Gratis artikelen

Succesvol zaken doen met social media marketing

succes-2-300x200

Social media are here to stay. En gelukkig maar, want social media bieden jou als zzp’er een geweldig podium om je bedrijf op de kaart te zetten bij je klanten. Social media zijn prettig laagdrempelig en je kunt met weinig budget zeer effectief je marketing doen. Een recent voorbeeld uit mijn eigen praktijk. Met behulp van social media heb ik in de afgelopen weken een nieuw groepsprogramma op de markt gezet voor interim-managers. Ik heb twee blogartikelen geschreven en die op de juiste LinkedIn groepen gepost. Vervolgens heb ik samen met mijn compagnon vier succesvolle kennismakingsmiddagen georganiseerd. Afgelopen maandag zijn we met de eerste groep van start gegaan. En ook voor de tweede groep hebben zich al gegadigden gemeld die niet in de eerste groep konden starten. Zo snel kan het gaan… Mits je het goed aanpakt. In het onderstaande artikel vind je een aantal do’s en don’ts van social media marketing.

 

Niet doen

Veel mensen zien social media gewoon als een podium waarop je gratis reclame kunt maken voor jezelf. Dus bestoken ze mensen ongevraagd met informatie over hun producten en diensten. Ze reageren op discussies in groepen met mededelingen die duidelijk alleen als doel hebben om even een link naar hun dienst te posten. Zo werkt het dus niet.

 

Hoe dan wel?  

Je invloed op internet vergroten met de principes van Cialdini.

Robert Cialdini , hoogleraar Psychologie en wereldwijd meester in het onderhandelen, schreef een bestseller waarin hij uitlegt hoe je psychologie commercieel kunt inzetten om mensen sneller ‘ja’ zeggen tegen jouw diensten. Ook op social media kun je deze zes principes uitstekend inzetten:

1) wederkerigheid

2) commitment en consistentie

3) sociale bewijskracht

4) autoriteit

5) sympathie

6) schaarste

 

1. Wederkerigheid

Cialdini heeft geconstateerd dat mensen het belangrijk vinden om een gunst op een zeker moment terug te betalen. Een ondernemer die iets gratis weggeeft, zorgt daarnaast voor een positief gevoel bij zijn (potentiële) klanten. Als jij gratis iets van je kennis weggeeft, kan je klant alvast een voorproefje krijgen van je expertise en zien dat jij weet waarover je het hebt. Je kunt denken aan een gratis E-book,artikel, workshop, kennismakingsgesprek, webinar, of wellicht een gratis quickscan.

 

 2. Commitment en consistentie

Veel zzp’ers zijn aanvankelijk heel druk op allerlei verschillende platforms. Maar na een tijdje stoppen ze er dan mee “want het werkt niet’. Mensen willen echter graag consistent gedrag zien. Als ze zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief kost het vervolgens wat tijd om een relatie met een klant op te bouwen. Mensen moet jou eerst wat beter leren kennen voordat ze zaken met je willen doen. Net als in het echte leven heb je bij social media te maken met de KNOW, LIKE, TRUST factor.

  • Mensen moeten je eerst leren kennen (KNOW). Daarom moet je jezelf zichtbaar maken.
  • Vervolgens moeten ze je gaan waarderen (LIKE) omdat je waardevolle informatie deelt en omdat jouw toon/visie hen aanspreekt.
  • En op den duur gaan ze je vertrouwen (TRUST) omdat ze iedere keer weer kleine voorbeelden hebben mogen ervaren van jouw expertise door de kennis die je deelt. Zo bouw je jouw expertstatus op en trek je klanten naar je toe.

 

3. Sociale bewijskracht

Mensen kijken graag naar wat anderen doen voordat ze een beslissing nemen. Daarom is het goed om relevante) aanbevelingen op je site en op je Linkedin profiel te hebben van tevreden klanten (booking.com doet dit heel slim en Zoover ook.)

 

4. Sympathie

Sommige mensen bloggen graag over zaken die hen persoonlijk bezighouden. Zij vergeten daarbij dat dit wellicht niet de dingen zijn die hun klant interesseert. Als je effectief wilt zijn op social media kun je beter kiezen voor het delen van tips, adviezen en informatie waar jouw klanten echt wat aan hebben. Maak jezelf dermate boeiend dat mensen jou blijven volgen en jouw artikelen en tips doorspelen naar mensen uit hun netwerk. Dan blijft hij je graag volgen, gaat hij je waarderen en zal hij uiteindelijk je diensten afnemen. Uit eigen ervaring kan ik je melden dat dit uitstekend werkt.

 

5. Autoriteit

Mensen nemen sneller iets aan van iemand die ze als een autoriteit beschouwen. Ook zijn ze bereid hoger prijzen te betalen. Daarom is het zo belangrijk voor jou om een expertstatus te ontwikkelen. Dit bereik je door te schrijven over jouw vakgebied of expertise op je eigen site en als gastauteur te schrijven op sites waar jouw klanten komen.

 

6. Schaarste

Schaarste maakt mensen hebberig. Het geeft hen het gevoel dat ze iets mislopen als ze er niet snel bij zijn. Mensen hechten meer waarde aan zaken die moeilijker verkrijgbaar zijn. Je kunt dit principe inzetten door bijvoorbeeld vroegboekkorting aan te bieden aan snelle beslissers of te werken met gelimiteerde edities

 

Wanneer je social media effectief leert inzetten, trek je heel gericht klanten naar je toe. Voortaan zoeken zij jou op, in plaats van jij hen.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Kun jij ook een Power Brand zijn?

Afbeelding 2Vorig jaar heb ik een interessant boek gelezen over Power Brands. Power Brands zijn merken die kracht uitstralen in alles wat ze doen. H&M, IKEA, Nespresso, Starbucks, Google en Apple zijn voorbeelden van Power Brands. De auteurs van het boek waren allebei werkzaam bij het grootste onafhankelijke reclamebureau van Nederland. Samen deden zij vijf jaar lang intensief onderzoek naar de 7 onwrikbare principes die Power Brands zo succesvol maken. Om ze vervolgens uiteraard toe te passen en te toetsen in hun eigen praktijk.

Al lezend, merkte ik dat ik veel van de principes in dit boek ook gebruik als ik mijn klanten help om een sterk merk (een Power Brand) te worden. Een heel inspirerend principe uit het boek dat ik graag met jou wil delen, is het principe van de magische missie. De magische missie gaat om het empoweren van jouw klanten. Mijn meest succesvolle klanten hebben een passie om iets bij te dragen aan de wereld. Zij helpen hun klanten om meer succesvol te worden in het bereiken van hun doelen en hebben hierdoor zelf ook succes.

 

Het principe van de magische missie

Bij het principe van de magische missie draait alles om het scheppen van een belofte. Wanneer jij jouw klanten kunt helpen om hun dromen te verwezenlijken of om hun ambities waar te maken, dan kan het niet anders of jouw bedrijf zal een mooie groei doormaken.

 

Power Brands empoweren mensen

Power Brands helpen mensen om zich zelfverzekerder te voelen, boven zichzelf uit te stijgen, onafhankelijker te worden. Je helpt mensen dus met het versterken van hun eigen capaciteiten. Dat past heel goed bij jou als mensenmerk. Als je het verhaal van je bedrijf, vertelt, is het dus niet zozeer belangrijk om te vertellen wat je doet maar vooral wat klanten met jouw hulp gaan bereiken.

“Het gaat er niet om wat je doet, maar wat je betekent.”

 

Voorbeelden van Power Brands die mensen employeren

  • Nike heeft zich ten doel gesteld om in iedereen een atleet los te maken omdat ze geloven dat uiteindelijk iedereen het gevoel van erkenning dat een topsporter krijgt, wil voelen. ‘When you have a body, you are an athlete’ is hun merkmissie.
  • LOI (Leidsche Onderwijs Instellingen) heeft als missie: Alle Nederlanders slim. En ze hebben hele leuke reclamefilmpjes dat Nederland steeds slimmer wordt.
  • HEMA zegt: Een leuk leven hoeft niet duur te zijn. Zij hebben zich heel sterk in de markt gezet met mooie strakke ontwerpen. Je kunt voor weinig geld bij de HEMA hebbedingetjes kopen die je woning gezellig maken. Het design is vrolijk, kleurig en opvallend of juist mooi strak. En de prijs is laag.

 

Inspireer je omgeving en je zult gaan ‘magnetizen’

Klanten voelen zich aangetrokken tot bedrijven die goed kunnen communiceren waar ze in geloven. Bedrijven die kunnen aangeven waarom ze doen wat ze doen. Een voorbeeld uit de praktijk gaat over een interim-manager die gespecialiseerd is in verandermanagement. Zij heeft veel ervaring het begeleiden van fusies, reorganisaties en alle gedoe wat daarbij komt kijken. Afdelingen die opnieuw ingericht moeten worden, medewerkers die een andere functie binnen of buiten de organisatie krijgen. Het opnieuw opzetten van de structuur en de processen. Noem het maar op en zij heeft het gedaan.

  • Wat zij doet, kun je scharen onder de noemer ‘verandermanagement.
  • Als zij haar werkwijze beschrijft, vertelt ze hoe ze zo’n veranderproces begeleidt.
  • Maar haar ‘waarom’ bij de dingen die ze doet, maakt haar onderscheidend van andere verandermanagers in de markt. Zij vindt het namelijk essentieel dat mensen die in een reorganisatie weer zicht krijgen op nieuw perspectief. Dat is haar rode draad bij alles wat ze doet. Dat is haar passie. En dat maakt haar succesvol, want medewerkers voelen aan dat zij hier oprecht in is. Zij voelen zich gehoord, daardoor heeft zij draagvlak en gaan mensen niet met de hakken in het zand.

Als jij als ondernemer werkt vanuit je passie, inspireer jij jouw omgeving. Mensen met passie, sterke waarden en duidelijke doelen spreken iedereen aan. Zo iemand zul je sneller aanbevelen of doorverwijzen. Zulke mensen heb je graag in je omgeving. Als je passie uitstraalt wordt je opgemerkt.

Martin Luther King was zo inspirerend voor veel mensen omdat hij vertelde waar hij in geloofde. Het was geen I HAVE A PLAN –speech, maar een I HAVE A DREAM-speech.

Uiteraard kun je alleen maar werkelijk inspirerend worden voor je omgeving als je zelf passie uitstraalt voor wat je doet.

 

Het geheim van passie

Als je acteert vanuit het ‘wat’ of het ‘hoe’ beland je bij jouw klant in het gebied van zijn ratio. Maar als je communiceert en acteert vanuit het ‘waarom’ kom je binnen in dat deel van de hersenen dat ons gedrag bepaal. Het onbewuste deel waar onze onderbuikbeslissingen worden genomen. We volgen graag organisaties die ergens voor staan, organisaties met een doorleefde missie.

Steve Jobs sprak de historische woorden: “ Je moet een bedrijf nooit beginnen met het doel om rijk te worden. Het doel moet zijn dat je iets maakt of doet waar je in gelooft. “ Steve Jobs werd er overigens heel rijk mee.

 

Heb jij het lef om jouw dromen waar te maken en je passie uit te spreken?

“ Behandel iemand zoals hij nu is en hij zal zo blijven; behandel iemand zoals hij kan zijn en hij zal zo worden”. Goethe

Wellicht knik jij instemmend als je dit leest en wil je anderen ook graag zo benaderen.

Maar wees eens eerlijk; benader jij jezelf ook op deze manier? Durf eens aan om je vleugels te openen naar jezelf, je talenten en je dromen. Probeer eens wat meer te leven zonder beperkende overtuigingen. De essentie van Personal branding gaat over het volgende:

Niemand anders worden.

Maar meer jezelf zijn zoals je bent op je beste momenten.

Want, het gat in de markt, dat ben jij zelf.

Met al jouw dromen, talenten en ervaring!

 

Merk, marketing en minste

Om als ondernemer een mooie groei door te maken heb je dus uitdagend doel nodig, dat je uitdaagt het beste uit jezelf te halen. En vervolgens heb je uiteraard een goed plan nodig om je doel te bereiken. Om succesvol te zijn als ondernemer zul je dus aan de slag moeten met je merk, je marketing en je mindset.

Jouw authentieke Merk: zet jezelf op de kaart met een treffende presentatie die jouw klanten inspireert en meteen duidelijk maakt wat je te bieden hebt.

Marketing: zet je dromen om in concrete plannen en leer slimme nieuwe zaken op het vlak van marketing en social media zodat je zichtbaar wordt en de juiste klanten aantrekt.

Maak fans van je klanten zodat ze als ambassadeurs voor jou actief zijn.

Mindset: Leer van succesvolle ondernemers hoe je het beste uit jezelf haalt, belemmeringen en tegenslag overwint, en een succes maakt van je bedrijf.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

De ijzersterke combinatie van personal branding en social media

ijzersterk-combinatie-van-personal-branding-en-social-media

In mijn praktijk als personal branding coach spreek ik veel zelfstandige professionals die het lastig vinden om ‘zichzelf te moeten verkopen’. Soms zijn ze daarvoor al naar diverse trainingen en business bootcamps geweest waar ze allerlei interessante marketingmodellen hebben geleerd. Ze hebben geleerd dat ze actief moeten worden met social media. Of dat ze gerichter moeten gaan netwerken. Ze doen echt veel moeite om aan nieuwe klanten te komen.

Allemaal hele goede adviezen en acties, maar om succesvol te zijn moet je daarbij wel in staat zijn jezelf goed te profileren. En veel mensen vergeten deze belangrijke basis eerst goed neer te zetten. Dat is jammer want succes is voor een heel groot deel afhankelijk van hoe jij jezelf in de markt zet. Zakelijk succes begint met een sterke personal branding. Want wat heb je aan al die marketingmiddelen die je in kunt zetten als je nog geen goed verhaal hebt?

Als je je persoonlijke merk hebt gedefinieerd, en je weet wat jou onderscheidt van anderen in jouw vakgebied, ben je toe aan de volgende stap. Dan kun je zichtbaar worden met jouw eigen verhaal waarmee je gericht klanten aan gaat trekken. Social media is daarvoor een heerlijk podium. En als je het goed inzet, kan het heel effectief werken. Zo was mijn workshop “Het geheim van succesvol bloggen” binnen 5 dagen twee keer uitverkocht. En toen ik vorige een nieuwe dienst aankondigde, kwamen er binnen een week 45 aanmeldingen binnen voor de kennismakingsmiddagen. Zo krachtig kan social media voor je werken als je hebt geleerd om het effectief in te zetten.

 

Bouwen aan je brand is geen luxe maar een noodzaak

Het bouwen aan je personal brand is de eerste stap om succesvol te ondernemen. Als je in staat bent je te onderscheiden van al die anderen die ook in jouw markt actie zijn, heb je een grote voorsprong. Voor veel mensen is het echter behoorlijk lastig hun onderscheidend vermogen te benoemen. Veel zzp’ers lijden aan het ‘grijze muizen syndroom’. We zijn als de dood voor het maken van keuzes. We willen liever niet echt opvallen. We zijn dat niet gewend, want zo zijn we niet opgevoed. Vanaf het moment dat we naar school gaan, leren we dat opvallen vrijwel altijd fout is. Het is een stap die je behoorlijk uit je comfortzone kan voeren om zelfbewust je merk neer te zetten. Maar ga ervoor. Het levert je heel veel op.

 

Wees opmerkelijk

Een sterke personal branding is essentieel voor jouw succes als ondernemer. Omdat de diensten die je aanbiedt vaak voor een klant niet direct als onderscheidend ervaren worden. Hoeveel coaches zijn er niet die mensen helpen met loopbaankeuzes? En als trainer en organisatieadviseur kom je ook diverse concurrenten in de markt tegen die diensten aanbieden die lijken op datgene waar jij je mee profileert. Je zult je dus moeten onderscheiden. De hoogste tijd om je serieus te verdiepen in je “branding”: jouw unieke mix van persoonlijke waarden, passies, talenten, eigenaardigheden, kennis en ervaring. Denk eens na over:

  • Jouw persoonlijke ‘Why’, waarom doe jij de dingen die je doet.
  • Wie je bent;
  • Waar je goed in bent;

Het is de uitdaging als ondernemer om fantastisch te worden in dat waar je goed in bent. Werk daarom vooral aan de punten waar je al goed in bent. Maak van die 8 ½ een 9. Als je doet waar je goed in bent, gaan veel zaken vanzelf, omdat je doet waar je plezier in hebt. Dan is ondernemen leuk!

 

Wees zichtbaar

Wanneer je jezelf als merk in kaart hebt gebracht, wil je dit vervolgens op overtuigende wijze kunnen uitdragen. Social media zijn een zeer krachtig middel om jezelf op de kaart te zetten.

Als je bedenkt dat in Nederland een kleine 90 % van de mensen actief is op het internet, dan begrijp je dat social media niet meer uit ons leven weg te denken zijn. Wanneer je social media effectief leert inzetten, trek je heel gericht klanten naar je toe. Voortaan zoeken zij jou op, in plaats van jij hen.

LinkedIn telt in Nederland inmiddels 4 miljoen gebruikers, op Facebook zijn 7.9 miljoen mensen actief en 3.3 miljoen mensen hebben een Twitter account. 73 % leest weblogs. LinkedIn gebruikers zijn over het algemeen HBO-geschoold, ouder dan 35 jaar en verdienen meer dan 50.000 euro per jaar. 69 % staat bovendien open voor acquisitie. Er zijn vele LinkedIn groepen waarin mensen zich rondom een thema of vakgebied hebben verenigd. Hier wordt kennis gedeeld en er worden discussies gevoerd. Het is leuk en zinvol om hier aanwezig te zijn.

 

De nieuwe regels van social media

David Meerman Scott, expert op het gebied van online marketing en auteur van het boek ‘ De nieuwe regels van social media’ zegt hierover:

“ We hebben nu de mogelijkheid om ons eigen mediamerk te creëren in een nichemarkt van onze keuze.”

Er gelden nieuwe regels bij marketing en PR. We moeten stoppen met reclame maken en kiezen voor een andere insteek . Mensen willen geen PR-praat, zij willen echtheid. Iedere organisatie heeft een uniek en belangrijk verhaal te vertellen, ook jij als zzp’er. Het is belangrijk om je ideeën naar buiten te brengen, door je klanten verhalen te vertellen die aansluiten bij hun problemen. Niet alleen op blogs, maar ook op websites moet leerzame informatie (content), toegesneden op jouw klant, het uitgangspunt te zijn.”

David Meerman Scott raadt zzp’ers sterk aan berichten (blogartikelen) te schrijven die hun expertise benadrukken en over hun bedrijf vertellen. Om die vervolgens op een slimme manier op internet in te zetten, zodat klanten hen kunnen vinden via zoekmachines en vakinhoudelijke websites.

Wanneer je waardevolle informatie deelt met je klanten (door het schrijven van blogartikelen bijvoorbeeld), gaat je klant je waarderen. Hij kan je een volgen en gaat jouw kennis van zaken en je denkstijl en je stijl waarderen. En tenslotte gaat de klant je vertrouwen en zal hij zich tot jou wenden voor de oplossing van zijn probleem.

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Jouw blog als klantenmagneet, effectief communiceren om klanten te werven

Afbeelding 2

 

 

 

Hoe laat je jouw klanten zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied? En hoe zorg je dat klanten op jouw website belanden? Een blog is daarvoor een ideaal middel.

Maar je moet wel even weten hoe je zo’n blog opzet. Laatst kreeg ik een mail van een klant waar ik stiekem even om moest glimlachen. Hij schreef: “Ik ben begonnen met het schrijven van blogartikelen maar volgens mij worden ze alleen gelezen door mijn moeder en een paar goede vrienden. Wat doe ik verkeerd?”

Mijn moeder leest mijn blogs niet, maar gelukkig worden mijn blogartikelen wel wekelijks gelezen door ruim 4000 andere mensen. En daar komen allerlei klanten van, uitnodigingen om workshops te verzorgen, nieuwe contacten, en nog veel andere interessante zaken. Een nieuw bedrijf dat binnenkort het licht zal zien (naast de Personal branding Coach) is eigenlijk ook min of meer ontstaan vanuit een blog die ik schreef. Kortom je zet jezelf met een blog echt op de kaart, als je weet hoe hoe je dat aan moet pakken. Omdat ik merk dat mensen veel vragen hebben over hoe ze succesvol kunnen starten met bloggen, leek het mij een leuk idee om hier een korte intensieve workshop voor op te zetten.

 

Workshop bloggen

De workshop staat gepland voor woensdagmiddag 5 (UITVERKOCHT) en woensdagmiddag 12 maart. Als je interesse hebt, is het verstandig om je snel aan te melden want de eerste deelnemer meldde zich al aan, enkele uren nadat ik de melding op Facebook had gezet.

En verder kun je lezen over een verhaal uit de praktijk met tips die je zelf toe kunt passen.

 

Hoe je met goede communicatie klanten naar je toe trekt en de meest ingewikkelde dingen verkoopt

In 1992 maakte ik al gebruik van direct marketing om klanten te werven. Toen kon je nog niet bloggen en had je nog computers met van die groene letters op zwarte schermen. Windows en internet stonden nog in de kinderschoenen. Maar de principes hoe je met effectieve communicatie klanten naar je toe trekt, zijn eigenlijk niet veel veranderd. Met goede marketingcommunicatie kun je de meest ingewikkelde dingen aan de man brengen. Hieronder het verhaal uit de praktijk. De principes die ik benoem kun je ook inzetten bij het bloggen. In de workshop leer ik je uiteraard nog veel meer, bijvoorbeeld hoe je vrij eenvoudig een goed blogartikel opbouwt.

 

Starten vanuit de rode cijfers, weinig geld voor marketing en een ‘lastig product’.

Ik startte als marketeer bij een adviesbureau, op een afdeling die te weinig omzet draaide en geen hoge ogen gooide bij de directie. De afdeling verkocht roostersoftware waar mee je automatisch een rooster kon genereren. Menig roostermaker werkte nog met zo’n prachtig bord met gekleurde kaartjes en geloofde niet dat je dat complexe proces zou kunnen automatiseren. Wat speelde er allemaal?

  • Er moesten snel meer nieuwe klanten komen.
  • Er was geen budget voor een verkoopafdeling en bovendien was het een dermate ingewikkeld programma dat je niet genoeg had aan een verkoopbezoek van een uur om even te laten zien “ hoe het werkte”.
  • Via direct marketing moesten de potentiële klanten bewogen worden een hele dag vrij te maken om het programma in werking te zien op een locatie in het midden van het land.
  • De klant moest uitgedaagd worden om aan te durven het roosterproces “ aan de computer over te laten”.

 

Hoe kregen we klanten door effectieve marketingcommunicatie?

Stap 1: Het probleem van de klant glashelder maken:

Om te beginnen hebben we het probleem van de klant scherp neergezet. Degene die belast was met het rooster zat iedere zomervakantie opnieuw weer eindeloos te puzzelen om alle eisen van docenten aanzien van de werkuren, in te passen binnen de roosters (en vakkenpakketten) van de leerlingen. Vervolgens was er dan nog vaak een onverwachtse wijziging waardoor het rooster op het laatste moment moest worden aangepast, net nu die puzzel eindelijk rond was. Stress en overuren alom!

Tip voor jou: Benoem het probleem van je klant. Waarvan ligt hij echt wakker van en wat kun jij daarin betekenen?

 

Stap 2: De ambities van de klant benoemen:

Om helder te krijgen waar het product in de ogen van klanten aan zou moeten voldoen en wat hij ermee zou willen bereiken, hebben we een gericht klantonderzoek gehouden. Hieruit kwam een hele lijst met eisen die men graag ingevuld zou zien. Omdat het programma al 25 jaar wereldwijd binnen het onderwijs werd gebruikt, was er bijna geen eis te bedenken waaraan het programma niet kon voldoen. We konden dus aan alle wensen en eisen voldoen.

Tip voor jou: Onderzoek en benoem de ambities en de dromen van jouw klant. Wat wil jouw klant dolgraag bereiken? En hoe kun jij hem daarbij helpen met jouw expertise en ervaring? Gebruik deze elementen effectief in je blogartikelen.

 

Stap 3: Referenties inzetten:

Je kunt natuurlijk zelf hard roepen hoe goed je product is, maar dan krijg je toch een beetje het effect “ Wij van WC-eend adviseren WC-eend.” Beter is het om met referenties te werken. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat dit psychologisch gezien een heel sterk effect heeft. Niet voor niets zie je in die Teleshopping programma’s altijd mensen die vertellen hoeveel voordeel zij hebben ondervonden van een bepaald product. En wees eerlijk, ben je daardoor soms ook wel eens in de verleiding gebracht om het product aan te schaffen? Ik wel.

Wij hebben referenties ingezet om aan te onderbouwen wat de voordelen van het roosterprogramma waren. De onderwijsinstellingen die met het programma werkten, waren heel tevreden en zonder meer bereid hiervan te getuigen. En dat werkte bijzonder goed.

Tip voor jou: Vertel in je blogartikelen verhalen over jouw klanten. Vertel waar ze tegenaan liepen en hoe ze dat (met jouw hulp) hebben opgelost. Als je storytelling goed inzet, kun je klanten met verhalen inspireren. En omdat jij ze inspireert, bouw je keihard aan je know like trust factor. Bijna ieder goed gelezen managementboek werkt met verhalen om de theorie tot leven te brengen. Jouw expertise kun je ook toegankelijk maken door je kennis te delen in de vorm van tips, gelardeerd met verhalen.

 

Stap 4: Timing

Voor veel diensten en producten geldt dat er momenten in het jaar zijn waarop mensen meer dan gewoonlijk openstaan voor een verandering. In het nieuwe jaar en direct na de grote vakantie is er altijd meer drive om te veranderen. In januari zitten de sportscholen altijd vol en na de zomervakantie solliciteren veel mensen naar een nieuwe baan. Wellicht geldt dit ook voor jouw diensten of producten?

Voor de verkoop van de roostersoftware werkte het zeer goed. In januari mailden we de roostermakers vast dat het nu nog mogelijk was om een hele zomer vol roosterellende voorkomen. En in september, met de roosterellende nog vers tussen de oren, stond deze doelgroep ook zeer open voor een andere aanpak.

Tip voor jou: Onderzoek eens of jouw klanten ook een soort seizoenpatroon kennen waarbij ze op bepaalde momenten meer ontvankelijk zijn voor jouw diensten of producten. Vaker dan je in eerste instantie zou denken, blijkt dit het geval te zijn.

 

Tenslotte: waarom is een blog effectiever dan koude acquisitie en netwerken?

Om zaken met jou te willen doen, moeten mensen jou eerst vertrouwen. Door regelmatig je blogs of je nieuwsbrieven te lezen, of op andere wijze iets van jou te horen/zien, gaan mensen je kennen en waarderen. Dan is de stap om klant te worden voor hen niet zo groot meer.

Slechts een paar maanden nadat ik vanuit De Personal Branding Coach was begonnen met het schrijven van blogartikelen, werd ik uitgenodigd om presentaties en workshops te verzorgen en benaderden klanten mij uit zichzelf. Binnen kort tijd had ik een stevige expertstatus opgebouwd. Ik werd op bijeenkomsten ‘herkend’ door mensen die mijn blog lazen (waar een foto bij staat), maar die ik nog nooit eerder persoonlijk had ontmoet.

Regelmatig krijg ik mails van mensen die met hun personal branding aan de slag willen gaan, om hun bedrijf op de kaart te zetten. Die mails beginnen vaak met de zinsnede:

“Ik heb nu diverse artikelen van jou ontvangen en ik vind je blogs altijd weer heel inspirerend. Jouw laatste blog deed mij beseffen dat ik nu echt met mijn profilering aan de slag wil gaan. Wanneer kunnen we beginnen?”

Jezelf als expert op de kaart zetten door jouw eigen verhaal op effectieve wijze in de markt zetten, daar gaat het om!

Als je denkt dat je hier wel wat hulp bij kunt gebruiken, mail mij dan! Ik help je graag verder.

Je kunt mij bereiken via saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel 06-30623555.

 

 

 

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Waarom je klant niet koopt, terwijl je toch zo goed bezig bent met je marketing…

Afbeelding

 

 

 

 

 

Vandaag sprak ik Nicky, een slimme ambitieuze ondernemer. Na een aantal jaar werkzaam te zijn geweest in loondienst, heeft ze eind vorig jaar de stap naar het ondernemerschap gezet. Ze heeft veel kennis en ervaring in haar vakgebied, en is heel gedreven om haar eigen bedrijf op te zetten vanuit een onderscheidende visie. Zo op het eerste gezicht heeft Nicky haar zaken goed voor elkaar. Ze heeft een mooie site en ze heeft goed nagedacht over haar marketing. Ze heeft goed gebruik gemaakt van alle marketingtips voor ondernemers die op internet verkrijgbaar zijn. En die heeft ze op zich ook prima toegepast. Nicky heeft een E-book met tips waaruit haar expertise blijkt, dat al door veel bedrijven is opgevraagd. Ze schrijft artikelen waarin ze inhoudelijk haar aanpak en visie goed onderbouwt. Ze heeft actief bedrijven benaderd en werd ook uitgenodigd voor gesprekken. Toch willen de zaken niet echt lopen.

Herken jij dit ook bij jezelf? Je klant komt niet over de streep. Of je collega wil maar niet overtuigd raken van jouw aanpak. Dat kan een aantal oorzaken hebben. In het onderstaande artikel benoem ik er drie.

 

Een enthousiaste adviseur met een goed verhaal en toch…

Nicky houdt zich bezig met een specifieke tak van HRM advies. Ze is een uitstekende adviseur die weet waar ze het over heeft en voor haar klanten een goed klankbord kan zijn. Ze heeft flair, dat hoor je zo, en er is niets mis met haar communicatieve kwaliteiten. Toch hoort ze aan het einde van het gesprek vaak dat de klant het ‘een interessant verhaal vond maar dat ze voorlopig geen tijd en budget hebben voor deze aanpak’.

Nicky kan er eigenlijk niet goed bij dat de klant niet aan de slag wil met haar concept dat toch zoveel op kan leveren, in termen van medewerkerstevredenheid en ook op het vlak van kostenbesparing. Ze heeft het toch allemaal heel duidelijk aangegeven. Waarom willen die bedrijven er niet meteen mee aan de slag? Waar slaat ze de plank mis?

 

Drie valkuilen waardoor de klant ‘niet koopt’

Na een snelle analyse kwamen we op drie punten waardoor haar bedrijf nog niet optimaal liep. Deze punten zullen ongetwijfeld herkenbaar zijn voor veel ondernemers, want ik zie ze wel bij meer mensen voorbij komen.

 

1) Alleen de voordelen presenteren terwijl het verhaal genuanceerder ligt 

Nicky lijdt enigszins aan een valkuil die zij deelt met veel adviseurs die een groot enthousiasme hebben voor hun vakgebied. Zij is zo vol van haar visie dat ze haar klanten dolgraag wil overtuigen. Ze vertelt haar verhaal prima, daar ligt het niet aan. Maar intussen begint er een groot aantal vragen te spelen tussen de oren van haar klant. Nicky ziet vooral de voordelen van haar aanpak, maar de klant vraagt zich af of hij niet teveel overhoop zal halen en of er geen lastige complicaties kunnen ontstaan.

Hij ziet een aantal forse beren op de weg. Maar beleefd als we in Nederland kunnen zijn, houdt hij zich hierover op de vlakte. Hij informeert vooral nadrukkelijk naar de bewezen resultaten van deze aanpak. Helaas zijn hier nog geen cijfers over.

Maak niet de fout alleen de voordelen van je aanpak te presenteren als je al vrij zeker weet dat bij je klant bepaalde weerstanden kunnen spelen. Laat tijdens een presentatie een klant nooit denken dat het verhaal te goed is om waar te kunnen zijn. Hij zal je pas als een volwaardige gesprekspartner zien als je het volledige plaatje kent, begrijpt en erover adviseert. Noem gerust een aantal zaken waarvan je weet dat de klant hier vragen over heeft en geef daarbij duidelijk aan hoe je die zaken oppakt. Schiet ook weer niet teveel door en maak er geen verhaal vol haken en ogen van, want dan gelooft de klant niet meer dat je zelf vertrouwen hebt in je aanpak.

 

2) Geen heldere keuze voor de ideale klant  

Nicky had zich goed verdiept in haar diensten en ook gekeken naar het type bedrijven waar ze graag mee zou willen werken. Ze had bedacht dat haar concept veel zou kunnen betekenen voor bedrijven met een groter personeelsbestand bij haar in de regio. Ze was daarbij zelfs nog specifieker geworden en wilde zich richten op bedrijven met lager opgeleide medewerkers. Allemaal zaken waar ze goed over had nagedacht.

Daarbij had ze echter een ding over het hoofd gezien. In de kern kwam het er op neer dat Nicky bedrijven wilde overtuigen van de voordelen van bepaalde aspecten van goed werkgeverschap. Met haar aanpak kun je mooie resultaten met medewerkers bereiken, maar je moet er wel wat voor doen. Niet ieder bedrijf wil in deze tijden investeren in goed werkgeverschap. Er zijn ook organisaties waar andere drijfveren een grotere rol spelen.

Om klanten te selecteren die bij jou passen, moet je organisaties selecteren die dezelfde drijfveren hebben als jijzelf. Als jouw drijfveren niet matchen met die van je klant, zal het vaak lastig blijken om een duurzame klantrelatie op te bouwen. In haar geval is het belangrijk om te kijken naar de oprechte intentie van bedrijven om daadwerkelijk handen en voeten te geven aan goed werkgeverschap. Met bedrijven die hier echt iets mee willen, is het voor Nicky goed zaken doen. Bedrijven die in eerste instantie alleen reageren vanwege het aspect van kostenbesparing zullen waarschijnlijk de benodigde stappen niet gaan maken om succesvol met haar aanpak aan de slag te gaan.

 

3) Geen storytelling ingezet 

Nicky kan goed schrijven en haar artikelen zijn zonder meer informatief. Het zou echter nog beter werken als ze actief gebruik zou maken van storytelling. Lardeer je feiten met verhalen. Mensen lezen graag verhalen, onze hersenen zijn er op ingericht. Voordat er boeken waren, leerden mensen alles door verhalen aan elkaar over te dragen.

En storytelling is niet ingewikkeld. Als je er een beetje oog voor hebt, liggen de verhalen op straat en maak je regelmatig zaken mee in de bedrijf die leerzaam kunnen zijn voor anderen. De beste managementboeken maken ook actief gebruik van verhalen. Er is vaak een concept of een model wat uit de doeken wordt gedaan. En daarbij geeft de schrijver voorbeelden van bedrijven of mensen die het model hebben toegepast, waar ze tegenaan liepen en wat het heeft opgeleverd.

Je kunt verhalen vertellen van klanten die weerstand ondervonden om het concept toe te passen en er toch mee aan de slag te gaan. En het mooie resultaat dat zij toen bereikten.

Zo zijn er bijvoorbeeld nog steeds veel ondernemers die social media maar een moeizaam en ongrijpbaar fenomeen vinden. Als je dan regelmatig verhalen deelt over hoe het ook leuk kan zijn hiermee te werken, en wat het kan opleveren, kun je ze langzaam over de streep trekken.

Storytelling is helemaal niet zo ingewikkeld. Feitelijk is dit artikel ook een voorbeeld van storytelling. Ik maak iets mee met een klant (om de privacy te waarborgen vertel ik niet de echte naam en vakgebied) dat ook veel andere mensen tegenkomen. Iets waar ze wat van kunnen leren. Valkuilen die ze kunnen voorkomen. Of juist een voorbeeld van iets wat heel goed heeft uitgepakt. Door zo’n verhaal te delen kun je anderen inspireren. Je kunt mensen meenemen in jouw gedachtegoed. Daarmee bouw je actief aan je Know-Like-Trust factor.

En uiteindelijk is men jou dermate gaan waarderen dat ze graag zaken met je willen doen. Als je het goed aanpakt, werkt het echt. Probeer het eens. En als je niet weet, hoe je dat moet aanpakken, leer ik je het graag.

Wil jij ook een goede groei van je bedrijf realiseren? En kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar  saskia@depersonalbrandingcoach.nl  of bel mij op 06 30 623 555.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Tien tips voor een hogere ‘funfactor’ in jouw ondernemerschap

Afbeelding

 

 

 

 

 

 

Gisteren had ik een gezellige lunch met een ex-collega die net als ik voor zichzelf was begonnen. We spraken over het ondernemerschap en waren het er over eens dat we er bijzonder van genoten om op onze eigen wijze vorm te geven aan onze ideeën. Maar ondernemerschap kent vele gezichten en het kan ook erg confronterend zijn. Zeker omdat je zelf het gezicht bent van jouw eigen onderneming, vergt ondernemen het nodige lef. Arko van Brakel die het lezenswaardige boek ‘Ondernemen met lef’ schreef, interviewde diverse ondernemers over wat hen triggert en wat hen inspireert.

Een van de ondernemers ziet het ondernemerschap als een manier van leven ‘ Een reis langs obstakels en vergezichten, een tocht met tegenslagen en overwinningen. Het gaat van good naar great. En je bent nooit klaar want het kan altijd beter. De mogelijkheden van ondernemerschap zijn oneindig. Het stopt nooit. Zolang je maar kritisch bent naar jezelf, kun je altijd doorgroeien.’

De conclusie is; Ondernemerschap is de ultieme manier om jezelf te leren kennen.

Soms is het pittig en hoe houd je het dan nog een beetje leuk? Hoe staat het met de funfactor in jouw eigen ondernemerschap? Overigens kun je in loondienst ook heel ondernemend zijn en dan gelden voor een groot deel de onderstaande tips ook voor jou.

In de afgelopen weken, heb ik wat tijd genomen om het ondernemersleven voor mezelf weer eens te evalueren. Een belangrijk criterium is daarbij voor mijzelf wat ik voor het gemak maar even de funfactor noem. Die zie ik graag optimaal aanwezig in de dingen die ik doe en de mensen met wie ik werk. Ik heb voor mezelf een aantal tien elementen op een rijtje gezet waar ik op stuur om een goede koers te houden. Ik deel ze graag met jou.

 

1) ‘It starts with Why‘

Ga voor wat je echt raakt. Als je daar fundamenteel voor kiest, ga je dat vanzelf verzilveren. Doe dus de dingen die je leuk vindt en wat bij jou past. Dat houd je het langer vol. En dan straal je ook enthousiasme uit naar je omgeving waardoor mensen graag met jouw willen werken.

 

2) Werk samen met de leukste klanten waar je energie van krijgt

Je wilt niet met iedereen werken. Echt niet. Er zijn klanten en opdrachten waar je er wel tien van zou willen hebben. En er zijn klanten waar je eigenlijk liever niet mee zou willen werken, als je heel eerlijk bent naar jezelf. Soms ga je er toch mee in zee ‘omdat de schoorsteen moet roken’. Maar echt blij word je er niet van. Voor dergelijke klanten zul je niet snel een stapje harder lopen of iets extra’s doen. Kies daarom liever voor klanten waar je energie van krijgt. Die zullen ook sneller weer terugkomen en daar kun je iets bestendigs mee opbouwen. Bovendien zullen zij jou sneller aanbevelen bij anderen.

 

3) Doe de goede dingen

Maak de juiste keuzes voor je bedrijf. Breng focus aan in de dingen die je doet. Zet slimme marketing in om je bedrijf te laten groeien, dat scheelt je heel veel trekken en duwen om aan klanten te komen.

 

4) Doe de dingen goed

Ga voor kwaliteit en doe hier geen concessies in. Als je trots kunt zijn op je bedrijf, op de diensten die je aanbiedt en de wijze waarop je werkt, dan gaat je bedrijf groeien. Dan maak fans van je klanten zodat ze als ambassadeurs voor jou actief zijn.

 

6) Vraag goede prijzen

Als je kwaliteit levert, mag je ook goede prijzen vragen. Als je goed betaalt krijgt voor jouw diensten, dan geeft dat jou ook een beter gevoel over jezelf. Je expertise en je ervaring wordt gehonoreerd en je voelt je serieus genomen. Als je jezelf als prijsvechter in de markt zet, moet je ervoor zorgen dat je processen optimaal slim ingericht zijn, want je hebt geen ruimte om eens iets extra’s te doen. Als je echter goede prijzen vraagt, heb je de mogelijkheid om ook in te zetten op goede service.

 

5) Doe ook regelmatig leuke dingen die niets met je werk te maken hebben

Afgelopen maandag hebben mijn zusje en ik samen een heerlijke relaxte middag en avond doorgebracht in de sauna. Omdat we allebei ons eigen bedrijf hebben, kunnen we onze eigen agenda bepalen. En kunnen we af en toe ook tijd inplannen voor een verwendagje. En dan is het heerlijk om dat juist op een doordeweekse dag te kunnen plannen. Zoals Arko van Brakel in zijn boek zegt: Work hard, play hard, rest hard.

 

7) Houd het overzichtelijk voor jezelf en voor je klanten

Sommige mensen barsten van de ideeën en proberen die allemaal tegelijk in hun diensten te stoppen. Er ontstaan dan de meest ingewikkelde modellen en verhalen. Jouw klant is dan al snel de draad kwijt. Houd het daarom eenvoudig door een kapstok te bedenken voor jouw diensten waar je diverse zaken gemakkelijk onder kunt hangen. Als voorbeeld mijn eigen model over ondernemen vanuit een sterk merk. Dat omvat de drie M’s van succesvol ondernemen; Merk, Marketing en Mindset.

 

8) Werk samen met leuke mensen die jou aanvullen

Ondernemen kan eenzaam zijn. Jarenlang heeft het idee ‘in je eentje vanuit een zolderkamer je bedrijf runnen’ mij tegengehouden om echt als ondernemer te starten. Uiteindelijk wilde ik toch zo graag mijn eigen visie en ideeën in de markt zetten dat ik niet anders kon dan gaan ondernemen. Waar ik overigens nog geen dag spijt van heb gehad. Maar ik ben nu wel in de afgelopen periode bewust op zoek gegaan naar een aantal mensen die ik inspirerend vind om mee samen te werken en waar ik op bepaalde terreinen ook nog wat van kan leren (en zij ook van mij uiteraard, want ideaal gezien is het een wisselwerking). Dit jaar ga ik starten met twee interessante samenwerkingen die volledig in lijn zijn met mijn eigen expertise op het vlak van personal branding. Het wordt ongetwijfeld een boeiend jaar. Kijk ook eens naar mensen in je omgeving die een aanvulling kunnen zijn voor je bedrijf en waar je graag mee zou willen samenwerken.

 

9) Zet optimaal in op waar je goed in bent

Zorg dat je de dingen waar je niet goed in bent en die je niet leuk vindt, zo veel mogelijk uitbesteedt.

ICT-achtige zaken, belastingen en de administratie zijn geen favoriete werkzaamheden als ik naar mezelf kijk. Ik heb dan ook een accountant die mijn belastingen doet en omdat hij goed is in zijn vak, verdient hij zichzelf ieder jaar terug. Ook het ontwikkelen en onderhouden van mijn website laat ik graag over aan een professional. Zo houd ik tijd over om te doen waar ik goed in ben en hierin mijn bedrijf te laten groeien.

 

10) Vier je successen, ook de kleinere

Soms ben je zo hard bezig, en buffel je maar door, dat je vergeet af en toe ook eens stil te staan bij de dingen die je (hebt) bereikt. Daarnaast is het de mens eigen om vooral te kijken naar de dingen die nog niet helemaal gaan zoals je dat zou willen. Daar zet je dan al je aandacht op en intussen ren je maar door. Sta af en toe eens stil en richt je aandacht bewust op de zaken waar je tevreden over bent. Een leuke nieuwe klant, een goed verlopen training, een complimentje dat je zomaar ontving, of een blog die goed ontvangen wordt door je lezers. Of gewoon omdat je iets gedaan hebt waarmee je uit je comfortzone bent gestapt waardoor je weer bent gegroeid als ondernemer.

 

Maak van het ondernemen een manier van leven die jou leven verrijkt en zet de funfactor hoog op de agenda!

Ik help je graag om de X-factor bij jezelf aan te boren en kan je ook leren hoe je de juiste klanten kunt bereiken die graag met jou in zee gaan.

Mail naar  saskia@depersonalbrandingcoach.nl  of bel mij op 06 30 623 555.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Hoe krijg jij de X-factor als zzp’er?

x-factor

 

 

 

 

 

Veel mensen vragen zich wel eens af hoe het zit met die magische X-factor die sommige mensen lijken te hebben en anderen juist weer niet. Kun je die ook ontwikkelen? Hoe doe je dat dan? En kun je die als ondernemer ook inzetten voor je bedrijf?

Iedere ondernemer kan op zijn eigen manier de X-factor ontwikkelen waarmee hij klanten aantrekt die bij hem passen. Ik heb dit talloze malen bij mijn klanten zien gebeuren.De x-factor draait allemaal om zelfbewust ondernemen vanuit jouw unieke kwaliteiten, en het lef hebben om stappen te durven zetten.

Succesvol ondernemen begint in de basis bij jezelf, door te durven erkennen dat je echt iets te bieden hebt. Als dit zelfvertrouwen bij jou werkelijk een basis heeft gekregen, ben je klaar om te gaan groeien met je bedrijf. In de volgende drie voorbeelden kun je lezen over de drie fasen die veel ondernemers doormaken in de groei naar hun eigen x-factor. Wellicht herken je de fase waar je zelf staat in een van de onderstaande verhalen?

 

De drie fasen van zelfbewust ondernemen

Vaak begint het ermee dat je eigenlijk geen idee hebt van alle kwaliteiten en eigenschappen die jij in huis hebt. Zodra je deze in kaart hebt gebracht, zul je aan de bak moeten om je kwaliteiten bewust in te zetten in je bedrijf. Dat vergt soms moedige stappen. En je hebt ook kennis nodig van marketing om jezelf op de juiste manier zichtbaar te maken voor jouw (potentiële) klanten. Als je dit proces op de goede manier doorloopt, ontwikkel je een succesvol bedrijf waarin je jouw kwaliteiten optimaal in kunt zetten en dan wordt ondernemen leuk.

 

Fase 1: De wandelende gunfactor die zich niet bewust is van haar eigen kwaliteiten

Steeds weer vind ik het verrassend, dat veel van die mooie en talentvolle mensen die bij mij aan tafel schuiven, zelf onvoldoende besef hebben van hetgeen ze allemaal in huis hebben. Sacha is iemand die van zichzelf de hoogste gunfactor heeft. Iedereen wil wel met haar werken en overal waar zij komt, willen ze graag met haar doorpraten. Wanneer zij een ruimte betreedt, komt er pure positieve energie binnen. Geen wonder dat iedereen haar graag in zijn omgeving heeft. Daarnaast zit deze vrouw vol met talenten en heeft ze in haar loopbaan al veel bijzonder dingen laten zien en bereikt. Maar, zoals ons Nederlanders dat is geleerd, vindt ze het zelf allemaal maar heel gewoon. Sacha is nog in de opstart van haar personal branding traject en onlangs mailde zij mij nog: “ Als ik hoor dat de meeste mensen hun opdrachten via via krijgen, zinkt de moed me in de schoenen”. Zij heeft nog niet het volle besef hoe bijzonder ze is. Dat komt nog wel!

 

Fase 2: De groeimindset van Gea

Gea sprak ik deze week nog. Zij heeft een gezonde praktijk als haptonoom en is goed in haar vak. Ik heb zonder enig voorbehoud al diverse mensen naar haar doorverwezen die met zichzelf in de knoop zaten en daar met een rationele benadering niet uit kwamen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ze precies met deze mensen doet, maar de resultaten zijn altijd verrassend. Mensen zitten weer goed in hun vel en kunnen weer nieuwe stappen maken waar ze al lang aan toe waren, of problemen achter zich laten waar ze al lang meer rondliepen.

Na jarenlang met dit werk bezig te zijn, is het echter voor Gea tijd om zelf een aantal nieuwe stappen te maken. Ook voor haar is het angstig om los te laten wat bekend en succesvol is, maar ze is toe aan nieuwe groei. En dat heeft ze opgepakt. Met resultaat. Ze heeft een nieuwe praktijkruimte gevonden op een fantastische locatie waar ze aan de slag gaat met een bijzonder coachingsconcept.

Hoe heeft ze dit bereikt? Onder andere door haar ondernemerswensen in kaart te brengen en door open te staan voor nieuwe kansen. Door af en toe moed te tonen als zij de neiging had zich terug te trekken en er dan juist toch voor te gaan. Er zijn nog een paar stappen te gaan om het concept in de markt te zetten. Maar dat is een kwestie van het juiste verhaal ontwikkelen en goede marketing.

 

Fase 3: Van angst voor zichtbaarheid naar een bloeiend bedrijf

Marlies kwam vorig jaar binnen met een hoofd vol vragen. Ze had een mooi concept ontwikkeld maar ze vond het doodeng om ermee naar buiten te treden. En ze had daarnaast ook moeite om haar dienst op een toegankelijke manier over de bühne te brengen. Haar verhaal was nog niet helder genoeg en bovendien had ze niet goed in kaart hoe zij zichzelf zichtbaar zou kunnen maken voor haar doelgroep.

Wat is er veel veranderd sindsdien. Aan tafel zit nu een ondernemer waar de energie en het zelfvertrouwen vanaf spettert. Ze schrijft blogartikelen die goed gelezen worden, heeft een E-book ontwikkeld dat in 1 week al door 200 mensen in opgevraagd nadat ze het op internet aanbood. De laatste maanden komen de opdrachten en klanten aan alle kanten op haar af. Ze heeft geleerd hoe ze op een authentieke manier haar marketing kan doen. “ En dat is zo leuk” vertelt ze ”Ik heb nu opeens al heel snel een expertstatus verworven”.

 

Hoe krijg jij ook de gunfactor en word je een opmerkelijk merk?

Als je succesvol wilt zijn als ondernemer, draait alles om de volgende drie elementen:

  • Mindset: Maak jezelf niet onnodig klein en leer hoe je het beste uit jezelf haalt, belemmeringen en tegenslagen overwint, zodat je een succes maakt van je bedrijf.
  • Jouw authentieke Merk: zet jezelf op de kaart met een treffende presentatie die jouw klanten inspireert en meteen duidelijk maakt wat je te bieden hebt.
  • Marketing: zet je dromen om in concrete plannen en leer slimme nieuwe zaken op het vlak van marketing en social media zodat je zichtbaar wordt en de juiste klanten aantrekt.

Het begint bij jezelf

1) Breng in kaart wat je in huis hebt en wie je daarmee van dienst kunt zijn.

2) Kijk ook eens bij jezelf welke klant jij zou uitkiezen, als je de klanten voor het uitkiezen zou hebben.

3) Van welke opdrachten krijg jij het meeste energie?

4) Waarin heb je een duidelijke toegevoegde waarde te bieden?

5) En kijk daarbij ook naar de markt.Kies iets waarin je echt onderscheidend kunt zijn.

6) Zet de juiste marketing in om jezelf zichtbaar te maken.

 

Ik help je graag om de X-factor bij jezelf aan te boren en kan je ook leren hoe je de juiste klanten kunt bereiken die graag met jou in zee gaan.

Mail naar  saskia@depersonalbrandingcoach.nl  of bel mij op 06 30 623 555.

 

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Hoe overtuig je klanten van jouw toegevoegde waarde?

blabla

 

 

 

 

 

Veel mensen vinden het moeilijk om zichzelf te verkopen.

Kees, een klant van mij die bezig is een nieuw bedrijf op de markt te zetten, heeft hier ook last van. Hij heeft een bijzonder concept bedacht waar een goede markt voor is. Echter, als hij vol vuur zijn verhaal begint te vertellen, raakt hij mij na een paar minuten helemaal kwijt. Ik zucht eens diep en kijk hem enigszins wanhopig aan: ‘Zou je dit verhaal ook in de helft van de tijd kunnen vertellen want je bent vreselijk langdradig!’

Nu is het de beurt aan Kees om een beetje wanhopig te kijken. ‘Dat zou ik best willen, maar hoe doe ik dat? Ik merk zelf ook wel dat ik mijn verhaal niet goed over het voetlicht krijg, maar ik weet niet zo goed hoe ik het pakkender kan vertellen. Laatst had ik daar in een gesprek met een potentiële klant behoorlijk last van. Het gesprek liep heel erg stroef en het is ook niks geworden uiteindelijk.’

Heb jij soms ook het gevoel dat je klanten niet enthousiast wordt terwijl je toch vol passie en enthousiasme over je vak kunt vertellen? Je vraagt je af waarom jouw klanten niet aangesproken worden door jouw passie? Dat kan een aantal oorzaken hebben.

 

Waarom wordt jouw klant niet enthousiast?

  • Vaag taalgebruik

Wellicht ken jij ook coaches die vol passie kunnen vertellen dat ze mensen ‘in hun kracht’ zetten? Of organisatie adviseurs die mensen ‘weer in beweging krijgen’. Eerlijk gezegd is dat nogal een vaag begrip dat niet direct door veel mensen wordt gezien als een aansprekend verkoopargument. Wees liever duidelijk en geef aan wat het effect is van ‘mensen in hun kracht zetten’. Het is helderder als je aangeeft dat iemand weer vol zelfvertrouwen zijn werk kan doen, of dat hij begrijpt hoe hij in een vergadering anderen kan overtuigen van zijn ideeën. En geef aan waarheen de mensen bewegen als ze weer in beweging zijn gekomen. Wat zijn ze anders of beter gaan doen? Wat was het resultaat? Hoe concreter hoe beter.

  • Weinig relevant

Diverse malen is mij al overkomen dat een interim-manager als antwoord op mijn vraag: ‘Waar moet ik jou voor bellen?’, vertelt dat hij erg houdt van ‘klussen waar iets op te bouwen valt.’ Erg onderscheidend is dat niet. Bijna iedere interimmanager is het interim-vak ingegaan omdat hij niet van sleur houdt en liever niet op de winkel past. Een manager in de zorg die veel gevraagd wordt voor grote veranderprojecten en reorganisaties gaf hierin al meer duidelijkheid. Zij vertelde dat zij graag werkt als rechterhand van een bestuurder met ambitie die echt een slag wil maken met zijn of haar organisatie. En uiteraard licht ze dat vervolgens nog toe met een aantal aansprekende voorbeelden.

  • Promotie van je werkwijze

Toen ik als interim HRM-manager de opdracht had een MD-traject te ontwikkelen, was ik in hiervoor in gesprek met een aantal bureaus. Een trainer van een gerenommeerd adviesbureau ging mij, in antwoord op mijn vraag, een soort lezing geven om een ingewikkeld model toe te lichten ‘waar zij altijd heel succesvol mee werkten’. Dat model sloot slechts in beperkte mate aan op mijn vraag en ik voelde mij ook niet echt gehoord als klant. Het was lastig om met de beste man in gesprek te raken, omdat hij mij voortdurend door de processen van zijn model bleef loodsen. Wellicht overbodig om te vermelden dat op dit bureau niet de keuze viel.

  • Vergeten (probleem)vragen te stellen

Veel mensen zijn blij als het hun gelukt is om een strak verhaal te ontwikkelen waarin ze alles over hun dienstverlening hebben opgenomen. Je hoeft maar op het knopje te drukken en ze gaan helemaal los. Je ziet dit ook vaak gebeuren op netwerkbijeenkomsten. Je gesprekspartner begint dan al snel om zich heen te kijken of hij ergens een bekende ziet waar hij gezellig mee kan bijpraten. Wellicht houd je een heel verhaal over iets waar iemand niet echt door geboeid raakt. Of je biedt je klant een oplossing waar hij geen interesse in heeft, omdat het geen antwoord is op zijn probleem. Vraag dus eerst even door waar zijn belangstelling naar uitgaat. En vergeet bij een klant niet om een aantal prikkelende probleemvragen te stellen zodat je klant beseft dat hij nu echt aan de slag moet met zijn probleem.

  • Te langdradig

Wellicht heb je, net als Kees, de neiging om veel teveel tekst te gebruiken. Om hem te helpen zijn tekst in te korten zijn we eerst eens aan de slag te gaan met de kern van zijn boodschap.

Hiervoor gebruik ik het model van de elevator pitch. Als je de essentie van jouw dienst hebt gedefinieerd door het probleem van jouw klant te benoemen en het resultaat dat jij voor/met hem kunt bereiken, heb je een mooie kapstok. Je kunt dan altijd nog het een en ander verder toelichten als je belangstellende lichtjes in zijn ogen ziet verschijnen.

Ik

(Krachtig werkwoord)

(doelgroep)

(facultatief: probleem)

(d.m.v. proces/werkwijze) (indien bijzonder)

0m/zodat/waardoor

(resultaat)

 

Probeer hem zelf maar eens en kijk of je op deze manier kort en krachtig je toegevoegde waarde voor je klant onder woorden kunt brengen.

Wanneer je jouw authentieke merk met een aansprekend verhaal en aanbod voor een duidelijke doelgroep kunt combineren, word je zo goed als onweerstaanbaar voor jouw klanten.

Ik help je graag met de succesvolle opbouw of groei van jouw bedrijf. Wil je hier meer van weten? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

 

Geplaatst in Personal Branding | 1 reactie

Vijf valkuilen die veel ondernemers afhouden van succes

froggy

 

 

 

 

 

Vind jij een nieuw jaar ook altijd weer zo’n mooi moment waarop alles weer openligt?

Goede voornemen zijn volgens veel mensen gedoemd te mislukken maar ik maak ze toch altijd weer met veel plezier. Het is leuk om iets te hebben om naar te streven, en nog leuker is het als je het ook bereikt! Ach, en als je soms momenten hebt waarop je terugvalt in oud gedrag of niet helemaal tot je doel komt, dan heb je altijd nog de kans om weer opnieuw bij te schakelen. Als je tijdelijk van je koers afgedwaald bent, kun je altijd weer terug. Maar je moet wel een koers of een doel hebben als je iets wilt bereiken.

In de afgelopen weken heb ik eens de tijd genomen om terug te kijken naar het afgelopen jaar als ondernemer. Wat heeft mij veel positieve energie gegeven en wat heeft mij energie gekost? Wat wil ik in 2014 meer gaan doen, wat minder en wat anders? Het afgelopen jaar was een leerzaam jaar. Ik ben er weer sterk in bevestigd dat het ongelooflijk belangrijk is om je ondernemerschap in te vullen vanuit authentieke keuzes die passen bij jou als persoon. Het heeft geen zin om dingen te doen die niet bij jou passen, want dat houd je niet vol.

Wat zijn jouw plannen voor dit jaar? En wat ga je eraan doen om ervoor te zorgen dat dit jaar een mooi succesvol jaar wordt voor jou als ondernemer? En welke valkuilen kun je hierbij beter vermijden?

 

Geen inspirerend doel en geen plan  

Het valt me iedere keer weer op dat veel mensen, ook ondernemers, zonder plan werken. Bijzonder jammer is dat. Vaak hebben ze wel een omzetdoelstelling gemaakt, maar vervolgens laten ze het een beetje aan het toeval over hoe die omzet dan gerealiseerd moet worden. Ze laten alles op zich afkomen en pakken de kansen die voorbij komen zonder daarin echt bewuste keuzes te maken. Neem het roer van je leven bewust in eigen hand en trek je eigen plan. Als je een duidelijk doel voor ogen hebt, maak je gefundeerde beslissingen die je verder brengen. En op de momenten dat je het even niet meer ziet zitten, geeft een inspirerend doel je weer net even dat duwtje om toch door te zetten.

 

Niet weten wie je klanten zijn  

Jos Burgers, de auteur van het boek “Gek op gaten’, heeft een duidelijke mening over het maken van strategische keuzes ten aanzien van de klanten waar je voor wilt werken. Zijn vraag aan het publiek is: ‘ Heb je voor jezelf helder voor welke klanten je over drie jaar niet wilt werken?’ Hij beweert dat de meest succesvolle organisaties vooral duidelijk maken naar de markt zijn waarvoor je bij hen niet moet zijn. Mensen willen graag betalen voor exclusiviteit en specialisatie. Als je alles wilt zijn voor iedereen, vindt niemand jou echt interessant. Hij illustreert dit met diverse voorbeelden. Zo is er een aannemer die beweert dat hij alles kan en er is daarnaast heb je de specialist in dakkapellen. Wie zou jij kiezen als je een nieuwe dakkapel wilt laten zetten? De dakkapellenspecialist is 10 % duurder, maar veel mensen betalen dat graag omdat ze dan het veilige gevoel hebben dat ze in handen zijn van een echte specialist.

 

Kuddegedrag  

Een andere valkuil waar ondernemers gemakkelijk in verzeilen is het vermijden van keuzes voor een duidelijke eigen profilering. Terwijl het juist zo belangrijk is om je eigen keuzes te maken die bij jouw ondernemerschap en bij jou als persoon passen. Dat vergt wel enige zelfreflectie maar het levert je zoveel op! Keer op keer ben ik er weer door geraakt hoe krachtig mensen worden als ze echt durven te benoemen waar hun unieke kwaliteiten liggen. Veel mensen hebben in hun jeugd gehoord, dat ze niets bijzonders zijn. De meeste ZZP’ers durven zichzelf daarom niet te profileren als expert of als iemand met bijzondere kwaliteiten. Ze hebben het gevoel dat ze niet genoeg kennis of ervaring hebben, of niet bijzonder genoeg zijn. Als je dat van je af kunt schudden, komt er een enorme kracht vrij! Iedere keer weer zag ik het afgelopen jaar dat mijn klanten zich bewust werden van hun eigenwaarde en daarna zelfbewustere keuzes maakten. Waardoor ze enorm groeien als ondernemer en als mens. Prachtig is dat om mee te mogen maken!

 

Te laat in actie komen  

Marcel van Driel schreef een leuk boek met als titel ‘Waanzinnige plannen’. In zijn boek geeft hij aan dat het gros van de mensen allerlei prachtige dromen hebben maar ze nooit waarmaken. Ze blijven dromen, want dromen is veilig. De meest genoemde redenen waarom dromen vaak dromen blijven zijn:

  • Je denkt dat je het niet kunt.
  • Je denkt dat je er geen tijd voor hebt.
  • Je denkt dat het (te) veel geld gaat kosten.
  • Je bent bang voor de reacties van anderen.
  • Je bent bang dat je zult slagen en dat je veilige wereld zal veranderen.

Welk leven kies jij? Je hebt feitelijk maar twee opties. Ervoor gaan en de verantwoordelijkheid nemen om de zaken te veranderen waar je niet tevreden over bent. Of later terugkijken op je leven en spijt hebben van de keuzes die je niet gemaakt hebt. Kom in actie en maak je ondernemersdromen dit jaar waar.

 

Alles alleen willen doen

Als je een plan hebt, kun je mensen om je heen verzamelen die je kunnen ondersteunen

En dat heb je nodig als ondernemer, wees je daarvan bewust. Het ondernemersbestaan is uitdagend en geeft veel vrijheid om je eigen koers te varen maar het kan ook eenzaam zijn. Je zult regelmatig momenten ervaren dat het tegenzit of dat je het even niet meer zo goed weet. Of je raakt je inspiratie kwijt omdat je in een patroon vervalt waarbij je hetzelfde kunstje blijft vertonen.

Je hebt mensen om je heen nodig waar je je verhaal bij kwijt kunt. Die je kunnen bemoedigen als het even tegenzit en die het met je willen vieren als het goed gaat. Die je kunnen adviseren en een spiegel voor kunnen houden op de juiste momenten. Die je net even dat zetje kunnen geven om nieuwe dingen te durven doen die buiten je comfortzone liggen. Gun jezelf dat je het niet allemaal alleen hoeft te doen. Zorg voor een goede sparringpartner, of liever nog, gun jezelf een goede coach.

Voor 2014 wens ik jou dat je dromen voor dit jaar mogen uitkomen. Een jaar vol vriendschap, plezier en mooie momenten, voorspoed, liefde, gezondheid en succes.

 

Maak er een jaar van om niet te vergeten!

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Wat betekent ‘rijk zakendoen’ voor jou?

plantje

 

 

 

 

Hoe is het afgelopen jaar voor jou als ondernemer geweest? Ben je tevreden over de groei die je bedrijf heeft doorgemaakt? Ben je zelf lekker gegroeid in het ondernemerschap? Heb je met leuke klanten mogen werken? Heb je je passie kunnen uitleven in je bedrijf? En was je omzet een beetje naar tevredenheid? Aan het einde van het jaar is het goed om deze vragen eens aan jezelf te stellen. Even een moment van evaluatie. Een terugblik, gevolgd door een vooruitblik.

 

Wat wil je volgend jaar anders of beter doen?

Hoewel de maand december nog maar net is begonnen, speelden deze vragen de afgelopen dagen ook bij mij door mijn hoofd. En ook zijn er al genoeg plannen nog voor het nieuwe jaar!

 

Hoe kijk jij als ondernemer terug op het afgelopen jaar?

Als jij terugkijkt op jouw afgelopen jaar, hoe tevreden ben je dan over jouw persoonlijke groei en die van je bedrijf? Waarover ben je tevreden en wat wil je volgend jaar verbeteren?

In het afgelopen jaar ben ik er steeds weer in bevestigd dat je om succesvol te ondernemen zichtbaar moet zijn in de markt. Zolang je niet structureel iets aan marketing doet, blijf je onzichtbaar. En zolang niemand je ziet, heb je geen werk.

Voordat je echter druk begint met communiceren, is het belangrijk eerst je eigen verhaal op orde hebben. Juist als ZZP-er ben jij een authentieke brand, gewoon omdat je bent wie je bent. Jezelf laten zien zoals je bent en je expertise delen met jouw (potentiële) klanten, daar draait het om bij personal branding. En dat levert heel veel op, kan ik je melden uit eigen ervaring.

Als ik terugkijk, kan ik niet anders dan constateren dat het een fantastisch jaar is geweest. De personal branding events voor zzp’ers die ik vanuit mijn eigen bedrijf heb georganiseerd, werden goedbezocht en kregen veel positieve reacties. Voor diverse bedrijven heb ik Masterclasses Personal Branding mogen verzorgen. En ik heb mooie trajecten mogen begeleiden, individueel en in groepsverband. Ook word ik vaak als spreker gevraagd. Mijn merk De Personal Branding Coach is stevig gevestigd en groeit en groeit. Ik doe de dingen waar ik mijn passie heb liggen, met de leukste klanten. Kortom ik voel me een rijk  mens. 

 

Ben je klaar om je eigen pad te volgen? 

Désirée Murk-Scholten schreef een interessant boek over ‘rijk zakendoen’ voor mensen die door de uiterlijke schijn van zichzelf en hun bedrijf heen willen kijken. Rijk zaken doen definieert zij als volgt: Je doet rijk zaken als je zaken doet die matchen met jouw onderstroom en die waardering krijgen in de markt. Met je onderstroom doelt zij op je passie, je talenten, je drijfveren en je bestemming. Juist als ZZP-er heb jij waarschijnlijk een hele bewuste keuze gemaakt om voor jezelf te beginnen. Jij bent jouw bedrijf! Dat maakt jou uniek en aantrekkelijk voor klanten om mee te werken. Maar alleen als je je bewust zijn van het feit dat het zo werkt. 

 

Sta jij aan het roer? 

Ondernemers die rijk zaken doen, staan aan het roer en zijn geen speelbal van het krachtenveld om hen heen. Zij besluiten hun eigen unieke pad te gaan. Doen werk dat financieel-economisch interessant is maar tegelijkertijd ook persoonlijke vervulling geeft.

Om dit met jouw bedrijf te bereiken is het goed om eens na te denken over jouw koers.

Waar wil jij heen met jouw bedrijf? Waar kom je iedere morgen weer je bed voor uit?

Kijk eens naar de zaken die je veel energie hebben gegeven. Waarom zijn het juist deze opdrachten of juist deze klanten geweest waar je energie van kreeg? Wat kon je hierin van jezelf kwijt? Hoe kun je nog meer van dit soort opdrachten en/of klanten naar je toe trekken?

 

Durf jij te vernieuwen?

Innovatie is onlosmakelijk verbonden aan rijk zakendoen. Innoveren hoeft overigens niet altijd groots en rigoureus te zijn. Het kan ook klein en fijn zijn. Innovatie is iedere vernieuwing die nieuw is voor jouw bedrijf. Dat kan ook liggen in een meer heldere focus of in het inzetten van social media, als dat nieuw is voor jou. De realistische vraag is wat nu goed is voor jouw bedrijf, zonder je door angst te laten leiden.

 

Rijk zakendoen moet je durven 

Johan Bontje, boardroom consultant en oud-vennoot van adviesbureau Boer & Croon zegt hierover:

“ Je bent rijk als je niet alles op wilskracht hoeft te doen, als je niet tegen je zin hoeft te werken en als je je niet hoeft in  te zetten voor iets waar je niet in gelooft. Het is nauwelijks te kwantificeren hoeveel energie er verloren gaat bij mensen die zich aanpassen om aardig gevonden te worden.”

Ik zie dat veel bij zzp’ers die hun eigen koers nog niet hebben uitgezet. Ze gaan in op opdrachten waar ze weinig energie van krijgen. Werken met klanten die hen niet waarderen en betalen voor wat ze echt waard zijn. Verdoen veel tijd met het najagen van nieuwe klanten, netwerken zich een slag in de rondte. Behoorlijk frustrerend allemaal.

 

Hoe krijg je een beter beeld van jouw ideale klant?

Désirée geeft in haar boek vier goede suggesties om jouw ideale klant in beeld te brengen (zodat je volgend jaar nog meer van dit soort klanten aan kunt gaan trekken).

  • Kijk eens goed naar je huidige lijst met klanten. Wie zijn jouw meest waardevolle klanten? Natuurlijk financieel gezien maar ook menselijk gezien. Het gaat om en-en. Selecteer de beste en meest waardevolle klanten op financiële bijdrage en op de kenmerken voor een prettige inspirerende samenwerking.
  • Schrijf per klant zoveel mogelijk kenmerken op waardoor hij een van de beste klanten is. Kijk naar de harde en zachte elementen. Kijk naar alle fasen in het koopproces. Kijk naar de klant als bedrijf en naar de koper als persoon.
  • Onderzoek dan eens: welke kenmerken delen jouw beste en meest waardevolle klanten?
  • Hoe matchen hun kenmerken met de onderstroom van jou en jouw bedrijf?

Als je weet voor welke klanten jij graag werkt en van welke opdrachten je energie krijgt, is de volgende stap om te zorgen dat jij zichtbaar wordt voor deze markt.

Ik help je daar graag bij en kan je leren hoe je vanuit een sterke personal branding , met een goede marketingstrategie, klanten naar je toe kunt trekken en je bedrijf succesvol kunt laten groeien.

Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

 

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen