Het geheim van de paarse koe

Wat kun jij leren van de paarse koe om succesvol te zijn?

 

En wat kunnen we leren van de grote managementgoeroes?

Stephen Covey was 58 jaar, toen hij wereldwijd bekend werd met zijn boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’. Voor zijn doorbraak als managementgoeroe sleet hij zijn werkend bestaan als professor in de bedrijfskunde. Stephen had echter al jaren een fascinatie voor leiderschap en las alle boeken over succesvolle Amerikanen die er maar in Amerika te vinden waren om zo tot de gedachtengoed voor zijn boek te komen. Met het succes van zijn boek als basis, startte hij het Covey Leadership Center dat nu in 123 landen actief is. Covey reist nog altijd de wereld rond om als spreker op te treden.

Tom Peters, inmiddels ruim 65-plus, staat al 25 jaar vol passie op het podium om managers te onderwijzen in excellent presteren. Hij rekent hiervoor 100.000 dollar per dag en zijn agenda is altijd volgeboekt. Als consultant bij Mc Kinsey werd hij destijds door zijn collega’s voor gek verklaard toen hij een uitgebreid onderzoek startte naar de eigenschappen van succesvolle bedrijven. In die tijd vond men dit onderwerp veel te vaag en soft.

Het lachen zal zijn voormalige collega’s wel zijn vergaan toen het boek ‘In search of excellence’ na publicatie wereldwijd een bestseller werd waarvan al in de eerste jaren vier miljoen exemplaren werden verkocht. Tom Peters brak hiermee in 1982 door als de eerste managementgoeroe en wordt sindsdien door bedrijven, overheden en instellingen uitgenodigd om hen over excellence te adviseren.

Waarom zijn deze mannen zo succesvol? Twee woorden; PASSIE EN LEF!

 

Wat kun jij leren van Tom Peters en Stephen Covey?

Wat kunnen wij van deze twee goeroes leren? Inhoudelijk heel veel. Tom Peters heeft acht regels gedefinieerd die de basis vormen voor succesvol zakendoen. Covey leert je, aan de hand van ‘ zeven eigenschappen van effectieve mensen’, hoe je als een proactief onafhankelijk mens in het leven kunt staan. Wie Coveys principes toepast in de praktijk wordt een zelfstandiger, effectiever en gelukkiger mens. De principes van Covey worden veel toegepast door succesvolle zakenmensen. De broer van Stephen Covey, John schreef ooit de zeven eigenschappen van zeer ineffectieve mensen. Een leuke spiegel …

De zeven eigenschappen van zeer ineffectieve mensen

1) Weer reactief, twijfel aan jezelf en geef anderen de schuld.

2) Werk zonder enig duidelijk doel in gedachten.

3) Doe altijd urgente, onbelangrijke dingen het eerst.

4) Denk winnen-verliezen. Of verliezen-winnen.

5) Zorg dat anderen altijd eerst jou begrijpen.

6) Als je niet kunt winnen, sluit dan een compromis.

7) Wees bang voor verandering en stel verbeteringen zo lang mogelijk uit.

 

Wat maakte deze goeroes zo succesvol? PASSIE EN LEF!

Covey en Peters waren zo succesvol omdat ze het lef hadden buiten de gebaande paden te treden. Zij kozen met passie voor een hele specifieke expertrol en lieten daarin hun geheel eigen visie op de wereld los. En de wereld vond het prachtig! Bij beide mannen gaat het duidelijk niet om een marketingsausje om hun product of advies in te verpakken. Ze zijn zo gepassioneerd dat ze, inmiddels bejaard, nog vol energie dagelijks hun boodschap prediken.

Hun werkwijze en visie sluit naadloos aan op de visie van Seth Godin, de schrijver van het boek Purple Cow. Hij zegt in zijn boek, ‘verander de business door buitengewoon te zijn’. Seth Godin wordt beschouwd als de beste intuïtieve marketeer van de afgelopen jaren. In zijn boek Purple Cow roept hij mensen op opmerkelijk te durven zijn. Iemand die opmerkelijk is, is de moeite waard om over te praten. Het trekt de aandacht. Het is anders.

Word ook opmerkelijk.

Ook jij kunt opmerkelijk worden door dingen in je product, presentatie of dienst in te bouwen die anders zijn. Door te kiezen voor een niche, door te focussen op een specifieke doelgroep. Hoe wordt jij opmerkelijk? Niet door een dienst aan te bieden voor iedereen, want dat is een dienst die door niemand wordt herkend als bijzonder of opmerkelijk. Diensten of producten voor iedereen zijn er meer dan genoeg.

De paarse koe is zo opmerkelijk omdat heel veel mensen bang zijn om zich te onderscheiden. Als je opmerkelijk bent, is er ook een kans dat mensen niet voor jou kiezen. Dat hoort er nu eenmaal bij. Je kunt feitelijk kiezen voor twee opties; je speelt op safe, blijft min of meer onzichtbaar, of je waagt het erop en bedenkt iets wat jou onderscheidend maakt. We zijn dat niet gewend, want zo zijn we niet opgevoed. Vanaf het moment dat we naar school gaan, leren we dat opvallen vrijwel altijd fout is. En toch, als jij echt opmerkelijk wilt zijn, is dat de enige manier.

Sommige mensen menen dat er te weinig bijzondere ideëen zijn of dat hun dienst, product of branche niet geschikt is voor de onderscheidend nieuwe idee. Dat is echter zelden het geval. Er zijn legio mogelijkheden om je te onderscheiden. Er zijn misschien niet veel onontgonnen innovaties meer, maar er zijn nog wel veel mogelijkheden voor onontgonnen combinaties.

Het begint bij jezelf

Je begint met goed te kijken wat je in huis hebt en wie je daarmee van dienst kunt zijn. Als ik dan bijvoorbeeld kijk naar mijn eigen ervaring, dan combineer ik ervaring met marketing en communicatie met ervaring als (loopbaan)coach en daarnaast ben ik jarenlang actief in de bemiddeling van vaste en tijdelijke managers. Ik had kunnen kiezen voor de optie van loopbaancoach maar daar zijn er al heel veel van, en puur op het vlak van loopbaancoaching ligt, als ik heel eerlijk ben, niet mijn passie. Er zijn heel veel uitstekende loopbaancoaches en ik zou daar dus niet boven uitstijgen. Ik vind het leuk om mijn marketingervaring met mijn loopbaanervaring te combineren en dat in te zetten om mensen te helpen met hun personal branding.

Ik vind het leuk met zelfstandigen te werken, maar er zijn al heel veel coaches die zich richten op zelfstandigen. Dat vind ik ook eerlijk gezegd geen enkel probleem want ik kies voor mijn eigen niche. Mijn passie en ultieme uitdaging ligt specifiek in het begeleiden van interim managers om hun interim bedrijf succesvol te maken. Met deze doelgroep zit ik dagelijks aan tafel en ik hoor wat hen beweegt en waar hun zorgen liggen. Het is een uitdagende doelgroep want de meeste interim managers, hebben zelf al heel veel in huis en stellen dus hoge eisen aan een adviseur. Je moet dus echt wat te bieden hebben, wil je bij deze doelgroep ervaren worden als iemand met een duidelijke toegevoegde waarde. Die uitdaging geeft mij veel energie!

Welke klant past bij jou?

Kijk ook eens bij jezelf welke klant jij zou uitkiezen, als je de klanten voor het uitkiezen zou hebben. Van welke opdrachten krijg jij het meeste energie? Waar heb je een duidelijke toegevoegde waarde te bieden? En kijk daarbij ook naar de markt. Kies iets waarin je echt onderscheidend kunt zijn. Het heeft weinig zin om jezelf te profileren op een specialisatie waarin je relatief minder te bieden hebt dan vele anderen die ook in de markt actief zijn. Ik kan dat illustreren met een recent voorbeeld van een interim manager die ik deze week nog sprak. Hij was druk bezig zichzelf in beeld te brengen voor managementposities waarin werd gevraagd om ervaren operations managers. Daar had hij ook wel de nodige ervaring in, maar het zwaartepunt van zijn ervaring in de afgelopen jaren lag meer op financieel management. Hij werd dus keer op keer gepasseerd door ervaren operations managers. Echter, zijn combinatie van financieel management en operations management maakt hem zeer waardevol voor organisaties die in de huidige markt eens flink naar de productiekosten willen kijken. Daar heeft hij echt onderscheidende waarde!

Focus aanbrengen maakt jou de paarse koe tussen al die grijze muizen

Veel mensen zijn bang dat ze zich teveel beperken door een duidelijke focus. In de praktijk valt dat enorm mee, kan ik uit ervaring melden. Hoewel ik al mijn uitingen vooral richt op de interim manager, herkennen ook anderen zich in mijn adviezen over personal branding. Naast interim managers help ik bijvoorbeeld ook regelmatig mensen die zich in hun personal branding willen onderscheiden met een vaste baan als doel. Met mijn ervaring kan ik hen ook heel goed helpen. En dat is ook leuk om te doen. Ik richt mijn communicatie niet op deze doelgroep maar zij melden zich toch om dat veel van de zaken waar interim managers mee worstelen in hun personal branding ook spelen bij het vinden van een vaste baan. En juist door je te focussen op een duidelijke doelgroep, branche of klantgroep, val je op tussen de vele aanbieders. Zo ben ik vorige week gevraagd door de Nyenrode interimkring om een workshop voor hen te verzorgen.

Opmerkelijke mensen rollen vaak vanuit de ene leuke opdracht in de andere nog leukere opdracht. Waarom? Paarse koeien doen hun werk opmerkelijk goed. Omdat ze dat werk doen waar ze echt enthousiast over zijn, kost het hun weinig moeite af en toe een stapje extra te doen. Ze stralen dat enthousiasme ook uit naar hun omgeving. Dat werkt aanstekelijk. Die mensen wil je graag in je organisatie. Die vraag je graag nog eens terug.

Wil je heel je leven verzekerd zijn van werk, dan moet je opmerkelijk zijn. Kijk eens welke aspecten van de paarse koe jij in je hebt. En als je de paarse koe nog een stap te ver vindt gaan, probeer het dan eerst eens met een paars kalfje…

 

 

 

 

Dit bericht is geplaatst in Personal Branding. Bookmark de permalink.

1 Reactie op Het geheim van de paarse koe

  1. Goed artikel. Vooral het rijtje van ineffectieve mensen :)
    Als interimmer beschrijf je precies mijn dilemma, voor de marketing is focus handig. Ook om “gevonden” te worden. Maar ik ben juist interimmer geworden omdat ik het zo geweldig vind telkens in een andere organisatie, een andere opdracht met weer nieuwe mensen te doen. Nieuwe dingen te leren, andere dingen doen.
    En als we allemaal paarse koeien worden, dan ehh…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>