, is dat ze nooit écht starten.

Les Brown zei hierover heel terecht: “ Je hoeft niet geweldig te zijn om ergens aan te beginnen. Maar je moet wel ergens aan beginnen om geweldig te zijn.”

En blijf focussen op wat je wilt bereiken en laat je niet meteen uit het veld slaan. En als je dat moeilijk vindt, en dat geldt voor veel mensen, laat je dan coachen zodat je een klankbord hebt en goede feedback krijgt op de moeilijke momenten.

 

Geplaatst in Personal Branding | 1 reactie

Hoe word ik (g)een grijze muis?

Afbeelding

 

Adviesbureaus hebben het moeilijk, las ik laatst op de site www.managementconsulting.nl. Dat is ook niet zo vreemd want veel consultancybureaus profileren zich als grijze muizen. Om een echte grijze muis te worden in consultancy dien je te roepen dat je maatwerk levert, ondernemend en innovatief bent, professioneel werkt en iets aan duurzaamheid doet. Een groot deel van de bureaus zegt bovendien zicht te richten op de klant en samen te willen werken. Uiteraard…

Veel interim professionals en adviesbureaus grossieren in open deuren en kunnen de klant maar moeilijk duidelijk maken waar hun werkelijke toegevoegde waarde ligt. Uitspraken als ’Ik ben interim-manager en gespecialiseerd in projectbegeleiding’ of ‘Mijn bureau richt zich op training, coaching en advies’ zijn niet direct wervend te noemen en zullen weinig gretigheid bij klanten oproepen naar jouw dienstverlening. In diverse trainingen sprak ik interim-managers die zichzelf presenteerden als ‘ervaren verandermanager, ‘mensgerichte leidinggevende’, ‘analytisch’ en ‘ snel tot de kern komend’ en meer van dit soort pitches. Met interim-managers die aan dit profiel voldoen kun je met gemak de hele database van LinkedIn vullen.

 

Herkenbaar? Heb je ook zo’n grijze muizen profiel?

Wellicht wordt het dan tijd eens serieus na te denken over je personal branding. Wil je hier meer van weten? Kom dan 16 mei naar de Masterclass Personal Branding voor zelfstandige professionals die georganiseerd wordt door ZIPconomy. Deze masterclass geef ik samen met Cees Harmsen, de auteur van diverse lezenswaardige boeken over personal branding. Voor meer informatie: http://www.zipconomy.nl/agenda/masterclass-personal-branding-voor-zelfstandige-interim-professionals/

 

De essentie van Personal Branding

Als je mijn blogartikelen al een tijdje leest, weet je dat ik graag schrijf en lees over alles wat met Personal branding te maken heeft. Cees Harmsen is daarbij een van mijn favoriete schrijvers over dit onderwerp. Hij houdt zich al 30 jaar met dit thema bezig. Ik ontmoette Cees op een avond waarop alle gastauteurs van ZIPconomy waren uitgenodigd. Wij schrijven allebei voor dit platform maar hadden elkaar nog nooit gesproken. Al snel bleken we een enorme klik te hebben en zo komt het dat wij samen voor ZIPconomy een masterclass verzorgen op 16 mei.

Cees heeft de essentie van Personal branding heel mooi omschreven. Hij schrijft:

“Personal branding is alles wat je doet om jezelf onderscheidend en opmerkelijk te presenteren binnen je vakgebied. Wanneer dit succesvol gebeurt, wordt jij binnen je vakgebied de vanzelfsprekende keuze voor het invullen van opdrachten en het oplossen van problemen.” 

 

Je creëert je personal brand door moed en authenticiteit te tonen.

Het doel is niet de ander te behagen met conformistisch gedrag, maar om hem emotioneel te raken door bewust gebruik te maken van je onderscheidende kenmerken, je eigenzinnigheid, je talenten, je bijzondere prestaties, je plezier en je levenservaring.

En daar gaat het dus mis met al die grijze muizen. Het heeft geen zin om jezelf te profileren in sociaal wenselijke vaagtaal. Uiteraard wil je graag samenwerken en ben je professioneel. Maar wie ben je nu echt? Waar zit je passie? Waar gaan jouw ogen van glimmen? Waar worden jouw klanten echt blij van? Wat is jouw verhaal? En hoe breng je dit verhaal over het voetlicht op een overtuigende wijze?

 

Merk, Marketing en Mindset vormen de pijlers van succesvolle personal branding

Met jouw authentieke merk zet je jezelf op de kaart, met een treffende presentatie die jouw klanten inspireert en meteen duidelijk maakt wat je te bieden hebt.

Marketing en social media zijn daarbij onmisbare middelen om jezelf zichtbaar te maken en de juiste klanten aan te trekken.

Mindset: Of je je ook daadwerkelijk zult ontwikkelen tot een personal brand hangt sterker af van je mindset dan van je vaardigheden. Was je ooit opgegroeid met het idee” Doe je best en werk hard, dan komt de beloning vanzelf.’ Of hang je het spreekwoord “Goede wijn behoeft geen krans” aan. Weet dan dat de wereld is veranderd en dat het steeds noodzakelijker is om te kunnen laten zien wat jou onderscheidt van anderen en welke toegevoegde waarde je kunt leveren voor opdrachtgevers. Mensen die weigeren aan personal branding te doen, eindigen vaak in een baan onder hun opleidingsniveau of krijgen minder interessante opdrachten.

 

Onderscheiden doet ondernemen

In een overvolle markt die uitpuilt van de concurrentie missen veel interim-managers onderscheidend vermogen. Ze zijn goed in hun vak maar hebben nooit geleerd hoe ze zichzelf als ondernemer in de markt kunnen zetten. En dat gaat in deze tijd ten koste van opdrachten en omzet.

Wanneer je je hiervan bewust wordt en met je personal branding aan de slag gaat, is het vaak even wennen aan het idee om meer zichtbaar te worden. Ook moeten bij veel mensen wat persoonlijke drempels worden genomen. Het is nogal wat om te durven benoemen wat jou bijzonder maakt. Om je expertise te claimen. Om te gaan staan voor jouw eigenheid. Het is altijd even wennen als je uit je comfortzone stapt. Maar zonder jezelf uit te dagen zul je niet groeien, als mens en als ondernemer. Als je je onzekerheden uit de weg gaat, verandert er niets. Bovendien blijkt het niet alleen renderend te zijn om met je branding aan de slag te gaan maar ook leuk en leerzaam. Zoals een klant van mij schreef:

“Ik heb ongelooflijk veel geleerd en hele mooie welke resultaten bereikt. Ik snap nu dat ik van een afstandje naar mezelf en mijn werk moet kijken en vanuit dit afstandje mijn marketing moet oppakken. Niet in de ‘overdrachtstand’ schieten (kennis overdragen en uitleggen), maar verhalen vertellen, verhalen waarbij mensen nieuwsgierig zijn naar de afloop, en waarin ze zichzelf herkennen. Ik heb ook de marketingtechnieken geleerd die ik nodig heb om mijn netwerk te vergroten waaruit ik dan weer kan putten voor opdrachten. Daarnaast heb ik veel dingen geleerd waar ik geen flauw benul van had. Over het schrijven van blogs, het opzetten van een mailinglist, het maken van een website, en nog veel meer. In feite heb ik geleerd hoe ik op een authentieke manier marketing kan doen. En ik heb geleerd hoe leuk dat is om te doen!” 

Ik nodig je graag uit om op 16 mei te leren hoe je een persoonlijk merk van jezelf kunt maken. Je kunt je opgeven via de onderstaande link: http://www.zipconomy.nl/agenda/masterclass-personal-branding-voor-zelfstandige-interim-professionals/

 

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Hoe gaan succesvolle mensen om met tegenslag?

Winners

Onlangs zou ik een workshop over Personal Branding geven die niet doorging omdat er te weinig aanmeldingen waren. Het had de organisator erg verbaasd dat de opkomst zo laag was, aangezien veel mensen kampen met een nijpend tekort aan opdrachten en inkomsten. Goede personal branding en kennis van persoonlijke marketing helpt enorm om jezelf onderscheidend in de markt te zetten. Dus zou je denken dat op een workshop met dit onderwerp veel deelnemers aan zou trekken. Zelf was ik ook verrast door de lage opkomst omdat mijn workshops normaal altijd juist snel volgeboekt zijn. We filosofeerden nog even wat over deze wonderlijke gang van zaken.

“ Ik denk dat veel mensen zich een beetje schamen dat het hen zakelijk slecht gaat en dat ze daarom liever niet hun gezicht laten zien op de bijeenkomsten” zei hij. “ De gesprekken op deze bijeenkomsten gaan meestal over de vraag in welke opdracht je zit en wat je momenteel doet. Dan is het voor veel mensen vervelend als je iedere keer moet melden dat je nog steeds thuis zonder opdracht zit. Ze gaan die bijeenkomsten een beetje mijden”

Heel herkenbaar gedrag op zich. Als het goed met je gaat, kun je de hele wereld aan en heb je niet veel moeite om jezelf te laten zien. Als het allemaal niet zo lekker loopt, hebben veel mensen de neiging om zich terug te trekken. Helaas is dat gedrag niet zo effectief. Uiteraard is het prima om wat tijd te nemen voor zelfreflectie maar blijf er niet in hangen. Als je niet in beweging komt, gebeurt er niets en zullen de problemen zich over het algemeen niet vanzelf oplossen.

 

Veerkracht bij tegenslag

Yolanda Buchel en Sandra van der Maarel schreven een interessant boek over veerkracht in een veranderende wereld. Het boek is gericht op de generatie veertigers en vijftigers die geconfronteerd worden met een arbeidsmarkt waar ze je als 45-jarige als (te) oud wordt bestempeld terwijl we tegelijkertijd een perspectief krijgen voorgeschoteld van langer doorwerken en onzekere pensioengelden. In de kern gaat het boek over het ontwikkelen van veerkracht in een wereld waarin we moeten leren leven met veel onzekerheden. Vaste banen zijn geen zekerheid meer en ook het ondernemerschap lijkt voor veel mensen een weerbarstig alternatief. Onze maatschappij is nog steeds grotendeels gebaseerd op succes. Succes is een belangrijke morele maatstaf voor je identiteit. Maar hoe ga je er mee om als je in een situatie beland waarin je je allesbehalve succesvol voelt? Je krijgt te maken met plotseling ontslag of demotie, als ondernemer raak je in de problemen omdat klanten wegvallen of er zijn andere persoonlijke omstandigheden die een gat slaan in je toekomstverwachtingen.

 

Drie pijlers rondom veerkracht

Uit onderzoek blijkt dat er drie pijlers zijn, waardoor mensen veerkrachtig om kunnen gaan met veranderingen.

  • Onder ogen zien van de realiteit.
  • Een onwrikbaar geloof dat het leven zinvol is.
  • Het vermogen tot improviseren.

 

Realiteit onder ogen zien

Om te beginnen zul je de realiteit onder ogen moeten zien zoals die is. Je had de situatie ongetwijfeld graag anders gezien maar het heeft geen zin om dan maar je hoofd in het zand te steken. De situatie erkennen is een eerste stap naar verandering. En daar kun je beter maar op tijd mee beginnen. Zo hoor ik verhalen van zzp’ers die al meerdere jaren nog slechts twintig procent van hun omzet halen.

Het spaarpotje is inmiddels tot op de bodem geslonken. Hoe lang blijf je dan de situatie aanzien?

Hoe lang ga je door met het herhalen van acties die niet succesvol zijn gebleken? Dat vraagt om de bereidheid om te veranderen, om een nieuwe aanpak. Einstein zei al: “Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.”

 

Een onwrikbaar geloof dat het leven zinvol is

Een tweede pijler van veerkracht is geloven dat alles wat in je leven gebeurt op de een of andere manier betekenis heeft. Veerkrachtige mensen zijn steeds op zoek naar de zin van zaken en weten die de integreren in hun zelfbeeld en waardering. En dat is niet altijd makkelijk hoor. Toen ik jaren geleden ging scheiden, mijn mooie huis vaarwel kon zeggen en opnieuw moest starten, voelde dat uiteraard niet als een vreugdevolle situatie. Achteraf ben ik er als mens enorm door gegroeid en weet ik nu dat het met mijn veerkracht wel goed zit. Als je jong bent getrouwd, raak je min of meer met elkaar vergroeid. Je wordt vervolgens gedwongen jezelf min of meer opnieuw uit te vinden in een nieuwe context. Wanneer je op een t-splitsing in je leven staat, kun je doorgaan zoals je altijd hebt gedaan, maar dan loop je vaak vast. Je hebt ook de keuze om het nieuwe levenssituatie te omarmen (of in ieder geval te accepteren). Dan wordt het de start van een nieuwe periode die je veel zou kunnen brengen.

 

Het vermogen tot improviseren

Kunnen improviseren is de derde pijler van veerkracht. Het betekent dat je durft te experimenteren en uitproberen zonder jezelf steeds af te rekenen op het resultaat. Je realiseert je dat de kracht zit in het proces zelf in plaats van in de uitkomst. Omgezet naar carrière termen: blijf niet naar dezelfde banen kijken als ze er niet meer zijn. Wees bereid om je zoektocht of je aanpak aan te passen. Blijf niet hangen in wat er niet is maar ga aan de slag met wat er wel is. Kijk naar de mogelijkheden in plaats van je vast te zetten in onmogelijkheden.

Succesvolle mensen zijn gericht op groei. Dit betekent dat je jezelf toestaat om nieuwe dingen te leren, te experimenteren en soms een risico durft te lopen omdat je dingen doet. Dat is soms best spannend. Dit jaar heb ik een nieuw label in de markt gezet. Dan is het altijd maar weer afwachten of dat aanslaat in de markt. Daarbij ben ik gaan samenwerken met iemand die ik niet eens zo goed ken.

Maar als je nooit wat probeert, gebeurt er ook niks. We hebben een website gebouwd, promotie gemaakt en we zijn ervoor gegaan. Maar er waren momenten dat ik midden in de nacht wakker werd en dacht ” Stel nou dat het helemaal niet aanslaat en dat niemand ons idee omarmt.

Dan hebben we voor niets een website gebouwd, er veel tijd in gestoken en dan ga ik af als een gieter .”

Gelukkig is het anders gelopen. Inmiddels is de eerste groep mensen in ons opleidingsprogramma gestart.

 

Verzamel mensen om je heen die je verder kunnen helpen

Onzekerheden zijn een blijvend onderdeel van het leven in de huidige tijd. Het helpt om mensen in je omgeving te verzamelen die je helpen om de juiste stappen te nemen. Mensen die je ondersteunen en adviseren en zonder oordeel met je mee willen lopen en soms net dat extra zetje kunnen geven. Dat geeft je vertrouwen om door te gaan.

 

 

Geplaatst in Personal Branding | 1 reactie

Succesvol zaken doen met social media marketing

succes-2-300x200

Social media are here to stay. En gelukkig maar, want social media bieden jou als zzp’er een geweldig podium om je bedrijf op de kaart te zetten bij je klanten. Social media zijn prettig laagdrempelig en je kunt met weinig budget zeer effectief je marketing doen. Een recent voorbeeld uit mijn eigen praktijk. Met behulp van social media heb ik in de afgelopen weken een nieuw groepsprogramma op de markt gezet voor interim-managers. Ik heb twee blogartikelen geschreven en die op de juiste LinkedIn groepen gepost. Vervolgens heb ik samen met mijn compagnon vier succesvolle kennismakingsmiddagen georganiseerd. Afgelopen maandag zijn we met de eerste groep van start gegaan. En ook voor de tweede groep hebben zich al gegadigden gemeld die niet in de eerste groep konden starten. Zo snel kan het gaan… Mits je het goed aanpakt. In het onderstaande artikel vind je een aantal do’s en don’ts van social media marketing.

 

Niet doen

Veel mensen zien social media gewoon als een podium waarop je gratis reclame kunt maken voor jezelf. Dus bestoken ze mensen ongevraagd met informatie over hun producten en diensten. Ze reageren op discussies in groepen met mededelingen die duidelijk alleen als doel hebben om even een link naar hun dienst te posten. Zo werkt het dus niet.

 

Hoe dan wel?  

Je invloed op internet vergroten met de principes van Cialdini.

Robert Cialdini , hoogleraar Psychologie en wereldwijd meester in het onderhandelen, schreef een bestseller waarin hij uitlegt hoe je psychologie commercieel kunt inzetten om mensen sneller ‘ja’ zeggen tegen jouw diensten. Ook op social media kun je deze zes principes uitstekend inzetten:

1) wederkerigheid

2) commitment en consistentie

3) sociale bewijskracht

4) autoriteit

5) sympathie

6) schaarste

 

1. Wederkerigheid

Cialdini heeft geconstateerd dat mensen het belangrijk vinden om een gunst op een zeker moment terug te betalen. Een ondernemer die iets gratis weggeeft, zorgt daarnaast voor een positief gevoel bij zijn (potentiële) klanten. Als jij gratis iets van je kennis weggeeft, kan je klant alvast een voorproefje krijgen van je expertise en zien dat jij weet waarover je het hebt. Je kunt denken aan een gratis E-book,artikel, workshop, kennismakingsgesprek, webinar, of wellicht een gratis quickscan.

 

 2. Commitment en consistentie

Veel zzp’ers zijn aanvankelijk heel druk op allerlei verschillende platforms. Maar na een tijdje stoppen ze er dan mee “want het werkt niet’. Mensen willen echter graag consistent gedrag zien. Als ze zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief kost het vervolgens wat tijd om een relatie met een klant op te bouwen. Mensen moet jou eerst wat beter leren kennen voordat ze zaken met je willen doen. Net als in het echte leven heb je bij social media te maken met de KNOW, LIKE, TRUST factor.

  • Mensen moeten je eerst leren kennen (KNOW). Daarom moet je jezelf zichtbaar maken.
  • Vervolgens moeten ze je gaan waarderen (LIKE) omdat je waardevolle informatie deelt en omdat jouw toon/visie hen aanspreekt.
  • En op den duur gaan ze je vertrouwen (TRUST) omdat ze iedere keer weer kleine voorbeelden hebben mogen ervaren van jouw expertise door de kennis die je deelt. Zo bouw je jouw expertstatus op en trek je klanten naar je toe.

 

3. Sociale bewijskracht

Mensen kijken graag naar wat anderen doen voordat ze een beslissing nemen. Daarom is het goed om relevante) aanbevelingen op je site en op je Linkedin profiel te hebben van tevreden klanten (booking.com doet dit heel slim en Zoover ook.)

 

4. Sympathie

Sommige mensen bloggen graag over zaken die hen persoonlijk bezighouden. Zij vergeten daarbij dat dit wellicht niet de dingen zijn die hun klant interesseert. Als je effectief wilt zijn op social media kun je beter kiezen voor het delen van tips, adviezen en informatie waar jouw klanten echt wat aan hebben. Maak jezelf dermate boeiend dat mensen jou blijven volgen en jouw artikelen en tips doorspelen naar mensen uit hun netwerk. Dan blijft hij je graag volgen, gaat hij je waarderen en zal hij uiteindelijk je diensten afnemen. Uit eigen ervaring kan ik je melden dat dit uitstekend werkt.

 

5. Autoriteit

Mensen nemen sneller iets aan van iemand die ze als een autoriteit beschouwen. Ook zijn ze bereid hoger prijzen te betalen. Daarom is het zo belangrijk voor jou om een expertstatus te ontwikkelen. Dit bereik je door te schrijven over jouw vakgebied of expertise op je eigen site en als gastauteur te schrijven op sites waar jouw klanten komen.

 

6. Schaarste

Schaarste maakt mensen hebberig. Het geeft hen het gevoel dat ze iets mislopen als ze er niet snel bij zijn. Mensen hechten meer waarde aan zaken die moeilijker verkrijgbaar zijn. Je kunt dit principe inzetten door bijvoorbeeld vroegboekkorting aan te bieden aan snelle beslissers of te werken met gelimiteerde edities

 

Wanneer je social media effectief leert inzetten, trek je heel gericht klanten naar je toe. Voortaan zoeken zij jou op, in plaats van jij hen.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Kun jij ook een Power Brand zijn?

Afbeelding 2Vorig jaar heb ik een interessant boek gelezen over Power Brands. Power Brands zijn merken die kracht uitstralen in alles wat ze doen. H&M, IKEA, Nespresso, Starbucks, Google en Apple zijn voorbeelden van Power Brands. De auteurs van het boek waren allebei werkzaam bij het grootste onafhankelijke reclamebureau van Nederland. Samen deden zij vijf jaar lang intensief onderzoek naar de 7 onwrikbare principes die Power Brands zo succesvol maken. Om ze vervolgens uiteraard toe te passen en te toetsen in hun eigen praktijk.

Al lezend, merkte ik dat ik veel van de principes in dit boek ook gebruik als ik mijn klanten help om een sterk merk (een Power Brand) te worden. Een heel inspirerend principe uit het boek dat ik graag met jou wil delen, is het principe van de magische missie. De magische missie gaat om het empoweren van jouw klanten. Mijn meest succesvolle klanten hebben een passie om iets bij te dragen aan de wereld. Zij helpen hun klanten om meer succesvol te worden in het bereiken van hun doelen en hebben hierdoor zelf ook succes.

 

Het principe van de magische missie

Bij het principe van de magische missie draait alles om het scheppen van een belofte. Wanneer jij jouw klanten kunt helpen om hun dromen te verwezenlijken of om hun ambities waar te maken, dan kan het niet anders of jouw bedrijf zal een mooie groei doormaken.

 

Power Brands empoweren mensen

Power Brands helpen mensen om zich zelfverzekerder te voelen, boven zichzelf uit te stijgen, onafhankelijker te worden. Je helpt mensen dus met het versterken van hun eigen capaciteiten. Dat past heel goed bij jou als mensenmerk. Als je het verhaal van je bedrijf, vertelt, is het dus niet zozeer belangrijk om te vertellen wat je doet maar vooral wat klanten met jouw hulp gaan bereiken.

“Het gaat er niet om wat je doet, maar wat je betekent.”

 

Voorbeelden van Power Brands die mensen employeren

  • Nike heeft zich ten doel gesteld om in iedereen een atleet los te maken omdat ze geloven dat uiteindelijk iedereen het gevoel van erkenning dat een topsporter krijgt, wil voelen. ‘When you have a body, you are an athlete’ is hun merkmissie.
  • LOI (Leidsche Onderwijs Instellingen) heeft als missie: Alle Nederlanders slim. En ze hebben hele leuke reclamefilmpjes dat Nederland steeds slimmer wordt.
  • HEMA zegt: Een leuk leven hoeft niet duur te zijn. Zij hebben zich heel sterk in de markt gezet met mooie strakke ontwerpen. Je kunt voor weinig geld bij de HEMA hebbedingetjes kopen die je woning gezellig maken. Het design is vrolijk, kleurig en opvallend of juist mooi strak. En de prijs is laag.

 

Inspireer je omgeving en je zult gaan ‘magnetizen’

Klanten voelen zich aangetrokken tot bedrijven die goed kunnen communiceren waar ze in geloven. Bedrijven die kunnen aangeven waarom ze doen wat ze doen. Een voorbeeld uit de praktijk gaat over een interim-manager die gespecialiseerd is in verandermanagement. Zij heeft veel ervaring het begeleiden van fusies, reorganisaties en alle gedoe wat daarbij komt kijken. Afdelingen die opnieuw ingericht moeten worden, medewerkers die een andere functie binnen of buiten de organisatie krijgen. Het opnieuw opzetten van de structuur en de processen. Noem het maar op en zij heeft het gedaan.

  • Wat zij doet, kun je scharen onder de noemer ‘verandermanagement.
  • Als zij haar werkwijze beschrijft, vertelt ze hoe ze zo’n veranderproces begeleidt.
  • Maar haar ‘waarom’ bij de dingen die ze doet, maakt haar onderscheidend van andere verandermanagers in de markt. Zij vindt het namelijk essentieel dat mensen die in een reorganisatie weer zicht krijgen op nieuw perspectief. Dat is haar rode draad bij alles wat ze doet. Dat is haar passie. En dat maakt haar succesvol, want medewerkers voelen aan dat zij hier oprecht in is. Zij voelen zich gehoord, daardoor heeft zij draagvlak en gaan mensen niet met de hakken in het zand.

Als jij als ondernemer werkt vanuit je passie, inspireer jij jouw omgeving. Mensen met passie, sterke waarden en duidelijke doelen spreken iedereen aan. Zo iemand zul je sneller aanbevelen of doorverwijzen. Zulke mensen heb je graag in je omgeving. Als je passie uitstraalt wordt je opgemerkt.

Martin Luther King was zo inspirerend voor veel mensen omdat hij vertelde waar hij in geloofde. Het was geen I HAVE A PLAN –speech, maar een I HAVE A DREAM-speech.

Uiteraard kun je alleen maar werkelijk inspirerend worden voor je omgeving als je zelf passie uitstraalt voor wat je doet.

 

Het geheim van passie

Als je acteert vanuit het ‘wat’ of het ‘hoe’ beland je bij jouw klant in het gebied van zijn ratio. Maar als je communiceert en acteert vanuit het ‘waarom’ kom je binnen in dat deel van de hersenen dat ons gedrag bepaal. Het onbewuste deel waar onze onderbuikbeslissingen worden genomen. We volgen graag organisaties die ergens voor staan, organisaties met een doorleefde missie.

Steve Jobs sprak de historische woorden: “ Je moet een bedrijf nooit beginnen met het doel om rijk te worden. Het doel moet zijn dat je iets maakt of doet waar je in gelooft. “ Steve Jobs werd er overigens heel rijk mee.

 

Heb jij het lef om jouw dromen waar te maken en je passie uit te spreken?

“ Behandel iemand zoals hij nu is en hij zal zo blijven; behandel iemand zoals hij kan zijn en hij zal zo worden”. Goethe

Wellicht knik jij instemmend als je dit leest en wil je anderen ook graag zo benaderen.

Maar wees eens eerlijk; benader jij jezelf ook op deze manier? Durf eens aan om je vleugels te openen naar jezelf, je talenten en je dromen. Probeer eens wat meer te leven zonder beperkende overtuigingen. De essentie van Personal branding gaat over het volgende:

Niemand anders worden.

Maar meer jezelf zijn zoals je bent op je beste momenten.

Want, het gat in de markt, dat ben jij zelf.

Met al jouw dromen, talenten en ervaring!

 

Merk, marketing en minste

Om als ondernemer een mooie groei door te maken heb je dus uitdagend doel nodig, dat je uitdaagt het beste uit jezelf te halen. En vervolgens heb je uiteraard een goed plan nodig om je doel te bereiken. Om succesvol te zijn als ondernemer zul je dus aan de slag moeten met je merk, je marketing en je mindset.

Jouw authentieke Merk: zet jezelf op de kaart met een treffende presentatie die jouw klanten inspireert en meteen duidelijk maakt wat je te bieden hebt.

Marketing: zet je dromen om in concrete plannen en leer slimme nieuwe zaken op het vlak van marketing en social media zodat je zichtbaar wordt en de juiste klanten aantrekt.

Maak fans van je klanten zodat ze als ambassadeurs voor jou actief zijn.

Mindset: Leer van succesvolle ondernemers hoe je het beste uit jezelf haalt, belemmeringen en tegenslag overwint, en een succes maakt van je bedrijf.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

De ijzersterke combinatie van personal branding en social media

ijzersterk-combinatie-van-personal-branding-en-social-media

In mijn praktijk als personal branding coach spreek ik veel zelfstandige professionals die het lastig vinden om ‘zichzelf te moeten verkopen’. Soms zijn ze daarvoor al naar diverse trainingen en business bootcamps geweest waar ze allerlei interessante marketingmodellen hebben geleerd. Ze hebben geleerd dat ze actief moeten worden met social media. Of dat ze gerichter moeten gaan netwerken. Ze doen echt veel moeite om aan nieuwe klanten te komen.

Allemaal hele goede adviezen en acties, maar om succesvol te zijn moet je daarbij wel in staat zijn jezelf goed te profileren. En veel mensen vergeten deze belangrijke basis eerst goed neer te zetten. Dat is jammer want succes is voor een heel groot deel afhankelijk van hoe jij jezelf in de markt zet. Zakelijk succes begint met een sterke personal branding. Want wat heb je aan al die marketingmiddelen die je in kunt zetten als je nog geen goed verhaal hebt?

Als je je persoonlijke merk hebt gedefinieerd, en je weet wat jou onderscheidt van anderen in jouw vakgebied, ben je toe aan de volgende stap. Dan kun je zichtbaar worden met jouw eigen verhaal waarmee je gericht klanten aan gaat trekken. Social media is daarvoor een heerlijk podium. En als je het goed inzet, kan het heel effectief werken. Zo was mijn workshop “Het geheim van succesvol bloggen” binnen 5 dagen twee keer uitverkocht. En toen ik vorige een nieuwe dienst aankondigde, kwamen er binnen een week 45 aanmeldingen binnen voor de kennismakingsmiddagen. Zo krachtig kan social media voor je werken als je hebt geleerd om het effectief in te zetten.

 

Bouwen aan je brand is geen luxe maar een noodzaak

Het bouwen aan je personal brand is de eerste stap om succesvol te ondernemen. Als je in staat bent je te onderscheiden van al die anderen die ook in jouw markt actie zijn, heb je een grote voorsprong. Voor veel mensen is het echter behoorlijk lastig hun onderscheidend vermogen te benoemen. Veel zzp’ers lijden aan het ‘grijze muizen syndroom’. We zijn als de dood voor het maken van keuzes. We willen liever niet echt opvallen. We zijn dat niet gewend, want zo zijn we niet opgevoed. Vanaf het moment dat we naar school gaan, leren we dat opvallen vrijwel altijd fout is. Het is een stap die je behoorlijk uit je comfortzone kan voeren om zelfbewust je merk neer te zetten. Maar ga ervoor. Het levert je heel veel op.

 

Wees opmerkelijk

Een sterke personal branding is essentieel voor jouw succes als ondernemer. Omdat de diensten die je aanbiedt vaak voor een klant niet direct als onderscheidend ervaren worden. Hoeveel coaches zijn er niet die mensen helpen met loopbaankeuzes? En als trainer en organisatieadviseur kom je ook diverse concurrenten in de markt tegen die diensten aanbieden die lijken op datgene waar jij je mee profileert. Je zult je dus moeten onderscheiden. De hoogste tijd om je serieus te verdiepen in je “branding”: jouw unieke mix van persoonlijke waarden, passies, talenten, eigenaardigheden, kennis en ervaring. Denk eens na over:

  • Jouw persoonlijke ‘Why’, waarom doe jij de dingen die je doet.
  • Wie je bent;
  • Waar je goed in bent;

Het is de uitdaging als ondernemer om fantastisch te worden in dat waar je goed in bent. Werk daarom vooral aan de punten waar je al goed in bent. Maak van die 8 ½ een 9. Als je doet waar je goed in bent, gaan veel zaken vanzelf, omdat je doet waar je plezier in hebt. Dan is ondernemen leuk!

 

Wees zichtbaar

Wanneer je jezelf als merk in kaart hebt gebracht, wil je dit vervolgens op overtuigende wijze kunnen uitdragen. Social media zijn een zeer krachtig middel om jezelf op de kaart te zetten.

Als je bedenkt dat in Nederland een kleine 90 % van de mensen actief is op het internet, dan begrijp je dat social media niet meer uit ons leven weg te denken zijn. Wanneer je social media effectief leert inzetten, trek je heel gericht klanten naar je toe. Voortaan zoeken zij jou op, in plaats van jij hen.

LinkedIn telt in Nederland inmiddels 4 miljoen gebruikers, op Facebook zijn 7.9 miljoen mensen actief en 3.3 miljoen mensen hebben een Twitter account. 73 % leest weblogs. LinkedIn gebruikers zijn over het algemeen HBO-geschoold, ouder dan 35 jaar en verdienen meer dan 50.000 euro per jaar. 69 % staat bovendien open voor acquisitie. Er zijn vele LinkedIn groepen waarin mensen zich rondom een thema of vakgebied hebben verenigd. Hier wordt kennis gedeeld en er worden discussies gevoerd. Het is leuk en zinvol om hier aanwezig te zijn.

 

De nieuwe regels van social media

David Meerman Scott, expert op het gebied van online marketing en auteur van het boek ‘ De nieuwe regels van social media’ zegt hierover:

“ We hebben nu de mogelijkheid om ons eigen mediamerk te creëren in een nichemarkt van onze keuze.”

Er gelden nieuwe regels bij marketing en PR. We moeten stoppen met reclame maken en kiezen voor een andere insteek . Mensen willen geen PR-praat, zij willen echtheid. Iedere organisatie heeft een uniek en belangrijk verhaal te vertellen, ook jij als zzp’er. Het is belangrijk om je ideeën naar buiten te brengen, door je klanten verhalen te vertellen die aansluiten bij hun problemen. Niet alleen op blogs, maar ook op websites moet leerzame informatie (content), toegesneden op jouw klant, het uitgangspunt te zijn.”

David Meerman Scott raadt zzp’ers sterk aan berichten (blogartikelen) te schrijven die hun expertise benadrukken en over hun bedrijf vertellen. Om die vervolgens op een slimme manier op internet in te zetten, zodat klanten hen kunnen vinden via zoekmachines en vakinhoudelijke websites.

Wanneer je waardevolle informatie deelt met je klanten (door het schrijven van blogartikelen bijvoorbeeld), gaat je klant je waarderen. Hij kan je een volgen en gaat jouw kennis van zaken en je denkstijl en je stijl waarderen. En tenslotte gaat de klant je vertrouwen en zal hij zich tot jou wenden voor de oplossing van zijn probleem.

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen