Het geheim van succesvolle mensen

Wat kun jij leren van succesvolle ondernemers en bedrijven?

In mijn vorige artikel heb ik iets verteld over Tom Peters, de eerste managementgoeroe die voor zijn boek ‘In search of excellence’ succesvolle bedrijven onderzocht. Tom definieerde, na jaren van studie, acht regels die de kern vormden van het succes van de organisaties die, óók in tijden van malaise nog steeds uitstekend functioneerden. Nu er weer tijden van recessie op ons af lijken te komen, wil je vast graag weten welke acht geheimen deze organisaties zo succesvol maakten?

Wat hebben alle succesvolle bedrijven die Peters onderzocht met elkaar gemeen? En wat kun jij hiervan leren om vanuit jouw bedrijf in deze tijden, waarin de economie weer een duikvlucht maakt, toch succesvol te blijven ondernemen?

De acht eigenschappen voor succesvol zakendoen volgens Peters: (een klein beetje door mij aangepast om toepasbaar te zijn voor ZP-ers en interim managers)

1) Kom in actie.

Stel beslissingen niet eindeloos uit door de verschillende mogelijkheden te blijven herkauwen, maar doe iets. Mocht je dan toch een foute inschatting hebben gemaakt, dan kun je zaken altijd nog bijstellen. Maar kom in beweging! Ga nu serieus aan de slag om jezelf neer te zetten als een sterk merk. Jij wilt toch ook liever gevraagd worden voor nieuwe opdrachten dan achter klanten aan te moeten jagen?

2) Blijf dicht bij de klant.

Luister naar je klanten en doe ook iets met de feedback die je ontvangt, om jouw dienstverlening nog beter af te stemmen. Kies je favoriete klant en stem je diensverlening op hem af. Breng de behoeften van jouw doelgroep duidelijk in kaart. Wat is het meest urgente probleem waar jouw klant mee worstelt. Welke ambities leven er bij hem. Ga in gesprek. Vraag door. Biedt met jouw dienstverlening een oplossing waar ze niet omheen kunnen. Spreek in termen van resultaten die je voor je klant kunt bereiken.

3) Koester jouw autonomie en ondernemerschap.

Laat je niet alleen leiden door -hoe de dingen altijd al worden gedaan- in jouw branche/vakgebied. Als jij een eigen visie hebt waarmee je resultaten weet te boeken, doe daar dan iets mee om je te kunnen onderscheiden. Een voorbeeldje? Heel veel interim managers die zich met inkoop bezig houden, weten vrij zeker dat ze voor hun klanten besparingen kunnen boeken. Durf dan eens met een wat lager dagtarief te werken, gecombineerd met een bonus over de gerealiseerde besparingen…

4) Het draait allemaal om mensen.

Jouw netwerk is jouw grootste bezit, koester deze mensen en laat hen weten hoe zeer je hen op prijs stelt. Wees attent, laat regelmatig van je horen. Doe eens iets extra’s. En als je op een opdracht zit, geef dan je volle aandacht aan de mensen op alle niveaus in de onderneming en laat hen merken dat je hen waardeert. Zorg dat je de mensen in jouw omgeving enthousiasmeert en inspireert.

5) Laat je leiden door waarden.

Laat zien dat wat je doet je echt aan het hart gaat en dat je passie hebt voor je vak. Laat je zien als een integer en betrouwbaar persoon. Men zal graag zaken met je doen.

6) Schoenmaker blijf bij je leest.

Doe waar je goed in bent. Blijf bij de markt die je kent en beheerst, en wordt niet ineens actief in allerlei andere takken van sport. Het is gemakkelijker nieuwe klanten te vinden in een branche/vakgebied waarin jij een duidelijke trackrecord hebt en waar men jouw expertise herkent.

7) Houd je organisatie eenvoudig.

Besteedt uit waar je niet goed in bent. Tenslotte zijn er accountants die op de hoogte zijn van alle nieuwe belastingwetgeving en websitebouwers die weten hoe je een website het beste kunt inrichten etc. Als je het voor jezelf overzichtelijk en eenvoudig houdt, kun jij je tijd goed besteden, door dat te doen waar je goed in bent.

8) Tegelijkertijd los-vast werken.

Leid je eigen onderneming vol gedrevenheid en passie maar laat het tegelijkertijd los en gun het jezelf ook soms eens iets nieuws uit te proberen. Werk vol discipline en gedrevenheid naar je doelen toe, maar gun jezelf ook tijd voor ontspanning en voor zaken waar je energie uit haalt.

 

Leuk werk voor en met leuke klanten

De kern van de ‘ search naar excellence’ waar Tom Peters zijn leven aan heeft gewijd, gaat om doen wat je leuk vindt! Excellence komt alleen tot stand vanuit passie! Als je werk doet waar je hart in ligt, zul je niet snel half werk afleveren. Daarnaast hamert hij op veranderbereidheid. De zakenwereld zoals we die kennen is onderhevig aan grote veranderingen. Technologische ontwikkelingen, outsourcing van arbeid, de toename van concurrentie uit China en India etcetera. Het is niet de sterkste die overleeft, ook niet de meest intelligente, maar degene die weet in te spelen op verandering.

Zet jezelf op de kaart

Een van de belangrijkse veranderingen van de afgelopen jaren is toch wel de toename van het gebruik van internet om te netwerken en om jezelf op de kaart te zetten. Ieder klein bedrijf kan met een uitgekiende internetstrategie tegenwoordig voor weinig kosten zichzelf succesvol op de kaart zetten. Onbegrijpelijk dat er nog interim managers en ZP-ers zijn die de mogelijkheden van social media niet gebruiken. Die niet de moeite nemen een behoorlijk profiel op te stellen op Linkedin, de netwerksite van zakelijk Nederland! Je mist zoveel kansen als je niet gevonden kunt worden door mensen die opdrachten te vergeven hebben. En dan heb je het, door het aanmaken van zo’n profiel, alleen nog maar over passief aanwezig zijn op internet. Als je actief wordt, gaat er een wereld voor je open, mits je dat strategisch goed aanpakt uiteraard.

Ik doe zelf helemaal niets aan acquisitie voor mijn personal branding praktijk. Echt niet! Al mijn opdrachten komen vanzelf binnen doordat ik mijn expertise op een herkenbare manier op internet presenteer, gericht aan een duidelijke doelgroep. Deze doelgroep ken ik goed, omdat ik al jaren met en voor hen werk en hen dagelijks spreek. Het vereist wel wat werk. En ook volharding en discipline. Iedere week een blog schrijven is leuk, omdat je iedere keer weer je gedachten vormt over je visie en dienstverlening. Het is leuk ervaringen te delen. Fijn om feedback te krijgen van mensen die aangeven inspiratie te hebben opgedaan door jouw artikel. Maar het is ook iedere week wel weer even een klus. Maar als je dan vervolgens vanzelf de opdrachten binnen krijgt naar aanleiding van deze wekelijkse artikelen, dan schrijf je die blog weer iedere week met veel motivatie.

Overweeg eens welke kennis jij in huis hebt, waar jouw klanten graag meer van willen weten. Omdat het hen helpt bepaalde problemen op te lossen of ambities waar te maken. Je zult versteld staan hoe dit je helpt om makkelijker opdrachten te verwerven.

 

 

Dit bericht is geplaatst in Personal Branding. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>