Waar kom jij ‘s ochtends je bed voor uit?

Weet jij waar je echt goed in bent en heb je daar (je) werk van gemaakt? Gefeliciteerd, dan doe je het wellicht beter dan een groot deel van werkend Nederland. Veel mensen klunen een beetje door hun werkend leven. Ze rollen van de ene in de andere baan en voelen zich niet overmatig geïnspireerd. Maar ach, je hebt altijd nog de vakanties om naar toe te leven…

Als je dan in de vakantie eens wat meer afstand hebt kunnen nemen van het werk, besef je dat je niet echt happy bent in je baan. Het is een bekend feit dat juist na de zomervakantie en in het begin van het nieuwe jaar de meeste werknemers op zoek gaan naar een nieuwe werkomgeving. Een andere optie is om eigen baas te worden. Het leger van zelfstandige professionals groeit nog steeds. Of je nu voor jezelf begint of kiest voor een vaste baan, maakt op zich niet zo heel veel uit.

Als je maar werk doet waar je energie van krijgt. En dat is niet per definitie hetzelfde als werk doen waar je goed in bent!

Als voorbeeld volgt hieronder het verhaal van Remco het salestalent.

Remco het vermoeide salestalent

Remco Claassen is een succesvolle managementtrainer die diverse interessante boeken heeft geschreven over management en persoonlijk leiderschap. Remco startte zijn loopbaan ooit bij BSO, hèt IT-bedrijf waar alle ambitieuze ingenieurs destijds naar toe wilden. Hij had veel geluk want toevallig was dit een bedrijf met een vooruitstrevende visie op HRM. BSO was één van de eerste bedrijven die investeerde in een groeitraject en opleidingsplan voor zijn medewerkers. In een prachtig Persoonlijk Ontwikkel Plan werd beschreven wat Remco graag zou willen binnen BSO, en ook wat BSO op zijn beurt graag van hem zou willen zien. Omdat hij als techneut over commerciële vaardigheden leek te beschikken, werd hij opgeleid voor een fijne salesfunctie. Vaardigheden en wensen leken prachtig op elkaar aan te sluiten.

Maar toen hij eenmaal aan de slag was in de felbegeerde salesfunctie werd hem al snel duidelijk dat hij van dit werk totaal geen energie kreeg! Iedere avond, na een dag vol klantbezoeken, kwam hij vermoeid en leeg thuis.

Inmiddels had hij in zijn vrije tijd ook een andere activiteit opgezet. Twee keer per maand verzorgde hij een training over persoonlijke ontwikkeling. Als hij voor de klas had mogen staan, bloeide hij helemaal op. En iedere maand leefde hij weer toe naar de dagen dat hij met zijn groepje leerlingen aan de slag kon.

Jouw competenties zeggen niet alles over jou

Uit het verhaal van Remco blijkt wel dat je heel goed in kunt zijn in iets, waar je vervolgens volledig op leeg kunt lopen. Als je alleen in beeld brengt waar je goed in bent, maar weinig aandacht besteedt aan wat jouw drijfveren zijn en waar je energie van krijgt, zul je keuzes maken die tot teleurstellingen leiden.

Feitelijk had Remco twee banen die volledig in lijn waren met zijn competenties.

• Hij hield van interactie met mensen.

• Hij praatte graag en gemakkelijk.

• Hij wilde graag op pad zijn en afwisselend werk doen.

Dezelfde vaardigheden pasten uitstekend op de baan van verkoper maar ook op die van trainer. De verkoopbaan kostte hem echter bakken vol energie en na een dagje trainen ging hij ’s avonds stuiterend van enthousiasme weer op huis aan.

Talent alleen is geen basis voor succes

Naast de inventarisatie van talent en ambities moet je dus ook kijken naar waar bij jou de passie ligt. Omdat passie gaat om energie vraagt een goede loopbaancoach goed door op alles wat jou energie geeft. Dit is een belangrijke aanvulling op alle andere gangbare instrumenten op het gebied van loopbaanplanning.

Juist als zelfstandig professional wil je een helder beeld hebben van de zaken waar jij energie van krijgt en waar jouw passie ligt. Ondernemen is hard werken. En daarbij moet je voortdurend in staat zijn jezelf te kunnen kunnen verkopen. Om jezelf te kunnen verkopen moet je uiteraard een helder beeld hebben van de zaken waar jij goed in bent.

Om succesvol te kunnen blijven in jouw eigen bedrijf moet je ook energie kunnen halen uit je werk. Een goede coach helpt je daarom een heldere analyse te maken van alles wat je energie geeft. Daar komt een persoonlijk plan uit voort dat sturing geeft en een goede balans garandeert tussen talenten, persoonlijke waarden, persoonskenmerken en passie. Als je deze zaken goed in beeld hebt, krijg je vanzelf helder welke klanten en opdrachten bij jou passen. En dan wordt het ondernemen leuk!

Als je denkt dat je hier wel wat hulp bij kunt gebruiken, mail mij dan! Ik help je graag verder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit bericht is geplaatst in Personal Branding. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>