Gratis artikelen

Welke dromen heb jij voor je bedrijf en voor je klanten?

dromenbedrijf

 

 

Is het voor jou ook tijd om aan je groei als ondernemer en als mens te werken? Ben jij ook ooit zelfstandig geworden omdat je meer vrijheid zocht en ruimte om je te ontplooien? Veel mensen worden zelfstandig om hun ideale levensstijl te realiseren. Ze willen graag hun talenten tot ontwikkeling brengen, het werk doen dat ze het allerliefste doen, vrijheid verwerven en een goed inkomen verdienen. Dat kan jij ook realiseren. Maar het komt niet vanzelf.

 

Leef jij je dromen of is jouw ondernemerschap een weerbarstig verhaal?

Misschien ben je nu al een tijdje zoekende omdat het niet zo goed loopt als je had gehoopt. Het is dan een schamele troost te weten dat je niet de enige bent. Ik krijg regelmatig mensen die om deze reden een personal branding traject bij mij starten. Omdat ze zichzelf als ondernemer nu echt eens goed op de kaart willen zetten na maandenlang tobben.

En ik kan daar zelf ook uit eigen ervaring over meepraten hoor. Ik heb zelf ook meegemaakt dat ik als zelfstandige was gestart maar vervolgens min of meer vastliep. In 2007 heb ik mijn baan opgezegd nadat ik in contact was gekomen met een franchiseclub die grote plannen had op het vlak van coaching, training en organisatieadvies. Het hele verhaal kostte mij vervolgens veel geld en tijd en er kwam bijzonder weinig voor terug.

Mijn ‘fout’ was dat ik instapte in een concept dat door anderen was bedacht en waarin ik niet optimaal tot mijn recht kwam. Ik had onvoldoende nagedacht over mijn eigen verhaal en mijn eigen ‘ding’. Ik had geen eigen bedrijfsconcept en moest mij daarom aanpassen aan andermans keurslijf. Gelukkig is dat later helemaal goed gekomen en nu help ik mensen met het ontwikkelen van hun eigen brand en het opbouwen van een succesvol bedrijf.

 

Jij bent het gezicht van je bedrijf

Jij bent als persoon bepalend voor jouw profilering en tevens voor het succes van je bedrijf. Daarom is het belangrijk om stil te staan bij de zaken waar jij je echt in onderscheidt. En ook is het goed om je te verdiepen in de zaken waar je energie van krijgt, waar je echt blij van wordt. Want je wilt je bedrijf toch het liefste opbouwen rondom datgene waar jij graag mee bezig bent. Waar jij echt goed in bent. Begin eens met goed te kijken wat je in huis hebt en bedenk vervolgens wie je daarmee van dienst kunt zijn. Kijk eens bij jezelf welke klant jij zou uitkiezen, als je de klanten voor het uitkiezen zou hebben. Van welke opdrachten krijg jij het meeste energie? Waar heb je een duidelijke toegevoegde waarde te bieden?

 

Marketingrumoer is prima, maar verzand niet in trucjes

Als je goed in beeld hebt wat je te bieden hebt aan jouw klanten, kun je daaromheen je marketingboodschap opbouwen. Bij veel marketinggoeroes die nu op internet actief zijn, leer je die marketingmethodes. En die methodes zijn prima hoor, ik pas ze zelf ook toe. Ik heb zelf een marketingachtergrond en ik weet dat goede marketing echt werkt. Pas echter op dat je niet verzandt in trucjes zonder inhoud. Laat jouw eigen authentieke verhaal de basis zijn van jouw communicatie en uitstraling in de markt.

 

Vertel een verhaal

Persoonlijke verhalen werken beter dan een stortvloed aan informatie, loze kreten en saaie verkooppraatjes. Mensen willen niet nog meer informatie. Ze zitten tot over hun oren in informatie. Ze willen vertrouwen, vertrouwen in jou, in jouw doelen, in jouw succes, in het verhaal dat je vertelt.

Een voorbeeld ’ Mijn vader had een Cadillac en heeft er 450.000 kilometer mee gereden’ heeft meer effect dan ‘ Deze Caddy gaat heel lang mee’. Door het schrijven van blogartikelen kun jij je kennis delen in de vorm van artikelen en verhalen, waarmee je jezelf op een effectieve manier als ondernemer op de kaart zet.

 

Verkoop je dromen

Mensen die kunnen ‘betoveren’ verkopen geen producten diensten of bedrijven. Klanten lopen niet warm voor een tweejarig contract voor een telefoon, voor een workshop of voor een advies op maat. Mensen of bedrijven die ‘betoveren’ verkopen dromen over een betere toekomst. Over een afdeling die als winning team opereert, jouw eigen bedrijf dat loopt als een trein, die nieuwe baan waar je altijd al van droomde of een schoner milieu. Houd dus altijd voor ogen wat jouw klant wil bereiken en wat jouw dienst hem oplevert. Waarbij jouw dienst hem liefst een stapje verder brengt op weg naar zijn droom.

Wanneer je jouw authentieke merk met een aansprekend verhaal voor een duidelijke doelgroep kunt presenteren, word je zo goed als onweerstaanbaar voor jouw klanten. Wil je dat leren? Ik help je er graag mee.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

De angstige kant van ondernemen, ken jij hem ook?

sometimes

 

Bijna iedere zzp’er kent wel die momenten waarop je zwaar twijfelt aan jezelf. Allerlei vragen malen maar door je hoofd en maken je onzeker ‘Maak ik wel de juiste keuzes?’ ‘ Krijg ik nog wel voldoende klanten?’ Of je denkt ‘Wat heb ik nu eigenlijk echt te bieden?’ Social media zijn niet bevorderlijk in die periodes waarin je rondloopt met allerlei twijfels, want je leest over het algemeen alleen maar de succesverhalen van andere ondernemers. Zelden worden de twijfels en de mislukkingen op het internet gedeeld. Laat je daarom vooral niet Intimideren door al die succesverhalen. Want bijna iedere ondernemer kent daarnaast ook zaken waar hij of zij minder succesvol in was. En dat hoort er af en toe gewoon bij.

 

Zit je jezelf wel eens in de weg?

Juist op die momenten dat je kiest voor groei als ondernemer, vraagt dat van je om uit je comfortzone te stappen. Je gaat nieuwe dingen uitproberen, nieuwe concepten ontwikkelen, nieuwe stappen maken. Soms is dat behoorlijk eng. En dan zien veel mensen kuddes vol beren op de weg.

Een leuke talentvolle klant mailde mij onlangs: “Het zijn belemmerende gedachten dat weet ik, en ik weet ook dat ik er zelf veel invloed op heb, maar toch….pff vermoeiend…Het is een continu gevecht tussen de ratio en de belemmerende gedachten, die behoorlijk hardnekkig kunnen zijn. “

Een andere klant mailde: ‘Ik ben echt aan het knokken met mijzelf. Omdat ik denk dat er niemand op me zit te wachten. Wie zit er nu op mijn mening te wachten? En die blog ideeën, ja ach, wie wil die nu lezen en aan wie moet ik ze sturen? ‘ Terwijl ze zoveel kennis in huis heeft en humor, en visie. En een brede aansprekende ervaring. Het is gewoon een toppertje maar zelf heeft ze daar soms onvoldoende besef van.

 

Onzekerheid hoort bij ondernemen

Zelf heb ik ook wel van die momenten hoor. Toen ik mijn eerste personal branding event organiseerde, voelde ik mij af en toe toch twijfelachtig over mijn toegevoegde waarde. In die weken waren er allerlei events in de markt van mensen die heel actief waren op social media. Dan denk je toch wel eens: ‘Waarom zou iemand naar mij komen terwijl er deze maand nog zoveel andere events zijn, die ook heel interessant zijn?” Gelukkig was na 1 mail de groep goedgevuld en werd het een leuke leerzame dag.

Begin dit jaar heb ik samen met een compagnon die ik nog nauwelijks kende een nieuw label in de markt gezet. Dan is het altijd maar even afwachten of het aanslaat in de markt en ook of de samenwerking goed uit zal pakken…

En vaak gaat het goed, maar soms heb je spijt van bepaalde stappen. Ooit heel veel geld betaald voor een ondernemersopleiding waar ik achteraf weinig nieuws leerde. Eigenlijk leerde ik er vooral wat ik niet wilde doen/zijn. Ook leerzaam op een bepaalde manier, maar toch een dure les.

 

Fouten vermijden of toch maar de comfortzone oprekken?

Fouten maken vinden we eng. Niet voor niets worden blogartikelen die over fouten of valkuilen gaan, grif gelezen. Want fouten of valkuilen vermijden we liever. We blijven het liefst in onze veilige comfortzone zitten, terwijl we best wel weten dat dit niet productief is. Zoals een goede bekende van mij ooit zei: ‘ Alles in de comfortzone is suboptimaal.’

Zeker als je met nieuwe diensten of met een nieuwe aanpak begint, kan dit soms even wat aanlooptijd nodig hebben voordat het aanslaat. Veel mensen worden daar zenuwachtig van en grijpen dan liever maar weer terug op de oude vertrouwde concepten. Ze gaan weer opnieuw aan de slag met de aanpak waar ze al jarenlang bekend mee zijn. Ze maken er een probleem van dat het nog niet direct perfect loopt, dat ze zich wat onzeker voelen.

Bedenk dan dat je niet voor niets voor een nieuwe aanpak of richting hebt gekozen. Je was waarschijnlijk niet echt tevreden over hoe de zaken verliepen en je wilde andere resultaten, een betere work-life balans, leukere opdrachten en klanten of er waren andere zaken die je wilde veranderen. Geef dan niet op bij de eerste tegenslag of teleurstelling.

Wist je dat voor iedere verkochte auto er negentien bezoekers in een showroom zijn geweest die de deur uit wandelen zonder tot koop over te gaan? Walt Disney heeft honderden banken bezocht voordat iemand hem zijn eerste honderd dollar leende waarmee hij in Amerika zijn succesvolle pretpark opzette. De auteur van de succesvolle Harry Potter boeken, J. K. Rowling, heeft van ontelbare uitgeverijen haar manuscript met en afwijzing retour gekregen, totdat ze onstuitbaar doorbrak en miljonair werd.

 

Is dit wel voor mij weggelegd?

Henry Ford heeft een hele mooie uitspraak gedaan over het menselijk potentieel.
Hij zei: ” Als je denkt dat je het kunt, of je denkt dat je het niet kunt, je hebt altijd gelijk.”

Als jij werkelijk gelooft dat je in staat bent om je doel te bereiken, dan gaat het je ook lukken. Succes is echt een keuze. Je zult moeten kiezen om ervoor te gaan terwijl je nog geen zekerheid hebt over het eindresultaat. En dat is soms wat angstig. Maar echt, je kunt veel en veel meer dan je denkt…

Als je iets echt heel graag wilt, kun je ongelooflijke dingen tot stand brengen. In het boek ‘Het maakbare brein’ van Margriet Sitskoorn, neuropsycholoog en hersenswetenschapper, staat hiervan een leuk voorbeeld. Margriet beschrijft het verhaal van een man die in zijn jeugd bijzonder weinig aanleg voor het werken met cijfers vertoonde. Toch wist hij zich op latere leeftijd door dagelijks urenlang intensief te oefenen, te ontwikkelen tot een werkelijk geniale hoofdrekenaar!

 

Wat is jouw wake-up call?

De eerste reden dat veel zzp-ers nooit echt succesvol worden, is dat ze nooit écht starten.

Les Brown zei hierover heel terecht: “ Je hoeft niet geweldig te zijn om ergens aan te beginnen. Maar je moet wel ergens aan beginnen om geweldig te zijn.”

En blijf focussen op wat je wilt bereiken en laat je niet meteen uit het veld slaan. En als je dat moeilijk vindt, en dat geldt voor veel mensen, laat je dan coachen zodat je een klankbord hebt en goede feedback krijgt op de moeilijke momenten.

 

Geplaatst in Personal Branding | 1 reactie

Hoe word ik (g)een grijze muis?

Afbeelding

 

Adviesbureaus hebben het moeilijk, las ik laatst op de site www.managementconsulting.nl. Dat is ook niet zo vreemd want veel consultancybureaus profileren zich als grijze muizen. Om een echte grijze muis te worden in consultancy dien je te roepen dat je maatwerk levert, ondernemend en innovatief bent, professioneel werkt en iets aan duurzaamheid doet. Een groot deel van de bureaus zegt bovendien zicht te richten op de klant en samen te willen werken. Uiteraard…

Veel interim professionals en adviesbureaus grossieren in open deuren en kunnen de klant maar moeilijk duidelijk maken waar hun werkelijke toegevoegde waarde ligt. Uitspraken als ’Ik ben interim-manager en gespecialiseerd in projectbegeleiding’ of ‘Mijn bureau richt zich op training, coaching en advies’ zijn niet direct wervend te noemen en zullen weinig gretigheid bij klanten oproepen naar jouw dienstverlening. In diverse trainingen sprak ik interim-managers die zichzelf presenteerden als ‘ervaren verandermanager, ‘mensgerichte leidinggevende’, ‘analytisch’ en ‘ snel tot de kern komend’ en meer van dit soort pitches. Met interim-managers die aan dit profiel voldoen kun je met gemak de hele database van LinkedIn vullen.

 

Herkenbaar? Heb je ook zo’n grijze muizen profiel?

Wellicht wordt het dan tijd eens serieus na te denken over je personal branding. Wil je hier meer van weten? Kom dan 16 mei naar de Masterclass Personal Branding voor zelfstandige professionals die georganiseerd wordt door ZIPconomy. Deze masterclass geef ik samen met Cees Harmsen, de auteur van diverse lezenswaardige boeken over personal branding. Voor meer informatie: http://www.zipconomy.nl/agenda/masterclass-personal-branding-voor-zelfstandige-interim-professionals/

 

De essentie van Personal Branding

Als je mijn blogartikelen al een tijdje leest, weet je dat ik graag schrijf en lees over alles wat met Personal branding te maken heeft. Cees Harmsen is daarbij een van mijn favoriete schrijvers over dit onderwerp. Hij houdt zich al 30 jaar met dit thema bezig. Ik ontmoette Cees op een avond waarop alle gastauteurs van ZIPconomy waren uitgenodigd. Wij schrijven allebei voor dit platform maar hadden elkaar nog nooit gesproken. Al snel bleken we een enorme klik te hebben en zo komt het dat wij samen voor ZIPconomy een masterclass verzorgen op 16 mei.

Cees heeft de essentie van Personal branding heel mooi omschreven. Hij schrijft:

“Personal branding is alles wat je doet om jezelf onderscheidend en opmerkelijk te presenteren binnen je vakgebied. Wanneer dit succesvol gebeurt, wordt jij binnen je vakgebied de vanzelfsprekende keuze voor het invullen van opdrachten en het oplossen van problemen.” 

 

Je creëert je personal brand door moed en authenticiteit te tonen.

Het doel is niet de ander te behagen met conformistisch gedrag, maar om hem emotioneel te raken door bewust gebruik te maken van je onderscheidende kenmerken, je eigenzinnigheid, je talenten, je bijzondere prestaties, je plezier en je levenservaring.

En daar gaat het dus mis met al die grijze muizen. Het heeft geen zin om jezelf te profileren in sociaal wenselijke vaagtaal. Uiteraard wil je graag samenwerken en ben je professioneel. Maar wie ben je nu echt? Waar zit je passie? Waar gaan jouw ogen van glimmen? Waar worden jouw klanten echt blij van? Wat is jouw verhaal? En hoe breng je dit verhaal over het voetlicht op een overtuigende wijze?

 

Merk, Marketing en Mindset vormen de pijlers van succesvolle personal branding

Met jouw authentieke merk zet je jezelf op de kaart, met een treffende presentatie die jouw klanten inspireert en meteen duidelijk maakt wat je te bieden hebt.

Marketing en social media zijn daarbij onmisbare middelen om jezelf zichtbaar te maken en de juiste klanten aan te trekken.

Mindset: Of je je ook daadwerkelijk zult ontwikkelen tot een personal brand hangt sterker af van je mindset dan van je vaardigheden. Was je ooit opgegroeid met het idee” Doe je best en werk hard, dan komt de beloning vanzelf.’ Of hang je het spreekwoord “Goede wijn behoeft geen krans” aan. Weet dan dat de wereld is veranderd en dat het steeds noodzakelijker is om te kunnen laten zien wat jou onderscheidt van anderen en welke toegevoegde waarde je kunt leveren voor opdrachtgevers. Mensen die weigeren aan personal branding te doen, eindigen vaak in een baan onder hun opleidingsniveau of krijgen minder interessante opdrachten.

 

Onderscheiden doet ondernemen

In een overvolle markt die uitpuilt van de concurrentie missen veel interim-managers onderscheidend vermogen. Ze zijn goed in hun vak maar hebben nooit geleerd hoe ze zichzelf als ondernemer in de markt kunnen zetten. En dat gaat in deze tijd ten koste van opdrachten en omzet.

Wanneer je je hiervan bewust wordt en met je personal branding aan de slag gaat, is het vaak even wennen aan het idee om meer zichtbaar te worden. Ook moeten bij veel mensen wat persoonlijke drempels worden genomen. Het is nogal wat om te durven benoemen wat jou bijzonder maakt. Om je expertise te claimen. Om te gaan staan voor jouw eigenheid. Het is altijd even wennen als je uit je comfortzone stapt. Maar zonder jezelf uit te dagen zul je niet groeien, als mens en als ondernemer. Als je je onzekerheden uit de weg gaat, verandert er niets. Bovendien blijkt het niet alleen renderend te zijn om met je branding aan de slag te gaan maar ook leuk en leerzaam. Zoals een klant van mij schreef:

“Ik heb ongelooflijk veel geleerd en hele mooie welke resultaten bereikt. Ik snap nu dat ik van een afstandje naar mezelf en mijn werk moet kijken en vanuit dit afstandje mijn marketing moet oppakken. Niet in de ‘overdrachtstand’ schieten (kennis overdragen en uitleggen), maar verhalen vertellen, verhalen waarbij mensen nieuwsgierig zijn naar de afloop, en waarin ze zichzelf herkennen. Ik heb ook de marketingtechnieken geleerd die ik nodig heb om mijn netwerk te vergroten waaruit ik dan weer kan putten voor opdrachten. Daarnaast heb ik veel dingen geleerd waar ik geen flauw benul van had. Over het schrijven van blogs, het opzetten van een mailinglist, het maken van een website, en nog veel meer. In feite heb ik geleerd hoe ik op een authentieke manier marketing kan doen. En ik heb geleerd hoe leuk dat is om te doen!” 

Ik nodig je graag uit om op 16 mei te leren hoe je een persoonlijk merk van jezelf kunt maken. Je kunt je opgeven via de onderstaande link: http://www.zipconomy.nl/agenda/masterclass-personal-branding-voor-zelfstandige-interim-professionals/

 

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Hoe gaan succesvolle mensen om met tegenslag?

Winners

Onlangs zou ik een workshop over Personal Branding geven die niet doorging omdat er te weinig aanmeldingen waren. Het had de organisator erg verbaasd dat de opkomst zo laag was, aangezien veel mensen kampen met een nijpend tekort aan opdrachten en inkomsten. Goede personal branding en kennis van persoonlijke marketing helpt enorm om jezelf onderscheidend in de markt te zetten. Dus zou je denken dat op een workshop met dit onderwerp veel deelnemers aan zou trekken. Zelf was ik ook verrast door de lage opkomst omdat mijn workshops normaal altijd juist snel volgeboekt zijn. We filosofeerden nog even wat over deze wonderlijke gang van zaken.

“ Ik denk dat veel mensen zich een beetje schamen dat het hen zakelijk slecht gaat en dat ze daarom liever niet hun gezicht laten zien op de bijeenkomsten” zei hij. “ De gesprekken op deze bijeenkomsten gaan meestal over de vraag in welke opdracht je zit en wat je momenteel doet. Dan is het voor veel mensen vervelend als je iedere keer moet melden dat je nog steeds thuis zonder opdracht zit. Ze gaan die bijeenkomsten een beetje mijden”

Heel herkenbaar gedrag op zich. Als het goed met je gaat, kun je de hele wereld aan en heb je niet veel moeite om jezelf te laten zien. Als het allemaal niet zo lekker loopt, hebben veel mensen de neiging om zich terug te trekken. Helaas is dat gedrag niet zo effectief. Uiteraard is het prima om wat tijd te nemen voor zelfreflectie maar blijf er niet in hangen. Als je niet in beweging komt, gebeurt er niets en zullen de problemen zich over het algemeen niet vanzelf oplossen.

 

Veerkracht bij tegenslag

Yolanda Buchel en Sandra van der Maarel schreven een interessant boek over veerkracht in een veranderende wereld. Het boek is gericht op de generatie veertigers en vijftigers die geconfronteerd worden met een arbeidsmarkt waar ze je als 45-jarige als (te) oud wordt bestempeld terwijl we tegelijkertijd een perspectief krijgen voorgeschoteld van langer doorwerken en onzekere pensioengelden. In de kern gaat het boek over het ontwikkelen van veerkracht in een wereld waarin we moeten leren leven met veel onzekerheden. Vaste banen zijn geen zekerheid meer en ook het ondernemerschap lijkt voor veel mensen een weerbarstig alternatief. Onze maatschappij is nog steeds grotendeels gebaseerd op succes. Succes is een belangrijke morele maatstaf voor je identiteit. Maar hoe ga je er mee om als je in een situatie beland waarin je je allesbehalve succesvol voelt? Je krijgt te maken met plotseling ontslag of demotie, als ondernemer raak je in de problemen omdat klanten wegvallen of er zijn andere persoonlijke omstandigheden die een gat slaan in je toekomstverwachtingen.

 

Drie pijlers rondom veerkracht

Uit onderzoek blijkt dat er drie pijlers zijn, waardoor mensen veerkrachtig om kunnen gaan met veranderingen.

  • Onder ogen zien van de realiteit.
  • Een onwrikbaar geloof dat het leven zinvol is.
  • Het vermogen tot improviseren.

 

Realiteit onder ogen zien

Om te beginnen zul je de realiteit onder ogen moeten zien zoals die is. Je had de situatie ongetwijfeld graag anders gezien maar het heeft geen zin om dan maar je hoofd in het zand te steken. De situatie erkennen is een eerste stap naar verandering. En daar kun je beter maar op tijd mee beginnen. Zo hoor ik verhalen van zzp’ers die al meerdere jaren nog slechts twintig procent van hun omzet halen.

Het spaarpotje is inmiddels tot op de bodem geslonken. Hoe lang blijf je dan de situatie aanzien?

Hoe lang ga je door met het herhalen van acties die niet succesvol zijn gebleken? Dat vraagt om de bereidheid om te veranderen, om een nieuwe aanpak. Einstein zei al: “Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.”

 

Een onwrikbaar geloof dat het leven zinvol is

Een tweede pijler van veerkracht is geloven dat alles wat in je leven gebeurt op de een of andere manier betekenis heeft. Veerkrachtige mensen zijn steeds op zoek naar de zin van zaken en weten die de integreren in hun zelfbeeld en waardering. En dat is niet altijd makkelijk hoor. Toen ik jaren geleden ging scheiden, mijn mooie huis vaarwel kon zeggen en opnieuw moest starten, voelde dat uiteraard niet als een vreugdevolle situatie. Achteraf ben ik er als mens enorm door gegroeid en weet ik nu dat het met mijn veerkracht wel goed zit. Als je jong bent getrouwd, raak je min of meer met elkaar vergroeid. Je wordt vervolgens gedwongen jezelf min of meer opnieuw uit te vinden in een nieuwe context. Wanneer je op een t-splitsing in je leven staat, kun je doorgaan zoals je altijd hebt gedaan, maar dan loop je vaak vast. Je hebt ook de keuze om het nieuwe levenssituatie te omarmen (of in ieder geval te accepteren). Dan wordt het de start van een nieuwe periode die je veel zou kunnen brengen.

 

Het vermogen tot improviseren

Kunnen improviseren is de derde pijler van veerkracht. Het betekent dat je durft te experimenteren en uitproberen zonder jezelf steeds af te rekenen op het resultaat. Je realiseert je dat de kracht zit in het proces zelf in plaats van in de uitkomst. Omgezet naar carrière termen: blijf niet naar dezelfde banen kijken als ze er niet meer zijn. Wees bereid om je zoektocht of je aanpak aan te passen. Blijf niet hangen in wat er niet is maar ga aan de slag met wat er wel is. Kijk naar de mogelijkheden in plaats van je vast te zetten in onmogelijkheden.

Succesvolle mensen zijn gericht op groei. Dit betekent dat je jezelf toestaat om nieuwe dingen te leren, te experimenteren en soms een risico durft te lopen omdat je dingen doet. Dat is soms best spannend. Dit jaar heb ik een nieuw label in de markt gezet. Dan is het altijd maar weer afwachten of dat aanslaat in de markt. Daarbij ben ik gaan samenwerken met iemand die ik niet eens zo goed ken.

Maar als je nooit wat probeert, gebeurt er ook niks. We hebben een website gebouwd, promotie gemaakt en we zijn ervoor gegaan. Maar er waren momenten dat ik midden in de nacht wakker werd en dacht ” Stel nou dat het helemaal niet aanslaat en dat niemand ons idee omarmt.

Dan hebben we voor niets een website gebouwd, er veel tijd in gestoken en dan ga ik af als een gieter .”

Gelukkig is het anders gelopen. Inmiddels is de eerste groep mensen in ons opleidingsprogramma gestart.

 

Verzamel mensen om je heen die je verder kunnen helpen

Onzekerheden zijn een blijvend onderdeel van het leven in de huidige tijd. Het helpt om mensen in je omgeving te verzamelen die je helpen om de juiste stappen te nemen. Mensen die je ondersteunen en adviseren en zonder oordeel met je mee willen lopen en soms net dat extra zetje kunnen geven. Dat geeft je vertrouwen om door te gaan.

 

 

Geplaatst in Personal Branding | 1 reactie

Succesvol zaken doen met social media marketing

succes-2-300x200

Social media are here to stay. En gelukkig maar, want social media bieden jou als zzp’er een geweldig podium om je bedrijf op de kaart te zetten bij je klanten. Social media zijn prettig laagdrempelig en je kunt met weinig budget zeer effectief je marketing doen. Een recent voorbeeld uit mijn eigen praktijk. Met behulp van social media heb ik in de afgelopen weken een nieuw groepsprogramma op de markt gezet voor interim-managers. Ik heb twee blogartikelen geschreven en die op de juiste LinkedIn groepen gepost. Vervolgens heb ik samen met mijn compagnon vier succesvolle kennismakingsmiddagen georganiseerd. Afgelopen maandag zijn we met de eerste groep van start gegaan. En ook voor de tweede groep hebben zich al gegadigden gemeld die niet in de eerste groep konden starten. Zo snel kan het gaan… Mits je het goed aanpakt. In het onderstaande artikel vind je een aantal do’s en don’ts van social media marketing.

 

Niet doen

Veel mensen zien social media gewoon als een podium waarop je gratis reclame kunt maken voor jezelf. Dus bestoken ze mensen ongevraagd met informatie over hun producten en diensten. Ze reageren op discussies in groepen met mededelingen die duidelijk alleen als doel hebben om even een link naar hun dienst te posten. Zo werkt het dus niet.

 

Hoe dan wel?  

Je invloed op internet vergroten met de principes van Cialdini.

Robert Cialdini , hoogleraar Psychologie en wereldwijd meester in het onderhandelen, schreef een bestseller waarin hij uitlegt hoe je psychologie commercieel kunt inzetten om mensen sneller ‘ja’ zeggen tegen jouw diensten. Ook op social media kun je deze zes principes uitstekend inzetten:

1) wederkerigheid

2) commitment en consistentie

3) sociale bewijskracht

4) autoriteit

5) sympathie

6) schaarste

 

1. Wederkerigheid

Cialdini heeft geconstateerd dat mensen het belangrijk vinden om een gunst op een zeker moment terug te betalen. Een ondernemer die iets gratis weggeeft, zorgt daarnaast voor een positief gevoel bij zijn (potentiële) klanten. Als jij gratis iets van je kennis weggeeft, kan je klant alvast een voorproefje krijgen van je expertise en zien dat jij weet waarover je het hebt. Je kunt denken aan een gratis E-book,artikel, workshop, kennismakingsgesprek, webinar, of wellicht een gratis quickscan.

 

 2. Commitment en consistentie

Veel zzp’ers zijn aanvankelijk heel druk op allerlei verschillende platforms. Maar na een tijdje stoppen ze er dan mee “want het werkt niet’. Mensen willen echter graag consistent gedrag zien. Als ze zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief kost het vervolgens wat tijd om een relatie met een klant op te bouwen. Mensen moet jou eerst wat beter leren kennen voordat ze zaken met je willen doen. Net als in het echte leven heb je bij social media te maken met de KNOW, LIKE, TRUST factor.

  • Mensen moeten je eerst leren kennen (KNOW). Daarom moet je jezelf zichtbaar maken.
  • Vervolgens moeten ze je gaan waarderen (LIKE) omdat je waardevolle informatie deelt en omdat jouw toon/visie hen aanspreekt.
  • En op den duur gaan ze je vertrouwen (TRUST) omdat ze iedere keer weer kleine voorbeelden hebben mogen ervaren van jouw expertise door de kennis die je deelt. Zo bouw je jouw expertstatus op en trek je klanten naar je toe.

 

3. Sociale bewijskracht

Mensen kijken graag naar wat anderen doen voordat ze een beslissing nemen. Daarom is het goed om relevante) aanbevelingen op je site en op je Linkedin profiel te hebben van tevreden klanten (booking.com doet dit heel slim en Zoover ook.)

 

4. Sympathie

Sommige mensen bloggen graag over zaken die hen persoonlijk bezighouden. Zij vergeten daarbij dat dit wellicht niet de dingen zijn die hun klant interesseert. Als je effectief wilt zijn op social media kun je beter kiezen voor het delen van tips, adviezen en informatie waar jouw klanten echt wat aan hebben. Maak jezelf dermate boeiend dat mensen jou blijven volgen en jouw artikelen en tips doorspelen naar mensen uit hun netwerk. Dan blijft hij je graag volgen, gaat hij je waarderen en zal hij uiteindelijk je diensten afnemen. Uit eigen ervaring kan ik je melden dat dit uitstekend werkt.

 

5. Autoriteit

Mensen nemen sneller iets aan van iemand die ze als een autoriteit beschouwen. Ook zijn ze bereid hoger prijzen te betalen. Daarom is het zo belangrijk voor jou om een expertstatus te ontwikkelen. Dit bereik je door te schrijven over jouw vakgebied of expertise op je eigen site en als gastauteur te schrijven op sites waar jouw klanten komen.

 

6. Schaarste

Schaarste maakt mensen hebberig. Het geeft hen het gevoel dat ze iets mislopen als ze er niet snel bij zijn. Mensen hechten meer waarde aan zaken die moeilijker verkrijgbaar zijn. Je kunt dit principe inzetten door bijvoorbeeld vroegboekkorting aan te bieden aan snelle beslissers of te werken met gelimiteerde edities

 

Wanneer je social media effectief leert inzetten, trek je heel gericht klanten naar je toe. Voortaan zoeken zij jou op, in plaats van jij hen.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Kun jij ook een Power Brand zijn?

Afbeelding 2Vorig jaar heb ik een interessant boek gelezen over Power Brands. Power Brands zijn merken die kracht uitstralen in alles wat ze doen. H&M, IKEA, Nespresso, Starbucks, Google en Apple zijn voorbeelden van Power Brands. De auteurs van het boek waren allebei werkzaam bij het grootste onafhankelijke reclamebureau van Nederland. Samen deden zij vijf jaar lang intensief onderzoek naar de 7 onwrikbare principes die Power Brands zo succesvol maken. Om ze vervolgens uiteraard toe te passen en te toetsen in hun eigen praktijk.

Al lezend, merkte ik dat ik veel van de principes in dit boek ook gebruik als ik mijn klanten help om een sterk merk (een Power Brand) te worden. Een heel inspirerend principe uit het boek dat ik graag met jou wil delen, is het principe van de magische missie. De magische missie gaat om het empoweren van jouw klanten. Mijn meest succesvolle klanten hebben een passie om iets bij te dragen aan de wereld. Zij helpen hun klanten om meer succesvol te worden in het bereiken van hun doelen en hebben hierdoor zelf ook succes.

 

Het principe van de magische missie

Bij het principe van de magische missie draait alles om het scheppen van een belofte. Wanneer jij jouw klanten kunt helpen om hun dromen te verwezenlijken of om hun ambities waar te maken, dan kan het niet anders of jouw bedrijf zal een mooie groei doormaken.

 

Power Brands empoweren mensen

Power Brands helpen mensen om zich zelfverzekerder te voelen, boven zichzelf uit te stijgen, onafhankelijker te worden. Je helpt mensen dus met het versterken van hun eigen capaciteiten. Dat past heel goed bij jou als mensenmerk. Als je het verhaal van je bedrijf, vertelt, is het dus niet zozeer belangrijk om te vertellen wat je doet maar vooral wat klanten met jouw hulp gaan bereiken.

“Het gaat er niet om wat je doet, maar wat je betekent.”

 

Voorbeelden van Power Brands die mensen employeren

  • Nike heeft zich ten doel gesteld om in iedereen een atleet los te maken omdat ze geloven dat uiteindelijk iedereen het gevoel van erkenning dat een topsporter krijgt, wil voelen. ‘When you have a body, you are an athlete’ is hun merkmissie.
  • LOI (Leidsche Onderwijs Instellingen) heeft als missie: Alle Nederlanders slim. En ze hebben hele leuke reclamefilmpjes dat Nederland steeds slimmer wordt.
  • HEMA zegt: Een leuk leven hoeft niet duur te zijn. Zij hebben zich heel sterk in de markt gezet met mooie strakke ontwerpen. Je kunt voor weinig geld bij de HEMA hebbedingetjes kopen die je woning gezellig maken. Het design is vrolijk, kleurig en opvallend of juist mooi strak. En de prijs is laag.

 

Inspireer je omgeving en je zult gaan ‘magnetizen’

Klanten voelen zich aangetrokken tot bedrijven die goed kunnen communiceren waar ze in geloven. Bedrijven die kunnen aangeven waarom ze doen wat ze doen. Een voorbeeld uit de praktijk gaat over een interim-manager die gespecialiseerd is in verandermanagement. Zij heeft veel ervaring het begeleiden van fusies, reorganisaties en alle gedoe wat daarbij komt kijken. Afdelingen die opnieuw ingericht moeten worden, medewerkers die een andere functie binnen of buiten de organisatie krijgen. Het opnieuw opzetten van de structuur en de processen. Noem het maar op en zij heeft het gedaan.

  • Wat zij doet, kun je scharen onder de noemer ‘verandermanagement.
  • Als zij haar werkwijze beschrijft, vertelt ze hoe ze zo’n veranderproces begeleidt.
  • Maar haar ‘waarom’ bij de dingen die ze doet, maakt haar onderscheidend van andere verandermanagers in de markt. Zij vindt het namelijk essentieel dat mensen die in een reorganisatie weer zicht krijgen op nieuw perspectief. Dat is haar rode draad bij alles wat ze doet. Dat is haar passie. En dat maakt haar succesvol, want medewerkers voelen aan dat zij hier oprecht in is. Zij voelen zich gehoord, daardoor heeft zij draagvlak en gaan mensen niet met de hakken in het zand.

Als jij als ondernemer werkt vanuit je passie, inspireer jij jouw omgeving. Mensen met passie, sterke waarden en duidelijke doelen spreken iedereen aan. Zo iemand zul je sneller aanbevelen of doorverwijzen. Zulke mensen heb je graag in je omgeving. Als je passie uitstraalt wordt je opgemerkt.

Martin Luther King was zo inspirerend voor veel mensen omdat hij vertelde waar hij in geloofde. Het was geen I HAVE A PLAN –speech, maar een I HAVE A DREAM-speech.

Uiteraard kun je alleen maar werkelijk inspirerend worden voor je omgeving als je zelf passie uitstraalt voor wat je doet.

 

Het geheim van passie

Als je acteert vanuit het ‘wat’ of het ‘hoe’ beland je bij jouw klant in het gebied van zijn ratio. Maar als je communiceert en acteert vanuit het ‘waarom’ kom je binnen in dat deel van de hersenen dat ons gedrag bepaal. Het onbewuste deel waar onze onderbuikbeslissingen worden genomen. We volgen graag organisaties die ergens voor staan, organisaties met een doorleefde missie.

Steve Jobs sprak de historische woorden: “ Je moet een bedrijf nooit beginnen met het doel om rijk te worden. Het doel moet zijn dat je iets maakt of doet waar je in gelooft. “ Steve Jobs werd er overigens heel rijk mee.

 

Heb jij het lef om jouw dromen waar te maken en je passie uit te spreken?

“ Behandel iemand zoals hij nu is en hij zal zo blijven; behandel iemand zoals hij kan zijn en hij zal zo worden”. Goethe

Wellicht knik jij instemmend als je dit leest en wil je anderen ook graag zo benaderen.

Maar wees eens eerlijk; benader jij jezelf ook op deze manier? Durf eens aan om je vleugels te openen naar jezelf, je talenten en je dromen. Probeer eens wat meer te leven zonder beperkende overtuigingen. De essentie van Personal branding gaat over het volgende:

Niemand anders worden.

Maar meer jezelf zijn zoals je bent op je beste momenten.

Want, het gat in de markt, dat ben jij zelf.

Met al jouw dromen, talenten en ervaring!

 

Merk, marketing en minste

Om als ondernemer een mooie groei door te maken heb je dus uitdagend doel nodig, dat je uitdaagt het beste uit jezelf te halen. En vervolgens heb je uiteraard een goed plan nodig om je doel te bereiken. Om succesvol te zijn als ondernemer zul je dus aan de slag moeten met je merk, je marketing en je mindset.

Jouw authentieke Merk: zet jezelf op de kaart met een treffende presentatie die jouw klanten inspireert en meteen duidelijk maakt wat je te bieden hebt.

Marketing: zet je dromen om in concrete plannen en leer slimme nieuwe zaken op het vlak van marketing en social media zodat je zichtbaar wordt en de juiste klanten aantrekt.

Maak fans van je klanten zodat ze als ambassadeurs voor jou actief zijn.

Mindset: Leer van succesvolle ondernemers hoe je het beste uit jezelf haalt, belemmeringen en tegenslag overwint, en een succes maakt van je bedrijf.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

De ijzersterke combinatie van personal branding en social media

ijzersterk-combinatie-van-personal-branding-en-social-media

In mijn praktijk als personal branding coach spreek ik veel zelfstandige professionals die het lastig vinden om ‘zichzelf te moeten verkopen’. Soms zijn ze daarvoor al naar diverse trainingen en business bootcamps geweest waar ze allerlei interessante marketingmodellen hebben geleerd. Ze hebben geleerd dat ze actief moeten worden met social media. Of dat ze gerichter moeten gaan netwerken. Ze doen echt veel moeite om aan nieuwe klanten te komen.

Allemaal hele goede adviezen en acties, maar om succesvol te zijn moet je daarbij wel in staat zijn jezelf goed te profileren. En veel mensen vergeten deze belangrijke basis eerst goed neer te zetten. Dat is jammer want succes is voor een heel groot deel afhankelijk van hoe jij jezelf in de markt zet. Zakelijk succes begint met een sterke personal branding. Want wat heb je aan al die marketingmiddelen die je in kunt zetten als je nog geen goed verhaal hebt?

Als je je persoonlijke merk hebt gedefinieerd, en je weet wat jou onderscheidt van anderen in jouw vakgebied, ben je toe aan de volgende stap. Dan kun je zichtbaar worden met jouw eigen verhaal waarmee je gericht klanten aan gaat trekken. Social media is daarvoor een heerlijk podium. En als je het goed inzet, kan het heel effectief werken. Zo was mijn workshop “Het geheim van succesvol bloggen” binnen 5 dagen twee keer uitverkocht. En toen ik vorige een nieuwe dienst aankondigde, kwamen er binnen een week 45 aanmeldingen binnen voor de kennismakingsmiddagen. Zo krachtig kan social media voor je werken als je hebt geleerd om het effectief in te zetten.

 

Bouwen aan je brand is geen luxe maar een noodzaak

Het bouwen aan je personal brand is de eerste stap om succesvol te ondernemen. Als je in staat bent je te onderscheiden van al die anderen die ook in jouw markt actie zijn, heb je een grote voorsprong. Voor veel mensen is het echter behoorlijk lastig hun onderscheidend vermogen te benoemen. Veel zzp’ers lijden aan het ‘grijze muizen syndroom’. We zijn als de dood voor het maken van keuzes. We willen liever niet echt opvallen. We zijn dat niet gewend, want zo zijn we niet opgevoed. Vanaf het moment dat we naar school gaan, leren we dat opvallen vrijwel altijd fout is. Het is een stap die je behoorlijk uit je comfortzone kan voeren om zelfbewust je merk neer te zetten. Maar ga ervoor. Het levert je heel veel op.

 

Wees opmerkelijk

Een sterke personal branding is essentieel voor jouw succes als ondernemer. Omdat de diensten die je aanbiedt vaak voor een klant niet direct als onderscheidend ervaren worden. Hoeveel coaches zijn er niet die mensen helpen met loopbaankeuzes? En als trainer en organisatieadviseur kom je ook diverse concurrenten in de markt tegen die diensten aanbieden die lijken op datgene waar jij je mee profileert. Je zult je dus moeten onderscheiden. De hoogste tijd om je serieus te verdiepen in je “branding”: jouw unieke mix van persoonlijke waarden, passies, talenten, eigenaardigheden, kennis en ervaring. Denk eens na over:

  • Jouw persoonlijke ‘Why’, waarom doe jij de dingen die je doet.
  • Wie je bent;
  • Waar je goed in bent;

Het is de uitdaging als ondernemer om fantastisch te worden in dat waar je goed in bent. Werk daarom vooral aan de punten waar je al goed in bent. Maak van die 8 ½ een 9. Als je doet waar je goed in bent, gaan veel zaken vanzelf, omdat je doet waar je plezier in hebt. Dan is ondernemen leuk!

 

Wees zichtbaar

Wanneer je jezelf als merk in kaart hebt gebracht, wil je dit vervolgens op overtuigende wijze kunnen uitdragen. Social media zijn een zeer krachtig middel om jezelf op de kaart te zetten.

Als je bedenkt dat in Nederland een kleine 90 % van de mensen actief is op het internet, dan begrijp je dat social media niet meer uit ons leven weg te denken zijn. Wanneer je social media effectief leert inzetten, trek je heel gericht klanten naar je toe. Voortaan zoeken zij jou op, in plaats van jij hen.

LinkedIn telt in Nederland inmiddels 4 miljoen gebruikers, op Facebook zijn 7.9 miljoen mensen actief en 3.3 miljoen mensen hebben een Twitter account. 73 % leest weblogs. LinkedIn gebruikers zijn over het algemeen HBO-geschoold, ouder dan 35 jaar en verdienen meer dan 50.000 euro per jaar. 69 % staat bovendien open voor acquisitie. Er zijn vele LinkedIn groepen waarin mensen zich rondom een thema of vakgebied hebben verenigd. Hier wordt kennis gedeeld en er worden discussies gevoerd. Het is leuk en zinvol om hier aanwezig te zijn.

 

De nieuwe regels van social media

David Meerman Scott, expert op het gebied van online marketing en auteur van het boek ‘ De nieuwe regels van social media’ zegt hierover:

“ We hebben nu de mogelijkheid om ons eigen mediamerk te creëren in een nichemarkt van onze keuze.”

Er gelden nieuwe regels bij marketing en PR. We moeten stoppen met reclame maken en kiezen voor een andere insteek . Mensen willen geen PR-praat, zij willen echtheid. Iedere organisatie heeft een uniek en belangrijk verhaal te vertellen, ook jij als zzp’er. Het is belangrijk om je ideeën naar buiten te brengen, door je klanten verhalen te vertellen die aansluiten bij hun problemen. Niet alleen op blogs, maar ook op websites moet leerzame informatie (content), toegesneden op jouw klant, het uitgangspunt te zijn.”

David Meerman Scott raadt zzp’ers sterk aan berichten (blogartikelen) te schrijven die hun expertise benadrukken en over hun bedrijf vertellen. Om die vervolgens op een slimme manier op internet in te zetten, zodat klanten hen kunnen vinden via zoekmachines en vakinhoudelijke websites.

Wanneer je waardevolle informatie deelt met je klanten (door het schrijven van blogartikelen bijvoorbeeld), gaat je klant je waarderen. Hij kan je een volgen en gaat jouw kennis van zaken en je denkstijl en je stijl waarderen. En tenslotte gaat de klant je vertrouwen en zal hij zich tot jou wenden voor de oplossing van zijn probleem.

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Jouw blog als klantenmagneet, effectief communiceren om klanten te werven

Afbeelding 2

 

 

 

Hoe laat je jouw klanten zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied? En hoe zorg je dat klanten op jouw website belanden? Een blog is daarvoor een ideaal middel.

Maar je moet wel even weten hoe je zo’n blog opzet. Laatst kreeg ik een mail van een klant waar ik stiekem even om moest glimlachen. Hij schreef: “Ik ben begonnen met het schrijven van blogartikelen maar volgens mij worden ze alleen gelezen door mijn moeder en een paar goede vrienden. Wat doe ik verkeerd?”

Mijn moeder leest mijn blogs niet, maar gelukkig worden mijn blogartikelen wel wekelijks gelezen door ruim 4000 andere mensen. En daar komen allerlei klanten van, uitnodigingen om workshops te verzorgen, nieuwe contacten, en nog veel andere interessante zaken. Een nieuw bedrijf dat binnenkort het licht zal zien (naast de Personal branding Coach) is eigenlijk ook min of meer ontstaan vanuit een blog die ik schreef. Kortom je zet jezelf met een blog echt op de kaart, als je weet hoe hoe je dat aan moet pakken. Omdat ik merk dat mensen veel vragen hebben over hoe ze succesvol kunnen starten met bloggen, leek het mij een leuk idee om hier een korte intensieve workshop voor op te zetten.

 

Workshop bloggen

De workshop staat gepland voor woensdagmiddag 5 (UITVERKOCHT) en woensdagmiddag 12 maart. Als je interesse hebt, is het verstandig om je snel aan te melden want de eerste deelnemer meldde zich al aan, enkele uren nadat ik de melding op Facebook had gezet.

En verder kun je lezen over een verhaal uit de praktijk met tips die je zelf toe kunt passen.

 

Hoe je met goede communicatie klanten naar je toe trekt en de meest ingewikkelde dingen verkoopt

In 1992 maakte ik al gebruik van direct marketing om klanten te werven. Toen kon je nog niet bloggen en had je nog computers met van die groene letters op zwarte schermen. Windows en internet stonden nog in de kinderschoenen. Maar de principes hoe je met effectieve communicatie klanten naar je toe trekt, zijn eigenlijk niet veel veranderd. Met goede marketingcommunicatie kun je de meest ingewikkelde dingen aan de man brengen. Hieronder het verhaal uit de praktijk. De principes die ik benoem kun je ook inzetten bij het bloggen. In de workshop leer ik je uiteraard nog veel meer, bijvoorbeeld hoe je vrij eenvoudig een goed blogartikel opbouwt.

 

Starten vanuit de rode cijfers, weinig geld voor marketing en een ‘lastig product’.

Ik startte als marketeer bij een adviesbureau, op een afdeling die te weinig omzet draaide en geen hoge ogen gooide bij de directie. De afdeling verkocht roostersoftware waar mee je automatisch een rooster kon genereren. Menig roostermaker werkte nog met zo’n prachtig bord met gekleurde kaartjes en geloofde niet dat je dat complexe proces zou kunnen automatiseren. Wat speelde er allemaal?

  • Er moesten snel meer nieuwe klanten komen.
  • Er was geen budget voor een verkoopafdeling en bovendien was het een dermate ingewikkeld programma dat je niet genoeg had aan een verkoopbezoek van een uur om even te laten zien “ hoe het werkte”.
  • Via direct marketing moesten de potentiële klanten bewogen worden een hele dag vrij te maken om het programma in werking te zien op een locatie in het midden van het land.
  • De klant moest uitgedaagd worden om aan te durven het roosterproces “ aan de computer over te laten”.

 

Hoe kregen we klanten door effectieve marketingcommunicatie?

Stap 1: Het probleem van de klant glashelder maken:

Om te beginnen hebben we het probleem van de klant scherp neergezet. Degene die belast was met het rooster zat iedere zomervakantie opnieuw weer eindeloos te puzzelen om alle eisen van docenten aanzien van de werkuren, in te passen binnen de roosters (en vakkenpakketten) van de leerlingen. Vervolgens was er dan nog vaak een onverwachtse wijziging waardoor het rooster op het laatste moment moest worden aangepast, net nu die puzzel eindelijk rond was. Stress en overuren alom!

Tip voor jou: Benoem het probleem van je klant. Waarvan ligt hij echt wakker van en wat kun jij daarin betekenen?

 

Stap 2: De ambities van de klant benoemen:

Om helder te krijgen waar het product in de ogen van klanten aan zou moeten voldoen en wat hij ermee zou willen bereiken, hebben we een gericht klantonderzoek gehouden. Hieruit kwam een hele lijst met eisen die men graag ingevuld zou zien. Omdat het programma al 25 jaar wereldwijd binnen het onderwijs werd gebruikt, was er bijna geen eis te bedenken waaraan het programma niet kon voldoen. We konden dus aan alle wensen en eisen voldoen.

Tip voor jou: Onderzoek en benoem de ambities en de dromen van jouw klant. Wat wil jouw klant dolgraag bereiken? En hoe kun jij hem daarbij helpen met jouw expertise en ervaring? Gebruik deze elementen effectief in je blogartikelen.

 

Stap 3: Referenties inzetten:

Je kunt natuurlijk zelf hard roepen hoe goed je product is, maar dan krijg je toch een beetje het effect “ Wij van WC-eend adviseren WC-eend.” Beter is het om met referenties te werken. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat dit psychologisch gezien een heel sterk effect heeft. Niet voor niets zie je in die Teleshopping programma’s altijd mensen die vertellen hoeveel voordeel zij hebben ondervonden van een bepaald product. En wees eerlijk, ben je daardoor soms ook wel eens in de verleiding gebracht om het product aan te schaffen? Ik wel.

Wij hebben referenties ingezet om aan te onderbouwen wat de voordelen van het roosterprogramma waren. De onderwijsinstellingen die met het programma werkten, waren heel tevreden en zonder meer bereid hiervan te getuigen. En dat werkte bijzonder goed.

Tip voor jou: Vertel in je blogartikelen verhalen over jouw klanten. Vertel waar ze tegenaan liepen en hoe ze dat (met jouw hulp) hebben opgelost. Als je storytelling goed inzet, kun je klanten met verhalen inspireren. En omdat jij ze inspireert, bouw je keihard aan je know like trust factor. Bijna ieder goed gelezen managementboek werkt met verhalen om de theorie tot leven te brengen. Jouw expertise kun je ook toegankelijk maken door je kennis te delen in de vorm van tips, gelardeerd met verhalen.

 

Stap 4: Timing

Voor veel diensten en producten geldt dat er momenten in het jaar zijn waarop mensen meer dan gewoonlijk openstaan voor een verandering. In het nieuwe jaar en direct na de grote vakantie is er altijd meer drive om te veranderen. In januari zitten de sportscholen altijd vol en na de zomervakantie solliciteren veel mensen naar een nieuwe baan. Wellicht geldt dit ook voor jouw diensten of producten?

Voor de verkoop van de roostersoftware werkte het zeer goed. In januari mailden we de roostermakers vast dat het nu nog mogelijk was om een hele zomer vol roosterellende voorkomen. En in september, met de roosterellende nog vers tussen de oren, stond deze doelgroep ook zeer open voor een andere aanpak.

Tip voor jou: Onderzoek eens of jouw klanten ook een soort seizoenpatroon kennen waarbij ze op bepaalde momenten meer ontvankelijk zijn voor jouw diensten of producten. Vaker dan je in eerste instantie zou denken, blijkt dit het geval te zijn.

 

Tenslotte: waarom is een blog effectiever dan koude acquisitie en netwerken?

Om zaken met jou te willen doen, moeten mensen jou eerst vertrouwen. Door regelmatig je blogs of je nieuwsbrieven te lezen, of op andere wijze iets van jou te horen/zien, gaan mensen je kennen en waarderen. Dan is de stap om klant te worden voor hen niet zo groot meer.

Slechts een paar maanden nadat ik vanuit De Personal Branding Coach was begonnen met het schrijven van blogartikelen, werd ik uitgenodigd om presentaties en workshops te verzorgen en benaderden klanten mij uit zichzelf. Binnen kort tijd had ik een stevige expertstatus opgebouwd. Ik werd op bijeenkomsten ‘herkend’ door mensen die mijn blog lazen (waar een foto bij staat), maar die ik nog nooit eerder persoonlijk had ontmoet.

Regelmatig krijg ik mails van mensen die met hun personal branding aan de slag willen gaan, om hun bedrijf op de kaart te zetten. Die mails beginnen vaak met de zinsnede:

“Ik heb nu diverse artikelen van jou ontvangen en ik vind je blogs altijd weer heel inspirerend. Jouw laatste blog deed mij beseffen dat ik nu echt met mijn profilering aan de slag wil gaan. Wanneer kunnen we beginnen?”

Jezelf als expert op de kaart zetten door jouw eigen verhaal op effectieve wijze in de markt zetten, daar gaat het om!

Als je denkt dat je hier wel wat hulp bij kunt gebruiken, mail mij dan! Ik help je graag verder.

Je kunt mij bereiken via saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel 06-30623555.

 

 

 

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Waarom je klant niet koopt, terwijl je toch zo goed bezig bent met je marketing…

Afbeelding

 

 

 

 

 

Vandaag sprak ik Nicky, een slimme ambitieuze ondernemer. Na een aantal jaar werkzaam te zijn geweest in loondienst, heeft ze eind vorig jaar de stap naar het ondernemerschap gezet. Ze heeft veel kennis en ervaring in haar vakgebied, en is heel gedreven om haar eigen bedrijf op te zetten vanuit een onderscheidende visie. Zo op het eerste gezicht heeft Nicky haar zaken goed voor elkaar. Ze heeft een mooie site en ze heeft goed nagedacht over haar marketing. Ze heeft goed gebruik gemaakt van alle marketingtips voor ondernemers die op internet verkrijgbaar zijn. En die heeft ze op zich ook prima toegepast. Nicky heeft een E-book met tips waaruit haar expertise blijkt, dat al door veel bedrijven is opgevraagd. Ze schrijft artikelen waarin ze inhoudelijk haar aanpak en visie goed onderbouwt. Ze heeft actief bedrijven benaderd en werd ook uitgenodigd voor gesprekken. Toch willen de zaken niet echt lopen.

Herken jij dit ook bij jezelf? Je klant komt niet over de streep. Of je collega wil maar niet overtuigd raken van jouw aanpak. Dat kan een aantal oorzaken hebben. In het onderstaande artikel benoem ik er drie.

 

Een enthousiaste adviseur met een goed verhaal en toch…

Nicky houdt zich bezig met een specifieke tak van HRM advies. Ze is een uitstekende adviseur die weet waar ze het over heeft en voor haar klanten een goed klankbord kan zijn. Ze heeft flair, dat hoor je zo, en er is niets mis met haar communicatieve kwaliteiten. Toch hoort ze aan het einde van het gesprek vaak dat de klant het ‘een interessant verhaal vond maar dat ze voorlopig geen tijd en budget hebben voor deze aanpak’.

Nicky kan er eigenlijk niet goed bij dat de klant niet aan de slag wil met haar concept dat toch zoveel op kan leveren, in termen van medewerkerstevredenheid en ook op het vlak van kostenbesparing. Ze heeft het toch allemaal heel duidelijk aangegeven. Waarom willen die bedrijven er niet meteen mee aan de slag? Waar slaat ze de plank mis?

 

Drie valkuilen waardoor de klant ‘niet koopt’

Na een snelle analyse kwamen we op drie punten waardoor haar bedrijf nog niet optimaal liep. Deze punten zullen ongetwijfeld herkenbaar zijn voor veel ondernemers, want ik zie ze wel bij meer mensen voorbij komen.

 

1) Alleen de voordelen presenteren terwijl het verhaal genuanceerder ligt 

Nicky lijdt enigszins aan een valkuil die zij deelt met veel adviseurs die een groot enthousiasme hebben voor hun vakgebied. Zij is zo vol van haar visie dat ze haar klanten dolgraag wil overtuigen. Ze vertelt haar verhaal prima, daar ligt het niet aan. Maar intussen begint er een groot aantal vragen te spelen tussen de oren van haar klant. Nicky ziet vooral de voordelen van haar aanpak, maar de klant vraagt zich af of hij niet teveel overhoop zal halen en of er geen lastige complicaties kunnen ontstaan.

Hij ziet een aantal forse beren op de weg. Maar beleefd als we in Nederland kunnen zijn, houdt hij zich hierover op de vlakte. Hij informeert vooral nadrukkelijk naar de bewezen resultaten van deze aanpak. Helaas zijn hier nog geen cijfers over.

Maak niet de fout alleen de voordelen van je aanpak te presenteren als je al vrij zeker weet dat bij je klant bepaalde weerstanden kunnen spelen. Laat tijdens een presentatie een klant nooit denken dat het verhaal te goed is om waar te kunnen zijn. Hij zal je pas als een volwaardige gesprekspartner zien als je het volledige plaatje kent, begrijpt en erover adviseert. Noem gerust een aantal zaken waarvan je weet dat de klant hier vragen over heeft en geef daarbij duidelijk aan hoe je die zaken oppakt. Schiet ook weer niet teveel door en maak er geen verhaal vol haken en ogen van, want dan gelooft de klant niet meer dat je zelf vertrouwen hebt in je aanpak.

 

2) Geen heldere keuze voor de ideale klant  

Nicky had zich goed verdiept in haar diensten en ook gekeken naar het type bedrijven waar ze graag mee zou willen werken. Ze had bedacht dat haar concept veel zou kunnen betekenen voor bedrijven met een groter personeelsbestand bij haar in de regio. Ze was daarbij zelfs nog specifieker geworden en wilde zich richten op bedrijven met lager opgeleide medewerkers. Allemaal zaken waar ze goed over had nagedacht.

Daarbij had ze echter een ding over het hoofd gezien. In de kern kwam het er op neer dat Nicky bedrijven wilde overtuigen van de voordelen van bepaalde aspecten van goed werkgeverschap. Met haar aanpak kun je mooie resultaten met medewerkers bereiken, maar je moet er wel wat voor doen. Niet ieder bedrijf wil in deze tijden investeren in goed werkgeverschap. Er zijn ook organisaties waar andere drijfveren een grotere rol spelen.

Om klanten te selecteren die bij jou passen, moet je organisaties selecteren die dezelfde drijfveren hebben als jijzelf. Als jouw drijfveren niet matchen met die van je klant, zal het vaak lastig blijken om een duurzame klantrelatie op te bouwen. In haar geval is het belangrijk om te kijken naar de oprechte intentie van bedrijven om daadwerkelijk handen en voeten te geven aan goed werkgeverschap. Met bedrijven die hier echt iets mee willen, is het voor Nicky goed zaken doen. Bedrijven die in eerste instantie alleen reageren vanwege het aspect van kostenbesparing zullen waarschijnlijk de benodigde stappen niet gaan maken om succesvol met haar aanpak aan de slag te gaan.

 

3) Geen storytelling ingezet 

Nicky kan goed schrijven en haar artikelen zijn zonder meer informatief. Het zou echter nog beter werken als ze actief gebruik zou maken van storytelling. Lardeer je feiten met verhalen. Mensen lezen graag verhalen, onze hersenen zijn er op ingericht. Voordat er boeken waren, leerden mensen alles door verhalen aan elkaar over te dragen.

En storytelling is niet ingewikkeld. Als je er een beetje oog voor hebt, liggen de verhalen op straat en maak je regelmatig zaken mee in de bedrijf die leerzaam kunnen zijn voor anderen. De beste managementboeken maken ook actief gebruik van verhalen. Er is vaak een concept of een model wat uit de doeken wordt gedaan. En daarbij geeft de schrijver voorbeelden van bedrijven of mensen die het model hebben toegepast, waar ze tegenaan liepen en wat het heeft opgeleverd.

Je kunt verhalen vertellen van klanten die weerstand ondervonden om het concept toe te passen en er toch mee aan de slag te gaan. En het mooie resultaat dat zij toen bereikten.

Zo zijn er bijvoorbeeld nog steeds veel ondernemers die social media maar een moeizaam en ongrijpbaar fenomeen vinden. Als je dan regelmatig verhalen deelt over hoe het ook leuk kan zijn hiermee te werken, en wat het kan opleveren, kun je ze langzaam over de streep trekken.

Storytelling is helemaal niet zo ingewikkeld. Feitelijk is dit artikel ook een voorbeeld van storytelling. Ik maak iets mee met een klant (om de privacy te waarborgen vertel ik niet de echte naam en vakgebied) dat ook veel andere mensen tegenkomen. Iets waar ze wat van kunnen leren. Valkuilen die ze kunnen voorkomen. Of juist een voorbeeld van iets wat heel goed heeft uitgepakt. Door zo’n verhaal te delen kun je anderen inspireren. Je kunt mensen meenemen in jouw gedachtegoed. Daarmee bouw je actief aan je Know-Like-Trust factor.

En uiteindelijk is men jou dermate gaan waarderen dat ze graag zaken met je willen doen. Als je het goed aanpakt, werkt het echt. Probeer het eens. En als je niet weet, hoe je dat moet aanpakken, leer ik je het graag.

Wil jij ook een goede groei van je bedrijf realiseren? En kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar  saskia@depersonalbrandingcoach.nl  of bel mij op 06 30 623 555.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Tien tips voor een hogere ‘funfactor’ in jouw ondernemerschap

Afbeelding

 

 

 

 

 

 

Gisteren had ik een gezellige lunch met een ex-collega die net als ik voor zichzelf was begonnen. We spraken over het ondernemerschap en waren het er over eens dat we er bijzonder van genoten om op onze eigen wijze vorm te geven aan onze ideeën. Maar ondernemerschap kent vele gezichten en het kan ook erg confronterend zijn. Zeker omdat je zelf het gezicht bent van jouw eigen onderneming, vergt ondernemen het nodige lef. Arko van Brakel die het lezenswaardige boek ‘Ondernemen met lef’ schreef, interviewde diverse ondernemers over wat hen triggert en wat hen inspireert.

Een van de ondernemers ziet het ondernemerschap als een manier van leven ‘ Een reis langs obstakels en vergezichten, een tocht met tegenslagen en overwinningen. Het gaat van good naar great. En je bent nooit klaar want het kan altijd beter. De mogelijkheden van ondernemerschap zijn oneindig. Het stopt nooit. Zolang je maar kritisch bent naar jezelf, kun je altijd doorgroeien.’

De conclusie is; Ondernemerschap is de ultieme manier om jezelf te leren kennen.

Soms is het pittig en hoe houd je het dan nog een beetje leuk? Hoe staat het met de funfactor in jouw eigen ondernemerschap? Overigens kun je in loondienst ook heel ondernemend zijn en dan gelden voor een groot deel de onderstaande tips ook voor jou.

In de afgelopen weken, heb ik wat tijd genomen om het ondernemersleven voor mezelf weer eens te evalueren. Een belangrijk criterium is daarbij voor mijzelf wat ik voor het gemak maar even de funfactor noem. Die zie ik graag optimaal aanwezig in de dingen die ik doe en de mensen met wie ik werk. Ik heb voor mezelf een aantal tien elementen op een rijtje gezet waar ik op stuur om een goede koers te houden. Ik deel ze graag met jou.

 

1) ‘It starts with Why‘

Ga voor wat je echt raakt. Als je daar fundamenteel voor kiest, ga je dat vanzelf verzilveren. Doe dus de dingen die je leuk vindt en wat bij jou past. Dat houd je het langer vol. En dan straal je ook enthousiasme uit naar je omgeving waardoor mensen graag met jouw willen werken.

 

2) Werk samen met de leukste klanten waar je energie van krijgt

Je wilt niet met iedereen werken. Echt niet. Er zijn klanten en opdrachten waar je er wel tien van zou willen hebben. En er zijn klanten waar je eigenlijk liever niet mee zou willen werken, als je heel eerlijk bent naar jezelf. Soms ga je er toch mee in zee ‘omdat de schoorsteen moet roken’. Maar echt blij word je er niet van. Voor dergelijke klanten zul je niet snel een stapje harder lopen of iets extra’s doen. Kies daarom liever voor klanten waar je energie van krijgt. Die zullen ook sneller weer terugkomen en daar kun je iets bestendigs mee opbouwen. Bovendien zullen zij jou sneller aanbevelen bij anderen.

 

3) Doe de goede dingen

Maak de juiste keuzes voor je bedrijf. Breng focus aan in de dingen die je doet. Zet slimme marketing in om je bedrijf te laten groeien, dat scheelt je heel veel trekken en duwen om aan klanten te komen.

 

4) Doe de dingen goed

Ga voor kwaliteit en doe hier geen concessies in. Als je trots kunt zijn op je bedrijf, op de diensten die je aanbiedt en de wijze waarop je werkt, dan gaat je bedrijf groeien. Dan maak fans van je klanten zodat ze als ambassadeurs voor jou actief zijn.

 

6) Vraag goede prijzen

Als je kwaliteit levert, mag je ook goede prijzen vragen. Als je goed betaalt krijgt voor jouw diensten, dan geeft dat jou ook een beter gevoel over jezelf. Je expertise en je ervaring wordt gehonoreerd en je voelt je serieus genomen. Als je jezelf als prijsvechter in de markt zet, moet je ervoor zorgen dat je processen optimaal slim ingericht zijn, want je hebt geen ruimte om eens iets extra’s te doen. Als je echter goede prijzen vraagt, heb je de mogelijkheid om ook in te zetten op goede service.

 

5) Doe ook regelmatig leuke dingen die niets met je werk te maken hebben

Afgelopen maandag hebben mijn zusje en ik samen een heerlijke relaxte middag en avond doorgebracht in de sauna. Omdat we allebei ons eigen bedrijf hebben, kunnen we onze eigen agenda bepalen. En kunnen we af en toe ook tijd inplannen voor een verwendagje. En dan is het heerlijk om dat juist op een doordeweekse dag te kunnen plannen. Zoals Arko van Brakel in zijn boek zegt: Work hard, play hard, rest hard.

 

7) Houd het overzichtelijk voor jezelf en voor je klanten

Sommige mensen barsten van de ideeën en proberen die allemaal tegelijk in hun diensten te stoppen. Er ontstaan dan de meest ingewikkelde modellen en verhalen. Jouw klant is dan al snel de draad kwijt. Houd het daarom eenvoudig door een kapstok te bedenken voor jouw diensten waar je diverse zaken gemakkelijk onder kunt hangen. Als voorbeeld mijn eigen model over ondernemen vanuit een sterk merk. Dat omvat de drie M’s van succesvol ondernemen; Merk, Marketing en Mindset.

 

8) Werk samen met leuke mensen die jou aanvullen

Ondernemen kan eenzaam zijn. Jarenlang heeft het idee ‘in je eentje vanuit een zolderkamer je bedrijf runnen’ mij tegengehouden om echt als ondernemer te starten. Uiteindelijk wilde ik toch zo graag mijn eigen visie en ideeën in de markt zetten dat ik niet anders kon dan gaan ondernemen. Waar ik overigens nog geen dag spijt van heb gehad. Maar ik ben nu wel in de afgelopen periode bewust op zoek gegaan naar een aantal mensen die ik inspirerend vind om mee samen te werken en waar ik op bepaalde terreinen ook nog wat van kan leren (en zij ook van mij uiteraard, want ideaal gezien is het een wisselwerking). Dit jaar ga ik starten met twee interessante samenwerkingen die volledig in lijn zijn met mijn eigen expertise op het vlak van personal branding. Het wordt ongetwijfeld een boeiend jaar. Kijk ook eens naar mensen in je omgeving die een aanvulling kunnen zijn voor je bedrijf en waar je graag mee zou willen samenwerken.

 

9) Zet optimaal in op waar je goed in bent

Zorg dat je de dingen waar je niet goed in bent en die je niet leuk vindt, zo veel mogelijk uitbesteedt.

ICT-achtige zaken, belastingen en de administratie zijn geen favoriete werkzaamheden als ik naar mezelf kijk. Ik heb dan ook een accountant die mijn belastingen doet en omdat hij goed is in zijn vak, verdient hij zichzelf ieder jaar terug. Ook het ontwikkelen en onderhouden van mijn website laat ik graag over aan een professional. Zo houd ik tijd over om te doen waar ik goed in ben en hierin mijn bedrijf te laten groeien.

 

10) Vier je successen, ook de kleinere

Soms ben je zo hard bezig, en buffel je maar door, dat je vergeet af en toe ook eens stil te staan bij de dingen die je (hebt) bereikt. Daarnaast is het de mens eigen om vooral te kijken naar de dingen die nog niet helemaal gaan zoals je dat zou willen. Daar zet je dan al je aandacht op en intussen ren je maar door. Sta af en toe eens stil en richt je aandacht bewust op de zaken waar je tevreden over bent. Een leuke nieuwe klant, een goed verlopen training, een complimentje dat je zomaar ontving, of een blog die goed ontvangen wordt door je lezers. Of gewoon omdat je iets gedaan hebt waarmee je uit je comfortzone bent gestapt waardoor je weer bent gegroeid als ondernemer.

 

Maak van het ondernemen een manier van leven die jou leven verrijkt en zet de funfactor hoog op de agenda!

Ik help je graag om de X-factor bij jezelf aan te boren en kan je ook leren hoe je de juiste klanten kunt bereiken die graag met jou in zee gaan.

Mail naar  saskia@depersonalbrandingcoach.nl  of bel mij op 06 30 623 555.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen