Gratis artikelen

Hoe word je opmerkelijk?

koe

 

 

 

Seth Godin wordt beschouwd als de beste intuïtieve marketeer van de afgelopen jaren. Ik ben een fan van zijn boek ‘Purple Cow’ omdat hij hierin feilloos aangeeft wat iemand tot een sterk merk maakt.

Een sterk merk durft onderscheidend te zijn. Bijna alle sterke merken zijn in meer of mindere mate recalcitrant. Denk maar mensen als Steve Jobs, Johan Cruijff, of Annemarie van Gaal. Ze hebben een eigen visie en ze staan ergens voor. Niet iedereen hoeft een fan van hen te zijn. Dat geeft niet. Ze realiseren hun eigen markt. Ze zijn eigenzinnig, ze blijven dicht bij zichzelf en dat maakt hen authentiek. Daar houd ik van!

De paarse koe is zo opmerkelijk, omdat veel mensen bang zijn om zich te onderscheiden. Keuze maken vergt lef. Maar het brengt je zoveel meer dan altijd maar op safe spelen. Natuurlijk spelen we graag op safe, want het lijkt op zich een veilige keuze. Maar dat is het niet. Wanneer we op safe spelen zijn we net als die koeien die elkaar verdringen op dezelfde plek in het weiland. Waar we vechten om een beetje gras. Want op de plek waar iedereen elkaar verdringt, is het gras snel op. Hoe leuk is eigenlijk het om een van de velen in een vechtmarkt te zijn? Is dat wel zo’n veilige keuze als je het zo bekijkt?

 

Waarom het leuk is om opmerkelijk te zijn

Mensen die ergens voor durven te staan, werken en leven meer vanuit hun passie. Want als je keuze durft te maken, sta je bewuster in het leven. Dat straal je uit en dat trekt de mensen aan die graag juist met jou willen werken.

Opmerkelijke mensen rollen vaak vanuit de ene leuke opdracht in de andere nog leukere opdracht. Waarom? Paarse koeien doen hun werk opmerkelijk goed. Omdat ze werk doen waar ze echt enthousiast over zijn, kost het hun weinig moeite af en toe een stapje extra te doen. Ze stralen dat enthousiasme ook uit. En ook dat maakt dat mensen graag met hen werken.

Iemand die opmerkelijk is, is de moeite waard om over te praten. Het trekt de aandacht. Stel je maar eens overvol een weiland vol zwart-witte koeien voor met daartussen een paars exemplaar. Die valt op. Als je opmerkelijk bent, is er dus enerzijds een kans dat mensen niet voor jou kiezen. Maar aan de andere kant zullen ook mensen heel bewust voor jou kiezen. Omdat je hen aanspreekt met datgene waar jij voor staat. De klanten die bewust voor jou kiezen, zijn vaak ook de klanten waar je graag mee werkt. Mensen waar je een klik mee hebt.

 

Hoe word je opmerkelijk?

Stel je waagt het erop en bedenkt iets wat jou onderscheidend maakt. Hoe doe je dat? Veel mensen vinden dat een lastig proces. Ze hebben het idee dat ze geen opmerkelijke zaken in huis hebben. Het is nogal wat om te durven benoemen wat jou bijzonder maakt. Om je expertise te claimen. Om te gaan staan voor jouw eigenheid. Het is wennen als je uit je comfortzone stapt. Maar zonder jezelf uit te dagen ga je niet groeien, als mens en als ondernemer. Wat zou je kunnen doen om opmerkelijk te zijn? En wat werkt minder goed?

 

Veel gehoord maar weinig onderscheidend …

Het is voor veel mensen lastig om hun toegevoegde waarde scherp onder woorden te brengen. Uitspraken die ik regelmatig hoor van klanten zijn zaken als: ’Ik ben gespecialiseerd in projectbegeleiding’ of ‘Ik ben een ervaren verandermanager’ en ‘ Ik kom snel tot de kern’. Ook de uitspraak ‘Ik richt mij op sollicitatietraining en loopbaancoaching is niet direct wervend te noemen. Daarmee zal je weinig gretigheid bij klanten oproepen. Het is hen niet duidelijk wat voor toegevoegde waarde dit voor hen oplevert. Er zijn geen vertaalslagen gemaakt naar hun problemen of behoeften. Bedenk dus welke verschil jij kunt maken voor jouw klant en beschrijf niet alleen wat je doet of hoe je iets doet.

 

Een eigenzinnige kijk op zaken werkt prikkelen en wekt nieuwsgierigheid.

  •  Welke thema’s spelen er bij jouw klant waar jij een uitgesproken mening over hebt?
  •  Over welke onderwerpen bezig jij veel expertise, die je graag deelt?
  •  Ten aanzien van welke thema’s zou je graag meer van jezelf als expert laten zien?
  •  Welke bijzondere elementen zou je hierin kunnen uitlichten?

Henry Ford “ Als we hadden geluisterd naar de wensen van onze klant, hadden we een sneller paard gemaakt in plaats van een auto.”

Er is ook in jouw werkveld vast van alles dat vervangen zou kunnen worden door een beter alternatief. Klanten hebben vaak de neiging in kant en klare oplossingen voor hun problemen te denken. Met jouw expertise kun je een probleem van een klant benoemen en daarbij een oplossing te bieden waar hij zelf nog nooit aan had gedacht. Verbeterpunten kunnen worden omgezet in constructieve acties of stappenplannen.

Bijvoorbeeld:

  • Is de klant gewend te werken met tamelijk onzinnige regels en procedures? Hoe zou dit effectiever en soepeler kunnen en wat zou dit voor resultaten opleveren?
  • Zijn er binnen de wereld van jouw klant verouderde werkwijzen gangbaar die niet meer van deze tijd zijn? Hoe zou dit anders kunnen en wat zou dit de klant opleveren?
  • Kun je spreken van gedrag of een cultuur die onwenselijk is? Hoe zou je dit kunnen ombuigen en wat zou dit voor nieuwe resultaten opleveren?
  • Is er een vorm van dienstverlening die jouw bedrijf nu biedt en die op bepaalde punten verbeterd zou kunnen worden? Wat zou je kunnen bedenken waardoor de klant verrast wordt omdat het anders/beter is dan hij had mogen verwachten?

 

Interessante vragen om eens voor jezelf mee aan de slag te gaan.

Met de antwoorden kun je gericht werken aan een sterke positionering, zodat je leuke opdrachten, klanten of banen naar je toe kunt trekken.

Wil je begeleiding in het proces waarbij je jouw kwaliteiten en jouw klant scherp in beeld krijgt en leert jezelf op de kaart te zetten? Mail mij dan. Ik help je graag verder.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Wat zijn de geheimen van Gamechangers? En wat kun jij van hen leren?

schaakspel

 

 

 

 

Veel mensen denken dat het er bij marketing om gaat beter of goedkoper te zijn dan je concurrent. Een reclame op TV, die ik persoonlijk vreselijk irritant vind, gaat hierover. Misschien heb je hem ook wel eens gezien. Een optiekketen presenteert zich hier heel nadrukkelijk als het beste jongetje van de klas. Vol verontwaardiging hoor je hen zeggen:

‘Dat kun je niet menen? Hoeven opticiens in Nederland geen opticiendiploma te hebben? Dat dit zomaar kan! Nou, bij ons is iedereen gediplomeerd hoor!’

Mij spreekt een dergelijke aanpak totaal niet aan. Een ander in een slecht daglicht zetten om zo zelf beter te lijken, vind ik echt een zwaktebod. Zo flauw. Als je je dan toch wilt afzetten van de concurrent, doe het dan meteen goed en zet iets nieuws in de markt.

In mijn artikel van vorige week stelde ik dat inspiratie om het anders te doen, begint met kijken en luisteren naar wat jouw klant echt belangrijk vindt en waar hij gelukkig van wordt. Gamechangers doen dit heel goed en veroveren zo een prominente positie in de markt. Gamechangers schudden de markt op en maken fans van hun klanten.

 

 Wat wil jouw klant nu echt?

Wat doen gamechangers eigenlijk waardoor ze zo succesvol zijn?

  • Ze maken nieuwe combinaties van de middelen die hun ten dienst staan en, zo lijkt het, definiëren een volledig nieuw speelveld (Binck bank en Brand New Day).
  • Ze bieden de klant iets nieuws dat nog niet in de markt te krijgen was (Bugaboo)
  • Ze kiezen voor een andere insteek (optiekketen Warby Parker)

 

 

Geen gewone kinderwagen

Bugaboo is zo’n geweldig voorbeeld van een gamechanger. De jonge ontwerper Max Barenburg begreep destijds haarfijn waarom veel mensen ontevreden waren met het aanbod op kinderwagengebied. Ze hadden de meest vreselijke kleuren en waren bedrukt met lelijke beertjes of ander stomme figuren. Daar wil je als man of stoere moeder toch niet achter lopen? Max ontwierp een megastoere multifunctionele kinderwagen en had hiermee een hit te pakken. Van Claudia Schiffer tot Maximá: een béétje beroemdheid zagen we de aflopen jaren in de roddelbladen terug achter deze kinderwagen van Nederlandse makelij. Bugaboo groeide snel uit tot een begrip onder (jonge) ouders in meer dan vijftig landen.

 

Brand New Day en Binck Bank, een totaal ander kijk op verzekeren en bankieren

Kalo Bagijn heeft er inmiddels zijn specialiteit van gemaakt om bestaande verhoudingen en systemen op te schudden. Met BinckBank, bracht hij destijds al een revolutie teweeg in de beleggersmarkt. Complexe bankzaken maakte hij bereikbaar met online beleggen. Binck brak daarmee met allerlei gangbare wetten in de bancaire wereld die onverenigbaar leken. En acht jaar later brengt hij met Brand New Day nieuw licht in de soms ondoorgrondelijke wereld van pensioenen en is hij ook hier weer baanbrekend bezig. Hun filosofie is simpel: Maak van je klanten ambassadeurs. Ze willen een prijsvechter met topdiensten zijn. Ze bieden goede service gecombineerd met een lage prijs.

 

Een andere kijk op het dragen van een bril

De gemiddelde brildragende klant koopt elke twee jaar een nieuwe bril. Optiekketen Warby Parker wilde dat mensen een bril gingen als een manier om zichzelf te uiten. Net zoals wij vrouwen, tassen en schoenen kopen. Zo werd in hun communicatie naar de klant de bril vanzelf een artikel waarvan mensen meerder exemplaren wilden kopen. Toen zij hun brillen op deze manier gingen verkopen (voor 95 dollar per paar) waren zij niet alleen maar bezig om de grote spelers af te troeven. Zij realiseerden echter wel een groei van 500 procent in slechts een jaar tijd.

 

Gamechanger op jouw manier?

Zelf vind ik het iedere keer weer heel inspirerend om te lezen over ondernemers die vanuit hun heel eigen aanpak innovatief bezig zijn en iets nieuws brengen in de markt. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat je bij het lezen van deze succesverhalen soms het gevoel kan bekruipen dat dergelijke innovatieve zaken voor jouw bedrijf niet zijn weggelegd. Denk echter niet te snel te klein over jezelf. En kijk toch af en toe ook eens goed hoe jij het leven van jouw klant aangenamer kunt maken. Hoe je mensen kunt empoweren. Wat je tot stand kunt brengen. Het kan soms ook gewoon in kleine dingen zitten.

Ik zal afsluiten met een verhaal over hoe je ook groot kunt zijn in kleine dingen.

Iedereen kent wel die winkelier waar mensen altijd weer graag komen. Die zich geen zorgen hoeft te maken om de grote ketens. Zoals die winkelier in die kleine speciaalzaak die zijn best doet om een diepere en blijvende relatie met zijn klanten op te bouwen. Die nooit te druk is om een persoonlijk praatje te maken. Zoals mijn eigen vader vroeger, die als boekhandelaar van bijna iedere vaste klant precies wist wie zijn favoriete schrijvers waren. En dan een seintje gaf wanneer er van deze schrijver een nieuw boek uit kwam. En uiteraard legde hij dat boek ook vast even apart voor die klant. Nog jaren na zijn te vroege overlijden, wordt mijn moeder regelmatig aangesproken door mensen die haar laten weten hoe ze mijn vader hebben gewaardeerd. Mooi is dat!

Misschien geldt dat ook wel voor jou. Wellicht ben je geen gamechanger die de markt op zijn kop zet. Maar ook door oprechte persoonlijke aandacht voor jouw klant, of door soms net een stapje extra te zetten, kun je al een groot verschil maken.

Wil je begeleiding in het proces waarbij je jouw kwaliteiten en jouw klant scherp in beeld krijgt en leert jezelf op de kaart te zetten? Mail mij dan. Ik help je graag verder.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Maak jij het verschil voor jouw klant?

images

 

Het is al een tijdje geleden dat ik een blog heb geschreven maar dat wil uiteraard niet zeggen dat ik heb stilgezeten. Om te beginnen heb ik genoten van een heerlijke zonnige zomer. Daarbij heb ik ook weer de nodige interessante boeken gelezen en nieuwe ideeën opgedaan.

 

 

 

Ik hoop dat jij ook een mooie zomer achter de rug hebt en dat je weer vol zin en goede moed het najaar bent ingegaan.

 

Ik vind het altijd heerlijk om aan het einde van het seizoen op vakantie te gaan maar toen ik rond half september terug kwam van vakantie, moest ik wel direct flink aan de slag!

In de laatste twee weken van september hebben we namelijk vanuit The Why Generation deelnemers geworven voor een training die twee maanden duurt en die 3 oktober van start is gegaan. The Why Generation is het label dat ik met Michiel Cobben in de markt heb gezet en dat zich richt op trainingen voor interim managers waarin zij personal branding en sales leren.

Stiekem ben ik er wel een beetje trots op we in zo’n korte tijd weer een mooie groep hebben kunnen vullen en dat er vrijdag weer 10 enthousiaste deelnemers zijn gestart. Daarnaast hebben zich ook voor Personal Branding Coach weer de nodige leuke nieuwe klanten gemeld en mag ik voor een aantal organisaties bedrijfstrainingen verzorgen over personal branding voor professionals. Kortom het wordt weer een leuk en afwisselend najaar.

Liever wat meer klanten of leukere opdrachten?

Gaat het met jouw bedrijf ook goed of kun je wel wat tips gebruiken om aan meer klanten of leukere opdrachten te komen? In dat geval help ik je natuurlijk graag. Daarnaast wil ik hier wat inspiratie met je delen over een interessant boek dat ik heb gelezen. Het boek ‘De difference map’ van Bernadette Jiwa, roept ondernemers op om met hun werk het verschil te maken. In het onderstaande artikel vertel ik je graag waarom ik dit een inspirerend boek voor ondernemers en (zelfstandige) professionals vind en wat jij ervan kunt leren. En ook zal ik met recente voorbeelden uit mijn eigen praktijk toelichten hoe ik deze zaken toepas.

Maak het verschil in het leven van jouw klant

Bernadette Jiwa werd in 2012 gekozen tot beste blogger van Australië. Ze is spreker, brandspecialist en auteur van 3 bestsellers. In haar boek legt ze haarfijn uit waarom de oude marketingmodellen niet meer werken. Zij stelt

‘Je bereikt klanten niet door met name zeer nadrukkelijk aanwezig te zijn. ‘

En dat klopt natuurlijk. Alleen maar heel hard roepen dat je er bent, terwijl je geen verhaal hebt over wat je toegevoegde waarde is, heeft weinig nut. Toch zie je het veel in de markt. Mensen leren allerlei marketingtrucjes maar hebben nog helemaal niet scherp wat waar hun klant mee worstelt of wat hij ambieert.

De eerste vraag die iedereen zichzelf stelt is: Hoe verkoop ik dit idee? Maar dat is de verkeerde vraag. Begin eens met te kijken en te luisteren naar wat jouw klant echt belangrijk vindt en waar hij gelukkig van wordt. Mensen worden niet geraakt voor productkenmerken.

Mensen kopen geen kenmerken, ze kopen beloftes.

Bernadette heeft een nieuw marketingmodel ontwikkeld dat zij het difference model noemt. In plaats van de vier P’s van de traditionele marketingmix werkt zij met zes pijlers; principes, plan, personen, persoonlijke perceptie en product (of dienst). Het is interessant om eens op deze manier naar de basis van je eigen merk en je toegevoegde waarde voor jouw markt te kijken. Want bedrijven die succesvol zijn vertellen een beter verhaal. Omdat ze goed hebben geluisterd naar wat belangrijk is voor hun klanten.

Principes; waar sta jij voor en voor wie maak jij het verschil?

Principes zijn de eerste pijler van het difference model. Principes zijn de fundamentele waarden waar we voor staan maar in haar model omvat het ook de hulpmiddelen en beperkingen waarbinnen we moeten werken. Er zijn drie categorieën;

  • De waarheid over jezelf
  • De waarheid over de bedrijfstak
  • De waarheid over de mensen waar jij iets voor wilt betekenen.

De waarheid over jou

Allereerst wil je helder hebben waar jij voor staat. Wat zijn je doelen? Wat is je grote droom? Weet je wat je sterke en zwakke punten zijn? Deze waarheden kleuren het verhaal dat jij aan je klanten kunt vertellen. Jouw klanten voelen haarscherp aan of je verhaal klopt en of ze je kunnen vertrouwen.

De waarheid over de bedrijfstak of markt

De waarheid over de markt gaat feitelijk over het probleem dat jij oplost, of de behoefte die je vervult met jouw dienst of product. Juist jouw visie op deze markt maakt dat jij met iets kunt komen dat waarde toevoegt aan de bestaande situatie in de markt. Bernadette geeft in haar boek het voorbeeld van de iPhone . De iPhone werd ontwikkelt rondom de waarheid dat mobiele telefoons uitsluitend een functioneel doel hadden. Steve Jobs wilde echter als eerste telefoons maken waar mensen van zouden gaan houden. Hij wilde iets maken dat zo essentieel en geïntegreerd was dat mensen nog eerder hun portemonnee thuis zouden laten dan hun iPhone.

De waarheid over de arbeidsmarkt

Kijkend naar The Why Generation is ‘de waarheid over de bemiddelingsmarkt’ (de werkelijkheid waar veel interim managers mee leven) de volgende. Zij hebben jarenlang opdrachten via de bemiddelingsbureaus gehad. Het bureau deed de eerste verkoop voor hen en stelde de interim manager voor aan de klant. Dan was je dus al half binnen en lag het daarna aan je persoonlijke presentatie en gespreksvaardigheden of je met de opdracht naar huis ging. Helaas is de markt fors veranderd. Niet alleen het aantal bureaus is gehalveerd, ook het aantal opdrachten per bureau is sterk gedaald. En dat terwijl het aantal interim professionals juist sterk is toegenomen. Het gevolg is een stortvloed aan reacties op iedere interim aanvraag. De kans dat je dan nog opvalt tussen al die concurrentie is zeer klein geworden.

The Why Generation wil graag dat interim managers leren om hun eigen netwerk op te bouwen en hun eigen opdrachten te acquireren. En dat allemaal vanuit een helder eigen onderscheidend vermogen en een sterk merk. Zodat zij niet meer zo afhankelijk zijn van bemiddelingsbureaus.

De waarheid over de mensen waarvoor je iets wilt betekenen

Wat is de waarheid over de realiteit waar jouw potentiële klanten mee leven? Wat geloven zij? Welke problemen hebben zij die ze graag (door jou) opgelost willen zien? Wat zijn hun onuitgesproken wensen? Inzicht hebben in de (latente) wensen en verlangens van jouw klant vormt een belangrijke basis voor het succes van een bedrijf.

Als ik dit vertaal naar het verhaal van The Why Generation, dan komt het er op neer dat mensen die onze training gaan volgen dit om een aantal redenen doen. Ze willen als interim professional niet meer afhankelijk zijn van bemiddelingsbureaus. Ze willen leukere en uitdagender opdrachten. En ze willen zichzelf goed op de kaart leren zetten. Daarom willen ze leren hoe ze hun persoonlijke marketing effectief kunnen doen. Maar ook willen veel interim managers leren hoe ze zelf nieuwe opdrachten kunnen acquireren.

Wat is jouw plan?

Het tweede principe uit het difference model gaat over jouw plan en de koers de je wilt varen voor jezelf en voor je bedrijf.

De vragen die je jezelf daarbij zou moeten stellen zijn essentieel voor je koers. Waarom bestaat jouw bedrijf? Je plan is niet zozeer gebaseerd op wat je doet maar waarom je doet wat je doet. Alleen maar een product of dienst op de markt brengen is niet genoeg. Waarom deze dienst? Waarom juist nu? Wat speelt er in de markt waarom juist op dit moment behoefte is aan deze dienst?

Allemaal mooie en interessante vragen om eens voor jezelf mee aan de slag te gaan.

Met de antwoorden kun je gericht werken aan een sterke positionering, zodat je leuke opdrachten, klanten of banen naar je toe kunt trekken.

 

Wil je begeleiding in het proces waarbij je jouw kwaliteiten en jouw klant scherp in beeld krijgt en leert jezelf op de kaart te zetten? Mail mij dan. Ik help je graag verder.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Bouw jij als interim professional aan een sterk merk of jaag je achter opdrachten aan?

Afbeelding

 

 

De markt lijkt weer aan te trekken. Werkloosheidscijfers, huizenprijzen, ze lijken allemaal inmiddels wat positiever. En gelukkig maar want bij veel interim professionals is het pensioenpotje inmiddels behoorlijk geslonken. Ook de tarieven zijn in de afgelopen periode flink onder druk komen te staan. Sommige interim managers denken dat als de markt aantrekt, alles wel weer goed zal komen. Ze denken dat, omdat zij hun vak verstaan, het succes vanzelf weer zal komen. Helaas werkt het zo meestal niet. In de afgelopen jaren is de markt behoorlijk overspoeld met freelancers, interim managers en zzp’ers van diverse aard. De concurrentie is fors.

Wat ik vooral bij veel zzp’ers en interim managers zie, is dat zij zich gedragen als een werkloze die een baan zoekt. Ze zijn vooral bezig om opdrachten te zoeken, terwijl ze eigenlijk moeten beginnen met het opbouwen van een bedrijf. Hoe zit dat bij jou? Denk je wel eens kritisch na over de klanten waar je voor wilt werken? En ook voor welke klanten je niet wilt werken?

Zie het werk dat je doet als een product dat verkocht moet worden. En bouw aan je eigen merkidentiteit. Dan hoef je niet meer achter klanten aan te jagen maar komen ze naar je toe.

 

 

Bouwen aan je brand is geen luxe maar een noodzaak

 

Het is een feit, er zijn veel interim professionals actief in de markt, en dat maakt het voor opdrachtgevers en bureaus soms lastig kiezen. En juist daarom is een sterke personal branding zo gigantisch belangrijk voor jouw succes als interim manager. Het bouwen aan je personal brand is de eerste stap om succesvol te ondernemen. Als jij in staat bent je te onderscheiden van al die anderen die ook in jouw markt actie zijn, heb je een grote voorsprong.

Als jij weet wie je bent, wat je te bieden hebt, waar je voor staat en wat de zaken zijn die jou bijzonder maken, start ‘de verkoop’ pas echt. Als je een goed beeld hebt van jouw toegevoegde waarde kun je overgaan tot het creëren een unieke niche in de markt, een unieke propositie. Dat maakt vervolgens ook het voeren van salesgesprekken een stuk gemakkelijker.

 

Succesvol ondernemen begint in de basis bij jezelf.

 

Durf jij te erkennen dat je echt iets te bieden hebt? De meeste mensen durven zichzelf niet te profileren als expert of als iemand met bijzondere kwaliteiten. Ze hebben het gevoel dat ze niet genoeg kennis of ervaring hebben, of niet bijzonder genoeg zijn. Jij zult je als interim professional ook wel eens overweldigd voelen door al die anderen die zich, net als jij, aanbieden zodra er een opdracht bekend is. Dan krijg je weer te horen dat er minstens 60 reacties waren op een opdracht. En dat er, helaas voor jou, kandidaten zijn geselecteerd met een nog net iets beter passend profiel. Veel interim professionals worden door bureaus en bedrijven iedere keer weer ingehuurd voor hetzelfde kunstje. Gaat dat niet een beetje vervelen? Zou je niet eens je tanden willen zetten in wat zwaardere opdrachten?

 

In plaats van reactief te werken kun je ook proactief dat werk opzoeken waar jij als professional het best tot je recht komt en de meeste waarde toevoegt. Als je zelfbewuste keuzes durft te maken, ben je klaar om te gaan groeien, bijvoorbeeld in het niveau van je opdrachten.

 

 

Marketing van jouw merk

 

Als je je verdiept in marketing via internet, kun je een systeem opzetten waarmee je een voortdurende stroom van klanten en opdrachten genereert. Wat heb je daarvoor nodig?

  • Een website met een inhoudelijk goed verhaal vormt de basis van jouw bedrijf.
  • Goede vindbaarheid
  • Mailinglijst met potentiële opdrachtgevers
  • Goede copywriting

 

 

Hoe zet jij jezelf op de kaart als interim professional?

 

Met marketing bouw je gestructureerd aan je bedrijf en aan je merk. Soms wil je echter direct een opdracht scoren omdat je gewoon snel aan de bak moet. Dan is het belangrijk om goede salesvaardigheden te leren. Om deze reden ben ik voor interim professionals een samenwerking gestart met Michiel Cobben, een salesman pur sang. Allebei hebben we een achtergrond als headhunter. Samen zijn we goed voor zo’n 35 jaar recruitment ervaring.

 

Samen met Michiel Cobben ben ik dit jaar een bedrijf gestart, dat zich speciaal richt op interim professionals. In een nieuw label, onder de naam The Why Generation, hebben wij onze ervaring op het vlak van Personal Branding en Sales gebundeld in een effectief programma, speciaal voor interim-managers. We zijn geïnspireerd door het gedachtegoed van Simon – It Starts With Why – Sinek. Klanten voelen zich aangetrokken tot interim professionals die goed kunnen communiceren waar ze in geloven. Bedrijven die kunnen aangeven waarom ze doen wat ze doen.

 

Wij denken dat als je als interim professional de afgelopen jaren een belangrijke les had mogen meekrijgen: Zorg dat je in staat bent om zelf opdrachten te werven.

 

Ben je benieuwd naar de reacties van deelnemers lezen? Lees dan even door.

 

We zijn nu een half jaar bezig, en we kregen een 9- van de deelnemers aan het programma.

 

“ Saskia en Michiel zijn allebei enorm kundig op hun vakgebied. Ze weten op een energieke en praktische manier hun kennis over te dragen. En ze brengen daarbij een schat aan ervaring in het bedrijfsleven mee. De training heeft bij mij echt een mindshift teweeg gebracht: ik heb anders leren denken. In plaats van mezelf neer te zetten en te vertellen wat ik kan heb ik geleerd mezelf neer te zetten als iemand die een probleem voor een klant op kan lossen.” Carmen Chabot

 

“Jarenlang ben ik in loondienst geweest, heb een goede carrière gemaakt waarin ik ben opgeklommen tot financieel directeur van een groot bedrijf. In 2012 besloot ik voor het ondernemerschap te gaan. Dat was weerbarstiger dan ik had gedacht. In 2013 ben ik begonnen met het geven en verzorgen van trainingen en werkte ik als coach. Door de presentatie van The Why Generation realiseerde ik mij dat ik mijzelf onvoldoende scherp profileerde voor de betere opdrachten. Ik heb mij om deze reden ingeschreven voor de training. En binnen een maand verwierf ik een prachtige job, die voor zover ik kan zien zeker tot eind van het jaar duurt. Bij een organisatie waar nog heel wat moet gebeuren. Een prachtige uitdaging. Dank voor jullie begeleiding! “ Hilbrand Bos

 

“Ik heb het programma van The Why Generation gevolgd omdat ik hulp zocht bij het op juiste wijze profileren van mijzelf in de markt. Wat maakt mij uniek, maar ook wat zoekt de markt en hoe antwoord ik daar op. Het programma heeft mij heel erg geholpen. Ik ben scherper geworden in mijn eigen profiel en communicatie, en weet daardoor ook wat mijn focus in mijn carrière wordt. De begeleiding was erg goed. Naast dat er een super teamgeest ook met de mede trainees werd gecreëerd, was ook de directe begeleiding en die was prettig handson. Heeft traject heeft mij een super CV en een focus opgeleverd doordat de rode draad in mijn leven duidelijk geworden is waardoor ik nu bewust weet wat ik wel en wat ik niet wil.” Mark Happel

 

Ben werkzaam als interim professional of wil je starten als interimmer?

 

Kom eens kennismaken!

 

Wil je weten hoe je jezelf als een sterk merk in de markt zet en hoe je door effectieve sales aan tafel komt bij de juiste opdrachtgevers? Kom dan eens kennismaken op 17, 19 of 24 september. Het verplicht je nergens toe. Er worden die middag ook een tweetal korte intensieve workshops over personal branding en sales gegeven die je direct al een stap verder brengen in jouw ondernemerschap.

 

Voor meer informatie: http://thewhygeneration.nl/consultants/

 

 

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Laat jouw bedrijf dit najaar groeien door authentieke personal branding en doorbraakmarketing

130814

 

 

 

 

De zomervakantie is zo’n mooi moment waarop je even afstand kunt nemen van de dagelijkse gang van zaken en terug kunt blikken. Veel mensen gebruiken de zomervakantie als moment van zelfreflectie. Op die berg in Toscane kun je opeens de zaken wat meer van een afstand bekijken.

En je beseft dat je een aantal dingen anders, liefst beter, aan wilt gaan pakken. Je beseft dat je toe bent andere opdrachten of klanten, dat je het anders wilt gaan aanpakken met je bedrijf, of er zijn andere dingen waar je verandering wilt aanbrengen.

 

  •  Was je tevreden over hoe het jaar tot nu toe is verlopen?
  •  Heb je voldoende leuke opdrachten op een mooi uitdagend niveau?
  •  Werk je voor klanten waar je graag voor wilt werken?
  •  Zie je de nabije toekomst vol vertrouwen tegemoet?

 

Ik hoop voor jou dat je deze vragen met een volmondig ‘ja’ kunt beantwoorden.

Misschien liggen de zaken echter voor jou momenteel niet helemaal zoals je het had gewenst. Opdrachten lijken uit te blijven. Je vraagt je wellicht ook af of je nog op het goede spoor zit.

Als je de kansen wilt verhogen op het verkrijgen van mooie opdrachten bij leuke klanten, is het tijd meer aandacht te besteden aan het versterken van jouw personal branding.

 

Vijf stappen waarmee jij klanten en opdrachten naar je toe trekt

 

1) Onderneem vanuit je “Why

Het is essentieel om je ondernemerschap in te vullen vanuit authentieke keuzes die passen bij jou als persoon. Het heeft geen zin om dingen te doen die niet bij jou passen, want dat houd je niet vol. Neem daarom eens de tijd om terug te kijken naar het afgelopen jaar als ondernemer. Wat heeft je veel positieve energie gegeven en wat heeft veel energie gekost? In welke type opdrachten kun jij excelleren? Werk je vanuit je passie, dan voelt het niet als werk.

2) Versterk je persoonlijke merk

Waar ben je nu echt goed in en waar zitten jouw klanten eigenlijk echt op te wachten? De essentie is dat je duidelijk kunt maken voor je doelgroep waar je voor staat, wat je doet en welke unieke waarde je toevoegt aan de situatie van de ander. Dat begint met een stukje soulsearching om te ontdekken waar je passie ligt en wat jouw onderscheidende kwaliteiten zijn. Wanneer je helder in beeld hebt wat jouw kwaliteiten zijn, vertaal je dit in een wervend verhaal en een duidelijke positionering. En als je dat verhaal in woord en beeld èn tussen de oren hebt, dàn ben je klaar voor de eerste stap… Het selecteren van de juiste klanten die bij jou passen! En zal ik je eens wat zeggen; die klanten ga je dan naar je toe trekken met meer gemak dan je voor mogelijk zou houden!

3) Leer de juiste marketingtools en vaardigheden

Als jij je merkt scherp hebt, breng je vervolgens jouw persoonlijke markt in kaart en ga je die markt gestructureerd benaderen. Waar moet je beginnen als het gaat om effectieve marketing? Wat zou dit je kunnen opleveren? Allemaal vragen die wellicht bij jou spelen als je aan de slag wilt bij het realiseren van een sterke profilering. Social media zijn een geweldig middel om jezelf zichtbaar te maken. Alleen al de mogelijkheden die LinkedIn kan bieden op het vlak van profilering, sales en netwerken worden door veel professionals veel te weinig benut. Doodzonde want je laat er veel kansen mee liggen. Als je social media effectief inzet doet, word je bekend onder jouw doelgroep. Dan gaan mensen jou bellen met leuke opdrachten en hoef jij niet meer achter nieuwe klanten aan te jagen. Een van de belangrijkste geheimen van effectief gebruik van social media zit in het inzetten van contentmarketing. Dat wil zeggen dat je jouw kennis deelt met jouw klant waardoor hij jouw expertise gaat waarderen.

4) Doorbraakmarketing

De mastermarketeer Jay Abrahams is gespecialiseerd in doorbraakmarketing. Hij hielp vele grote bedrijven en maar ook bekende mensen als Stephen Covey. Doorbraakdenken schept de juiste omstandigheden voor succes in plaats van erop te wachten. Jay zegt terecht dat de basis van doorbraakmarketing ligt in je eigen mindset. Mensen die beter presteren, kijken anders tegen dingen aan. De meeste doorbraken zijn het gevolg van de kunst om anders naar zaken te kijken; onbevooroordeeld, onderzoekend, fris. Dan kan zomaar opeens het kwartje vallen…

Bijgaand een paar tips van Jay voor die frisse mindset die ik vanuit mijn eigen praktijk/ervaring volledig kan onderschrijven:

  •  Kijk altijd naar het potentieel in iedere situatie; denk in kansen.
  •  Maak jezelf uniek in de ogen van je klanten.
  •  Denk in termen van leverage (hefboomwerking).
  •  Netwerken en nog eens netwerken; het aantal kansen stijgt meetkundig met het aantal contacten.
  •  Lees (vak) tijdschriften, boeken, internetartikelen en andere bronnen.
  •  Vorm een ‘denktank’ met een aantal inspirerende mensen uit je omgeving.
  •  Bestudeer succes in al zijn vormen en kijk wat jij ervan kunt leren.
  •  Praat met interessante mensen.
  •  Ga strategische allianties aan.
  •  Durf anders te zijn.
  •  Blijf leren.
  •  Geef meer gratis, bijvoorbeeld informatie (knoop op die manier relaties aan).
  •  Wees bereid om mensen te helpen.

 

5) Kom in actie

Marcel van Driel schreef een leuk boek met als titel ‘Waanzinnige plannen’. In zijn boek geeft hij aan dat het gros van de mensen allerlei prachtige dromen hebben maar ze nooit waarmaken. Ze blijven dromen, want dromen is veilig. De meest genoemde redenen waarom dromen vaak dromen blijven zijn:

  • Je denkt dat je het niet kunt.
  • Je denkt dat je er geen tijd voor hebt.
  • Je denkt dat het (te) veel geld gaat kosten.
  • Je bent bang voor de reacties van anderen.
  • Je bent bang dat je zult slagen en dat je veilige wereld zal veranderen.

 

Welk leven kies jij?

Je hebt feitelijk maar twee opties. Ervoor gaan en de verantwoordelijkheid nemen om de zaken te veranderen waar je niet tevreden over bent. Of later terugkijken op je leven en spijt hebben van de keuzes die je niet gemaakt hebt. Kom in actie en maak je ondernemersdromen dit jaar waar.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Tien valkuilen in sollicitatiegesprekken en hoe je die kunt vermijden

Afbeelding 22

 

In de ruim twintig jaar dat ik als loopbaancoach en headhunter werkzaam was, heb ik honderden sollicitanten gesproken en begeleid. Ook heb ik vele gesprekken met kandidaten gevoerd samen met opdrachtgevers. In de loop der jaren heb ik diverse valkuilen voorbij zien komen waar veel sollicitanten zich nauwelijks van bewust lijken te zijn. Onderstaand vind je de tien meest voorkomende valkuilen:

 

Valkuilen in een gesprek waardoor een ander met de opdracht naar huis gaat

  1. Breedsprakigheid, omdat je zoveel wilt vertellen haakt jouw gesprekspartner af. Je geeft teveel informatie. Beperk je tot de voor de opdracht relevante zaken.
  2. Het geven van te korte, weinig verhelderende antwoorden. Het is prima om to the point te zijn. Check echter nog wel even of er nog behoefte is aan verdere toelichting op je antwoord.
  3. Slecht luisteren en antwoorden geven die niet echt op de gestelde vragen aansluiten. Het kan voorkomen dat de vraag niet helemaal duidelijk voor je is. Ga dan niet gokken met je antwoord. Vraag dan liever een nadere toelichting, zodat het je helder is wat men precies van jou wil weten.
  4. Een onduidelijke motivatie geven waarom de betreffende functie jou aanspreekt en waarom je bij deze organisatie wilt werken. (Het is echt niet wervend als je met name aangeeft dat je een nieuwe baan/opdracht zoekt). Laat ook blijken waarom de organisatie jou aanspreekt en richt je niet alleen op de functie.
  5. Een vaag of te uitgebreid verhaal houden als het gaat om het toelichten van je CV. Dit kun je voorkomen door je goed voor te bereiden en voorbeelden uit te lichten die aansluiten op het gevraagde.
  6. Onduidelijk zijn over de bereikte resultaten. Veel sollicitanten geven alleen aan wat hun taak/rol was en zijn niet duidelijk over wat men heeft bereikt.
  7. Onduidelijkheid over de rol die jij zelf hebt gespeeld bij het behalen van deze resultaten. Vermijd praten in de “wij-vorm”, geef duidelijk aan wat jouw rol was en jouw aanpak in het “wij-resultaat”.
  8. Met allerlei voorbeelden komen waarom het ergens fout ging (en dan vaak de “ schuld” bij de situatie of bij de omgeving neerleggen). Probeer uit iedere situatie de positieve elementen uit te lichten en aan te geven wat je wel hebt bereikt. Of wat je ervan hebt geleerd.
  9. Geen vragen stellen en ook geen vragen voorbereid hebben. Raak in gesprek, maak contact. Stel vragen waaruit jouw interesse in de organisatie en de mensen blijkt.
  10. Niet passend gekleed zijn. Het is vrijwel altijd beter om “overdressed” te zijn. Kies bij voorkeur voor een zakelijke outfit, zorg voor een verzorgde indruk.

 

Een sterke personal branding en goede verkoopvaardigheden zijn cruciaal in deze tijd

Nu de markt krap is en de concurrentie groot, is het meer dan ooit van belang dat je als interim manager goed over de bühne kunt brengen wat jouw toegevoegde waarde is.

Niets is echter zo lastig als ‘ jezelf verkopen’. Veel zelfstandige professionals hebben geen idee waarin zij zich onderscheiden omdat ze juist die dingen waarin ze goed zijn eigenlijk maar heel gewoon vinden. Om echter in beeld te zijn voor interessante opdrachten en klanten, moet je in staat zijn om jezelf te laten zien en duidelijk kunnen aangeven wat jouw toegevoegde waarde is. En daarin mogen we gerust wat meer zelfbewust zijn.

 

Om succesvol te zijn, moet je in staat zijn jezelf goed te profileren.

Je bent een personal brand als je in staat bent om je te onderscheiden van de massa. Mensen moeten je kunnen plaatsen en ervaren wat jou anders en bijzonder maakt.

Naast de inventarisatie van je talenten en ambities, is het belangrijk om ook te kijken naar waar bij jou de passie zit. Klanten voelen zich aangetrokken tot bedrijven die goed kunnen communiceren waar ze in geloven. Als jij als ondernemer werkt vanuit je passie, inspireer jij jouw omgeving. Mensen met passie, sterke waarden en duidelijke doelen spreken iedereen aan. Zo iemand zul je sneller aanbevelen of doorverwijzen.

Daarnaast kun je in kaart brengen of je een combinatie aan ervaring en expertise in huis hebt die jou een interessante partner maken om mee samen te werken. Kijk eens scherp naar de zaken die jij in je bagage hebt, die een unieke combinatie kunnen vormen die jou onderscheiden van anderen in de markt.

Je hebt bijvoorbeeld ruim tien jaar als HRM-manager gewerkt. En daarnaast heb je in die jaren wellicht bijzondere projecten gedaan die je een bepaalde expertise hebben gebracht, bijvoorbeeld de begeleiding van een fusie en/of de harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden na de samenvoeging van twee of meer organisaties.

 

Expertise kun je ook inzetten door je op een bepaald item te specialiseren.

Bijvoorbeeld de inkoper die zich heeft gespecialiseerd in het begeleiden van grote en complexe aanbestedingsprojecten omdat hij daar veel expertise in heeft opgebouwd.

 

Zelfbewust en onderscheidend

Wanneer je goed in beeld hebt waar jouw toegevoegde waarde ligt, kun je je zelfbewust presenteren in gesprekken. Durf jezelf te zijn en durf trots te zijn op wie je bent en wat aan kwaliteiten in huis hebt.

Onderstaand de feedback van een kandidaat die actief aan de slag ging met zijn personal branding

“Ik voerde een heel ontspannen, open, leuk en gelijkwaardig gesprek. Na meer dan een uur te hebben gepraat zei ik dat het echt een hele leuke en mooie opdracht vond en dat ik graag mee wilde doen. Waarop hij zei: ik denk dat je heel goed past in het team dat ik voor ogen heb, ik ga je een contractvoorstel doen. Diezelfde avond het voorstel toegestuurd gekregen.

Toen ik naar huis reed was ik verbaasd dat zo’n gesprek zo makkelijk kon zijn. Moest denken aan de lessen over het jezelf kennen en jezelf neerzetten, dacht aan de oefeningen die we hebben gedaan en de gesprekken die we hebben gevoerd en ik zat ook gewoon blij te zijn. Ik heb niet alleen heel veel geleerd en nieuwe inzichten gekregen, maar ik vond het ook nog hartstikke leuk om te doen!”

 

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Wat jij over Personal Branding kunt leren van succesvolle zakenvrouw Annemarie van Gaal

annemarie

In een markt die overloopt van concurrentie voor bijna iedere trainer, consultant, coach of interim manager, heb je een sterk persoonlijk merk nodig om jezelf te onderscheiden en je klant te overtuigen van jouw toegevoegde waarde.

Annemarie van Gaal is een mooi voorbeeld van een bijzonder sterk merk. In het onderstaande artikel zal ik de vijf succesfactoren behandelen die Annemarie van Gaal hebben gemaakt tot een van de meest succesvolle zakenvrouwen. Het zijn zaken waarin jij als persoonlijk merk ook succesvol in kunt zijn, alleen wellicht op een iets andere schaal.

Succesfactor 1: Een goed verhaal

Mensen die als een sterk merk worden ervaren, hebben een verhaal dat mensen aanspreekt. Annemarie van Gaal heeft een zeer aansprekend verhaal, zij schopte het van alleenstaande moeder tot een succesvolle zakenvrouw. En nu gebruikt ze deze ervaring ook om mensen te helpen die het financieel en zakelijk moeilijk hebben. Waarmee de cirkel weer rond is.

Annemarie ging in 1990 samen met Derk Sauer naar Rusland en samen richtten zij een uitgeverij op. Een bedrijf dat ondanks de bijzondere en moeilijke omstandigheden in 5 jaar tijd uitgroeide tot marktleider in Rusland met ruim 700 medewerkers. Hier heeft zij bewezen om ondanks de cultuurverschillen, corruptie, extreme bureaucratie en economische tegenslagen enorm succesvol te zijn. In 2000 kwam zij terug naar Nederland en sindsdien is zij actief als investeerder, belegger in vastgoed en eigenaar van een tijdschriftenuitgeverij.

Haar leven leest als een (zaken)roman. Maar ook in jouw loopbaan (en leven) zijn elementen te vinden die met elkaar een aansprekend verhaal vormen. Iedereen heeft een verhaal. Het verbaast mij iedere keer weer hoe leuk en bijzonder de mensen zijn met wie ik als personal branding coach mag werken. En hoe vaak komt het daarbij niet voor dat ze dat zelf nauwelijks echt beseffen!

Jouw passie, waarom je de dingen doet die je doet en hebt gedaan, het zijn allemaal zaken die mensen aanspreken en die jou maken tot wie je bent als ondernemer. Ook jouw verhaal is de moeite waard.

 

Succesfactor 2: Actief en zichtbaar zijn

Annemarie is bepaald geen persoon die ervan geniet om op haar lauweren te rusten. Zij is auteur van drie goedverkopende boeken over ondernemen. Daarnaast werkte zij mee aan financiële programma’s als Dragons Den, Ten Einde Raad en Een dubbeltje op zijn kant( waarin ze mensen en bedrijven adviseert die in de schulden zitten).

In het boek ‘Succes’ heeft ze financiële adviezen voor particulieren op papier gezet, waarbij ze met name aandacht heeft voor het ontplooien van eigen initiatief en uitgaven waarop bezuinigd kan worden. Dit illustreert ze met ervaringen en anekdotes uit zowel haar eigen leven als uit de levens van mensen die ze geadviseerd heeft.

Zij blijft actief en zichtbaar. Uiteraard kan niet iedereen in TV programma’s meedoen. Maar door het schrijven van blogs kun jezelf zichtbaar maken voor jouw markt. Jij kunt je klant meenemen in jouw expertise en ook in je manier van denken. Daarnaast krijgt hij tussen de regels door vaak ook veel mee over jou als persoon. Het effect van bloggen dat je een goede naamsbekendheid krijgt. Daarnaast wordt je goed gevonden in Google en mede daardoor weten mensen je ook te vinden voor het geven van workshops of presentaties. En zo wordt je merk weer verder versterkt.

 

Succesfactor 3: Goede presentatie

Toen is Annemarie’s googelde vond ik zeer lovende referenties over haar presentaties.

“Zij gaf een adembenemende presentatie over haar succes in Rusland. Over de groei van het bedrijf die gerealiseerd werd uit een andere manier van denken, door niet te blijven hangen in bestaande ervaringen van medewerkers en het doorbreken van tradities. Verder werd door haar een vergelijking gemaakt met de Russische crisis in 1998 en de economische problemen waar veel ondernemers thans mee van doen hebben. De ondernemers waren na afloop van de avond diep onder de indruk van de presentatie en gingen naar huis met praktische tips.”

Jij hebt wellicht niet direct de mogelijkheid om veel presentaties voor groepen te houden. Maar iedere keer als jij jezelf voor een opdracht presenteert, kun je met jouw presentatie het verschil maken. Jouw presentatie in een gesprek kan maken dat je met de opdracht naar huis gaat, of niet.

Afgelopen week heb ik in nog met een groep interim managers in een workshop geoefend hoe je een goede presentatie geeft van jezelf. Het was mooi om te zien hoeveel sterker hun verhaal al is geworden sinds zij een aantal weken geleden met hun merk aan de slag zijn gegaan. Als jij je merk goed in kaart weet te brengen, wordt ook je jouw presentatie in een persoonlijk gesprek veel sterker.

 

Succesfactor 4: Goede referenties in de markt

Het bovenstaande stukje dat ik op internet vond over Annemarie is een mooi voorbeeld van een referentie die maakt dat je Annemarie graag als spreker in wilt huren.

Ook jij kunt op eenvoudige wijze zorgen dat mensen goede referenties onder ogen krijgen als ze op jouw naam zoeken op internet. Om te beginnen zijn de aanbevelingen op LinkedIn een hele mooie manier om anderen iets te laten zeggen over jouw aanpak, expertise en over jouw als persoon.

Daarnaast is het belangrijk om na de afronding van opdrachten om referenties te vragen. Een tevreden klant zal het vaak geen enkel probleem vinden om iets op te schrijven over de ervaringen met jouw diensten en persoon. Die referenties kun je op je website vermelden. Potentiële klanten vinden het erg prettig om hier iets over de ervaringen van anderen te kunnen lezen.

 

Succesfactor 5: De juiste mindset

Annemarie Van Gaal is vaak met verschillende dingen tegelijk bezig, omdat dit haar energie geeft. Doordat ze heel efficiënt werk, is ze ook in staat om al deze dingen succesvol uit te oefenen. Ook staat ze bekend om haar snelle manier van beslissen. Van Gaal denkt hierbij in mogelijkheden en niet in moeilijkheden. Hierdoor is zij in staat om kansen te zien én te pakken, zoals in Moskou.

Leer van succesvolle ondernemers hoe je het beste uit jezelf haalt, belemmeringen en tegenslag overwint, en een succes maakt van je bedrijf. Durf uit je comfortzone te stappen en nieuwe dingen uit te proberen. Blijf groeien in je vakmanschap en ondernemerschap en zorg ervoor dat je kennis actueel blijft. Dan blijf je waardevol voor jouw klanten en blijft jouw bedrijf floreren.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Welke dromen heb jij voor je bedrijf en voor je klanten?

dromenbedrijf

 

 

Is het voor jou ook tijd om aan je groei als ondernemer en als mens te werken? Ben jij ook ooit zelfstandig geworden omdat je meer vrijheid zocht en ruimte om je te ontplooien? Veel mensen worden zelfstandig om hun ideale levensstijl te realiseren. Ze willen graag hun talenten tot ontwikkeling brengen, het werk doen dat ze het allerliefste doen, vrijheid verwerven en een goed inkomen verdienen. Dat kan jij ook realiseren. Maar het komt niet vanzelf.

 

Leef jij je dromen of is jouw ondernemerschap een weerbarstig verhaal?

Misschien ben je nu al een tijdje zoekende omdat het niet zo goed loopt als je had gehoopt. Het is dan een schamele troost te weten dat je niet de enige bent. Ik krijg regelmatig mensen die om deze reden een personal branding traject bij mij starten. Omdat ze zichzelf als ondernemer nu echt eens goed op de kaart willen zetten na maandenlang tobben.

En ik kan daar zelf ook uit eigen ervaring over meepraten hoor. Ik heb zelf ook meegemaakt dat ik als zelfstandige was gestart maar vervolgens min of meer vastliep. In 2007 heb ik mijn baan opgezegd nadat ik in contact was gekomen met een franchiseclub die grote plannen had op het vlak van coaching, training en organisatieadvies. Het hele verhaal kostte mij vervolgens veel geld en tijd en er kwam bijzonder weinig voor terug.

Mijn ‘fout’ was dat ik instapte in een concept dat door anderen was bedacht en waarin ik niet optimaal tot mijn recht kwam. Ik had onvoldoende nagedacht over mijn eigen verhaal en mijn eigen ‘ding’. Ik had geen eigen bedrijfsconcept en moest mij daarom aanpassen aan andermans keurslijf. Gelukkig is dat later helemaal goed gekomen en nu help ik mensen met het ontwikkelen van hun eigen brand en het opbouwen van een succesvol bedrijf.

 

Jij bent het gezicht van je bedrijf

Jij bent als persoon bepalend voor jouw profilering en tevens voor het succes van je bedrijf. Daarom is het belangrijk om stil te staan bij de zaken waar jij je echt in onderscheidt. En ook is het goed om je te verdiepen in de zaken waar je energie van krijgt, waar je echt blij van wordt. Want je wilt je bedrijf toch het liefste opbouwen rondom datgene waar jij graag mee bezig bent. Waar jij echt goed in bent. Begin eens met goed te kijken wat je in huis hebt en bedenk vervolgens wie je daarmee van dienst kunt zijn. Kijk eens bij jezelf welke klant jij zou uitkiezen, als je de klanten voor het uitkiezen zou hebben. Van welke opdrachten krijg jij het meeste energie? Waar heb je een duidelijke toegevoegde waarde te bieden?

 

Marketingrumoer is prima, maar verzand niet in trucjes

Als je goed in beeld hebt wat je te bieden hebt aan jouw klanten, kun je daaromheen je marketingboodschap opbouwen. Bij veel marketinggoeroes die nu op internet actief zijn, leer je die marketingmethodes. En die methodes zijn prima hoor, ik pas ze zelf ook toe. Ik heb zelf een marketingachtergrond en ik weet dat goede marketing echt werkt. Pas echter op dat je niet verzandt in trucjes zonder inhoud. Laat jouw eigen authentieke verhaal de basis zijn van jouw communicatie en uitstraling in de markt.

 

Vertel een verhaal

Persoonlijke verhalen werken beter dan een stortvloed aan informatie, loze kreten en saaie verkooppraatjes. Mensen willen niet nog meer informatie. Ze zitten tot over hun oren in informatie. Ze willen vertrouwen, vertrouwen in jou, in jouw doelen, in jouw succes, in het verhaal dat je vertelt.

Een voorbeeld ’ Mijn vader had een Cadillac en heeft er 450.000 kilometer mee gereden’ heeft meer effect dan ‘ Deze Caddy gaat heel lang mee’. Door het schrijven van blogartikelen kun jij je kennis delen in de vorm van artikelen en verhalen, waarmee je jezelf op een effectieve manier als ondernemer op de kaart zet.

 

Verkoop je dromen

Mensen die kunnen ‘betoveren’ verkopen geen producten diensten of bedrijven. Klanten lopen niet warm voor een tweejarig contract voor een telefoon, voor een workshop of voor een advies op maat. Mensen of bedrijven die ‘betoveren’ verkopen dromen over een betere toekomst. Over een afdeling die als winning team opereert, jouw eigen bedrijf dat loopt als een trein, die nieuwe baan waar je altijd al van droomde of een schoner milieu. Houd dus altijd voor ogen wat jouw klant wil bereiken en wat jouw dienst hem oplevert. Waarbij jouw dienst hem liefst een stapje verder brengt op weg naar zijn droom.

Wanneer je jouw authentieke merk met een aansprekend verhaal voor een duidelijke doelgroep kunt presenteren, word je zo goed als onweerstaanbaar voor jouw klanten. Wil je dat leren? Ik help je er graag mee.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

De angstige kant van ondernemen, ken jij hem ook?

sometimes

 

Bijna iedere zzp’er kent wel die momenten waarop je zwaar twijfelt aan jezelf. Allerlei vragen malen maar door je hoofd en maken je onzeker ‘Maak ik wel de juiste keuzes?’ ‘ Krijg ik nog wel voldoende klanten?’ Of je denkt ‘Wat heb ik nu eigenlijk echt te bieden?’ Social media zijn niet bevorderlijk in die periodes waarin je rondloopt met allerlei twijfels, want je leest over het algemeen alleen maar de succesverhalen van andere ondernemers. Zelden worden de twijfels en de mislukkingen op het internet gedeeld. Laat je daarom vooral niet Intimideren door al die succesverhalen. Want bijna iedere ondernemer kent daarnaast ook zaken waar hij of zij minder succesvol in was. En dat hoort er af en toe gewoon bij.

 

Zit je jezelf wel eens in de weg?

Juist op die momenten dat je kiest voor groei als ondernemer, vraagt dat van je om uit je comfortzone te stappen. Je gaat nieuwe dingen uitproberen, nieuwe concepten ontwikkelen, nieuwe stappen maken. Soms is dat behoorlijk eng. En dan zien veel mensen kuddes vol beren op de weg.

Een leuke talentvolle klant mailde mij onlangs: “Het zijn belemmerende gedachten dat weet ik, en ik weet ook dat ik er zelf veel invloed op heb, maar toch….pff vermoeiend…Het is een continu gevecht tussen de ratio en de belemmerende gedachten, die behoorlijk hardnekkig kunnen zijn. “

Een andere klant mailde: ‘Ik ben echt aan het knokken met mijzelf. Omdat ik denk dat er niemand op me zit te wachten. Wie zit er nu op mijn mening te wachten? En die blog ideeën, ja ach, wie wil die nu lezen en aan wie moet ik ze sturen? ‘ Terwijl ze zoveel kennis in huis heeft en humor, en visie. En een brede aansprekende ervaring. Het is gewoon een toppertje maar zelf heeft ze daar soms onvoldoende besef van.

 

Onzekerheid hoort bij ondernemen

Zelf heb ik ook wel van die momenten hoor. Toen ik mijn eerste personal branding event organiseerde, voelde ik mij af en toe toch twijfelachtig over mijn toegevoegde waarde. In die weken waren er allerlei events in de markt van mensen die heel actief waren op social media. Dan denk je toch wel eens: ‘Waarom zou iemand naar mij komen terwijl er deze maand nog zoveel andere events zijn, die ook heel interessant zijn?” Gelukkig was na 1 mail de groep goedgevuld en werd het een leuke leerzame dag.

Begin dit jaar heb ik samen met een compagnon die ik nog nauwelijks kende een nieuw label in de markt gezet. Dan is het altijd maar even afwachten of het aanslaat in de markt en ook of de samenwerking goed uit zal pakken…

En vaak gaat het goed, maar soms heb je spijt van bepaalde stappen. Ooit heel veel geld betaald voor een ondernemersopleiding waar ik achteraf weinig nieuws leerde. Eigenlijk leerde ik er vooral wat ik niet wilde doen/zijn. Ook leerzaam op een bepaalde manier, maar toch een dure les.

 

Fouten vermijden of toch maar de comfortzone oprekken?

Fouten maken vinden we eng. Niet voor niets worden blogartikelen die over fouten of valkuilen gaan, grif gelezen. Want fouten of valkuilen vermijden we liever. We blijven het liefst in onze veilige comfortzone zitten, terwijl we best wel weten dat dit niet productief is. Zoals een goede bekende van mij ooit zei: ‘ Alles in de comfortzone is suboptimaal.’

Zeker als je met nieuwe diensten of met een nieuwe aanpak begint, kan dit soms even wat aanlooptijd nodig hebben voordat het aanslaat. Veel mensen worden daar zenuwachtig van en grijpen dan liever maar weer terug op de oude vertrouwde concepten. Ze gaan weer opnieuw aan de slag met de aanpak waar ze al jarenlang bekend mee zijn. Ze maken er een probleem van dat het nog niet direct perfect loopt, dat ze zich wat onzeker voelen.

Bedenk dan dat je niet voor niets voor een nieuwe aanpak of richting hebt gekozen. Je was waarschijnlijk niet echt tevreden over hoe de zaken verliepen en je wilde andere resultaten, een betere work-life balans, leukere opdrachten en klanten of er waren andere zaken die je wilde veranderen. Geef dan niet op bij de eerste tegenslag of teleurstelling.

Wist je dat voor iedere verkochte auto er negentien bezoekers in een showroom zijn geweest die de deur uit wandelen zonder tot koop over te gaan? Walt Disney heeft honderden banken bezocht voordat iemand hem zijn eerste honderd dollar leende waarmee hij in Amerika zijn succesvolle pretpark opzette. De auteur van de succesvolle Harry Potter boeken, J. K. Rowling, heeft van ontelbare uitgeverijen haar manuscript met en afwijzing retour gekregen, totdat ze onstuitbaar doorbrak en miljonair werd.

 

Is dit wel voor mij weggelegd?

Henry Ford heeft een hele mooie uitspraak gedaan over het menselijk potentieel.
Hij zei: ” Als je denkt dat je het kunt, of je denkt dat je het niet kunt, je hebt altijd gelijk.”

Als jij werkelijk gelooft dat je in staat bent om je doel te bereiken, dan gaat het je ook lukken. Succes is echt een keuze. Je zult moeten kiezen om ervoor te gaan terwijl je nog geen zekerheid hebt over het eindresultaat. En dat is soms wat angstig. Maar echt, je kunt veel en veel meer dan je denkt…

Als je iets echt heel graag wilt, kun je ongelooflijke dingen tot stand brengen. In het boek ‘Het maakbare brein’ van Margriet Sitskoorn, neuropsycholoog en hersenswetenschapper, staat hiervan een leuk voorbeeld. Margriet beschrijft het verhaal van een man die in zijn jeugd bijzonder weinig aanleg voor het werken met cijfers vertoonde. Toch wist hij zich op latere leeftijd door dagelijks urenlang intensief te oefenen, te ontwikkelen tot een werkelijk geniale hoofdrekenaar!

 

Wat is jouw wake-up call?

De eerste reden dat veel zzp-ers nooit echt succesvol worden, is dat ze nooit écht starten.

Les Brown zei hierover heel terecht: “ Je hoeft niet geweldig te zijn om ergens aan te beginnen. Maar je moet wel ergens aan beginnen om geweldig te zijn.”

En blijf focussen op wat je wilt bereiken en laat je niet meteen uit het veld slaan. En als je dat moeilijk vindt, en dat geldt voor veel mensen, laat je dan coachen zodat je een klankbord hebt en goede feedback krijgt op de moeilijke momenten.

 

Geplaatst in Personal Branding | 1 reactie

Hoe word ik (g)een grijze muis?

Afbeelding

 

Adviesbureaus hebben het moeilijk, las ik laatst op de site www.managementconsulting.nl. Dat is ook niet zo vreemd want veel consultancybureaus profileren zich als grijze muizen. Om een echte grijze muis te worden in consultancy dien je te roepen dat je maatwerk levert, ondernemend en innovatief bent, professioneel werkt en iets aan duurzaamheid doet. Een groot deel van de bureaus zegt bovendien zicht te richten op de klant en samen te willen werken. Uiteraard…

Veel interim professionals en adviesbureaus grossieren in open deuren en kunnen de klant maar moeilijk duidelijk maken waar hun werkelijke toegevoegde waarde ligt. Uitspraken als ’Ik ben interim-manager en gespecialiseerd in projectbegeleiding’ of ‘Mijn bureau richt zich op training, coaching en advies’ zijn niet direct wervend te noemen en zullen weinig gretigheid bij klanten oproepen naar jouw dienstverlening. In diverse trainingen sprak ik interim-managers die zichzelf presenteerden als ‘ervaren verandermanager, ‘mensgerichte leidinggevende’, ‘analytisch’ en ‘ snel tot de kern komend’ en meer van dit soort pitches. Met interim-managers die aan dit profiel voldoen kun je met gemak de hele database van LinkedIn vullen.

 

Herkenbaar? Heb je ook zo’n grijze muizen profiel?

Wellicht wordt het dan tijd eens serieus na te denken over je personal branding. Wil je hier meer van weten? Kom dan 16 mei naar de Masterclass Personal Branding voor zelfstandige professionals die georganiseerd wordt door ZIPconomy. Deze masterclass geef ik samen met Cees Harmsen, de auteur van diverse lezenswaardige boeken over personal branding. Voor meer informatie: http://www.zipconomy.nl/agenda/masterclass-personal-branding-voor-zelfstandige-interim-professionals/

 

De essentie van Personal Branding

Als je mijn blogartikelen al een tijdje leest, weet je dat ik graag schrijf en lees over alles wat met Personal branding te maken heeft. Cees Harmsen is daarbij een van mijn favoriete schrijvers over dit onderwerp. Hij houdt zich al 30 jaar met dit thema bezig. Ik ontmoette Cees op een avond waarop alle gastauteurs van ZIPconomy waren uitgenodigd. Wij schrijven allebei voor dit platform maar hadden elkaar nog nooit gesproken. Al snel bleken we een enorme klik te hebben en zo komt het dat wij samen voor ZIPconomy een masterclass verzorgen op 16 mei.

Cees heeft de essentie van Personal branding heel mooi omschreven. Hij schrijft:

“Personal branding is alles wat je doet om jezelf onderscheidend en opmerkelijk te presenteren binnen je vakgebied. Wanneer dit succesvol gebeurt, wordt jij binnen je vakgebied de vanzelfsprekende keuze voor het invullen van opdrachten en het oplossen van problemen.” 

 

Je creëert je personal brand door moed en authenticiteit te tonen.

Het doel is niet de ander te behagen met conformistisch gedrag, maar om hem emotioneel te raken door bewust gebruik te maken van je onderscheidende kenmerken, je eigenzinnigheid, je talenten, je bijzondere prestaties, je plezier en je levenservaring.

En daar gaat het dus mis met al die grijze muizen. Het heeft geen zin om jezelf te profileren in sociaal wenselijke vaagtaal. Uiteraard wil je graag samenwerken en ben je professioneel. Maar wie ben je nu echt? Waar zit je passie? Waar gaan jouw ogen van glimmen? Waar worden jouw klanten echt blij van? Wat is jouw verhaal? En hoe breng je dit verhaal over het voetlicht op een overtuigende wijze?

 

Merk, Marketing en Mindset vormen de pijlers van succesvolle personal branding

Met jouw authentieke merk zet je jezelf op de kaart, met een treffende presentatie die jouw klanten inspireert en meteen duidelijk maakt wat je te bieden hebt.

Marketing en social media zijn daarbij onmisbare middelen om jezelf zichtbaar te maken en de juiste klanten aan te trekken.

Mindset: Of je je ook daadwerkelijk zult ontwikkelen tot een personal brand hangt sterker af van je mindset dan van je vaardigheden. Was je ooit opgegroeid met het idee” Doe je best en werk hard, dan komt de beloning vanzelf.’ Of hang je het spreekwoord “Goede wijn behoeft geen krans” aan. Weet dan dat de wereld is veranderd en dat het steeds noodzakelijker is om te kunnen laten zien wat jou onderscheidt van anderen en welke toegevoegde waarde je kunt leveren voor opdrachtgevers. Mensen die weigeren aan personal branding te doen, eindigen vaak in een baan onder hun opleidingsniveau of krijgen minder interessante opdrachten.

 

Onderscheiden doet ondernemen

In een overvolle markt die uitpuilt van de concurrentie missen veel interim-managers onderscheidend vermogen. Ze zijn goed in hun vak maar hebben nooit geleerd hoe ze zichzelf als ondernemer in de markt kunnen zetten. En dat gaat in deze tijd ten koste van opdrachten en omzet.

Wanneer je je hiervan bewust wordt en met je personal branding aan de slag gaat, is het vaak even wennen aan het idee om meer zichtbaar te worden. Ook moeten bij veel mensen wat persoonlijke drempels worden genomen. Het is nogal wat om te durven benoemen wat jou bijzonder maakt. Om je expertise te claimen. Om te gaan staan voor jouw eigenheid. Het is altijd even wennen als je uit je comfortzone stapt. Maar zonder jezelf uit te dagen zul je niet groeien, als mens en als ondernemer. Als je je onzekerheden uit de weg gaat, verandert er niets. Bovendien blijkt het niet alleen renderend te zijn om met je branding aan de slag te gaan maar ook leuk en leerzaam. Zoals een klant van mij schreef:

“Ik heb ongelooflijk veel geleerd en hele mooie welke resultaten bereikt. Ik snap nu dat ik van een afstandje naar mezelf en mijn werk moet kijken en vanuit dit afstandje mijn marketing moet oppakken. Niet in de ‘overdrachtstand’ schieten (kennis overdragen en uitleggen), maar verhalen vertellen, verhalen waarbij mensen nieuwsgierig zijn naar de afloop, en waarin ze zichzelf herkennen. Ik heb ook de marketingtechnieken geleerd die ik nodig heb om mijn netwerk te vergroten waaruit ik dan weer kan putten voor opdrachten. Daarnaast heb ik veel dingen geleerd waar ik geen flauw benul van had. Over het schrijven van blogs, het opzetten van een mailinglist, het maken van een website, en nog veel meer. In feite heb ik geleerd hoe ik op een authentieke manier marketing kan doen. En ik heb geleerd hoe leuk dat is om te doen!” 

Ik nodig je graag uit om op 16 mei te leren hoe je een persoonlijk merk van jezelf kunt maken. Je kunt je opgeven via de onderstaande link: http://www.zipconomy.nl/agenda/masterclass-personal-branding-voor-zelfstandige-interim-professionals/

 

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen