Gratis artikelen

Wat betekent ‘rijk zakendoen’ voor jou?

plantje

 

 

 

 

Hoe is het afgelopen jaar voor jou als ondernemer geweest? Ben je tevreden over de groei die je bedrijf heeft doorgemaakt? Ben je zelf lekker gegroeid in het ondernemerschap? Heb je met leuke klanten mogen werken? Heb je je passie kunnen uitleven in je bedrijf? En was je omzet een beetje naar tevredenheid? Aan het einde van het jaar is het goed om deze vragen eens aan jezelf te stellen. Even een moment van evaluatie. Een terugblik, gevolgd door een vooruitblik.

 

Wat wil je volgend jaar anders of beter doen?

Hoewel de maand december nog maar net is begonnen, speelden deze vragen de afgelopen dagen ook bij mij door mijn hoofd. En ook zijn er al genoeg plannen nog voor het nieuwe jaar!

 

Hoe kijk jij als ondernemer terug op het afgelopen jaar?

Als jij terugkijkt op jouw afgelopen jaar, hoe tevreden ben je dan over jouw persoonlijke groei en die van je bedrijf? Waarover ben je tevreden en wat wil je volgend jaar verbeteren?

In het afgelopen jaar ben ik er steeds weer in bevestigd dat je om succesvol te ondernemen zichtbaar moet zijn in de markt. Zolang je niet structureel iets aan marketing doet, blijf je onzichtbaar. En zolang niemand je ziet, heb je geen werk.

Voordat je echter druk begint met communiceren, is het belangrijk eerst je eigen verhaal op orde hebben. Juist als ZZP-er ben jij een authentieke brand, gewoon omdat je bent wie je bent. Jezelf laten zien zoals je bent en je expertise delen met jouw (potentiële) klanten, daar draait het om bij personal branding. En dat levert heel veel op, kan ik je melden uit eigen ervaring.

Als ik terugkijk, kan ik niet anders dan constateren dat het een fantastisch jaar is geweest. De personal branding events voor zzp’ers die ik vanuit mijn eigen bedrijf heb georganiseerd, werden goedbezocht en kregen veel positieve reacties. Voor diverse bedrijven heb ik Masterclasses Personal Branding mogen verzorgen. En ik heb mooie trajecten mogen begeleiden, individueel en in groepsverband. Ook word ik vaak als spreker gevraagd. Mijn merk De Personal Branding Coach is stevig gevestigd en groeit en groeit. Ik doe de dingen waar ik mijn passie heb liggen, met de leukste klanten. Kortom ik voel me een rijk  mens. 

 

Ben je klaar om je eigen pad te volgen? 

Désirée Murk-Scholten schreef een interessant boek over ‘rijk zakendoen’ voor mensen die door de uiterlijke schijn van zichzelf en hun bedrijf heen willen kijken. Rijk zaken doen definieert zij als volgt: Je doet rijk zaken als je zaken doet die matchen met jouw onderstroom en die waardering krijgen in de markt. Met je onderstroom doelt zij op je passie, je talenten, je drijfveren en je bestemming. Juist als ZZP-er heb jij waarschijnlijk een hele bewuste keuze gemaakt om voor jezelf te beginnen. Jij bent jouw bedrijf! Dat maakt jou uniek en aantrekkelijk voor klanten om mee te werken. Maar alleen als je je bewust zijn van het feit dat het zo werkt. 

 

Sta jij aan het roer? 

Ondernemers die rijk zaken doen, staan aan het roer en zijn geen speelbal van het krachtenveld om hen heen. Zij besluiten hun eigen unieke pad te gaan. Doen werk dat financieel-economisch interessant is maar tegelijkertijd ook persoonlijke vervulling geeft.

Om dit met jouw bedrijf te bereiken is het goed om eens na te denken over jouw koers.

Waar wil jij heen met jouw bedrijf? Waar kom je iedere morgen weer je bed voor uit?

Kijk eens naar de zaken die je veel energie hebben gegeven. Waarom zijn het juist deze opdrachten of juist deze klanten geweest waar je energie van kreeg? Wat kon je hierin van jezelf kwijt? Hoe kun je nog meer van dit soort opdrachten en/of klanten naar je toe trekken?

 

Durf jij te vernieuwen?

Innovatie is onlosmakelijk verbonden aan rijk zakendoen. Innoveren hoeft overigens niet altijd groots en rigoureus te zijn. Het kan ook klein en fijn zijn. Innovatie is iedere vernieuwing die nieuw is voor jouw bedrijf. Dat kan ook liggen in een meer heldere focus of in het inzetten van social media, als dat nieuw is voor jou. De realistische vraag is wat nu goed is voor jouw bedrijf, zonder je door angst te laten leiden.

 

Rijk zakendoen moet je durven 

Johan Bontje, boardroom consultant en oud-vennoot van adviesbureau Boer & Croon zegt hierover:

“ Je bent rijk als je niet alles op wilskracht hoeft te doen, als je niet tegen je zin hoeft te werken en als je je niet hoeft in  te zetten voor iets waar je niet in gelooft. Het is nauwelijks te kwantificeren hoeveel energie er verloren gaat bij mensen die zich aanpassen om aardig gevonden te worden.”

Ik zie dat veel bij zzp’ers die hun eigen koers nog niet hebben uitgezet. Ze gaan in op opdrachten waar ze weinig energie van krijgen. Werken met klanten die hen niet waarderen en betalen voor wat ze echt waard zijn. Verdoen veel tijd met het najagen van nieuwe klanten, netwerken zich een slag in de rondte. Behoorlijk frustrerend allemaal.

 

Hoe krijg je een beter beeld van jouw ideale klant?

Désirée geeft in haar boek vier goede suggesties om jouw ideale klant in beeld te brengen (zodat je volgend jaar nog meer van dit soort klanten aan kunt gaan trekken).

  • Kijk eens goed naar je huidige lijst met klanten. Wie zijn jouw meest waardevolle klanten? Natuurlijk financieel gezien maar ook menselijk gezien. Het gaat om en-en. Selecteer de beste en meest waardevolle klanten op financiële bijdrage en op de kenmerken voor een prettige inspirerende samenwerking.
  • Schrijf per klant zoveel mogelijk kenmerken op waardoor hij een van de beste klanten is. Kijk naar de harde en zachte elementen. Kijk naar alle fasen in het koopproces. Kijk naar de klant als bedrijf en naar de koper als persoon.
  • Onderzoek dan eens: welke kenmerken delen jouw beste en meest waardevolle klanten?
  • Hoe matchen hun kenmerken met de onderstroom van jou en jouw bedrijf?

Als je weet voor welke klanten jij graag werkt en van welke opdrachten je energie krijgt, is de volgende stap om te zorgen dat jij zichtbaar wordt voor deze markt.

Ik help je daar graag bij en kan je leren hoe je vanuit een sterke personal branding , met een goede marketingstrategie, klanten naar je toe kunt trekken en je bedrijf succesvol kunt laten groeien.

Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

 

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Hoe social media activiteiten tot mooie ontmoetingen kunnen leiden

gunfactor

 

 

 

 

 

Vorige week schreef ik een artikel dat over de gunfactor ging. Die geheimzinnig persoonlijke factor die een belangrijk verschil kan maken voor jou bij het verkrijgen van nieuwe klanten en opdrachten.

Het boek ‘De gunfactor’ van Michiel Cobben inspireerde mij daarbij. Uiteraard heeft Michiel Cobben vervolgens op social media gelezen dat ik over hem schreef. Hij vond dat leuk en zo ontstond er tussen ons een boeiende kleine mailwisseling. Het klikte wel. Het gevolg van onze offline contacten is dat wij binnenkort een afspraak hebben om eens te zien of er mogelijkheden zijn voor een samenwerking. Want zijn specifieke kennis op het vlak van sales en mijn kennis op het vlak van personal branding kunnen wellicht heel mooi op elkaar aansluiten.

Ik vond dit een leuk voorbeeld van hoe online en offline activiteiten elkaar kunnen versterken, dat ik even met je wilde delen. Overigens kreeg ik, terwijl ik deze blog schreef over mijn blog van vorige week, ook net weer een mailtje binnen van iemand die graag klant wil worden. Dit naar aanleiding van mijn blog over de gunfactor van vorige week…

Michiel Cobben schreef zelf ook een korte blog over onze ‘online ontmoeting’ op zijn eigen blogsite onder de titel:

 

Saskia en ik…

 

Saskia Postma schreef een blog over mijn boek en ik blog over haar blog over mijn boek. 

Bloggen is een vak apart en draagt bij aan je Personal Brand, volgens Saskia, en ik geloof haar. Wie niets onderscheidend weet te schrijven over wat hij kan, levert of voorstelt, die heeft anno 2013 een issue. Dat is wel een hele veilige opmerking en volgens Saskia’s website moet ik gedurfdere uitspraken doen. Ok dan, daar komtie: ‘Blog or Be Gone’. Zo, dat komt aan he? 

Je moet anno 2013 ook in staat zijn om je personal brand in klinkende munt om te zetten, kapitaliseren heet dat. Kan je allebei, dan ben je het succesnummer van de toekomst. Branding en Sales dus, die combi. Ik ga Saskia eens bellen, kijken of we samen op kunnen lopen. Ik ruik kansen. Is dat bloggen toch ergens goed voor. http://www.degunfactor.com

 

Over zichtbaar durven zijn

Afgelopen weekend waren er 36 mensen aanwezig op mijn Personal Branding event “Maak je ondernemersdromen waar’. Een leuke groep enthousiaste ambitieuze mensen ging twee dagen aan de slag met de 3 M’s van succesvol ondernemen: Merk, Marketing en Mindset.

Deze drie items vormen de essentiële basis voor jou als ondernemer om succesvol te kunnen zijn. Pas als jij je merk scherp in kaart hebt, dan kun je naar buiten treden met een goed verhaal. Om dit effectief te doen heb je een slimme marketingstrategie nodig. Maar als je niet de juiste mindset hebt en er echt voor wilt gaan, ga je al snel stranden zodra je tegenslag ondervindt.

Op deze dagen hebben we het ook uitgebreid gehad over zichtbaarheid. Zichtbaar zijn is voor veel ondernemers behoorlijk angstig. Echter om succesvol te ondernemen moet je zichtbaar zijn. Zonder zichtbaarheid geen klanten.

 

Hoe social media jouw zichtbaarheid kan ondersteunen

Social media is een geweldig handig podium om jezelf zichtbaar te maken. Maar ook is het slim om je aan te bieden als spreker. Het gebeurt mij regelmatig dat ik naar aanleiding van een masterclass of lezing klanten krijg. On en offline activiteiten kunnen elkaar geweldig versterken.

Ik heb een kleine enquête gedaan om te onderzoeken hoe de meeste deelnemers op mijn event waren gekomen. Het bleek dat een aantal van hen waren gekomen naar aanleiding van een lezing die ik voor een groep ondernemende vrouwen had gehouden. Ook via anderen hadden diverse mensen van mij gehoord. Een deel van de deelnemers was op het event afgekomen omdat zij mijn blog lazen. En een ander deel was gekomen omdat ik het event heb gepromoot op diverse groepen op Linkedin. En één deelnemer was specifiek gekomen naar aanleiding van een tweet over het event van iemand die zij kende.

Een mooie mix dus die goed weergeeft hoe je als ondernemer op verschillende manieren kunt werken aan jouw zichtbaarheid.

Wil jij een goede groei van je bedrijf realiseren? En kun je hierbij wel wat hulp gebruiken omdat je het soms ongemakkelijk vind uit je comfortzone te stappen? Wil je wel zeker weten dat je de juiste dingen doet die ook het gewenste effect opleveren?

Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

 

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Hoe staat het met jouw gunfactor?

!cid_imageE20071A7-6342-4B79-ACD5-016EC10D0B6D

 

 

 

 

 

Michiel Cobben was lange tijd actief in de bemiddeling van kandidaten voor commerciële functies. Jarenlang sprak hij met klanten over sollicitanten met een ‘gunfactor’ als een vanzelfsprekende selectie-eis voor commerciële kandidaten. Ook voor jou als ZZP-er is de gunfactor een belangrijk, en soms doorslaggevend gegeven, waar je mee te maken hebt als je op gesprek gaat voor een mogelijke nieuwe opdracht.

De persoonlijke gunfactor kan een belangrijk verschil maken bij het verkrijgen van nieuwe klanten en opdrachten.

Maar wat is toch die ‘gunfactor’? En hoe kun je hem verhogen…

 

Geen verkooptrucjes en onecht gedrag

Michiel Cobben schreef hier een interessant boek over, leuk is om te lezen als je je wilt verdiepen in alle fasen van de salescyclus en hoe je die positief kunt beïnvloeden.

Alle zaken waar je in sales mee te maken krijgt, komen aan de orde. Ook worden alle aspecten behandeld die in de verschillende fasen van het salesproces leiden tot het verhogen van de gunfactor. Daarnaast geeft hij een definitie van die ‘ongrijpbare gunfactor’. En die luidt als volgt:

‘Een verkoper met een hoge gunfactor is iemand met wie mensen graag praten en waarmee klanten meer informatie delen. Met deze informatie kan hij zijn aanbod beter laten aansluiten bij de behoeften van de klant. Hij sluit beter aan op de behoeften van de klant, presenteert beter en zorgt dat zijn verhaal beter wordt begrepen.’

 

Wat zijn de zeven stappen die leiden tot het verhogen van je gunfactor?

 

  • Selecteer de juiste klanten.
  • Denk vanuit het belang van de klant.
  • Durf te dromen.
  • Verzin creatieve oplossingen.
  • Laat zien dat je het zeker weet.
  • Vraag om vertrouwen.
  • Blijf alert en geïnteresseerd.  

 

Het lastigste product om te verkopen, jezelf!

Als zzp’er moet jij in staat zijn om jezelf te verkopen! Voor veel mensen is dat een lastige zaak. Want als jij weet wie je bent, wat je te bieden hebt, waar je voor staat en wat de zaken zijn die jou bijzonder maken, start ‘de verkoop’ pas echt.

Daarvoor moet je in staat zijn om goed onder woorden te brengen wat jouw toegevoegde waarde is.

 

‘Magnetizen’ voor authenticiteit

Joyce Meuzelaar, een dame die sinds 1981 actief is op het vlak van marketing en communicatie, schreef een boek onder de titel ‘Marketing is waardenloos, authenticiteit is magnetizing’. Zij betoogt in haar boek dat je juist door authentiek te zijn als mens, anderen aantrekt. Joyce zegt hierover:

‘Om oorspronkelijk te zijn moet je weten wat je het beste kunt, waar je passie ligt en wat je kernwaarden zijn.

Dat begint met een stukje soulsearching. En als je jouw unieke verhaal in woord en beeld èn tussen de oren hebt, dàn ben je klaar voor de eerste stap. Het selecteren van de juiste klanten die bij jou passen! Wanneer je weet wie je bent, waar je voor staat en wat je echt belangrijk vindt, kun je pas echt gaan magnetizen” op natuurlijke wijze. Je zult dan mensen en bedrijven op natuurlijke wijze aantrekken, simpelweg omdat je eerlijk, jezelf en ‘echt’ bent. Kortom: met een krachtige identiteit trek je klanten aan.’

En zal ik je eens wat zeggen; die klanten ga je dan naar je toe trekken met meer gemak dan je voor mogelijk zou houden!

En dat sluit dan weer goed aan op wat Michael in zijn boek schrijft:

‘De gunfactor zit in je hart en niet in je hoofd. Verkooptrucjes en onecht gedrag passen niet in dit plaatje.’

Kortom, het is goed om vaardigheden te leren op verkoopvlak, maar blijf vooral jezelf.

Wil jij ook een goede groei van je bedrijf realiseren? En kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

 

Geplaatst in Personal Branding | 2 Reacties

Waarom ‘op safe spelen’ je bedrijfsgroei belemmert

able

 

 

 

 

 

 

‘Mag ik je wat feedback geven?’

Als iemand je deze vraag stelt nadat je die avond zojuist een presentatie hebt gehouden, voelt dat in eerste instantie niet zo prettig…

Ik was één van de gastsprekers op een avond voor een grote groep vrouwen. En mijn presentatie was inderdaad wat rommelig verlopen. Al in de eerste minuut liet het geluid het afweten. Na veel gepruts aan een rondzingende microfoon, hebben we de techniek maar uitgeschakeld. Dat geeft geen optimale start. Maar voor de rest was het best een leuk verhaal, vond ik zelf.

Andere reacties waren positief. En eigenlijk zat ik op dat moment niet te wachten op dergelijke ‘feedback’. Want met een dergelijke introductie voel je wel aan dat er een aantal kritische kanttekeningen gaan komen. Wat ook zo was, al viel het uiteindelijk nog wel mee.

Deze dame in kwestie was al ruim twintig jaar een succesvolle trainer. En ze had, eerlijk is eerlijk, best een goede kijk op de zaak. Ik kon dus nog wat van haar leren. Daarom heb ik spontaan voorgesteld een ochtend bij haar ‘in training’ te gaan. In ruil daarvoor heb ik haar de middag geholpen met het vormgeven van haar personal branding. Het werd voor ons allebei een hele leuke, leerzame en waardevolle dag.

Net als de meeste mensen, heb ik altijd wel wat moeite met kritiek, ook al is het opbouwend bedoeld. Het voelt alsof je hebt gefaald wanneer iemand zegt dat je het niet (helemaal) goed doet. Maar als je geen fouten durft te maken, ga je nooit groeien. Fouten zijn dus nuttig en onvermijdelijk. Remko van der Drift schreef hier zinnige dingen over in zijn boek “Fouten maken moet”. Leuk om te lezen als je last hebt van perfectionisme of faalangst.

 

Zonder fouten geen groei

Fouten maken vinden we eng. We vermijden ze daarom liever. We blijven in onze veilige comfortzone zitten, terwijl we best wel weten dat dit niet productief is. In onze eerste levensjaren gaan we hier heel anders mee om. Jonge kinderen hebben een grote gedrevenheid om te leren en zijn helemaal niet bang om fouten te maken. En dat is maar goed ook. Anders hadden we nooit leren lopen, of fietsen. Rond het zesde levensjaar ontwikkel je als mens gevoelens van schaamte. Je bent dan in staat jezelf te beoordelen waardoor faalangst de kop kan opsteken. Erg jammer want je verliest hiermee je onbevangenheid.

 

Waarom een ‘vaste mindset’ de groei van je onderneming belemmert

Mensen met een ‘vaste mindset’ hebben de overtuiging dat je basiskwaliteiten, talenten en intelligentie vastliggen. Met een vaste mindset denk je dat je slim moet overkomen op andere mensen, omdat ze je anders niet serieus nemen. Hierdoor durf je niet te experimenteren en fouten te maken. Zo zet je jezelf behoorlijk vast en belemmer je je groei als mens en daarmee de groei van je bedrijf.

 

Succesvolle ondernemers hebben een ‘groeimindset’.

Succesvolle ondernemers hebben de overtuiging dat je je basiskwaliteiten, talenten en vermogens kunt ontwikkelen. Door passie, opleiding en volharding kom je verder en behaal je resultaten. Daar geloven ze in en daar leven ze naar.

Ondernemers met groeimindset zijn gericht op leren en experimenteren, in plaats van te willen bewijzen dat zij het kunstje al beheersen. Zo ontwikkelen zij zichzelf naar een hoger niveau. En hun klanten profiteren hiervan.

 

Waarom we toch geen fouten willen maken

Veel mensen denken wellicht: ‘ Mooi die mindsets, maar tot nu lijkt het vooral over leren te gaan. Er moeten toch ook gewoon resultaten behaald worden? Dat is uiteindelijk toch het belangrijkste?’

Carol Dweck, een Amerikaanse psychologe heeft jarenlang onderzoek gedaan naar de relatie tussen succes en presteren. Zij zegt:

“Het gaat erom de juiste balans te vinden tussen motivatie voor het leren en resultaat’. Als je vooral resultaat wilt behalen, dan mis je je leermogelijkheden. Je wilt vooral scoren en uitdagingen maken je onzeker of je dat zal lukken. Als je zowel belang hecht aan leren, het durven aangaan van de uitdaging, én het behalen van resultaten, dan heb je een goede balans bereikt.” 

Zelf leer ik ook nog voortdurend nieuwe dingen. Ik probeer soms dingen uit, waardoor de eerste versie niet helemaal perfect is. Maar voor mijn klanten is ook mijn ‘eerste versie’ al heel waardevol. Want de basiskwaliteit is uiteraard goed. Tenslotte zit daar ook al ruim twintig jaar van mijn ervaring in verwerkt. En omdat ik mijzelf voortdurend blijf ontwikkelen, blijf ik interessant voor mijn klanten, want mijn diensten ontwikkelen mee.

 

Je kunt meer dan je denkt…

Als je iets echt heel graag wilt, kun je veel tot stand brengen. In het boek ‘Het maakbare brein’ van Margriet Sitskoorn, neuropsycholoog en hersenswetenschapper, staat hiervan een leuk voorbeeld. Margriet beschrijft het verhaal van een man die in zijn jeugd bijzonder weinig aanleg voor het werken met cijfers vertoonde. Toch wist hij zich op latere leeftijd door dagelijks urenlang intensief te oefenen, te ontwikkelen tot een werkelijk geniale hoofdrekenaar!

En Nico van Yperen, hoogleraar Organisatiepsychologie, heeft bij 22 bedrijven onderzocht of ze gericht waren op presteren of leren. De helft van de bedrijven was succesvol, de andere helft niet. Medewerkers van de succesvolle bedrijven gaven aan dat hun bedrijf sterk gericht was op leren.

 

Hoe bereikt jij een groeimindset?

De onderstaande tips uit het boek van Remko van der Drift, kan ik uit de praktijk onderschrijven:

  • Oefen jezelf in het aannemen van een groeimindset door bewust te kiezen voor nieuwe uitdagingen.
  • Laat je niet afschrikken als het een keer niet zo comfortabel voelt om te leren. Blijf gewoon volhouden.
  • Maak kleine stapjes, zo buig je je mindset rustig om.
  • Relativeer je vaste mindset. We hebben allemaal wel eens iets waarvan we geloven dat we het nooit zullen kunnen. Dat is normaal. Bijna alles is te leren.
  • Wees mild voor jezelf maar ook ambitieus genoeg om uit je comfortzone te komen.

J.K. Rowling, de succesvolle schrijfster die miljonair werd met haar Harry Potter boeken zegt hierover mooie dingen.

‘You might never fail on the scale I did, but some failure in life is inevitable. It is impossible to live without failing at something, unless you live so cautiously that you might als well not have lived at all- in which case, you fail by default.’  

 

Wil jij ook een goede groei van je bedrijf realiseren? En kun je hierbij wel wat hulp gebruiken omdat je het soms ongemakkelijk vind uit je comfortzone te stappen? Wil je wel zeker weten dat je de juiste dingen doet die ook het gewenste effect opleveren?

Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

 

 

Geplaatst in Personal Branding | 1 reactie

Wat zijn de 5 valkuilen waardoor veel zzp-ers niet effectief zijn op social media?

!cid_imageD64161C4-AB94-4215-99C5-CF1FAFF285C5

 

 

Tegenwoordig wil elke zzp-er en ondernemer ‘iets’ met social media, maar in de praktijk blijkt dat vaak nog niet zo gemakkelijk. Vorige week sprak ik toevallig Lisa hierover op een bijeenkomst. Zij was druk aan de slag met social media vertelde ze mij.  “Aanvankelijk had ik er niets mee”: zei ze openhartig. “ Dat getut op Twitter van iedereen die vertelt dat hij weer ergens heen gaat, of gaat sporten, of iets anders ‘lekker belangrijks’ gaat doen. Maar ja, iedereen doet het, dus ik heb nu ook maar een account op Twitter aangemaakt.

Ik weet eigenlijk nog niet precies wat ik ermee wil, maar het kost niets dus ik oefen maar eens wat. En ik heb begrepen dat veel coaches op Facebook zitten, dus daar heb ik nu ook maar een bedrijfspagina aangemaakt. Ik heb gelezen dat je er twee keer per week iets nieuws op moet zetten. Best lastig want zoveel heb ik nog niet te melden als startend bedrijf. En dan heb je natuurlijk ook nog LinkedIn. Er gaat behoorlijk veel tijd in zitten alles bij elkaar. Ik hoop wel dat het wat gaat opleveren!”

Het kwam allemaal erg enthousiast maar wel wat ongestructureerd op mij over. Je moet wel een beetje weten hoe je social media effectief inzet. En wat je beter wel en niet kunt doen. Anders kun je er eindeloos veel tijd aan kwijt zijn, zonder al te veel resultaat te bereiken.

 PS. Ik zou het leuk vinden als je mijn bedrijfspagina op Facebook wilt’ liken’ als je mijn blogartikelen waardeert.

www.facebook.com/Depersonalbrandingcoachnl

 

1) Geen strategie en geen plan

Veel zzp-ers zijn heel druk op allerlei verschillende platforms maar merken vervolgens weinig resultaat. Na een tijdje stoppen ze er dan mee “want het werkt niet’.

Om succesvol te zijn is het belangrijk jezelf vooraf duidelijke doelen te stellen. Zit je op Twitter om je naamsbekendheid te vergroten? Wil je met jouw potentiële klanten in contact te komen of wil je je blog te promoten? Weet je wie je doelgroep is en waar die zich bevindt? Dit zijn zomaar wat vragen die je jezelf vooraf zou moeten stellen. Dat voorkomt dat je teveel tijd besteedt aan de verkeerde dingen en dat je teleurgesteld afhaakt.

 

2) Verkeerde focus

Sommige mensen bloggen graag over zaken die hen persoonlijk bezighouden. Maar vergeten dat dit wellicht niet de dingen zijn die hun klant interesseert. Je klant haakt dan af.

Breng daarom eerst je klant goed in kaart voordat je begint met twitteren, facebooken en bloggen.. Als je effectief wilt zijn op social media kun je beter kiezen voor het delen van tips, adviezen en informatie waar jouw klanten echt wat aan hebben. Dan blijft hij je graag volgen, gaat hij je waarderen en zal hij uiteindelijk je diensten afnemen.

 

3) Ongeduld

Het kost tijd om een relatie met een klant op te bouwen. Social media kan daarbij heel behulpzaam zijn, maar mensen moet jou eerst wat beter leren kennen voordat ze zaken met je willen doen. Je hebt dus wat geduld en doorzettingsvermogen nodig. Iemand vergeleek het eens met ‘vliegwielmarketing’. Het moet eerst even op gang komen, maar als het eenmaal loopt heb je er heel veel voordeel van. Dat kan ik je uit mijn eigen praktijk bevestigen. De meeste mensen moeten minimaal 7 keer iets van jou gehoord of gezien hebben voordat ze overwegen zaken met je te doen.

En dan moet het toevallig ook nog het juiste moment zijn. Soms zijn ze gewoon nog niet zover. Ik krijg vaak mails van mensen die pas een jaar later echt zaken gaan doen. Onderstaand een voorbeeld van iemand die heel blij is met mijn wekelijkse tips.

“Beste Saskia. Bedankt weer voor de nieuwsbrief. Ik waardeer je nieuwsbrieven enorm en kan er veel nuttige informatie uithalen. Ik lees ze met heel veel plezier en interesse. Mocht ik nadenken over een coach, dan zal ik zeker aan jou denken. Dank je wel.”

Leuk toch als iemand je speciaal mailt om je te bedanken? En wellicht dat we nog eens zaken gaan doen. Zou leuk zijn. Maar het kan gerust ook nog even duren. Je kunt niet aan het gras trekken om het sneller te doen groeien. Je kunt het wel bemesten. En soms gaat het ook sneller. Deze mail kreeg ik deze week naar aanleiding van dezelfde blog.

“Hoi Saskia. Dank voor je nieuwsbrief! Het lijkt warempel wel of je verhaal over Martijn mijn verhaal is??!!! Maar goed… Ik wil graag een afspraak met je maken dan wel aangeven dat ik de tijd rijp acht om met elkaar “in zee” te gaan.”

 

4) Geen waardevolle informatie delen

Veel mensen zien social media gewoon als een podium waarop je gratis reclame kunt maken voor jezelf. Dus bestoken ze mensen ongevraagd met informatie over hun producten en diensten. Ze reageren op discussies in groepen met mededelingen die duidelijk alleen als doel hebben om even een link naar hun dienst te posten.

Zo werkt het niet op social media. Hoe jammer dat ook is, klanten zitten niet te wachten op informatie over jouw onderneming, producten of diensten. Hoe bereik je hen dan wel?

Bedenk welke vragen er leven bij jouw klanten en schrijf hierover. Of sterker nog. Vraag ernaar en ga het gesprek met hen aan. Om succesvol te zijn moet je jouw klanten verleiden met nuttige, gratis informatie. Deel links naar leuke, relevante websites en wees informatief. Maak jezelf dermate boeiend dat mensen jou blijven volgen en jouw artikelen en tips doorspelen naar mensen uit hun netwerk. Dan volgen de verkopen uiteindelijk vanzelf.

 

5. Alleen maar gezellige contacten onderhouden

Sommige mensen zijn juist weer zo bang om reclame te maken dat ze alleen maar op social media lijken te zitten om gezellige contacten te onderhouden. Ze zijn heel attent en aardig maar het levert hen geen klanten op. Dat komt deels omdat ze geen duidelijk doel hebben gesteld. Maar ook omdat ze klanten nooit verwijzen naar hun website of diensten. En dan laat je natuurlijk ook kansen liggen.

Je kunt social media zien als een communicatiemiddel om bij te dragen aan jouw bedrijfsdoelstellingen. Zorg ervoor dat klanten een bezoekje aan jouw website brengen. Als zij hier je artikelen te lezen en zich inschrijven voor je nieuwsbrief, kun je een mailinglijst opbouwen van potentiële klanten. Die lijst is jouw goudmijn waar je business uit voort gaat komen.

Wanneer je social media effectief leert inzetten, trek je heel gericht klanten naar je toe. Voortaan zoeken zij jou op, in plaats van jij hen.

 

Als je denkt dat je hier wel wel wat hulp bij kunt gebruiken, mail mij dan! Ik help je graag verder. Je kunt mij bereiken via saskia@depersonalbrandingcoach.nl of via 06 30 623 555.

 

Geplaatst in Personal Branding | 7 Reacties

Dromen, durven, doen…

!cid_image456DB1DE-38E2-4400-ABAC-6DCEDAC0ECE7

 

 

 

 

 

 

 

“Doe ik het wel goed genoeg? Haal ik wel alles uit het leven? Haal ik wel alles uit mezelf? Waarom heb ik nog steeds niet wat ik wil?” Spelen deze vragen ook door jouw hoofd?

Er zijn van die momenten in je leven dat je toe bent aan iets nieuws. Je voelt je onrustig. Je wilt heel veel, maar weet niet goed hoe je moet starten. Je wilt een nieuwe richting inslaan, maar het is angstig om los te laten wat je nu hebt. Veel mensen hebben daar last van.

Veel mensen die bij mij aan tafel schuiven voor begeleiding worstelen met het gevoel dat zij zichzelf niet goed profileren. Ze zijn vaak te bescheiden. En dat weten ze zelf ook. Maar hoe verander je dat? Dat zijn vaak de vragen die maken dat mensen met hun personal branding aan de slag willen gaan.

 

Ik haal geen energie meer uit mijn werk

Martijn die ik deze week sprak, staat op een kruispunt staat in zijn leven en haalt geen voldoening meer uit zijn werk. Jarenlang was hij actief in banen met een hoog salesgehalte. Hij was daar ook best goed in maar hij haalt er de laatste jaren geen energie meer uit. En eigenlijk heeft hij andere dromen. Hij is het zat om in loondienst te werken. Hij wil zelf bepalen hoe wat hij doet en met welke klanten. Wat hij echt graag zou doen? Mensen begeleiden, trainen, opleiden, daar gaan zijn ogen van glimmen.

“ Maar ja”, verzucht hij: “ Daar zijn er al zoveel van. Is daar nog wel een markt voor?
En ondernemen is ook best een grote stap. Ik ben al achterin de veertig. Moet ik daar nog wel aan beginnen? Maar ja, als ik het nu niet doe, zal het er wel nooit van komen.”

 

Is dit wel voor mij weggelegd?

Henry Ford heeft een hele mooie uitspraak gedaan over het menselijk potentieel.
Hij zei: ” Als je denkt dat je het kunt, of je denkt dat je het niet kunt, je hebt altijd gelijk.”

Als jij werkelijk gelooft dat je in staat bent om je doel te bereiken, dan gaat het je ook lukken. Succes is echt een keuze. Je zult moeten kiezen om ervoor te gaan terwijl je nog geen zekerheid hebt over het eindresultaat. En dat is soms wat angstig.

 

Starten als hybride ondernemer?

Ik heb zelf ook lang geaarzeld om echt die de stap te nemen om full time te gaan ondernemen. Terwijl ik op zich in loondienst altijd al verantwoordelijk was voor de acquisitie en invulling van mijn eigen projecten. Feitelijk draaide ik mijn eigen winkeltje, maar er werd wel iedere maand netjes een leuk salaris op mijn rekening gestort. En dat voelde toch wel comfortabel. Daarna heb ik allerlei vormen van ondernemerschap geprobeerd.

Ik heb kort vanuit een franchiseconstructie gewerkt, maar dat kostte me aanzienlijk meer aan tijd en geld dan het me opleverde. Ik heb als interim-manager gewerkt en dat verdiende echt heel leuk. Maar het leverde mij te weinig voldoening op, omdat ik behoefte had om meer zelf mijn stempel te drukken op de diensten die ik aanbood.

En uiteindelijk ben ik mijn bedrijf in eerste instantie gestart vanuit wat ze tegenwoordig zo mooi ‘hybride ondernemerschap’ noemen. Wat er op neerkomt dat je nog een part time baan hebt naast je eigen bedrijf. Dat heeft voor – en nadelen. De Rabobank heeft hierover een leuk artikel geschreven met 5 tips voor startende ondernemers die nog een baan naast hun bedrijf hebben.

https://www.ikgastarten.nl/juridisch/oprichting/2745-5-tips-voor-startende-hybride-ondernemers.html

Hun 5 tips voor startende hybride ondernemers in het kort:

  • Vind de juiste balans tussen baan en bedrijf.
  • Geduld is een schone zaak. Houd rekening met het feit dat u als hybride ondernemer nu eenmaal minder tijd over heeft om aan de groei van uw onderneming te besteden dan andere starters.
  • Zet geld opzij voor toekomstige investeringen.
  • Stel realistische doelen.
  • Neem jezelf en je onderneming serieus

Ik zou daar nog een zesde en zevende tip aan toe willen voegen en dat is:

  • Ga bloggen
  • Neem een goede coach

 

Doelgerichte marketing

Een deel van de mensen die ik begeleid, willen naast een vaste gaan of een interim bestaan iets nieuws opbouwen. Waar ze dan tegenaan lopen, is dat ze weinig tijd hebben voor acquisitie. Omdat hun vaste baan of interim opdracht ook veel tijd vergt. Het is dus belangrijk om zeer doelgericht met je tijd om te gaan. Ik herken dat wel, want de part time baan die ik in eerste in instantie naast mijn eigen bedrijf had, vroeg ook veel commitment en veel tijd. Ik had ook geen tijd voor acquisitie. En daarom was het zo ideaal dat ik door het schrijven van blogartikelen mijn status als expert kon opbouwen en klanten aan kon trekken. Dat werkt wel zo efficiënt.

 

Het nut van een coach

Wat ik zelf merkte, is dat het begon te wringen tussen mijn part time baan en mijn ondernemerschap. Het werd steeds lastiger om beiden goed te combineren toen mijn bedrijf goed begon te lopen. Het werd een vermoeiende spagaat op den duur maar de stap nemen om mijn baan op te zeggen, was ook voor mij toch nog best groot. Het heeft mij toen geholpen om een tijdje met een coach te werken. En mijn bedrijf groeide gelukkig zo succesvol dat ik met een goed gevoel kon kiezen voor full time ondernemerschap.
Bij veel van mijn klanten zie ik hetzelfde gebeuren. Ze worden helemaal opgeslokt door hun baan of interim-opdracht en intussen gebeurd er te weinig om hun bedrijf serieus te laten groeien. De focus blijft teveel versnipperd en ze maken geen progressie. Dan is het belangrijk om te zorgen voor een coach die kan functioneren als ‘die stok achter de deur’, klankbord en adviseur.

  •  Om te zorgen dat je begint vanuit een sterke branding van je merk.
  •  Dat je de juiste focus houdt.
  •  Dat je efficiënt met je tijd omgaat.
  •  Om je marketing goed in te richten zodat je de juiste dingen doet.
  •  Om af en toe even die hobbel te kunnen nemen als het tegenzit.

Wil jij ook een goede groei van je bedrijf realiseren? En kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Hoe word je een powerbrand?

!cid_imageA56CF52A-D477-4C55-A83F-A751EDDF92D4

 

 

 

 

 

Weet jij wat een powerbrand is?

Mirte Stut weet er alles van. Ik ontmoette haar op een bijeenkomst over Personal Branding waar ik als spreker was uitgenodigd. Mirte gaf hier ook een presentatie, over powerbrands.

Zij werkte jarenlang als merkstrateeg bij N=5, het grootste onafhankelijke reclamebureau van Nederland. Je kent hen wellicht van ‘Goeiemoggel’, de reclame van KPN. Of van de grappige reclame met de sympathieke ex-miljonair van Telfort.

Mirte deed samen met Marc Oosterhout vijf jaar lang onderzoek naar de principes die powerbrands succesvol maken. H&M, IKEA, Nespresso, Starbucks, Google en Apple zijn voorbeelden van powerbrands. Zij schreven hier een bijzonder interessant boek over dat iedere marketingopleiding wat mij betreft als lesstof zou moeten gebruiken.

Powerbrands zijn merken die kracht uitstralen in alles wat ze doen. Ik was natuurlijk nieuwsgierig waarom deze merken zo succesvol zijn, en wat hun geheim is. En ook wat jij er als ‘mensenmerk’ van kunt leren.

 

Je kunt je nog opgeven voor het event ‘Maak je ondernemersdromen waar’ op 15 en 16 november

Op mijn event ‘Maak je ondernemersdromen waar’ vertel ik je meer over de geheimen van powerbrands. Ook jij kunt een powerbrand zijn.

Geef je snel op en leer alles over personal branding en het succes van powerbrand. En ook deel ik op deze dagen veel waardevolle kennis met jou over marketing en mindset, de andere twee peilers voor succesvol ondernemen.

Er zijn nog nu nog plaatsen beschikbaar maar het gaat hard. Via de onderstaande link vind je alle informatie en je kunt je direct aanmelden.

http://www.depersonalbrandingcoach.nl/diensten/event/

 

De drie M’s van succesvol ondernemen

Als je succesvol wilt zijn als ondernemer, draait alles om de volgende drie elementen:

Jouw authentieke Merk: zet jezelf op de kaart met een treffende presentatie die jouw klanten inspireert en meteen duidelijk maakt wat je te bieden hebt.

Marketing: zet je dromen om in concrete plannen en leer slimme nieuwe zaken op het vlak van marketing en social media zodat je zichtbaar wordt en de juiste klanten aantrekt. Maak fans van je klanten zodat ze als ambassadeurs voor jou actief zijn.

Mindset: Leer van succesvolle ondernemers hoe je het beste uit jezelf haalt, belemmeringen en tegenslag overwint, en een succes maakt van je bedrijf.

De basis vormt hierbij jouw eigen authentieke merk. Zonder merk geen verhaal en zonder verhaal geen klanten. De hoogste tijd dus om je serieus te verdiepen in je “branding”: jouw unieke mix van persoonlijke waarden, passies, talenten, eigenaardigheden, kennis en ervaring.

 

Jouw persoonlijke powerbrand

Om in beeld te zijn voor interessante opdrachten en klanten, moet je duidelijk kunnen aangeven wat jouw toegevoegde waarde is, maar ook in staat zijn om jezelf te laten zien.

Daarbij kun je veel leren van powerbrands. In dit artikel zal ik je iets meer vertellen over één van de zeven belangrijke succesfactoren van powerbrands, namelijk het ‘principe van het conflict’.

In hun boek beschrijven Mark en Mirte een conflict als volgt:

Het principe van het conflict gaat feitelijk over het onmisbaar maken van jezelf. Conflicten gaan over het gat tussen een gewenste situatie (wat mensen graag willen) en een gevreesde situatie (een ongewenste situatie, vaak de situatie zoals die op dat moment wordt beleefd).

 

Als jij een conflict oplost, maak je jezelf als merk relevant

Het denken vanuit conflicten, dus het gat tussen de gewenste situatie en de huidige (ongewenste) situatie, biedt een wereld aan mogelijkheden. En geeft antwoord op de vraag: waar draait het nou echt om?

Richard Branson zei hierover: ‘Vraag je altijd af: is er iets wat mijn klant sterk frustreert? Als je hierachter bent, dan moet je bekijken, hoe je dit kunt wegnemen.’

Apple, één van de powerbrands, heeft bijvoorbeeld het conflict van techniek goed begrepen. Apple vindt dat techniek er is om mensen verder te helpen. Veel mensen vinden techniek namelijk onbegrijpelijk en enorm complex. Hier ligt dus een conflict.

Hoe vaak komt het niet voor dat de computer niet doet wat jij wilt? Bij mij werkt dat dermate veel frustratie op dat mijn primaire reactie is om de laptop maar gewoon direct uit het raam te smijten. Dat doe ik natuurlijk niet als geciviliseerd mens, maar intussen komt de stoom uit mijn oren.

Dat is dus een voorbeeld van een krachtige emotie waar Apple goed op inspeelt. Zij zijn op zoek gegaan naar de werkelijke frustratie van techniek. Apple geeft zichzelf als opdracht om techniek voor mensen toegankelijker te maken. En ze laten zichzelf daarbij niet beperken. Dat resulteert in de iPod, de iPhone, de iPad en de Mac TV. Waar mensen massaal voor in de rij staan.

 

Een conflict waar veel mijn klanten mee in de maag zitten, als voorbeeld:

‘Ik wil als ondernemer het werk doen waar ik goed in ben en voldoening uit haal.

Maar ik wil ook graag een mooie omzet maken. Het probleem is echter dat ik te weinig klanten heb, te veel tijd kwijt ben aan acquisitie (waar ik een hekel aan heb) en te weinig verdien. Ik werk te hard en verdien eigenlijk te weinig. Dit is niet wat ik mij bij ondernemen had voorgesteld.’

Vraag je eens af:

  • Wat is het conflict waar jouw klanten mee worstelen?
  • Raakt dit conflict aan dieperliggende emoties, die mensen echt heel graag opgelost zien?
  • Wat is jouw toegevoegde waarde hierin?
  • Kun jij dat conflict geloofwaardig oplossen met jouw dienst of product?

Als je op de onderstaande link klikt, krijg je alle informatie:

http://www.depersonalbrandingcoach.nl/diensten/event/

Schrijf je direct en maak nog gebruik van de vroegboekkorting die eindigt op 21 oktober. Snelle beslissers kunnen voor slechts 297 euro deelnemen aan deze twee dagen. Je krijgt een wereld aan informatie en tips hoe jij als zzp-er van je onderneming een succes kunt maken.

15 en 16 november worden topdagen, zorg dat je erbij bent!

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Hoe verleid je jouw klanten met een verhaal?

story

 

 

 

Als dochter van een boekhandelaar las ik graag spannende verhalen. Pippi Langkous was mijn persoonlijke heldin. Haar poster hing boven mijn bed en we speelden bij ons in de straat graag haar avonturen na. Uiteraard had ik dan de rol van Pippi. ‘Kruistocht in spijkerbroek’ was ook een van mijn favoriete boeken. Geweldig zoals je als kind door schrijfster Thea Beckman meegenomen werd in een hele andere wereld van eeuwen terug. Wist je dat je de best gelezen managementboeken ook bol staan van de verhalen? Mensen lezen graag verhalen.

Storytelling, het vertellen van verhalen, is daarom een geweldig sterk instrument om jouw klanten mee te inspireren. Maar ook om in een presentatie te gebruiken, een concept te pitchen of om een product of dienst mee te verkopen. Zou het niet mooi zijn als je kon leren om verhalen te gebruiken om jouw boodschap zo in te pakken dat je maximaal invloed en effect hebt? Dat kan heel goed. Door de inhoud in de juiste vorm te gieten.

 

Overtuigen met storytelling

Zelfs een organisatie als Microsoft die computers en software ontwikkelt, maakt heel succesvol gebruik gemaakt van de kracht van storytelling. Zou je wellicht niet verwachten in zo’n technische omgeving. Maar het werkte dermate goed dat Martin Sykes en Niclas Malik, die allebei bij Microsoft werken, er een boek over schreven.

Martin werkt als IT-strateeg, en Niclas als ondernemingsarchitect. Zij moesten vaak hele ingewikkelde software- en technische zaken uitleggen aan hun klanten die dat lastig konden volgen. Ook merkten ze dat het implementeren van nieuwe software vaak gepaard met veel weerstand. Want mensen moeten ermee leren werken. En daar hebben ze meestal niet veel zin in. Ze houden de dingen liever zoals ze het gewend zijn.

Toen zij de kracht van storytelling heel gericht gingen inzetten, werkte dat zo goed dat mensen zelfs de meest complexe concepten en toepassingen makkelijk konden onthouden en toepasten. Ook merkten projectmanagers dat het heel goed inzetbaar was bij de begeleiding van veranderprocessen.

Martin en Niclas ontwikkelden een handig model dat de sleutel is tot het creëren van een aantrekkelijk verhaal met impact. Zij noemden model het CAST. Dit model is door hen getest op honderden werknemers van Microsoft en mensen van andere grote organisaties over de hele wereld.

 

Vertel, visualiseer en krijg alles voor elkaar

Dag in dag uit zijn ondernemers bezig met het overtuigen van mensen. Mensen warm maken voor een verandering, voorstel of besluit. Het geven van lezingen en presentaties waarbij je mensen graag iets bij wilt brengen. Of simpelweg het overtuigen van klanten om zaken met jou te doen. De vier simpele stappen van het CAST-model kunnen jou helpen om voortaan nog meer impact op je klanten te hebben:

CONTENT

Veel presentaties en verhalen bevatten onnodig veel wollige praat en gaan veel te diep in op de inhoud. Daarbij is het doel ook vaak niet helder. Een handige tip: vat je doel samen in 1 zin die de kern van je verhaal vormt.

Bij het ontwikkelen van je content voor je artikel, je website of je presentatie moet de inhoud ervoor zorgen dat jouw klant of jouw doelgroep meteen begrijpt:

  • Waarom je wilt dat ze in actie komen.
  • En wat ze moeten doen.

AUDIENCE

Om jouw verhaal op een overtuigende manier te kunnen vertellen, moet je weten wie jouw klant is en hoe hij denkt. Je wilt de mensen aan wie je je verhaal vertelt goed begrijpen, zodat je zeker weet dat je de juiste toon aanslaat. Een paar handige vragen hierbij zijn:

  • Wat moeten ze weten?
  • Hoe bereik je dat ze reageren zoals jij wilt?
  • Welke drijfveren spelen er bij hen die je kunt ‘benutten’?

STORY

Als je de inhoud en je publiek goed in kaart hebt gebracht voor jezelf, kun je je richten op de structuur van het verhaal. Je bent overtuigend omdat je niet simpelweg informatie geeft, maar een verhaal gebruikt, dat aansluit op hun belevingswereld. Dat maakt het voor jouw klant makkelijker om zich met jouw doelen te identificeren. Hij onthoudt bovendien je ideeën eenvoudiger en zal sneller overtuigd raken om in te stemmen met je voorstellen. Leer van Steven Spielberg en breng structuur aan in je verhaal:

“De mensen zijn vergeten hoe ze een verhaal moeten vertellen. Verhalen hebben geen midden of einde meer. Meestal hebben ze een begin dat nooit ophoudt met beginnen.”

TELL

Een goed verhaal kun je nog sterker maken door er een visueel verhaal van te maken. Combineer de woorden met sterke beelden. Veel mensen zijn visueel ingesteld en soms zegt een goed beeld meer dan duizend woorden. Maak daar optimaal gebruik van. De sleutel tot het beïnvloeden van beslissingen is mensen betrokken maken. Het is jouw taak om mensen te helpen visualiseren wat je beschrijft, niet om ze te vertellen wat ze moeten voelen. Als je iets goed beschrijft, volgt het gevoel vanzelf. Bijvoorbeeld: als de werkomstandigheden vreselijk zijn, beschrijf ze dan en zeg niet alleen dat ze vreselijk zijn. Het publiek of je lezer wil de gevoelens begrijpen, zich kunnen inleven en niet slechts het resultaat horen.

 

Vertel je verhaal en inspireer je klant en wordt een klantenmagneet

Zoals je wellicht wel in mijn blogs hebt gelezen, krijg ik bijna al mijn klanten door het vertellen van verhalen. Dat wil zeggen, ik schrijf mijn blogs, heb inmiddels een trouwe schare lezers en die sturen mijn blogartikelen ook regelmatig door naar bekenden in hun omgeving.

Op mijn event, Maak je ondernemersdromen waar, op 15 en 16 november gaan we aan de slag met jouw merk en ontwikkel je jouw verhaal, dat die jouw klanten inspireert en meteen duidelijk maakt wat je te bieden hebt.

 

Gratis doorbraaksessie voor iedere deelnemer van het event op 15 en 16 november

Omdat ik het geweldig vind als mensen hun ondernemersdromen waar maken en hun grenzen durven te verleggen, wil ik jou graag iets aanbieden.

Normaal kosten een doorbraaksessie 197,= . Ik wil deze sessie gratis aanbieden aan iedereen die zich opgeeft voor mijn event op 15 en 16 november

Je leert onder andere het volgende:

  • Je krijgt een heldere visie op wat je ECHT wilt en wat je onbewust tegenhoudt om datgene te doen wat je in je werk en bedrijf echt succesvol en winstgevend maakt.
  • Je krijgt helderheid over de stappen die je kunt zetten om dit te realiseren.
  • Je leert welke eerste stap je kunt zetten om snel in actie te komen.

Hoe werkt het?

Zorg dat je niet achter het net vist en maak vast je belangstelling kenbaar, door mij een mail te sturen dat je interesse hebt. Je komt dan op de voorlopige lijst met deelnemers. En je ontvangt zeer binnenkort alle details over het event.

Dan kun je uiteraard alsnog je besluit nemen of je deel wilt nemen. Zodra je inschrijving definitief is, ontvang je van mij een uitnodiging voor jouw persoonlijke doorbraaksessie.

 

 

 

Geplaatst in Personal Branding | 1 reactie

Ken jij het geheim van de ‘BHAG’?

xfactorbhag

 

 

 

 

 

Ik moet je wat bekennen. Ik doe mee aan de Biggest Loser. Niet op TV hoor. Gewoon hier in Zeist. Maar wel met de coaches van TV, Sandra van de Kamp en Imro Beuk.

‘Leuk voor jou.’ denk je nu wellicht. ‘Maar wat heeft dat te maken met ondernemen en met personal branding? Want dat zijn toch de onderwerpen waarover ik jouw nieuwsbrieven lees.’

Eigenlijk heel veel. Het gaat namelijk in beide gevallen over het geheim van de ’BHAG’ (Big Hairy Audacious Goal). Ik las in de plaatselijke krant over dit programma The Biggest Loser Zeist, met begeleiding van een personal trainer, een goed eetplan. En het was vooral het uitdagende doel om in 9 weken op een gezonde manier 10 kilo af te vallen, waardoor ik over de streep werd getrokken. Want ik wilde al maanden wat kilo’s afvallen maar intussen slopen ze er juist aan.

Dit was dus een uitdaging waar ik eigenlijk al een tijdje aan toe was. En omdat het een stevig doel was, wilde ik er dit keer echt helemaal voor gaan. En dan pas komt de wilskracht voor werkelijke verandering tot uiting. Pas dan kom je echt in beweging.

Ondernemen gaat ook over uitdagende doelen en nieuwe dingen (durven) doen. In het onderstaande artikel lees je er meer over. (Ben overigens zeer blij dat ik het heb gedaan. Diverse kleding staat weer een stuk leuker en ik ben nog niet eens klaar met het programma.)

 

Ken jij het geheim van de ‘BHAG’?

Als ondernemer heb je een ‘BHAG’ nodig. Een uitdagend doel, een doel wat maakt dat je uit je comfortzone treedt, dat je nieuwe dingen gaat doen en nieuwe wegen bewandelt. ‘Stilstand is achteruitgang’ zei mijn leraar vroeger altijd. En hij had gelijk.

Als je jezelf niet blijft vernieuwen als ondernemer, slaap je in, veroudert je kennis en ben je op den duur niet meer interessant voor je klanten. Je kunt niet eeuwig hetzelfde kunstje blijven doen. Bovendien blijf je je als mens ook ontwikkelen en passen bepaalde zaken op een gegeven moment niet meer bij je. Veel mensen kloppen bij mij aan omdat ze toe zijn aan een nieuwe stap. Het oude jasje past niet meer.

Een ‘BHAG’ is een doel waar je echt voor wilt gaan. Een doel dat je inspireert. Dat maakt dat je het beste uit jezelf haalt.

 

Hoe goed wil je zijn?

Cees Harmsen beschrijft heel mooi in zijn boek “Opmerkelijke Ik’ het belang van ambities. Hij schrijft:

“Dat je beschikt over een aantal talenten is een prachtig uitgangspunt en zelfs een noodzakelijke voorwaarde om succesvol te zijn. Het is echter niet voldoende. De veel belangrijkere vraag is wat je gaat doen met die talenten. Haal je ook echt eruit wat erin zit? Daarbij geldt de gedachte:

Het gaat er niet om hoe goed je bent, het gaat erom hoe goed je wilt zijn.

 

Grote Gekke Gave Doelen

“BHAG’s zijn eigenlijk Grote Gekke Gave Doelen. Het gaat om doelen waar je elke dag weer met passie en overgave aan kunt werken. Doelen die kleur geven aan je professionele leven. Doelen die je aanzetten om je grenzen te verleggen. Tijdens het werken aan deze doelen, maak je als mens veranderingen door. Sterker nog, de realisatie van deze doelen maakt van jou een ander mens. Je krijgt vanzelf een groeimindset. Je gaat kansen herkennen die je eerst over het hoofd zou hebben gezien.

 

Flow en de creatie van piekprestaties

Hoeveel meer kun jij bereiken met je bedrijf? Veel meer dan je zou denken. Wat heb je nodig om je BHAG te bereiken?

Jan de Bommerez en Kees van Zijtveld schreven hierover een leuk boek ‘Jouw grootste prestatie ooit’. Zij hebben de zes factoren op een rijtje gezet die je nodig hebt om je potentie waar te maken. De zes factoren zijn:

  •  Clarity (helderheid en focus)
  •  Choice (kies een doel)
  •  Commitment (betrokkenheid)
  •  Challenge (het doel dient uitdagend te zijn)
  •  Confidence (vertrouwen)
  •  Centredness (gecentreerd zijn).

Kort samengevat: Je hebt helder doel nodig om goede keuzes te maken. Met commitment zul je dit doel vervolgens gaan bereiken. Je doel moet daarbij wel uitdagend zijn maar niet dermate belastend, dat het verlammend werkt. Als het doel echter te gemakkelijk is, raakt je aandacht snel verslapt en kom je niet in beweging. Je hebt vertrouwen nodig in het proces en in jezelf (en daarbij kan een goede coach je enorm behulpzaam zijn).

En als je dit proces op een goede manier doorloopt, ga je merken dat je met je bedrijf in een mooie flow raakt. In flow zijn, betekent dat je met hart en ziel in iets opgaat. In flow heb je charisma en invloed. Mensen in flow werken als een magneet op hun omgeving. Als jij met je bedrijf in flow komt, ga jij als een magneet de klanten en opdrachten aantrekken die bij jou passen en waarin jij je potentie kwijt kunt. Dat is toch wat je wilt met je bedrijf?

Op mijn tweedaagse op 15 en 16 november gaan we ook met deze onderwerpen aan de slag. Want ik gun iedereen een bedrijf met een mooie flow. Met de leukste opdrachten en klanten en een mooie omzet bovendien.

 

Gratis doorbraaksessie voor iedere deelnemer van het event op 15 en 16 november

Omdat ik het geweldig vind als mensen hun ondernemersdromen waar maken en hun grenzen durven te verleggen, wil ik jou graag iets aanbieden.

Normaal kosten een doorbraaksessie 197,= . Ik wil deze sessie gratis aanbieden aan iedereen die zich opgeeft voor mijn event op 15 en 16 november

Je leert onder andere het volgende:

  • Je krijgt een heldere visie op wat je ECHT wilt en wat je onbewust tegenhoudt om datgene te doen wat je in je werk en bedrijf echt succesvol en winstgevend maakt.
  • Je krijgt helderheid over de stappen die je kunt zetten om dit te realiseren.
  • Je leert welke eerste stap je kunt zetten om snel in actie te komen.

Hoe werkt het?

Zorg dat je niet achter het net vist en maak vast je belangstelling kenbaar, door mij een mail te sturen dat je interesse hebt. Je komt dan op de voorlopige lijst met deelnemers. En je ontvangt zeer binnenkort alle details over het event.

Dan kun je uiteraard alsnog je besluit nemen of je deel wilt nemen. Zodra je inschrijving definitief is, ontvang je van mij een uitnodiging voor jouw persoonlijke doorbraaksessie.

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen

Drie redenen waarom veel zzp-ers hun dromen niet waarmaken.

!cid_image28331175-3BF1-4A24-B151-2AEC21F5E5BB

 

Heb jij dromen voor je bedrijf of je leven, die je eigenlijk diep in je hart nogal ambitieus vindt? Heb je af en toe het gevoel dat het hebben van een bedrijf, in de huidige tijd, best angstig is?  Met al die ellende die je iedere dag via het journaal over je krijgt uitgestort zou je wel eens kopschuw kunnen worden.  Liever blijf je de dingen doen zoals ze je dat altijd gewend was. Ook al levert dat resultaten op waar je eigenlijk ontevreden over bent.

Zou je soms wat dapperder willen zijn?

Zou je echt voor succes én zingeving willen gaan? Voor het leven waar je van droomt?

Dan geef ik je in dit artikel graag wat inspiratie om nieuwe stappen te maken. En vertel ik je over de drie redenen die veel zzp-ers tegen houdt om hun ondernemersdoelen te bereiken.

 

15 en 16 november worden topdagen, zorg dat je erbij bent!

 

Op 15 en 16 november organiseer ik een geweldig evenement waarin je geïnspireerd zult worden om je ondernemersdromen waar te maken! Je leert wat jou belemmert om het leven te leiden waar je van droomt. Je leert hoe je jouw belemmeringen kunt overwinnen en hoe je succesvol in beweging komt. Je krijgt een wereld aan informatie en tips hoe jij als zzp-er van je onderneming een succes kunt maken. Zet deze data vast in je agenda, blijf mijn blogartikelen de komende tijd volgen en je gaat er meer van horen!

 

Zorg dat je niet achter het net vist en maak vast je belangstelling kenbaar, door mij een mail te sturen dat je interesse hebt. Je komt dan op de voorlopige lijst met deelnemers.

 

Hoe zou jij later terug willen kijken naar je leven?

Terwijl we uit blijven stellen, waar we eigenlijk dolgraag voor willen gaan, davert het leven aan ons voorbij…

Bonnie Ware begeleidde jarenlang mensen bij hun levenseinde. Het viel haar op dat mensen opvallend vaak spijt hebben van dezelfde dingen als ze terugkijken op hun leven.

Waar veel mensen vooral spijt van hadden, was dat ze nooit het leven hadden geleid waar ze eigenlijk naar verlangden. Wat Bonnie heel vaak hoorde verzuchten was:

‘Ik wou dat ik het lef had gehad om meer mezelf te zijn en minder te leven zoals anderen van me verwachtten.’

Wat is jouw droom?

Wil je deze waarmaken? Ben je bang dat je later óók zult terugkijken op je leven met gevoelens van spijt? Dat wil je toch niet?  

The future belongs

To those who believe

In the beauty of their dreams

Eleanor Roosevelt

Wat is jouw wake-up call?

De eerste reden dat veel zzp-ers nooit echt succesvol worden, is dat ze nooit écht starten.

Les Brown zei hierover heel terecht: “ Je hoeft niet geweldig te zijn om ergens aan te beginnen. Maar je moet wel ergens aan beginnen om geweldig te zijn.”

Leen Zevenbergen heeft in zijn boek de vijf “D’s” van ondernemerschap benoemd: Dromen, Durven, Denken, Doen en Doorzetten. Ik vind dat hij heel mooi samenvat hoe die verschillende stappen in elkaar overvloeien:

“ Droom er stevig op los. Maar trek direct daarna de stoute schoenen aan  en Durf. Neem je Droom onder de arm en ga de boer op. Verzamel reacties. Wees niet bang dat je Droom verguist of verworpen wordt. Bovendien ontstaat er dan weer iets nieuws. En Denken, dat doe je terwijl je, al Durvend, bezig bent. Je bent dus al aan het Doen. Al Doende leer je te ondernemen. Want als je eenmaal zover bent dat je de eerste stappen hebt gezet, dan gaat de bal wel rollen. En dan moet je soms gewoon Doen.”

 

Hoe houd jij jezelf gemotiveerd als het tegenzit?

De tweede reden dat veel ondernemers niet succesvol worden, is dat ze stoppen als het tegenzit.

Zoals mijn trainer vandaag tegen de groep zei: ‘ Life is a bitch.’ Je kunt er een garantie op afgeven dat er een moment komt dat de zaken tegenzitten. In het leven, in je onderneming, of zelfs in allebei tegelijk. En dan is de vraag hoe je daarmee omgaat.

En wat ga je dan doen om ervoor te zorgen dat je dan toch doorzet?!

Als je de verhalen leest of hoort van succesvolle ondernemers, hoor je ook veel verhalen van tegenslagen. Ondernemen is een reis langs obstakels en vergezichten, een reis met tegenslagen en overwinningen. Het gaat van ‘goed’ naar ‘great’. En je bent nooit klaar. Het kan altijd beter. Zolang je maar kritisch bent naar jezelf kun je altijd doorgroeien.

En dat geldt natuurlijk niet alleen voor ondernemers. Wist je dat Abraham Lincoln twee keer in zaken mislukte, een zenuwinzinking kreeg en acht keer werd verslagen in de politiek? Maar uiteindelijk werd hij president van de Verenigde Staten. Winston Churchill zakte op de lagere school voor grammatica. Hij zakte twee keer voor het toelatingsexamen voor het leger. Toch werd hij de beroemde Britse premier. En zo zijn er talloze voorbeelden van mensen die in eerste instantie geen toppertjes leken te zijn maar toch geschiedenis hebben geschreven.  Ook jij bent niet te klein om je dromen te realiseren! Gooi dat Calimero-gevoel toch lekker overboord!

 

Gun jezelf inspiratie en een steuntje in de rug

De derde reden dat veel ondernemers niet succesvol zijn is dat ze geen ondersteuning vragen.

Toen ik laatst een klant van mij enthousiast toeriep: “Meid, je hebt echt goud in handen!”, schrok ze zich wild. Want dat wist ze natuurlijk al lang. Dat gaf ze zelf ook volmondig toe. Maar het idee om daar nu daadwerkelijk mee naar buiten te treden, dat zorgde wel even voor een paar slapeloze nachten. Ze had wel even wat ondersteuning nodig om die stap echt te gaan maken. Maar dat wist ze ook. Dus zorgde ze voor een coach voor zichzelf. Heel verstandig.

Marije geeft als volgt aan wat coaching voor haar betekent:

“Ik heb nu al heel veel geleerd van Saskia (we zijn nog niet klaar). Ze heeft een hele heldere visie op je mogelijkheden als ondernemer. Die zet ze om in concrete acties, waardoor je helder voor ogen hebt wat je volgende stap moet zijn. Ze inspireert je om boven jezelf uit te stijgen!”

Van Marije Verstegen ga je overigens nog meer horen! Zij heeft een zeer succesvolle methode ontwikkeld waarmee je leert onbewuste belemmeringen te doorbreken die jou  tegenhouden om je doelen te bereiken! Zij zal ook gastspreker zijn op de tweedaagse op 15 en 16 november en jou laten kennismaken met de verbluffende effecten van deze methode.

Je kunt niet alles alleen

Gek toch dat heel veel mensen vinden dat ze altijd alles alleen moeten kunnen. Deze gedachte kan een belangrijke belemmering zijn voor je groei als ondernemer.

Een nieuwe klant mailde mij afgelopen week:

“Ik zeg dit wel met enigszins het schaamrood op de kaken, want eigenlijk vind ik dat ik ik dit zelf moet kunnen. Maar ik heb het idee dat ik er inmiddels zoveel zelf over gelezen en nagedacht heb dat ik door de bomen het bos niet meer zie. En met vrienden erover praten is fijn, maar ik zou graag willen werken met iemand die er verstand van heeft.”

Best dapper om toe te geven dat je vastgelopen bent!

Wees eerlijk tegen jezelf als je merkt dat je niet verder komt, en zoek een goede hulp zodat je uit je impasse komt en het leven gaat leiden waar je van droomt.

Ik help je graag met de succesvolle opbouw of groei van jouw bedrijf vanuit een ijzersterke positionering.

Wil je hier meer van weten? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.

 

 

 

 

Geplaatst in Personal Branding | Een reactie plaatsen