Gratis artikelen

Hoe je met storrytelling je diensten kunt verkopen.

personalbranding2

 

 

 

Gisteren had ik 42 mediators in de zaal voor een workshop Personal branding. Toen ik de voorbereiding deed voor deze workshop werd ik mij nog meer bewust wat een mooie dienst mediation eigenlijk is. Als je conflicten uit de wereld kunt helpen door weer bruggen te bouwen tussen strijdende partijen, dan heb je toch een prachtig beroep! Het was ook een leuke groep mensen om mee te werken want de bevlogenheid voor hun werk zit bij hen diep in de genen. Dat merk je aan alles. Toch gaven een aantal van hen aan, dat het niet gemakkelijk is om aan klanten te komen. Wellicht herken je dat zelf ook in je eigen bedrijf. Je hebt een prachtige waardevolle dienst. En toch is er te weinig animo voor, of willen ze er niet teveel voor betalen.

Zien ze de toegevoegde waarde wel van wat je allemaal te bieden hebt?

Hoe breng je dat op een goede manier over het voetlicht?

 

“Zelluf doen”

Veel mensen denken dat ze alles zelf op moeten lossen. Dat geldt niet alleen voor vraagstukken die om mediation vragen maar ook voor andere vormen van dienstverlening. Zelf merk ik bijvoorbeeld dat veel dienstverlenende professionals vaak onnodig lang blijven voortmodderen in hun eentje. Omdat ze vinden dat ze intelligent genoeg moeten zijn om zelf hun marketing goed op te zetten. Ze lezen eens wat op internet en ‘dan ga je dat gewoon toepassen’. Vaak hebben ze dan wel de klok horen luiden, maar weten ze eigenlijk niet waar de klepel hangt. Of ze hebben wel de juiste marketingtechnieken geleerd, maar ze hebben hun verhaal niet op orde. Waardoor het niet aanslaat. En dan werkt het allemaal niet zoals ze hadden gehoopt met een boel frustratie (en vaak te weinig omzet) als gevolg. Bij de mediators hoorde ik precies dezelfde geluiden. Mensen laten een arbeidsconflict te hoog oplopen, voor er naar een externe adviseur wordt gekeken. Wat erg jammer is en onnodige schade veroorzaakt in de arbeidsrelatie. Met alle gevolgen van dien.  Ook bij scheidingen kunnen de emoties helemaal hoog oplopen en staan partijen uiteindelijk met ieder hun eigen advocaat lijnrecht tegenover elkaar. Zoals iemand in de zaal verzuchtte “Ik zou ze liever wat eerder aan tafel hebben, want dan zou je al veel leed kunnen voorkomen.” 

Wellicht herken je het ook wel, dat je handen jeuken om te helpen, maar dat je klant toch eerst eens wil zien of hij er zelf uit kan komen?

 

Hoe overtuig je jouw klant dat hij (tijdig) hulp nodig heeft?

Als ik nog even het voorbeeld van een scheiding neem, dan is het moment dat mensen daadwerkelijk gaan scheiden, vaak het gevolg van een langdurig proces. Het schijnt dat in 75 % van de gevallen de vrouw het besluit neemt om te gaan scheiden. Dat doe je natuurlijk niet zomaar. Vaak loopt ze al maanden lang met deze kwestie in haar hoofd. Je kunt er dus vrij zeker van zijn dat ze zich ook al wat heeft georiënteerd op internet. Om haar gedachten te vormen en te zien waar ze straks allemaal mee te maken krijgt. Het is dus mogelijk om deze potentiële klant al te helpen door waardevolle informatie te delen op jouw website en door het schrijven van blogartikelen. Mensen waarderen het enorm dat jij waardevolle informatie deelt, en ze voelen zich er enorm mee geholpen.

Een mediator die dit goed heeft begrepen is Mikel de Knegt. Op zijn site vond ik tal van interessante artikelen rondom kwesties waar mensen mee te maken krijgen, rondom een scheiding. Wat titels van artikelen:

  • Tips voor ouders tijdens en na een echtscheiding.
  • De 7 valkuilen voor gescheiden ouders.
  • Een slimme meid is op haar scheiding voorbereid.

Zijn drive om mensen goed door een scheiding te helpen verwoordt hij heel helder:

“Het feit dat ik vader van 2 kinderen ben, heeft daar zeker een rol in gespeeld. Kinderen praten niet (of nauwelijks) mee tijdens een scheiding. Maar een scheiding heeft wel een grote impact op hun leven. Ik ben ervan overtuigd geraakt dat je als scheidende ouders die impact zo klein mogelijk kunt laten zijn. Dat is dan ook mijn motivatie bij het mediaten van een echtscheiding: de ouders helpen de impact van de scheiding op de kinderen zo klein mogelijk te laten zijn.” 

 

‘Know Like Trust’ factor

Zelf zie ik deze manier van marketing, waarbij je artikelen publiceert en je kennis deelt, als inspiratiemarketing. En daarnaast bouw je op deze manier aan je expertstatus. Als je blogartikelen schrijft, kun je die vervolgens ook op de LinkedIn groepen publiceren waar jouw klanten zitten. Op deze manier maak je jezelf zichtbaar voor je potentiële klanten. Zo bouw je aan de zogenaamde ‘Know Like Trust’ factor.

Mensen gaan je eerst leren kennen, vervolgens gaan ze je waarderen en uiteindelijk vertrouwen ze jou om hen te helpen met de oplossing van hun probleem. Als je mensen door jouw informatieve artikelen een stukje verder helpt naar de oplossing van hun probleem, zijn ze al snel geneigd om jou te kiezen op het moment dat ze een externe adviseur nodig hebben.

 

Voorbeelden van reacties op artikelen zoals je die kunt krijgen

“Hallo Saskia, Allereerst ben ik erg blij dat ik onderdeel van je netwerk mag uitmaken. Hartelijk dank daar voor. Net een stuk gelezen dat je had gepost op de linkedingroep b2b. Wow! Wat een inspirerend artikel. Een echte eye-opener voor me. Dankjewel :)

“Beste Saskia, Bedankt voor je inspirerende nieuwsbrieven. Ik sta zelf op een keerpunt in mijn leven, ben daar ook al actief in bezig en voel me steeds weer gesterkt wanneer ik een nieuwsbrief lees. Ik kijk alweer uit naar de volgende. “

Mensen sturen je blogs ook vaak door naar andere mensen die zo ook van jou horen

“Ik ben al op verschillende nieuwsbrieven geabonneerd geweest, omdat ik – als zzp’er – graag op de hoogte blijf van bepaalde zaken en open sta voor de kennis, expertise en ervaringen van anderen. Van veel nieuwsbrieven heb ik me intussen weer afgemeld, om diverse redenen (verveling, te veel reclame, te belerend, etc.). Maar jouw nieuwsbrief lees ik nu al maanden met interesse en ik stuur geregeld je tips door naar iemand van wie ik weet dat hij of zij op dat moment in het onderwerp van de nieuwsbrief geïnteresseerd zou kunnen zijn. Ik haal elke keer wel iets moois of nuttigs voor mezelf uit je nieuwsbrieven en je manier van schrijven/iets brengen is heel prettig en helder.”

“Ik ben een van de mensen in je netwerk en ik lees regelmatig jouw weblog! Onlangs heeft iemand mij benaderd of ik hem kan helpen met zijn personal brand en ik moest meteen aan jou denken. Zou jij misschien de onderstaande geïnterneerde willen benaderen? Hopelijk kunnen jullie iets voor elkaar betekenen.”

En dan worden ze klant

“Hoi Saskia. Dank voor je nieuwsbrief! Het lijkt warempel wel of je verhaal over Martijn mijn verhaal is??!!! Maar goed… Ik wil graag een afspraak met je maken dan wel aangeven dat ik de tijd rijp acht om met elkaar “in zee” te gaan.”

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Echte (markt)leiders hebben een goed verhaal. Hoe bouw jij jouw eigen verhaal goed op?

rn1

 

 

 

 

Afgelopen week dienden zich weer spontaan allerlei leuke nieuwe klanten bij mij aan. Daar zitten ook steeds meer bedrijven bij. Er zijn mensen die denken dat het inzetten van social media en het schrijven van blogartikelen niet goed werkt voor de zakelijke markt. Uit eigen ervaring kan ik je melden dat ook managers en directeuren in bedrijven goed te bereiken zijn met deze middelen. Ik kan dit illustreren met twee recente voorbeelden uit mijn eigen praktijk.

Vorige week nam een directeur van een technisch bedrijf contact met mij op. Hij wil een afspraak maken om te bespreken hoe we personal branding in kunnen zetten voor zijn verkoopmensen en leidinggevenden.

Daarnaast sprak ik deze week met de directeur van een bedrijf uit België. Hij wil samen met mij een flinke slag maken met de marketing, website, teksten, bedrijfsfilm en alles wat er verder bij komt kijken. Omdat het vanuit België toch een eindje rijden is naar Zeist, vroeg ik me af of hij niet meer baat had met iemand die wat dichterbij zat. En in alle oprechtheid heb ik dat ook bij hem aangekaart. Maar uit zijn antwoord bleek dat hij echt heel graag juist met mij wil werken.

“Inderdaad Zeist ligt niet naast mijn deur. Maar de voorbije weken heb ik op het net naar marketing coaches gezocht en een selectie gemaakt. Om een lang verhaal kort te maken, op uw website vond ik wat ik zocht. Duidelijk leesbare teksten, to the point, perfecte beschrijving van ons probleem, en bovenal zéér makkelijk leesbaar. Dezelfde teksten vond ik jammer genoeg niet bij anderen. Waarom zou ik een coach contacteren die zijn eigen verhaal zelfs niet perfect kan brengen?”

Voor mijzelf zijn dit soort klanten die zich spontaan aandienen inmiddels een vrij normaal gegeven. Ik meen het oprecht als ik zeg dat ik niets aan acquisitie doe. Het loopt allemaal min of meer vanzelf. Toch merk ik regelmatig dat niet iedereen zijn verhaal goed over de bühne kan brengen. En dat terwijl een goed verhaal voor jou als (zelfstandig) adviseur of ondernemer zo ongelooflijk belangrijk is om jouw klant te overtuigen van je toegevoegde waarde. Graag vertel ik je daarom iets meer over de kracht van een goed verhaal en hoe je dat kunt opbouwen.

 

Wat zijn belangrijke elementen van een goed verhaal? En hoe kun je ze inzetten voor je personal branding?

Een goed verhaal is een van de zeven onwrikbare principes van ‘Power Branding’. Reclamebureau N=5 deed vijf jaar lang onderzoek naar de geheimen van Power Brands, succesvolle merken als IKEA, H&M, Apple, en Google. Zij deden zelf grondig speurwerk, betrokken er vooraanstaande wetenschappers bij en vulden dit aan met allerlei toegepaste voorbeelden uit hun eigen praktijk. Daarbij kwamen zij tot zeven principes die de norm vormen voor het nieuwe merkdenken. Een daarvan is het principe van het verhaal.

Dr. Ruud Frambach, hoogleraar Marketing aan de VU zegt hierover in zijn boek ‘Power Brands’: ‘ Het principe van het verhaal is een van de kenmerken van een succesvol businessmodel. Als het moeilijk uit te leggen is, zie je dat het niet werkt. De simpelste verhalen werken vaak het beste. Scherp, impactvol, helder. Maar dan moet je als merk wel heel goed weten waar je voor staat en wat je wilt overbrengen. Dat begint natuurlijk met keuzes maken. Daar hebben veel bedrijven moeite mee. Teveel bedrijven willen toch heel veel voor heel veel mensen zijn. Ze kunnen niet strategisch kiezen. Je moet hele scherpe keuzes maken. Die keuzes ook echt snappen. En je moet ze goed kunnen onderbouwen en kunnen uitdragen. Het liefst in een simpel verhaal.’

Het vertellen van verhalen, oftewel storytelling is al duizenden jaren een effectieve manier om belangrijke boodschappen over te brengen. De bijbel hiervan een van de oudste voorbeelden. Maar ook sprookjes zoals Hans en Grietje of de moderne verhalen van Walt Disney kent bijna iedereen. Wie kent niet de verhalen van Donald Duck en zijn neefjes?

 

Jouw eigen verhaal goed over het voetlicht brengen

Als je weet dat ons brein gemaakt is voor verhalen, is het wel duidelijk dat een goed verhaal ook van belang is voor jouw persoonlijke merk en/of bedrijf. Met een goed verhaal kun je ervoor zorgen dat klanten een overtuigde keuze maken voor jou. Of dat de keuze op jou valt in een sollicitatieprocedure, voor die vaste of tijdelijke baan die je heel graag wilt hebben. Er zijn drie belangrijke elementen die je in kunt zetten om een goed verhaal op te bouwen.

 

Een aansprekende boodschap, liefst met een belofte

Zoals Ruud Frambach in het boek ‘Power Brands’ al zegt, moet je verhaal liefst niet al te ingewikkeld zijn. Het verhaal van Apple maakt ook direct duidelijk waarin zij zich onderscheiden van anderen in hun sector. Apple heeft als statement “Think Different’. Ze maken hiermee duidelijk dat ze anders denken dan al die anderen, en dat ze conventies willen doorbreken. Apple heeft fans die uren in de rij staan als er een nieuwe iPhone wordt verkocht. Weinig leveranciers van smartphones zullen hen dat nadoen.

Nike heeft ook een aansprekende merkbelofte. Het filmpje dat zij hierover hebben gemaakt, is een mooi verhaal in een notendop. Nike zegt: iedereen die een lichaam heeft, kan een atleet zijn. Eigenlijk zeggen ze: Ga sporten, ook jij. In het filmpje zie je vanuit de verte iemand opdoemen die aan het joggen is. Als de persoon dichterbij komt, zie je dat hij nog heel wat werk te verrichten heeft voordat hij lichamelijk een echte atleet zal zijn. Maar hij doet het toch maar! De eerste stappen zijn gezet! Juist de ommekeer maakt het verhaal van Nike zo goed. Als er een gespierde, duidelijk goedgetrainde man of vrouw in het filmpje had gefigureerd, was het een weinig verrassend verhaal geworden. Maar Nike raakt hier de aanname dat topsport alleen voor enkelingen is weggelegd. En keert het om. Iedereen kan sporter zijn.

Zie hier het filmpje  http://www.youtube.com/watch?v=-1YJn5eZ-H4

Om een goed kort verhaal te kunnen neerzetten over waar jouw toegevoegde waarde zit, kun je eens kijken waar jij een passie voor hebt. Wat jouw merkbelofte is. Of wat jij anders doet dan anderen en waarom dat zo is.

 

Wees authentiek en consistent

Soms kan je verhaal een hele simpele boodschap bevatten in al haar eenvoud. Anna is hier een goed voorbeeld van. In een training Personal Branding die ik verzorg, zitten in zo’n groep altijd wel een paar mensen die er uitspringen. Anna is zo iemand. Ze verzorgt klantcontacten aan de telefoon en aan de balie. Op zich vindt ze het allemaal heel normaal wat ze doet. Maar Anna is helemaal niet standaard.

Zij heeft het begrip klantvriendelijkheid bijna persoonlijk uitgevonden, zo diep zit dit bij haar geworteld. Ook bij de meest lastige kwesties gaat ze tot het gaatje om het voor de klant goed op te lossen. En wanneer ze toch een onplezierige boodschap moet brengen, doet ze dat helder en duidelijk maar straalt ze nog steeds betrokkenheid uit. Haar elevator pitch is een heldere oneliner:

“Mijn passie en drive: Ik ga met volle inzet voor tevreden klanten, altijd.”

Omdat je voelt bij haar dat ze hier ook echt altijd voor de volle honderd procent voor gaat, is ze bijzonder overtuigend. Een dergelijk visitekaartje zou je toch ieder bedrijf gunnen?

 

Aansprekende resultaten benoemen

Soms kun je de resultaten die je wilt benoemen ook heel kort en duidelijk benoemen door een prikkelende stelling. Het onderstaande voorbeeld gaat over de impact van personal branding:

“De impact van je personal brand kun je afmeten aan de vraag

hoe vaak je gevraagd wordt voor de dingen

waarvoor je gevraagd wilt worden. “

Als je deze stelling leest, moet je bijna onvermijdelijk voor jezelf nagaan of dat voor jou ook geldt. Of jij ook vaak gevraagd wordt voor de dingen waarvoor je gevraagd wilt worden. Kortom, als je personal branding op orde is, doe je meer dingen die je leuk vindt. Je werkt met de leukste klanten en je doet leuke opdrachten of werkzaamheden.

Het kan ook confronterend zijn om hierover na te denken. In trainingen kom ik ook nogal eens tegen dat mensen helemaal niet zo vaak gevraagd worden voor de projecten waar ze graag aan mee willen werken. Dat ze over het hoofd worden gezien omdat hun omgeving hun kwaliteiten niet ziet. Of sterker nog, dat ze al tijden op de automatische piloot werken en eigenlijk niet zo goed weten wat ze leuk vinden aan hun werk. Ook bij ondernemers kom je dit tegen. Ze doen bijna alles wat hen voor de voeten komt en weten niet goed waarvoor ze het eigenlijk allemaal doen behalve dan om de hypotheek te betalen. Bij veel mensen gaat dat op den duur wringen. En dan is het een goede stap om met je personal branding aan de slag te gaan. Het leven is te kort om vervelend werk te doen!

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Een man met een missie, dat spreekt aan!

 

Afbeelding

 

 

Onlangs mocht ik voor mijn ex-werkgever Van de Groep & Olsthoorn een workshop over personal branding houden voor een groep van ruim twintig interim managers. Allemaal waren zij van een stevig management- en directieniveau. Het werd een geanimeerde bijeenkomst die werd afgesloten met een goedverzorgd diner. Ook deze avond viel het mij weer op dat veel interim managers zich niet echt comfortabel lijken te voelen bij het idee jezelf vanuit een duidelijke focus te presenteren. Liever houden ze het wat algemener.

De meesten van hen zijn naar eigen mening vooral succesvol omdat ze een generalist pur sang zijn en daarmee een brede blik op de business hebben. Ze beschrijven zichzelf als ervaren change managers die snel thuis zijn in een nieuwe omgeving. Vanuit hun brede bedrijfskundige achtergrond zijn ze in staat de juiste verbanden te leggen en de zaken op een integrale manier te benaderen. Ook hebben ze over het algemeen goede communicatieve vaardigheden waardoor ze de mensen mee kunnen krijgen in de gewenste verandering. Herkenbaar?

Tja, het bovenstaande verhaal kun je met gemak toepassen op 80 % van interim-Nederland. Allemaal heel waardevol, maar nog niet echt onderscheidend…

Helaas hebben veel interim managers deze neiging om zich te presenteren met een (te) algemeen verhaal. En ook de diensten die zij aanbieden worden door een klant niet als onderscheidend ervaren. In een overvolle markt leidt dit vaak tot problemen met het vinden van nieuwe opdrachten. Omdat het de klant niet duidelijk is waar je specifieke toegevoegde waarde ligt, zal hij niet gericht voor jou kiezen en heb je vele concurrenten in de markt.

Een sterke personal branding is essentieel voor succesvol ondernemen. Gelukkig zijn er ook interim managers die het anders aanpakken en die hun onderscheidend vermogen helder onder woorden kunnen brengen. En dat maakt dat klanten een bewuste keuze voor hen kunnen maken.

 

Mannen met een missie

Tijdens de workshop en het etentje heb ik niet iedereen uitgebreid persoonlijk kunnen spreken. Er waren ongetwijfeld meer mensen die een boeiend verhaal over hun interim werkzaamheden konden houden dan degenen die mij achteraf zijn bijgebleven. Tijdens het diner had ik bijvoorbeeld een boeiend gesprek met een manager die interessante verhalen kon vertellen over werken in het Oostblok. En een andere tafelgenoot had een uitgesproken visie op verbetermogelijkheden van de bedrijfsvoering bij ASML en de ontwikkelingen in de hightech markt.

Twee verhalen van interim managers die in deze workshop aanwezig waren, wil ik graag gebruiken om te illustreren wat een sterke personal branding kan inhouden. En ook wat het kan betekenen voor het succes van jouw (interim) bedrijf.

 

Aansprekende merkbelofte

Een van de aanwezig interim managers viel op doordat hij een zeer aansprekende ‘merkbelofte’ had. Hij vertelde dat hij als crisismanager vaak werd gevraagd door organisaties waar de nood inmiddels zo hoog was opgelopen dat er ook geen geld meer was om een crisismanager in te huren. Maar ook als de klant hem in eerste instantie niet kon betalen nam hij de opdracht toch aan. Want hij geloofde erin dat hij het tij nog kon keren. Hij maakte dan goede afspraken met banken en leveranciers. En vervolgens ging hij aan de slag om de organisatie weer op de rit te krijgen. Hiermee verdiende hij zichzelf terug en was het honorarium uiteindelijk geen probleem. Dat is nog eens een sterke merkbelofte.

 

Business Rebuilder Richard Snel

Richard Snel had een dermate sterk en inspirerend verhaal dat ik hem vroeg of hij na de pauze een korte presentatie wilde houden voor de groep. Hij vertelde hoe hij zichzelf op de kaart had gezet en wat dit voor hem had opgeleverd. Het verhaal van Richard geeft een goed beeld hoe je vanuit een duidelijke visie en aanpak jouw onderscheidend vermogen glashelder voor de klant kunt aangeven.

 

De elementen die Richard maken tot succesvol personal brand

Richard heeft het verkopen in het bloed zitten. Al vroeg in zijn loopbaan behaalde hij grote successen door verwaarloosde rayons weer winstgevend te maken, afgegleden A-merken weer op de kaart te zetten en producten en productgroepen te laten groeien als nooit tevoren.

 

1. Storytelling

Richard vertelt op zijn persoonlijke site (www.4d-interim.com) een paar korte verhalen waaruit blijkt dat hij weet waarover hij praat en succesvol acteert als verandermanager. Omdat ons brein een voorkeur heeft voor verhalende informatie, werkt dit goed. Persoonlijke verhalen maken jou als personal brand aantrekkelijk omdat ze anderen de kans geven je te leren kennen.

Zijn eerste succes als verandermanager realiseerde hij bij een overgenomen familiebedrijf dat zich onder zijn leiding heeft klaargemaakt om uiteindelijk met twee andere ondernemingen de krachten te bundelen in een nieuw bedrijf. Hij ontwikkelde zich tot Business Developer en richtte zich op processen, mogelijkheden en mensen. Daarbij hanteert hij een speciaal concept om nieuwe business te genereren: Het 8 Stappen programma ‘Building Diamonds’. Bij een glasfabrikant kwam de crisis keihard binnen in 2008 toen de bouw met 30 % per jaar kromp. Richard wist het tij te keren door geen gewoon glas, maar goed glas te verkopen. Een onbetwiste invulling van een USP (in dit geval uitgelegd als ‘Un Solved Problem’) van de klant. Hierdoor verdrievoudigde de afzet in een ineenstortende markt.

 

2. Een duidelijke positionering

Tijdens de presentatie begint Richard met een kritische vraag aan de groep. Hij stelt namelijk de vraag of de aanwezige interim managers wel eens een opdracht weigeren. Waar veel interim managers ‘alles voor iedereen’ willen zijn, maakt hij zelf duidelijke keuzes voor het type opdrachten waar hij voor gevraagd wil worden. ‘En dat werkt’, vertelt hij aan de groep. Het resultaat is namelijk dat hij niet achter klanten aan hoeft te jagen maar klanten op zich af krijgt die bewust voor hem kiezen. Richard zorgt ervoor dat een bedrijf weer werk- en winstgevend wordt. Zijn aanpak draait om bouwen op het bestaande fundament en veranderen met de mens centraal. Zonder eerst mensen te ontslaan om zo een quick win op kostenbesparing te realiseren. Want, zo redeneert hij, als het bedrijf weer goed loopt, heb je dezelfde vakmensen weer nodig.

Zijn credo: ‘Als Business Rebuilder help ik bedrijven waar het slecht gaat om weer winst en werk gevend te worden.’

 

3. Een eigen concept en stappenplan

Richard werkt vanuit zijn merk RYB (Rebuild Your Business) Business Rebuilders. Een specifiek concept waarmee hij direct duidelijk maakt wat hij komt doen als men hem inschakelt. Hij gaat aan de slag aan de had van een drie stappenplan:

  • Een performance scan maakt inzichtelijk waar de “kraan open staat”. Door deze dicht te draaien creëer je resources om te investeren in verbeteringen.
  • Inzicht en control: door te stoppen met verspillingen en het beheersen van de bedrijfsprocessen krijgt de opdrachtgever de kosten weer onder controle.
  • Daarnaast is Richard sterk in het zien van onbenutte kansen in de markt. Hij heeft een speciaal commercieel concept ontwikkeld om nieuwe business te genereren: Het 8 Stappen programma ‘Building Diamonds’: verbeteren van omzet en marge om zo een basis te vormen voor de toekomst.

RYB hanteert het credo “herbouwen op het bestaande fundament”, dit betekent respect voor de historie waarmee het bedrijf is grootgemaakt, de basis voor de heropbouw. Op zijn site maakt hij op een aansprekende wijze gebruik van metaforen en beeldmateriaal uit de vliegwereld en maakt hij duidelijk dat de opdrachtgever te allen tijde de piloot blijft die de leiding houdt in de cockpit.

Richard heeft daarnaast een persoonlijke stijl die hij op zich niet uitgebreid omschrijft maar wel summier aangeeft aan de hand van de woorden; ‘motivatietraining en bewustwording’. Deze elementen zet hij in als onderdeel van zijn aanpak.

 

Onderscheiden doet ondernemen

Als Richard zich zou hebben gepresenteerd zoals veel mensen dat gewend zijn te doen, had hij waarschijnlijk in zijn CV en op zijn site een verhaal gehad dat hij een ervaren change manager is met een brede bedrijfskundige achtergronden commerciële expertise. Met goede communicatieve vaardigheden die mensen mee kan krijgen in de gewenste verandering. Die daarnaast sterk is in business development. Maar Richard heeft kleur gekozen en zichzelf als een sterk merk op de kaart gezet. Kijk voor inspiratie maar eens op www.herbouwers.nl

Ik hoop dat zijn dit praktijkverhaal jou mag inspireren op ook eens op deze manier naar jezelf te kijken

 

 

 

 

 

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Wat is het geheim van charisma?

clinton

 

 

Margo Pol schrijft er het volgende over:

“ Wie charisma heeft, trekt als een menselijke magneet aandacht en heeft volgers, en wie dat niet heeft, wil het hebben. Logisch, want charismatische mensen lijken altijd alles gedaan te krijgen, of ze nou staatshoofd, afdelingsmanager of iemands moeder zijn. Van oud-president Clinton word bijvoorbeeld gezegd dat hij zo aanwezig is, dat de atmosfeer verandert zodra hij een ruimte betreedt. En ja, dat klinkt vaag – enorm aanwezig zijn- maar geef toe: alles gedaan krijgen klinkt aantrekkelijk.”

Is charisma aangeboren of kun je het gewoon leren? Volgens diverse managementboeken is het een vaardigheid die iedereen onder de knie kan krijgen. Olivia Fox Cabane schreef hierover in haar boek ‘Het geheim van charisma’ dat charismatisch gedrag door iedereen aangeleerd én geperfectioneerd kan worden. Ze voegt er aan toe: ‘Charismatisch(er) worden betekent niet dat je persoonlijkheid moet veranderen. Het gaat er juist om nieuwe vaardigheden toe te voegen aan de persoonlijkheid die je al bent.’ Is charisma dus voor iedereen weggelegd?

 

Fake it till you make it?

Het is een bijzondere aanpak die Olivia aandraagt in haar boek. Zij zegt dat macht en hartelijkheid de belangrijkste eigenschappen zijn die charismatische mensen uitstralen. Door te werken aan je lichaamshouding en stem kun je zelfverzekerdheid en hartelijkheid uitstralen, zelfs als je die niet voelt. Charisma is dan grotendeels doen alsof. Wellicht is dit goed nieuws voor de mensen die zich niet altijd even zelfverzekerd voelen. Maar toch geeft het mijzelf een wat onbevredigend gevoel als charisma neerkomt op het aanleren van trucjes ten aanzien van stemgebruik en lichaamshouding.

 

Adviezen voor managers (en professionals) die hun charisma willen vergroten

Op de site managersonline worden gelukkig een aantal praktische tips aangereikt waar je meer concreet mee uit de voeten kunt. Ik heb de tips enigszins bewerkt, en van wat toelichting voorzien. Ook heb ik er zelf nog een paar tips aan toegevoegd:

  •  Een duidelijke visie doet wonderen

Als jij weet waar je voor staat en je hebt een duidelijke visie, ben je aantrekkelijk voor je omgeving. Jij geeft daarmee aan dat je weet waarover je praat. Daarbij geldt: Keep It Short and Simple (KISS). Mensen zitten niet te wachten op ellenlange verhalen. Klanten voelen zich wel aangetrokken tot bedrijven die goed kunnen communiceren waar ze in geloven. Bedrijven die kunnen aangeven waarom ze doen wat ze doen.

  •  Creëer een wij-gevoel door persoonlijke aandacht te geven

Geef mensen je persoonlijke aandacht. Niets is zo irritant als iemand die met jou staat te praten en intussen over je schouder rondkijkt of er ook nog andere interessante(re) mensen aanwezig zijn. Wanneer je echt naar iemand luistert met je volle aandacht laat je hem merken: je bent bijzonder. Een bekend auteur heeft wel eens gezegd: “De wereld is een strijd om het luisterend oor.” Iemand die goed kan luisteren heeft veel fans.

  •  Communiceer overtuigend

Volgens de Amerikaanse psycholoog Richard Bord draait het hierbij om simpel taalgebruik. Mensen worden over het algemeen niet geraakt door lange betogen vol abstract taalgebruik. Dit geldt voor speeches, artikelen en ook voor teksten op een website. Als je wilt overtuigen, gebruik dan zoveel mogelijk spreektaal. Maak wat je wilt overbrengen zo toegankelijk mogelijk voor je lezer of toehoorder.

  •  Wees aantrekkelijk

Aantrekkelijkheid is geen garantie voor een goede uitstraling. Maar het helpt wel. Kleed je dus naar de gelegenheid en besteedt aandacht aan je uiterlijke verzorging. Deze zomer kwam ik nog iemand tegen op een netwerkbijeenkomst voor interim-managers die vanwege het warme weer gezellig zijn Birkenstock sandalen had aangedaan. Ja, dat valt wel op. Maar wellicht niet op de manier zoals je dat voor ogen had.

  •  Bouw aan je expertstatus

Het helpt enorm als mensen je zien als een deskundige op een bepaald gebied. Zelf ben ik ook niet zo’n type dat, als ik een kamer binnenloop, meteen de volle aandacht trekt. Maar vijf minuten geleden, zag ik wel een tweet voorbij komen waar ik best blij van werd. Menno Lammers plaatste een tweet met de vraag “ Wie is in Nederland de autoriteit op het gebied van (online) personal branding? #durftevragen. Hij kreeg als antwoord van Vicky Puls: Ik denk dan meteen aan @SaskiaDPostma. Dat is leuk om te lezen!

  •  Wees ‘echt’

De meeste mensen vallen al snel door de mand als ze een houding aannemen die niet bij ze past. Zowel bij charisma als bij Personal branding gaat het wat mij betreft niet om window dressing of trucjes. Sterke personal brands zijn absoluut niet gericht op egotripperij.

  •  Empower je omgeving

Sterke brands zijn er juist op gericht op anderen te empoweren. Zij helpen mensen om zich zelfverzekerder te voelen, boven zichzelf uit te stijgen, onafhankelijker te worden. Zij lossen problemen op voor hun klanten door hun specifieke aanpak. Als je het verhaal van je bedrijf, vertelt, is het dus niet zozeer belangrijk om te vertellen wat je doet maar vooral wat klanten met jouw hulp gaan bereiken.

 

Moet je charismatisch zijn om succesvol te zijn?

Gelukkig kan ik wel eens zijn met wat Margo Pol nog meer in haar artikel schrijft. Namelijk dat veel succesvolle bedrijven zoals Shell, Siemens en Daimler, die al meer dan honderd jaar bestaan, over het algemeen geleid worden door behoorlijk kleurloze managers. Maar dat zijn wel mensen die gewoon goed luisteren naar hun werknemers en zich niet door hun ego in de weg laten zitten. En als we kijken naar Bil Gates, mogen we constateren dat hij zijn succes en rijkdom niet te danken heeft aan zijn enorme charisma.

Charisma is dus geen voorwaarde om succesvol te zijn. Wel is het belangrijk dat je weet waar jouw toegevoegde waarde ligt voor je omgeving (interne of externe klant). En dat je weet waar bij jou de drive en de passie zit. Dat je helder hebt waarin jij jezelf als expert wilt profileren.

Als je je weet wat jou onderscheidt van anderen in jouw vakgebied, ben je toe aan de volgende stap. Dan kun je zichtbaar worden met jouw eigen verhaal waarmee je gericht klanten en/of leuke opdrachten aan gaat trekken. En dan kan zomaar het effect van charisma ontstaan.

 “Wie charisma heeft, trekt als een menselijke magneet aandacht en heeft volgers.”

Je zult de aandacht trekken van mensen die jouw toegevoegde waarde herkennen en erkennen, en die graag met jou willen werken. Dus misschien begint charisma eigenlijk wel ‘gewoon’ met een goede personal branding…

 

 

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Hoe word je opmerkelijk?

koe

 

 

 

Seth Godin wordt beschouwd als de beste intuïtieve marketeer van de afgelopen jaren. Ik ben een fan van zijn boek ‘Purple Cow’ omdat hij hierin feilloos aangeeft wat iemand tot een sterk merk maakt.

Een sterk merk durft onderscheidend te zijn. Bijna alle sterke merken zijn in meer of mindere mate recalcitrant. Denk maar mensen als Steve Jobs, Johan Cruijff, of Annemarie van Gaal. Ze hebben een eigen visie en ze staan ergens voor. Niet iedereen hoeft een fan van hen te zijn. Dat geeft niet. Ze realiseren hun eigen markt. Ze zijn eigenzinnig, ze blijven dicht bij zichzelf en dat maakt hen authentiek. Daar houd ik van!

De paarse koe is zo opmerkelijk, omdat veel mensen bang zijn om zich te onderscheiden. Keuze maken vergt lef. Maar het brengt je zoveel meer dan altijd maar op safe spelen. Natuurlijk spelen we graag op safe, want het lijkt op zich een veilige keuze. Maar dat is het niet. Wanneer we op safe spelen zijn we net als die koeien die elkaar verdringen op dezelfde plek in het weiland. Waar we vechten om een beetje gras. Want op de plek waar iedereen elkaar verdringt, is het gras snel op. Hoe leuk is eigenlijk het om een van de velen in een vechtmarkt te zijn? Is dat wel zo’n veilige keuze als je het zo bekijkt?

 

Waarom het leuk is om opmerkelijk te zijn

Mensen die ergens voor durven te staan, werken en leven meer vanuit hun passie. Want als je keuze durft te maken, sta je bewuster in het leven. Dat straal je uit en dat trekt de mensen aan die graag juist met jou willen werken.

Opmerkelijke mensen rollen vaak vanuit de ene leuke opdracht in de andere nog leukere opdracht. Waarom? Paarse koeien doen hun werk opmerkelijk goed. Omdat ze werk doen waar ze echt enthousiast over zijn, kost het hun weinig moeite af en toe een stapje extra te doen. Ze stralen dat enthousiasme ook uit. En ook dat maakt dat mensen graag met hen werken.

Iemand die opmerkelijk is, is de moeite waard om over te praten. Het trekt de aandacht. Stel je maar eens overvol een weiland vol zwart-witte koeien voor met daartussen een paars exemplaar. Die valt op. Als je opmerkelijk bent, is er dus enerzijds een kans dat mensen niet voor jou kiezen. Maar aan de andere kant zullen ook mensen heel bewust voor jou kiezen. Omdat je hen aanspreekt met datgene waar jij voor staat. De klanten die bewust voor jou kiezen, zijn vaak ook de klanten waar je graag mee werkt. Mensen waar je een klik mee hebt.

 

Hoe word je opmerkelijk?

Stel je waagt het erop en bedenkt iets wat jou onderscheidend maakt. Hoe doe je dat? Veel mensen vinden dat een lastig proces. Ze hebben het idee dat ze geen opmerkelijke zaken in huis hebben. Het is nogal wat om te durven benoemen wat jou bijzonder maakt. Om je expertise te claimen. Om te gaan staan voor jouw eigenheid. Het is wennen als je uit je comfortzone stapt. Maar zonder jezelf uit te dagen ga je niet groeien, als mens en als ondernemer. Wat zou je kunnen doen om opmerkelijk te zijn? En wat werkt minder goed?

 

Veel gehoord maar weinig onderscheidend …

Het is voor veel mensen lastig om hun toegevoegde waarde scherp onder woorden te brengen. Uitspraken die ik regelmatig hoor van klanten zijn zaken als: ’Ik ben gespecialiseerd in projectbegeleiding’ of ‘Ik ben een ervaren verandermanager’ en ‘ Ik kom snel tot de kern’. Ook de uitspraak ‘Ik richt mij op sollicitatietraining en loopbaancoaching is niet direct wervend te noemen. Daarmee zal je weinig gretigheid bij klanten oproepen. Het is hen niet duidelijk wat voor toegevoegde waarde dit voor hen oplevert. Er zijn geen vertaalslagen gemaakt naar hun problemen of behoeften. Bedenk dus welke verschil jij kunt maken voor jouw klant en beschrijf niet alleen wat je doet of hoe je iets doet.

 

Een eigenzinnige kijk op zaken werkt prikkelen en wekt nieuwsgierigheid.

  •  Welke thema’s spelen er bij jouw klant waar jij een uitgesproken mening over hebt?
  •  Over welke onderwerpen bezig jij veel expertise, die je graag deelt?
  •  Ten aanzien van welke thema’s zou je graag meer van jezelf als expert laten zien?
  •  Welke bijzondere elementen zou je hierin kunnen uitlichten?

Henry Ford “ Als we hadden geluisterd naar de wensen van onze klant, hadden we een sneller paard gemaakt in plaats van een auto.”

Er is ook in jouw werkveld vast van alles dat vervangen zou kunnen worden door een beter alternatief. Klanten hebben vaak de neiging in kant en klare oplossingen voor hun problemen te denken. Met jouw expertise kun je een probleem van een klant benoemen en daarbij een oplossing te bieden waar hij zelf nog nooit aan had gedacht. Verbeterpunten kunnen worden omgezet in constructieve acties of stappenplannen.

Bijvoorbeeld:

  • Is de klant gewend te werken met tamelijk onzinnige regels en procedures? Hoe zou dit effectiever en soepeler kunnen en wat zou dit voor resultaten opleveren?
  • Zijn er binnen de wereld van jouw klant verouderde werkwijzen gangbaar die niet meer van deze tijd zijn? Hoe zou dit anders kunnen en wat zou dit de klant opleveren?
  • Kun je spreken van gedrag of een cultuur die onwenselijk is? Hoe zou je dit kunnen ombuigen en wat zou dit voor nieuwe resultaten opleveren?
  • Is er een vorm van dienstverlening die jouw bedrijf nu biedt en die op bepaalde punten verbeterd zou kunnen worden? Wat zou je kunnen bedenken waardoor de klant verrast wordt omdat het anders/beter is dan hij had mogen verwachten?

 

Interessante vragen om eens voor jezelf mee aan de slag te gaan.

Met de antwoorden kun je gericht werken aan een sterke positionering, zodat je leuke opdrachten, klanten of banen naar je toe kunt trekken.

Wil je begeleiding in het proces waarbij je jouw kwaliteiten en jouw klant scherp in beeld krijgt en leert jezelf op de kaart te zetten? Mail mij dan. Ik help je graag verder.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Wat zijn de geheimen van Gamechangers? En wat kun jij van hen leren?

schaakspel

 

 

 

 

Veel mensen denken dat het er bij marketing om gaat beter of goedkoper te zijn dan je concurrent. Een reclame op TV, die ik persoonlijk vreselijk irritant vind, gaat hierover. Misschien heb je hem ook wel eens gezien. Een optiekketen presenteert zich hier heel nadrukkelijk als het beste jongetje van de klas. Vol verontwaardiging hoor je hen zeggen:

‘Dat kun je niet menen? Hoeven opticiens in Nederland geen opticiendiploma te hebben? Dat dit zomaar kan! Nou, bij ons is iedereen gediplomeerd hoor!’

Mij spreekt een dergelijke aanpak totaal niet aan. Een ander in een slecht daglicht zetten om zo zelf beter te lijken, vind ik echt een zwaktebod. Zo flauw. Als je je dan toch wilt afzetten van de concurrent, doe het dan meteen goed en zet iets nieuws in de markt.

In mijn artikel van vorige week stelde ik dat inspiratie om het anders te doen, begint met kijken en luisteren naar wat jouw klant echt belangrijk vindt en waar hij gelukkig van wordt. Gamechangers doen dit heel goed en veroveren zo een prominente positie in de markt. Gamechangers schudden de markt op en maken fans van hun klanten.

 

 Wat wil jouw klant nu echt?

Wat doen gamechangers eigenlijk waardoor ze zo succesvol zijn?

  • Ze maken nieuwe combinaties van de middelen die hun ten dienst staan en, zo lijkt het, definiëren een volledig nieuw speelveld (Binck bank en Brand New Day).
  • Ze bieden de klant iets nieuws dat nog niet in de markt te krijgen was (Bugaboo)
  • Ze kiezen voor een andere insteek (optiekketen Warby Parker)

 

 

Geen gewone kinderwagen

Bugaboo is zo’n geweldig voorbeeld van een gamechanger. De jonge ontwerper Max Barenburg begreep destijds haarfijn waarom veel mensen ontevreden waren met het aanbod op kinderwagengebied. Ze hadden de meest vreselijke kleuren en waren bedrukt met lelijke beertjes of ander stomme figuren. Daar wil je als man of stoere moeder toch niet achter lopen? Max ontwierp een megastoere multifunctionele kinderwagen en had hiermee een hit te pakken. Van Claudia Schiffer tot Maximá: een béétje beroemdheid zagen we de aflopen jaren in de roddelbladen terug achter deze kinderwagen van Nederlandse makelij. Bugaboo groeide snel uit tot een begrip onder (jonge) ouders in meer dan vijftig landen.

 

Brand New Day en Binck Bank, een totaal ander kijk op verzekeren en bankieren

Kalo Bagijn heeft er inmiddels zijn specialiteit van gemaakt om bestaande verhoudingen en systemen op te schudden. Met BinckBank, bracht hij destijds al een revolutie teweeg in de beleggersmarkt. Complexe bankzaken maakte hij bereikbaar met online beleggen. Binck brak daarmee met allerlei gangbare wetten in de bancaire wereld die onverenigbaar leken. En acht jaar later brengt hij met Brand New Day nieuw licht in de soms ondoorgrondelijke wereld van pensioenen en is hij ook hier weer baanbrekend bezig. Hun filosofie is simpel: Maak van je klanten ambassadeurs. Ze willen een prijsvechter met topdiensten zijn. Ze bieden goede service gecombineerd met een lage prijs.

 

Een andere kijk op het dragen van een bril

De gemiddelde brildragende klant koopt elke twee jaar een nieuwe bril. Optiekketen Warby Parker wilde dat mensen een bril gingen als een manier om zichzelf te uiten. Net zoals wij vrouwen, tassen en schoenen kopen. Zo werd in hun communicatie naar de klant de bril vanzelf een artikel waarvan mensen meerder exemplaren wilden kopen. Toen zij hun brillen op deze manier gingen verkopen (voor 95 dollar per paar) waren zij niet alleen maar bezig om de grote spelers af te troeven. Zij realiseerden echter wel een groei van 500 procent in slechts een jaar tijd.

 

Gamechanger op jouw manier?

Zelf vind ik het iedere keer weer heel inspirerend om te lezen over ondernemers die vanuit hun heel eigen aanpak innovatief bezig zijn en iets nieuws brengen in de markt. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat je bij het lezen van deze succesverhalen soms het gevoel kan bekruipen dat dergelijke innovatieve zaken voor jouw bedrijf niet zijn weggelegd. Denk echter niet te snel te klein over jezelf. En kijk toch af en toe ook eens goed hoe jij het leven van jouw klant aangenamer kunt maken. Hoe je mensen kunt empoweren. Wat je tot stand kunt brengen. Het kan soms ook gewoon in kleine dingen zitten.

Ik zal afsluiten met een verhaal over hoe je ook groot kunt zijn in kleine dingen.

Iedereen kent wel die winkelier waar mensen altijd weer graag komen. Die zich geen zorgen hoeft te maken om de grote ketens. Zoals die winkelier in die kleine speciaalzaak die zijn best doet om een diepere en blijvende relatie met zijn klanten op te bouwen. Die nooit te druk is om een persoonlijk praatje te maken. Zoals mijn eigen vader vroeger, die als boekhandelaar van bijna iedere vaste klant precies wist wie zijn favoriete schrijvers waren. En dan een seintje gaf wanneer er van deze schrijver een nieuw boek uit kwam. En uiteraard legde hij dat boek ook vast even apart voor die klant. Nog jaren na zijn te vroege overlijden, wordt mijn moeder regelmatig aangesproken door mensen die haar laten weten hoe ze mijn vader hebben gewaardeerd. Mooi is dat!

Misschien geldt dat ook wel voor jou. Wellicht ben je geen gamechanger die de markt op zijn kop zet. Maar ook door oprechte persoonlijke aandacht voor jouw klant, of door soms net een stapje extra te zetten, kun je al een groot verschil maken.

Wil je begeleiding in het proces waarbij je jouw kwaliteiten en jouw klant scherp in beeld krijgt en leert jezelf op de kaart te zetten? Mail mij dan. Ik help je graag verder.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Maak jij het verschil voor jouw klant?

images

 

Het is al een tijdje geleden dat ik een blog heb geschreven maar dat wil uiteraard niet zeggen dat ik heb stilgezeten. Om te beginnen heb ik genoten van een heerlijke zonnige zomer. Daarbij heb ik ook weer de nodige interessante boeken gelezen en nieuwe ideeën opgedaan.

 

 

 

Ik hoop dat jij ook een mooie zomer achter de rug hebt en dat je weer vol zin en goede moed het najaar bent ingegaan.

 

Ik vind het altijd heerlijk om aan het einde van het seizoen op vakantie te gaan maar toen ik rond half september terug kwam van vakantie, moest ik wel direct flink aan de slag!

In de laatste twee weken van september hebben we namelijk vanuit The Why Generation deelnemers geworven voor een training die twee maanden duurt en die 3 oktober van start is gegaan. The Why Generation is het label dat ik met Michiel Cobben in de markt heb gezet en dat zich richt op trainingen voor interim managers waarin zij personal branding en sales leren.

Stiekem ben ik er wel een beetje trots op we in zo’n korte tijd weer een mooie groep hebben kunnen vullen en dat er vrijdag weer 10 enthousiaste deelnemers zijn gestart. Daarnaast hebben zich ook voor Personal Branding Coach weer de nodige leuke nieuwe klanten gemeld en mag ik voor een aantal organisaties bedrijfstrainingen verzorgen over personal branding voor professionals. Kortom het wordt weer een leuk en afwisselend najaar.

Liever wat meer klanten of leukere opdrachten?

Gaat het met jouw bedrijf ook goed of kun je wel wat tips gebruiken om aan meer klanten of leukere opdrachten te komen? In dat geval help ik je natuurlijk graag. Daarnaast wil ik hier wat inspiratie met je delen over een interessant boek dat ik heb gelezen. Het boek ‘De difference map’ van Bernadette Jiwa, roept ondernemers op om met hun werk het verschil te maken. In het onderstaande artikel vertel ik je graag waarom ik dit een inspirerend boek voor ondernemers en (zelfstandige) professionals vind en wat jij ervan kunt leren. En ook zal ik met recente voorbeelden uit mijn eigen praktijk toelichten hoe ik deze zaken toepas.

Maak het verschil in het leven van jouw klant

Bernadette Jiwa werd in 2012 gekozen tot beste blogger van Australië. Ze is spreker, brandspecialist en auteur van 3 bestsellers. In haar boek legt ze haarfijn uit waarom de oude marketingmodellen niet meer werken. Zij stelt

‘Je bereikt klanten niet door met name zeer nadrukkelijk aanwezig te zijn. ‘

En dat klopt natuurlijk. Alleen maar heel hard roepen dat je er bent, terwijl je geen verhaal hebt over wat je toegevoegde waarde is, heeft weinig nut. Toch zie je het veel in de markt. Mensen leren allerlei marketingtrucjes maar hebben nog helemaal niet scherp wat waar hun klant mee worstelt of wat hij ambieert.

De eerste vraag die iedereen zichzelf stelt is: Hoe verkoop ik dit idee? Maar dat is de verkeerde vraag. Begin eens met te kijken en te luisteren naar wat jouw klant echt belangrijk vindt en waar hij gelukkig van wordt. Mensen worden niet geraakt voor productkenmerken.

Mensen kopen geen kenmerken, ze kopen beloftes.

Bernadette heeft een nieuw marketingmodel ontwikkeld dat zij het difference model noemt. In plaats van de vier P’s van de traditionele marketingmix werkt zij met zes pijlers; principes, plan, personen, persoonlijke perceptie en product (of dienst). Het is interessant om eens op deze manier naar de basis van je eigen merk en je toegevoegde waarde voor jouw markt te kijken. Want bedrijven die succesvol zijn vertellen een beter verhaal. Omdat ze goed hebben geluisterd naar wat belangrijk is voor hun klanten.

Principes; waar sta jij voor en voor wie maak jij het verschil?

Principes zijn de eerste pijler van het difference model. Principes zijn de fundamentele waarden waar we voor staan maar in haar model omvat het ook de hulpmiddelen en beperkingen waarbinnen we moeten werken. Er zijn drie categorieën;

  • De waarheid over jezelf
  • De waarheid over de bedrijfstak
  • De waarheid over de mensen waar jij iets voor wilt betekenen.

De waarheid over jou

Allereerst wil je helder hebben waar jij voor staat. Wat zijn je doelen? Wat is je grote droom? Weet je wat je sterke en zwakke punten zijn? Deze waarheden kleuren het verhaal dat jij aan je klanten kunt vertellen. Jouw klanten voelen haarscherp aan of je verhaal klopt en of ze je kunnen vertrouwen.

De waarheid over de bedrijfstak of markt

De waarheid over de markt gaat feitelijk over het probleem dat jij oplost, of de behoefte die je vervult met jouw dienst of product. Juist jouw visie op deze markt maakt dat jij met iets kunt komen dat waarde toevoegt aan de bestaande situatie in de markt. Bernadette geeft in haar boek het voorbeeld van de iPhone . De iPhone werd ontwikkelt rondom de waarheid dat mobiele telefoons uitsluitend een functioneel doel hadden. Steve Jobs wilde echter als eerste telefoons maken waar mensen van zouden gaan houden. Hij wilde iets maken dat zo essentieel en geïntegreerd was dat mensen nog eerder hun portemonnee thuis zouden laten dan hun iPhone.

De waarheid over de arbeidsmarkt

Kijkend naar The Why Generation is ‘de waarheid over de bemiddelingsmarkt’ (de werkelijkheid waar veel interim managers mee leven) de volgende. Zij hebben jarenlang opdrachten via de bemiddelingsbureaus gehad. Het bureau deed de eerste verkoop voor hen en stelde de interim manager voor aan de klant. Dan was je dus al half binnen en lag het daarna aan je persoonlijke presentatie en gespreksvaardigheden of je met de opdracht naar huis ging. Helaas is de markt fors veranderd. Niet alleen het aantal bureaus is gehalveerd, ook het aantal opdrachten per bureau is sterk gedaald. En dat terwijl het aantal interim professionals juist sterk is toegenomen. Het gevolg is een stortvloed aan reacties op iedere interim aanvraag. De kans dat je dan nog opvalt tussen al die concurrentie is zeer klein geworden.

The Why Generation wil graag dat interim managers leren om hun eigen netwerk op te bouwen en hun eigen opdrachten te acquireren. En dat allemaal vanuit een helder eigen onderscheidend vermogen en een sterk merk. Zodat zij niet meer zo afhankelijk zijn van bemiddelingsbureaus.

De waarheid over de mensen waarvoor je iets wilt betekenen

Wat is de waarheid over de realiteit waar jouw potentiële klanten mee leven? Wat geloven zij? Welke problemen hebben zij die ze graag (door jou) opgelost willen zien? Wat zijn hun onuitgesproken wensen? Inzicht hebben in de (latente) wensen en verlangens van jouw klant vormt een belangrijke basis voor het succes van een bedrijf.

Als ik dit vertaal naar het verhaal van The Why Generation, dan komt het er op neer dat mensen die onze training gaan volgen dit om een aantal redenen doen. Ze willen als interim professional niet meer afhankelijk zijn van bemiddelingsbureaus. Ze willen leukere en uitdagender opdrachten. En ze willen zichzelf goed op de kaart leren zetten. Daarom willen ze leren hoe ze hun persoonlijke marketing effectief kunnen doen. Maar ook willen veel interim managers leren hoe ze zelf nieuwe opdrachten kunnen acquireren.

Wat is jouw plan?

Het tweede principe uit het difference model gaat over jouw plan en de koers de je wilt varen voor jezelf en voor je bedrijf.

De vragen die je jezelf daarbij zou moeten stellen zijn essentieel voor je koers. Waarom bestaat jouw bedrijf? Je plan is niet zozeer gebaseerd op wat je doet maar waarom je doet wat je doet. Alleen maar een product of dienst op de markt brengen is niet genoeg. Waarom deze dienst? Waarom juist nu? Wat speelt er in de markt waarom juist op dit moment behoefte is aan deze dienst?

Allemaal mooie en interessante vragen om eens voor jezelf mee aan de slag te gaan.

Met de antwoorden kun je gericht werken aan een sterke positionering, zodat je leuke opdrachten, klanten of banen naar je toe kunt trekken.

 

Wil je begeleiding in het proces waarbij je jouw kwaliteiten en jouw klant scherp in beeld krijgt en leert jezelf op de kaart te zetten? Mail mij dan. Ik help je graag verder.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Bouw jij als interim professional aan een sterk merk of jaag je achter opdrachten aan?

Afbeelding

 

 

De markt lijkt weer aan te trekken. Werkloosheidscijfers, huizenprijzen, ze lijken allemaal inmiddels wat positiever. En gelukkig maar want bij veel interim professionals is het pensioenpotje inmiddels behoorlijk geslonken. Ook de tarieven zijn in de afgelopen periode flink onder druk komen te staan. Sommige interim managers denken dat als de markt aantrekt, alles wel weer goed zal komen. Ze denken dat, omdat zij hun vak verstaan, het succes vanzelf weer zal komen. Helaas werkt het zo meestal niet. In de afgelopen jaren is de markt behoorlijk overspoeld met freelancers, interim managers en zzp’ers van diverse aard. De concurrentie is fors.

Wat ik vooral bij veel zzp’ers en interim managers zie, is dat zij zich gedragen als een werkloze die een baan zoekt. Ze zijn vooral bezig om opdrachten te zoeken, terwijl ze eigenlijk moeten beginnen met het opbouwen van een bedrijf. Hoe zit dat bij jou? Denk je wel eens kritisch na over de klanten waar je voor wilt werken? En ook voor welke klanten je niet wilt werken?

Zie het werk dat je doet als een product dat verkocht moet worden. En bouw aan je eigen merkidentiteit. Dan hoef je niet meer achter klanten aan te jagen maar komen ze naar je toe.

 

 

Bouwen aan je brand is geen luxe maar een noodzaak

 

Het is een feit, er zijn veel interim professionals actief in de markt, en dat maakt het voor opdrachtgevers en bureaus soms lastig kiezen. En juist daarom is een sterke personal branding zo gigantisch belangrijk voor jouw succes als interim manager. Het bouwen aan je personal brand is de eerste stap om succesvol te ondernemen. Als jij in staat bent je te onderscheiden van al die anderen die ook in jouw markt actie zijn, heb je een grote voorsprong.

Als jij weet wie je bent, wat je te bieden hebt, waar je voor staat en wat de zaken zijn die jou bijzonder maken, start ‘de verkoop’ pas echt. Als je een goed beeld hebt van jouw toegevoegde waarde kun je overgaan tot het creëren een unieke niche in de markt, een unieke propositie. Dat maakt vervolgens ook het voeren van salesgesprekken een stuk gemakkelijker.

 

Succesvol ondernemen begint in de basis bij jezelf.

 

Durf jij te erkennen dat je echt iets te bieden hebt? De meeste mensen durven zichzelf niet te profileren als expert of als iemand met bijzondere kwaliteiten. Ze hebben het gevoel dat ze niet genoeg kennis of ervaring hebben, of niet bijzonder genoeg zijn. Jij zult je als interim professional ook wel eens overweldigd voelen door al die anderen die zich, net als jij, aanbieden zodra er een opdracht bekend is. Dan krijg je weer te horen dat er minstens 60 reacties waren op een opdracht. En dat er, helaas voor jou, kandidaten zijn geselecteerd met een nog net iets beter passend profiel. Veel interim professionals worden door bureaus en bedrijven iedere keer weer ingehuurd voor hetzelfde kunstje. Gaat dat niet een beetje vervelen? Zou je niet eens je tanden willen zetten in wat zwaardere opdrachten?

 

In plaats van reactief te werken kun je ook proactief dat werk opzoeken waar jij als professional het best tot je recht komt en de meeste waarde toevoegt. Als je zelfbewuste keuzes durft te maken, ben je klaar om te gaan groeien, bijvoorbeeld in het niveau van je opdrachten.

 

 

Marketing van jouw merk

 

Als je je verdiept in marketing via internet, kun je een systeem opzetten waarmee je een voortdurende stroom van klanten en opdrachten genereert. Wat heb je daarvoor nodig?

  • Een website met een inhoudelijk goed verhaal vormt de basis van jouw bedrijf.
  • Goede vindbaarheid
  • Mailinglijst met potentiële opdrachtgevers
  • Goede copywriting

 

 

Hoe zet jij jezelf op de kaart als interim professional?

 

Met marketing bouw je gestructureerd aan je bedrijf en aan je merk. Soms wil je echter direct een opdracht scoren omdat je gewoon snel aan de bak moet. Dan is het belangrijk om goede salesvaardigheden te leren. Om deze reden ben ik voor interim professionals een samenwerking gestart met Michiel Cobben, een salesman pur sang. Allebei hebben we een achtergrond als headhunter. Samen zijn we goed voor zo’n 35 jaar recruitment ervaring.

 

Samen met Michiel Cobben ben ik dit jaar een bedrijf gestart, dat zich speciaal richt op interim professionals. In een nieuw label, onder de naam The Why Generation, hebben wij onze ervaring op het vlak van Personal Branding en Sales gebundeld in een effectief programma, speciaal voor interim-managers. We zijn geïnspireerd door het gedachtegoed van Simon – It Starts With Why – Sinek. Klanten voelen zich aangetrokken tot interim professionals die goed kunnen communiceren waar ze in geloven. Bedrijven die kunnen aangeven waarom ze doen wat ze doen.

 

Wij denken dat als je als interim professional de afgelopen jaren een belangrijke les had mogen meekrijgen: Zorg dat je in staat bent om zelf opdrachten te werven.

 

Ben je benieuwd naar de reacties van deelnemers lezen? Lees dan even door.

 

We zijn nu een half jaar bezig, en we kregen een 9- van de deelnemers aan het programma.

 

“ Saskia en Michiel zijn allebei enorm kundig op hun vakgebied. Ze weten op een energieke en praktische manier hun kennis over te dragen. En ze brengen daarbij een schat aan ervaring in het bedrijfsleven mee. De training heeft bij mij echt een mindshift teweeg gebracht: ik heb anders leren denken. In plaats van mezelf neer te zetten en te vertellen wat ik kan heb ik geleerd mezelf neer te zetten als iemand die een probleem voor een klant op kan lossen.” Carmen Chabot

 

“Jarenlang ben ik in loondienst geweest, heb een goede carrière gemaakt waarin ik ben opgeklommen tot financieel directeur van een groot bedrijf. In 2012 besloot ik voor het ondernemerschap te gaan. Dat was weerbarstiger dan ik had gedacht. In 2013 ben ik begonnen met het geven en verzorgen van trainingen en werkte ik als coach. Door de presentatie van The Why Generation realiseerde ik mij dat ik mijzelf onvoldoende scherp profileerde voor de betere opdrachten. Ik heb mij om deze reden ingeschreven voor de training. En binnen een maand verwierf ik een prachtige job, die voor zover ik kan zien zeker tot eind van het jaar duurt. Bij een organisatie waar nog heel wat moet gebeuren. Een prachtige uitdaging. Dank voor jullie begeleiding! “ Hilbrand Bos

 

“Ik heb het programma van The Why Generation gevolgd omdat ik hulp zocht bij het op juiste wijze profileren van mijzelf in de markt. Wat maakt mij uniek, maar ook wat zoekt de markt en hoe antwoord ik daar op. Het programma heeft mij heel erg geholpen. Ik ben scherper geworden in mijn eigen profiel en communicatie, en weet daardoor ook wat mijn focus in mijn carrière wordt. De begeleiding was erg goed. Naast dat er een super teamgeest ook met de mede trainees werd gecreëerd, was ook de directe begeleiding en die was prettig handson. Heeft traject heeft mij een super CV en een focus opgeleverd doordat de rode draad in mijn leven duidelijk geworden is waardoor ik nu bewust weet wat ik wel en wat ik niet wil.” Mark Happel

 

Ben werkzaam als interim professional of wil je starten als interimmer?

 

Kom eens kennismaken!

 

Wil je weten hoe je jezelf als een sterk merk in de markt zet en hoe je door effectieve sales aan tafel komt bij de juiste opdrachtgevers? Kom dan eens kennismaken op 17, 19 of 24 september. Het verplicht je nergens toe. Er worden die middag ook een tweetal korte intensieve workshops over personal branding en sales gegeven die je direct al een stap verder brengen in jouw ondernemerschap.

 

Voor meer informatie: http://thewhygeneration.nl/consultants/

 

 

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Laat jouw bedrijf dit najaar groeien door authentieke personal branding en doorbraakmarketing

130814

 

 

 

 

De zomervakantie is zo’n mooi moment waarop je even afstand kunt nemen van de dagelijkse gang van zaken en terug kunt blikken. Veel mensen gebruiken de zomervakantie als moment van zelfreflectie. Op die berg in Toscane kun je opeens de zaken wat meer van een afstand bekijken.

En je beseft dat je een aantal dingen anders, liefst beter, aan wilt gaan pakken. Je beseft dat je toe bent andere opdrachten of klanten, dat je het anders wilt gaan aanpakken met je bedrijf, of er zijn andere dingen waar je verandering wilt aanbrengen.

 

  •  Was je tevreden over hoe het jaar tot nu toe is verlopen?
  •  Heb je voldoende leuke opdrachten op een mooi uitdagend niveau?
  •  Werk je voor klanten waar je graag voor wilt werken?
  •  Zie je de nabije toekomst vol vertrouwen tegemoet?

 

Ik hoop voor jou dat je deze vragen met een volmondig ‘ja’ kunt beantwoorden.

Misschien liggen de zaken echter voor jou momenteel niet helemaal zoals je het had gewenst. Opdrachten lijken uit te blijven. Je vraagt je wellicht ook af of je nog op het goede spoor zit.

Als je de kansen wilt verhogen op het verkrijgen van mooie opdrachten bij leuke klanten, is het tijd meer aandacht te besteden aan het versterken van jouw personal branding.

 

Vijf stappen waarmee jij klanten en opdrachten naar je toe trekt

 

1) Onderneem vanuit je “Why

Het is essentieel om je ondernemerschap in te vullen vanuit authentieke keuzes die passen bij jou als persoon. Het heeft geen zin om dingen te doen die niet bij jou passen, want dat houd je niet vol. Neem daarom eens de tijd om terug te kijken naar het afgelopen jaar als ondernemer. Wat heeft je veel positieve energie gegeven en wat heeft veel energie gekost? In welke type opdrachten kun jij excelleren? Werk je vanuit je passie, dan voelt het niet als werk.

2) Versterk je persoonlijke merk

Waar ben je nu echt goed in en waar zitten jouw klanten eigenlijk echt op te wachten? De essentie is dat je duidelijk kunt maken voor je doelgroep waar je voor staat, wat je doet en welke unieke waarde je toevoegt aan de situatie van de ander. Dat begint met een stukje soulsearching om te ontdekken waar je passie ligt en wat jouw onderscheidende kwaliteiten zijn. Wanneer je helder in beeld hebt wat jouw kwaliteiten zijn, vertaal je dit in een wervend verhaal en een duidelijke positionering. En als je dat verhaal in woord en beeld èn tussen de oren hebt, dàn ben je klaar voor de eerste stap… Het selecteren van de juiste klanten die bij jou passen! En zal ik je eens wat zeggen; die klanten ga je dan naar je toe trekken met meer gemak dan je voor mogelijk zou houden!

3) Leer de juiste marketingtools en vaardigheden

Als jij je merkt scherp hebt, breng je vervolgens jouw persoonlijke markt in kaart en ga je die markt gestructureerd benaderen. Waar moet je beginnen als het gaat om effectieve marketing? Wat zou dit je kunnen opleveren? Allemaal vragen die wellicht bij jou spelen als je aan de slag wilt bij het realiseren van een sterke profilering. Social media zijn een geweldig middel om jezelf zichtbaar te maken. Alleen al de mogelijkheden die LinkedIn kan bieden op het vlak van profilering, sales en netwerken worden door veel professionals veel te weinig benut. Doodzonde want je laat er veel kansen mee liggen. Als je social media effectief inzet doet, word je bekend onder jouw doelgroep. Dan gaan mensen jou bellen met leuke opdrachten en hoef jij niet meer achter nieuwe klanten aan te jagen. Een van de belangrijkste geheimen van effectief gebruik van social media zit in het inzetten van contentmarketing. Dat wil zeggen dat je jouw kennis deelt met jouw klant waardoor hij jouw expertise gaat waarderen.

4) Doorbraakmarketing

De mastermarketeer Jay Abrahams is gespecialiseerd in doorbraakmarketing. Hij hielp vele grote bedrijven en maar ook bekende mensen als Stephen Covey. Doorbraakdenken schept de juiste omstandigheden voor succes in plaats van erop te wachten. Jay zegt terecht dat de basis van doorbraakmarketing ligt in je eigen mindset. Mensen die beter presteren, kijken anders tegen dingen aan. De meeste doorbraken zijn het gevolg van de kunst om anders naar zaken te kijken; onbevooroordeeld, onderzoekend, fris. Dan kan zomaar opeens het kwartje vallen…

Bijgaand een paar tips van Jay voor die frisse mindset die ik vanuit mijn eigen praktijk/ervaring volledig kan onderschrijven:

  •  Kijk altijd naar het potentieel in iedere situatie; denk in kansen.
  •  Maak jezelf uniek in de ogen van je klanten.
  •  Denk in termen van leverage (hefboomwerking).
  •  Netwerken en nog eens netwerken; het aantal kansen stijgt meetkundig met het aantal contacten.
  •  Lees (vak) tijdschriften, boeken, internetartikelen en andere bronnen.
  •  Vorm een ‘denktank’ met een aantal inspirerende mensen uit je omgeving.
  •  Bestudeer succes in al zijn vormen en kijk wat jij ervan kunt leren.
  •  Praat met interessante mensen.
  •  Ga strategische allianties aan.
  •  Durf anders te zijn.
  •  Blijf leren.
  •  Geef meer gratis, bijvoorbeeld informatie (knoop op die manier relaties aan).
  •  Wees bereid om mensen te helpen.

 

5) Kom in actie

Marcel van Driel schreef een leuk boek met als titel ‘Waanzinnige plannen’. In zijn boek geeft hij aan dat het gros van de mensen allerlei prachtige dromen hebben maar ze nooit waarmaken. Ze blijven dromen, want dromen is veilig. De meest genoemde redenen waarom dromen vaak dromen blijven zijn:

  • Je denkt dat je het niet kunt.
  • Je denkt dat je er geen tijd voor hebt.
  • Je denkt dat het (te) veel geld gaat kosten.
  • Je bent bang voor de reacties van anderen.
  • Je bent bang dat je zult slagen en dat je veilige wereld zal veranderen.

 

Welk leven kies jij?

Je hebt feitelijk maar twee opties. Ervoor gaan en de verantwoordelijkheid nemen om de zaken te veranderen waar je niet tevreden over bent. Of later terugkijken op je leven en spijt hebben van de keuzes die je niet gemaakt hebt. Kom in actie en maak je ondernemersdromen dit jaar waar.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Tien valkuilen in sollicitatiegesprekken en hoe je die kunt vermijden

Afbeelding 22

 

In de ruim twintig jaar dat ik als loopbaancoach en headhunter werkzaam was, heb ik honderden sollicitanten gesproken en begeleid. Ook heb ik vele gesprekken met kandidaten gevoerd samen met opdrachtgevers. In de loop der jaren heb ik diverse valkuilen voorbij zien komen waar veel sollicitanten zich nauwelijks van bewust lijken te zijn. Onderstaand vind je de tien meest voorkomende valkuilen:

 

Valkuilen in een gesprek waardoor een ander met de opdracht naar huis gaat

  1. Breedsprakigheid, omdat je zoveel wilt vertellen haakt jouw gesprekspartner af. Je geeft teveel informatie. Beperk je tot de voor de opdracht relevante zaken.
  2. Het geven van te korte, weinig verhelderende antwoorden. Het is prima om to the point te zijn. Check echter nog wel even of er nog behoefte is aan verdere toelichting op je antwoord.
  3. Slecht luisteren en antwoorden geven die niet echt op de gestelde vragen aansluiten. Het kan voorkomen dat de vraag niet helemaal duidelijk voor je is. Ga dan niet gokken met je antwoord. Vraag dan liever een nadere toelichting, zodat het je helder is wat men precies van jou wil weten.
  4. Een onduidelijke motivatie geven waarom de betreffende functie jou aanspreekt en waarom je bij deze organisatie wilt werken. (Het is echt niet wervend als je met name aangeeft dat je een nieuwe baan/opdracht zoekt). Laat ook blijken waarom de organisatie jou aanspreekt en richt je niet alleen op de functie.
  5. Een vaag of te uitgebreid verhaal houden als het gaat om het toelichten van je CV. Dit kun je voorkomen door je goed voor te bereiden en voorbeelden uit te lichten die aansluiten op het gevraagde.
  6. Onduidelijk zijn over de bereikte resultaten. Veel sollicitanten geven alleen aan wat hun taak/rol was en zijn niet duidelijk over wat men heeft bereikt.
  7. Onduidelijkheid over de rol die jij zelf hebt gespeeld bij het behalen van deze resultaten. Vermijd praten in de “wij-vorm”, geef duidelijk aan wat jouw rol was en jouw aanpak in het “wij-resultaat”.
  8. Met allerlei voorbeelden komen waarom het ergens fout ging (en dan vaak de “ schuld” bij de situatie of bij de omgeving neerleggen). Probeer uit iedere situatie de positieve elementen uit te lichten en aan te geven wat je wel hebt bereikt. Of wat je ervan hebt geleerd.
  9. Geen vragen stellen en ook geen vragen voorbereid hebben. Raak in gesprek, maak contact. Stel vragen waaruit jouw interesse in de organisatie en de mensen blijkt.
  10. Niet passend gekleed zijn. Het is vrijwel altijd beter om “overdressed” te zijn. Kies bij voorkeur voor een zakelijke outfit, zorg voor een verzorgde indruk.

 

Een sterke personal branding en goede verkoopvaardigheden zijn cruciaal in deze tijd

Nu de markt krap is en de concurrentie groot, is het meer dan ooit van belang dat je als interim manager goed over de bühne kunt brengen wat jouw toegevoegde waarde is.

Niets is echter zo lastig als ‘ jezelf verkopen’. Veel zelfstandige professionals hebben geen idee waarin zij zich onderscheiden omdat ze juist die dingen waarin ze goed zijn eigenlijk maar heel gewoon vinden. Om echter in beeld te zijn voor interessante opdrachten en klanten, moet je in staat zijn om jezelf te laten zien en duidelijk kunnen aangeven wat jouw toegevoegde waarde is. En daarin mogen we gerust wat meer zelfbewust zijn.

 

Om succesvol te zijn, moet je in staat zijn jezelf goed te profileren.

Je bent een personal brand als je in staat bent om je te onderscheiden van de massa. Mensen moeten je kunnen plaatsen en ervaren wat jou anders en bijzonder maakt.

Naast de inventarisatie van je talenten en ambities, is het belangrijk om ook te kijken naar waar bij jou de passie zit. Klanten voelen zich aangetrokken tot bedrijven die goed kunnen communiceren waar ze in geloven. Als jij als ondernemer werkt vanuit je passie, inspireer jij jouw omgeving. Mensen met passie, sterke waarden en duidelijke doelen spreken iedereen aan. Zo iemand zul je sneller aanbevelen of doorverwijzen.

Daarnaast kun je in kaart brengen of je een combinatie aan ervaring en expertise in huis hebt die jou een interessante partner maken om mee samen te werken. Kijk eens scherp naar de zaken die jij in je bagage hebt, die een unieke combinatie kunnen vormen die jou onderscheiden van anderen in de markt.

Je hebt bijvoorbeeld ruim tien jaar als HRM-manager gewerkt. En daarnaast heb je in die jaren wellicht bijzondere projecten gedaan die je een bepaalde expertise hebben gebracht, bijvoorbeeld de begeleiding van een fusie en/of de harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden na de samenvoeging van twee of meer organisaties.

 

Expertise kun je ook inzetten door je op een bepaald item te specialiseren.

Bijvoorbeeld de inkoper die zich heeft gespecialiseerd in het begeleiden van grote en complexe aanbestedingsprojecten omdat hij daar veel expertise in heeft opgebouwd.

 

Zelfbewust en onderscheidend

Wanneer je goed in beeld hebt waar jouw toegevoegde waarde ligt, kun je je zelfbewust presenteren in gesprekken. Durf jezelf te zijn en durf trots te zijn op wie je bent en wat aan kwaliteiten in huis hebt.

Onderstaand de feedback van een kandidaat die actief aan de slag ging met zijn personal branding

“Ik voerde een heel ontspannen, open, leuk en gelijkwaardig gesprek. Na meer dan een uur te hebben gepraat zei ik dat het echt een hele leuke en mooie opdracht vond en dat ik graag mee wilde doen. Waarop hij zei: ik denk dat je heel goed past in het team dat ik voor ogen heb, ik ga je een contractvoorstel doen. Diezelfde avond het voorstel toegestuurd gekregen.

Toen ik naar huis reed was ik verbaasd dat zo’n gesprek zo makkelijk kon zijn. Moest denken aan de lessen over het jezelf kennen en jezelf neerzetten, dacht aan de oefeningen die we hebben gedaan en de gesprekken die we hebben gevoerd en ik zat ook gewoon blij te zijn. Ik heb niet alleen heel veel geleerd en nieuwe inzichten gekregen, maar ik vond het ook nog hartstikke leuk om te doen!”

 

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen