Over Saskia Postma

Als je met De Personal Branding Coach in zee gaat wil je natuurlijk wel weten met wie je te maken hebt. Op deze pagina lees je daarom de antwoorden op de meest gestelde vragen over mijn achtergrond en visie op personal branding.

Waarom ben je gestart met De Personal Branding Coach?

Afbeelding 9 - versie 4

 

Als headhunter voelde ik een groeiend verlangen om niet alleen mensen te bemiddelen, maar ook inhoudelijk te kunnen begeleiden. Veel mensen hebben geen flauw idee waarin zij zich onderscheiden: omdat ze juist datgene waarin ze goed zijn eigenlijk maar heel gewoon vinden. Anderen hebben een heel brede ervaring opgedaan en veel kwaliteiten in huis. Voor hen maakt juist die rijkdom aan talenten en expertise het moeilijk om een duidelijke focus aan te brengen, die hen herkenbaar maakt voor de markt.

Ik zag geweldige kansen om – als personal branding coach – mijn ruime ervaring met marketing, communicatie en loopbaancoaching heel effectief te kunnen inzetten: voor iedereen die die als zzp-er werkt en worstelt met zijn of positionering. Zo rolde ik, als het ware vanzelf, dit vakgebied in.

Wat houdt personal branding in?

Niets is voor veel mensen zo lastig als jezelf te moeten verkopen. Als je echter niet zichtbaar bent in de markt, zal je klant jou niet snel benaderen. Een sterke personal branding is daarom gigantisch belangrijk voor jouw succes als ondernemer, helemaal omdat de diensten van zzp-ers vaak sterk op elkaar lijken. Dat maakt het voor de klant soms lastig kiezen.

Uiteraard moeten jouw diensten op zijn minst ‘gewoon goed’ zijn. Maar wie jij bent als als persoon, is voor de klant minstens zo belangrijk als de diensten die je te bieden hebt. Om je personal branding een goede invulling te geven, moet je allereerst een goed beeld hebben van je kwaliteiten. Vervolgens ga je ontdekken waar je passie ligt en met welke klanten jij het allerliefste wilt werken. Deze klanten ga je aantrekken met behulp van slimme marketing. En zo bouw je een bloeiend bedrijf op.

Dat klinkt simpel… Ik weet echter uit ervaring dat dit voor veel mensen lang niet altijd zo eenvoudig is als het lijkt. Graag zet ik mijn ervaring in marketing en coaching ook voor jou in: om jou te helpen jezelf als ondernemer op de kaart te zetten en een succesvol bedrijf op te bouwen.

Wat maakt jouw anders dan andere personal branding coaches?

Als generalist pur sang, met een wereld aan interesses, kan ik mij als geen ander inleven in mensen die maar niet kunnen besluiten waar de focus van hun ondernemerschap moet komen te liggen. Zelf bleef ik lange tijd aarzelen tussen marketing, executive search en coaching. Totdat ik het begrip ‘personal branding’ ontdekte: dat gaf mijn passie opeens een heel concrete vorm.

 

Bekend met allerlei vormen van ondernemerschap

Uit eigen ervaring weet ik wat het is om te worstelen met het vinden van een goede focus en de juiste vorm voor jouw ondernemerschap. Ik heb allerlei vormen persoonlijk uitgeprobeerd en ken zowel de voordelen als nadelen:

  • Ik heb in loondienst gewerkt (waarbij ik verantwoordelijk was voor mijn eigen klanten en opdrachten)
  • Daarna ben ik korte tijd verbonden geweest aan een franchise organisatie.
  • Vervolgens heb ik een paar jaar gewerkt als zelfstandig interim-manager. Ik was actief in verandertrajecten, waarbij het accent lag op het opzetten van ontwikkel- en opleidingstrajecten, management development en het ontwikkelen van het recruitmentbeleid.
  • Ik heb een tijdlang als hybride ondernemer gewerkt, waarbij ik – naast een parttime baan – mijn bedrijf heb uitgebouwd.
  • En uiteindelijk was er geen houden meer aan: mijn bedrijf was dermate gegroeid, dat ik de overstap naar fulltime ondernemerschap heb gemaakt.

Mijn eigen stijl en aanpak

Zoals ik al zei: “Het gat in de markt, dat ben jij zelf.” Ook ik heb mijn eigen stijl.  Liefst laat ik daarover mijn klanten zelf aan het woord; zie daarvoor de pagina ‘Wat klanten zeggen’. Hieronder volgt een samenvatting van kenmerken, die deze klanten hebben genoemd in hun aanbevelingen:

Klanten voelen zich op hun gemak bij mij. Ze ervaren mij als een warme en betrokken persoonlijkheid, een plezierige gesprekspartner die goed kan luisteren en teruggeven wat ze heeft gehoord. Ze waarderen het dat ik snel kwaliteiten kan herkennen – datgene wat specifiek is in hun aanpak of werkwijze – en moeiteloos de rode draad in hun verhaal oppik, waarmee zij op weg kunnen gaan. Mijn aanpak beleven ze als heel praktisch, overzichtelijk en behapbaar. To the point, no-nonsense, geen poespas. Ik weet complexe zaken voor hen te vereenvoudigen en kan dat op een leuke en sympathieke manier uitleggen, met gevoel voor humor. Opeens wordt het logisch in plaats van ingewikkeld. Ik bied hen structuur. Mijn ondersteunende tools helpen hen om tot hun verhaal te komen. Mijn concept – op basis van coaching, zelfreflectie en 360 graden feedback – levert hen veel waardevolle inzichten op. En helemaal fijn is het dat ik mijn klanten pas laat gaan als er een, voor beiden, goed eindproduct is geleverd.

 

Wat is jouw achtergrond qua opleiding en werkervaring?

Ik ben mijn loopbaan begonnen als intercedente bij een uitzendbureau, omdat ik geen flauw idee had wat ik zou willen worden ‘als ik later groot zou zijn.’

 

Altijd actief met marketing en communicatie

Vervolgens werkte ik als marketeer bij een adviesbureau en als account executive bij een reclamebureau.

Mijn eerste succeservaring op het gebied van marketing en communicatie deed ik op, toen ik als marketeer een internationaal roostersoftwareprogramma met veel succes op de Nederlandse onderwijsmarkt positioneerde.

Met mailings mocht ik potentiële gebruikers ervan overtuigen dat ‘automatisch roosteren’ echt mogelijk was; destijds was dat nog een behoorlijke noviteit. Toen ik startte, draaiden we rode cijfers; na drie jaar waren we marktleider. Ook draaiden we al snel vier dagen per week goedbetaalde gebruikerstrainingen.

Bovendien heb ik bij een werving- & selectiebureau een concept ontwikkeld, waarmee het bureau zich succesvol in de markt zette en – naast nieuwe opdrachten – naamsbekendheid verwierf. Die passie voor marketing en communicatie is nooit meer overgegaan. Bij iedere functie trok ik deze werkvelden naar mij toe.

 

Veel ervaring met het werven van klanten door het schrijven van blogartikelen

Slechts een paar maanden nadat ik vanuit De Personal Branding Coach was begonnen met het schrijven van blogartikelen, werd ik uitgenodigd om presentaties en workshops te verzorgen en benaderden klanten mij uit zichzelf. Ik werd op bijeenkomsten ‘herkend’ door mensen die mijn blog lazen (waar een foto bij staat), maar die ik nog nooit eerder persoonlijk had ontmoet. Dat leverde diverse leuke netwerkgesprekken en contacten op: zoiets kan spontaan ontstaan, zodra je een herkenbaar gezicht in de markt hebt gekregen.

Regelmatig krijg ik ook mails van mensen die met hun personal branding aan de slag willen gaan, om hun bedrijf op de kaart te zetten. Die mails beginnen vaak met de zinsnede: “Ik heb nu diverse artikelen van jou ontvangen en ik vind je blogs altijd weer heel inspirerend. Jouw laatste blog deed mij beseffen dat ik nu echt met mijn profilering aan de slag wil gaan. Wanneer kunnen we beginnen?”

 

Loopbaancoaching als rode draad

Naast mijn ervaring op het vlak van marketing en communicatie beschik ik over ruim twintig jaar als (loopbaan)coach en headhunter. Ik heb honderden sollicitanten gesproken en begeleid. Ik bemiddelde managers en directeuren voor vaste en tijdelijke functies in de overheid, de industrie, de zorg- en de corporatiesector, de ICT, culturele instellingen etc. Die brede werkervaring maakt dat ik mij snel kan verplaatsen in alle mogelijke soorten werkgebieden van zzp-ers.

 

Altijd investeren in opleidingen en coaching

Een vriendin merkte op: “Jij hebt veel opleidingen gedaan in al die jaren en daar iedere keer weer veel geld in gestoken. Ik overweeg het ook vaak, maar dan doe ik het toch uiteindelijk niet. Als jij nu terugkijkt naar die opleidingen, vond je het al dat geld achteraf echt waard?” Ik kon haar echt met volle overtuiging melden dat juist het volgen van opleidingen en coaching een geweldige boost heeft gegeven voor mijn ontwikkeling en ook voor mijn succes als ondernemer.

Naast een marketingopleiding volgde ik diverse leergangen op het gebied van coaching, waaronder de Practitioner Opleiding Neuro-Linguïstisch Programmeren, de leergang voor loopbaanadviseur, en de School voor Coaching. Daarnaast heb ik allerlei workshops gevolgd en opleidingen op het vlak van ondernemerschap en social media marketing. Ik ben opgeleid en gecertificeerd als Businesscoach Bouw een Bloeiend Bedrijf. Ik blijf mezelf overigens doorlopend bijscholen en heb thuis kasten vol vakboeken staan (die ik uiteraard ook allemaal heb gelezen).

 

Heb je nog andere vragen?

Neem gerust contact met me op!

Ik spreek je graag!

 

Ik help je graag met de succesvolle opbouw van jouw bedrijf. Wil je hier meer van weten? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl of bel mij op 06 30 623 555.